handdator

Visa fullständig version : Mp3 spelare, tips?


huldz
2008-03-22, 19:00
Jaha, där gick ipoden sönder*grr*

Är nu på jakt efter en ny spelare. Ska bara användas till musik. Enkelt mjukvaruprogram och framförallt BRA ljud efterlyses. Fickformat också förstås.
Gärna någon med manuell EQ om det finns.

Finns det några spelare som passar in i beskrivningen?

larkan
2008-03-22, 19:02
Vad ska de vara för pris?
Hur mycket minne ska den ha?
Hur stor får den vara, gram form helst.

Three pigs
2008-03-22, 19:05
Vill du ha en enkel o hyfsad spelare så kolla in Matsui 1gb på elgiganten för 199;-

Kanske inte är något som uppfyller dina kriterier, men det är ett bra alternativ om pluskan är tunn. :D

huldz
2008-03-22, 19:05
Vad ska de vara för pris?
Hur mycket minne ska den ha?
Hur stor får den vara, gram form helst.

Just det, upp till 2000 kr

Minst 2gb

En mindre spelare, färgskärm och dyl. är helt ointressant.

Hade en nano 1'a generationen innan, den storleken är väl så stort jag kan sträcka mig till, helst inte större.

Evensar
2008-03-22, 19:07
Jag har Iriver T60 och jag är så grymt nöjd, toppenljud!

huldz
2008-03-22, 19:08
Vill du ha en enkel o hyfsad spelare så kolla in Matsui 1gb på elgiganten för 199;-

Kanske inte är något som uppfyller dina kriterier, men det är ett bra alternativ om pluskan är tunn. :D

Har du lyssnat och tycker att den har bra ljud? Svårt och tänka mig det faktiskt;)

Three pigs
2008-03-22, 19:11
Har du lyssnat och tycker att den har bra ljud? Svårt och tänka mig det faktiskt;)

Ja faktiskt, jag blev positivt överraskad :D Kör dock inte med originallurarna, koss portapros istället.
Hade en Zen micro före den som gick sönder, skall köra med matsuin tills jag åker till usa om drygt ett halvår.
Bättre ljud för 199 får man nog inte. Är ju inte "bra" ljud, men helt okay.

larkan
2008-03-22, 19:12
JAg beställde en creative 2gb för 500kr på netonet, färgskärm och endast 20gram lätt, opti att springa och gymma och allmänt röra sig med:D

Hoppas jag får den någon gång efter påskhelgen:D

Three pigs
2008-03-22, 19:44
Oj fan 500kr, inte dyrt alls, snorbilligt faktiskt. Nästan så att man blir sugen på att slå till :D

tröskel
2008-03-22, 20:38
Har själv Sony NWZ-A818 (http://www.onoff.com/online/se/inet.nsf/vProd/53420?opendocument&markID=40-31) och är grymmt nöjd. Det bästa ljudet jag har hört från en mp3 spelare iaf. Bra batteritid med. Är inte speciellt stor men kanske lite större än du tänkt dig...

Den enda nackdelen, som jag upplever det, är att det är svårt att hitta tillbehör. Typ skyddsfodral och liknande. Kan ju vara bra att ha om man vill träna med den.

larkan
2008-03-22, 21:53
Oj fan 500kr, inte dyrt alls, snorbilligt faktiskt. Nästan så att man blir sugen på att slå till :D

Självklart, tycker också den var billig till det man fick av den, jag köpte även till ett armband som är som "tillbehör" som man lätt kan sätta på när man vill springa eller något

oath5
2008-03-22, 22:18
Är du ute efter bra ljud så ska/kan du köpa iRiver. iAudio ska vara bra också men iRiver är outstanding ljudmässigt.

perarvid
2008-03-22, 23:28
Jag har Iriver T60 och jag är så grymt nöjd, toppenljud!

Är du ute efter bra ljud så ska/kan du köpa iRiver. iAudio ska vara bra också men iRiver är outstanding ljudmässigt.

Jag har haft flera iriver (Observera stavningen, varumärket iriver ska bara stavas med små bokstäver av någon anledning, marketing people är knepiga. ;)) och jag kan bara säga kööööööööööp!

iriver T60 4 GB är ganska billig (750 spänn typ inkl moms) och funkar klockrent för tex träning eftersom den är hyfsat liten och lätt. Utbytbart AAA-batteri oxå vilket kan vara en fördel ifall man inte alltid orkar ladda spelaren eller är på en resa eller nåt. (finns ju laddbara aaa-batterier ifall man känner att man inte är gjord av pengar o inte har lust att köpa nya batterier jämt. :))

larkan
2008-03-22, 23:33
Jag har haft flera iriver (Observera stavningen, varumärket iriver ska bara stavas med små bokstäver av någon anledning, marketing people är knepiga. ;)) och jag kan bara säga kööööööööööp!

iriver T60 4 GB är ganska billig (750 spänn typ inkl moms) och funkar klockrent för tex träning eftersom den är hyfsat liten och lätt. Utbytbart AAA-batteri oxå vilket kan vara en fördel ifall man inte alltid orkar ladda spelaren eller är på en resa eller nåt. (finns ju laddbara aaa-batterier ifall man känner att man inte är gjord av pengar o inte har lust att köpa nya batterier jämt. :))

Ljud är inte allt, smidig,design,funtioner m.m är också något man tll ha.

Iriver stå iaf för klumpighet kan ju jag säg:D För min IRiver är det grymt ljud i men rena skiten att springa med pga den är så klumpig.

tobbo
2008-03-22, 23:39
Ljud är inte allt, smidig,design,funtioner m.m är också något man tll ha.

Iriver stå iaf för klumpighet kan ju jag säg:D För min IRiver är det grymt ljud i men rena skiten att springa med pga den är så klumpig.

http://gizmologia.com/wp-content/uploads/2007/05/iriver-t60.jpg

Klumpig? *screwy*

Jag skulle satsa på en iRiver om jag köpte en ny mp3, har hört mycket gott om de.

Jimmymardberg
2008-03-22, 23:42
Philips SA3345 is the shit ;)

Finns på netonnet.se , bara läsa och njut!
Jag är grymt nöjd med min!:hbang:

perarvid
2008-03-22, 23:44
Ljud är inte allt, smidig,design,funtioner m.m är också något man tll ha.

Iriver stå iaf för klumpighet kan ju jag säg:D För min IRiver är det grymt ljud i men rena skiten att springa med pga den är så klumpig.

Jaså, det var tråkigt att höra. Vilken modell har du? Själv tycker jag min T60 är utomordentlig att springa med. Eller i mitt fall är det väl mest joggande. Hur som helst så kan jag väl hålla med om att den där prismadesignen kan vara lite knepig, men har man inte världens minsta fickor är det väl inte nån större orsak till besvär. Jag har tex inte några som helst problem att ha spelaren i jeansfickan trots att mina jeans sitter ganska tajt över låren.

Vad gäller funktioner tycker jag inte att iriver saknar något speciellt. Den har radio, EQ och många andra mer eller mindre nödvändiga funktioner.

Hades
2008-03-23, 07:46
Jag vill också slå ett slag för iriver t60. Köp ett par bra lurar också så är du i hamn.

Hockeyplayer
2008-03-23, 12:30
iriver clix2 8gb finns för bra pris nu, såg den för 999kr i veckan men de höjde precis.. Annars lär t60 bli ett bra val om du inte vill ha video osv.

larkan
2008-03-23, 12:31
http://gizmologia.com/wp-content/uploads/2007/05/iriver-t60.jpg

Klumpig? *screwy*

Jag skulle satsa på en iRiver om jag köpte en ny mp3, har hört mycket gott om de.

Min iriver är väl klumpig eftersom den är lite gammal, men kan ju säg att Iriver inte står för dom minsta mp3sen.

otherside
2008-03-23, 12:36
Har själv Sony NWZ-A818 (http://www.onoff.com/online/se/inet.nsf/vProd/53420?opendocument&markID=40-31) och är grymmt nöjd. Det bästa ljudet jag har hört från en mp3 spelare iaf. Bra batteritid med. Är inte speciellt stor men kanske lite större än du tänkt dig...

Den enda nackdelen, som jag upplever det, är att det är svårt att hitta tillbehör. Typ skyddsfodral och liknande. Kan ju vara bra att ha om man vill träna med den.

Agree, klart bästa jag använt/lyssnat på! Har haft Nano Iirver clix och nu denna. Clixen har great ljud den me men lite besvärligare, framför allt jobbigare att använda i fickan.

watertouch
2008-03-24, 14:31
Hur funkar det att välja låtar och så då? Skulle vilja ha nån form av display så man kan bläddra mellan mappar snabbt och enkelt. Men ingen lixom skit som man kan kolla på filmer med, bara musik för min del.

tobbo
2008-03-24, 14:35
Hur funkar det att välja låtar och så då? Skulle vilja ha nån form av display så man kan bläddra mellan mappar snabbt och enkelt. Men ingen lixom skit som man kan kolla på filmer med, bara musik för min del.

Iriver t60, som det är en bild på ovanför så hyfsat optimal ut, annars kan du gå in på deras hemsida och kika.

IggaN
2008-03-24, 14:39
Någon som har testat Creative Zen Stone Plus?

Länk: http://www.onoff.com/online/se/inet.nsf/vProd/56395?opendocument&markID=40-10

Den är ju liten som passar bra när man är i gymmet och 2GB räcker gott och väl.

otherside
2008-03-24, 14:44
Hur funkar det att välja låtar och så då? Skulle vilja ha nån form av display så man kan bläddra mellan mappar snabbt och enkelt. Men ingen lixom skit som man kan kolla på filmer med, bara musik för min del.

finns inget att störa sig på i sonyn, grymma menyer, testa den så får du se!

Hades
2008-03-24, 14:45
CDON har riktigt bra pris på iriver t60.

http://www.cdon.com/main.phtml?prod=734105&nav=13280&navroot=902&page=product

tp_88
2008-03-24, 14:48
Även jag tränar med en T60 (2GB), mycket nöjd.

watertouch
2008-03-24, 15:21
finns inget att störa sig på i sonyn, grymma menyer, testa den så får du se!

A fast där har man ju så man kan spela upp filmer. Eftersom jag inte kommer använda den funktionen så känns det ju som att jag får betala extra för nått jag inte kommer använda.. Dock 8gb utrymme och 33timmars batteritid låter bra. Verkar va lättmanövrerad oxå. Dock måste man ladda den via usb och det gillar jag inte riktigt.

watertouch
2008-03-24, 15:26
Hur är det att välja låtar på T60? Läste en rewiev och såg en video på det, den nämnde att den gärna delade in låtarna i mappar och det var bra om man hade låtarna i mappar. Jag har en stor "rockmapp" där låtarna ligger huller om buller typ. Blir det problem?

otherside
2008-03-24, 15:42
A fast där har man ju så man kan spela upp filmer. Eftersom jag inte kommer använda den funktionen så känns det ju som att jag får betala extra för nått jag inte kommer använda.. Dock 8gb utrymme och 33timmars batteritid låter bra. Verkar va lättmanövrerad oxå. Dock måste man ladda den via usb och det gillar jag inte riktigt.

har aldrig kollat en film, bara använt den till musik och den är ändå suverän. Ljudet och batteritiden är värt varenda krona.

Hades
2008-03-24, 15:43
Hur är det att välja låtar på T60? Läste en rewiev och såg en video på det, den nämnde att den gärna delade in låtarna i mappar och det var bra om man hade låtarna i mappar. Jag har en stor "rockmapp" där låtarna ligger huller om buller typ. Blir det problem?

Du får fram en lista över alla låtar som ligger i en viss katalog (jag tror att låtarna sorteras efter den ordning som de läggs in i spelaren, så om du har dem i bokstavs-/nummerordning på datorn så får du dem i samma ordning i spelaren om du kopierar över hela katalogen), så det blir väl en hel del bläddrande om du har många låtar i samma katalog och ska välja en specifik låt, men det skiljer sig väl knappast från andra spelare.

348
2008-03-24, 15:57
Iriver gör mycket bra MP3 spelare.

huldz
2008-03-24, 15:59
Jag beställde iallafall en iriver t60 2gb. Billigt som tusan var det, 400 på cdon. Läste ett par recensioner om den innan och såg då att det hade de egenskaperna jag sökte.

Kommer väl i veckan får man hoppas.

watertouch
2008-03-24, 16:06
Du får fram en lista över alla låtar som ligger i en viss katalog (jag tror att låtarna sorteras efter den ordning som de läggs in i spelaren, så om du har dem i bokstavs-/nummerordning på datorn så får du dem i samma ordning i spelaren om du kopierar över hela katalogen), så det blir väl en hel del bläddrande om du har många låtar i samma katalog och ska välja en specifik låt, men det skiljer sig väl knappast från andra spelare.

Okaj.

OggeP
2008-03-24, 16:12
Jag har Iriver T60 och jag är så grymt nöjd, toppenljud!

Kan inte göra annat än att hålla med. Jag jämförde ljudet mellan T60 och Ipod Nano, stark fördel för T60 när det gäller ljud samt pris.

NiXPhoenix
2008-03-24, 17:54
CDON har riktigt bra pris på iriver t60.

http://www.cdon.com/main.phtml?prod=734105&nav=13280&navroot=902&page=product



Fattar inte riktigt hur den kan vara så billig, 400 spänn!?
En polare som just beställde och själv blev jag sugen, tänkte direkt när jag fått min T60 tidigare i år att jag skulle kunna tänka mig att köpa en till. Hatar när jag får repor och märken på saker, om det är stora skavanker vill jag ha nytt. I det här fallet är den ju så billig och frågan är hur mycket bättre mp3-spelarna kan vara om säg 4 år. Självklart mycket mer utrymme, men 4GB som jag har i min räcker till mycket.
Köpte min första iRiver för 2500kr julen 2002... Den hade ynka 128MB, kändes väldigt klent ganska snart, fanns upp till 512 då men den modellen var hiskeligt dyr.


Jag är i alla fall väldigt nöjd med ljudet i min T60, dock skulle jag behöva dyrare lurar. :) Ett par riktigt bra lurar kostar ju mer än själva spelaren.
Är det bara in-ear som gäller nuförtiden eller?

Gustaven
2008-03-24, 18:06
Köpte min iriver iHP 120 (20gb hårddiskspelare, det största som fanns då (sommaren 2004) för rimligt pris 3700:-) nu skulle den väl ses som väldigt klumpig, dock mycket bra ljud (om man nu kan kalla mp3 för bra ljud:smash:) och det har varit ett nöje att lyssna på den utan minsta fel eller krångel då man sett sina vänners ipod gå sönder eller bytas ut en efter en :D för att inte tala om itunes... hur lätt är det inte att hantera filer/musik/mappar på din dators hårddisk... exakt så är det på min iriver... kan inte annat än förespråka det märket...

Slartibartfast
2008-04-21, 17:52
Hur är nya Ipod shuffle i förhållande till Iriver?

http://www.orbitcast.com/archives/ipod-shuffle.jpg

Iriver T60 är ju iaf rejält klumpig i jämförelse. Men den har display.

Kabuto
2008-04-21, 17:57
Man kan väl bara shuffla musiken i en shuffle? Det skulle kännas väldigt jobbigt för mig att aldrig kunna välja musiken.

Slartibartfast
2008-04-21, 18:25
Kollat runt lite och alla tycks gilla iriver t60 (förutom batteriluckan). Den är hyffsat billig på cdon också, men hur är den att ha i fickan? Är tobleroneformen inte oerhört opraktisk?

Sen är jag skeptisk till spelare som inte är laddningsbara. AAA-Batterier är 90-tal.

NiXPhoenix
2008-04-21, 18:38
Finns ju laddningsbara batterier. Har du en del andra saker som går på batteri, t ex trådlöst tangentbord m.m. så kan det nog vara värt att köpa ett paket med laddare och batterier.

Jag har min spelare i jackfickan så kan inte säga nåt om formen. Men det finns gott om andra märken, tycker inte du ska fixera dig vid Apple som alla andra.
iAudio har också genomgående haft hög kvalité, kanske har dem nåt som passar bättre i formen?

watertouch
2008-04-21, 18:39
Kollat runt lite och alla tycks gilla iriver t60 (förutom batteriluckan). Den är hyffsat billig på cdon också, men hur är den att ha i fickan? Är tobleroneformen inte oerhört opraktisk?

Sen är jag skeptisk till spelare som inte är laddningsbara. AAA-Batterier är 90-tal.

Samtidigt så om du är ute o reser eller åker långa sträckor så kan det va bra att kunna ha så man kan byta batteri...

illuminaughty
2008-04-21, 18:53
Kollat runt lite och alla tycks gilla iriver t60 (förutom batteriluckan). Den är hyffsat billig på cdon också, men hur är den att ha i fickan? Är tobleroneformen inte oerhört opraktisk?

Sen är jag skeptisk till spelare som inte är laddningsbara. AAA-Batterier är 90-tal.

Fungerar alldeles utmärkt att ha i mina gymbrallor á la fluffiga BetterB. Jag var lite skeptisk till formen till en början, men den ligger väldigt bra i handen och gör den ganska lättanvänd.
Jag har några uppladdningsbara übermensch-batterier på 1000mAh som aldrig verkar ta slut. Jag har bytt batterier en gång på två månader, och jag har spelaren jämt med mig när jag tränar (3-5 pass i veckan, ett pass ~ 50-60 minuter).
Ohyggligt bra ljud i den är det, den sparkar bak med min iPod Nano generation 3 med marginal.

Trance
2008-04-21, 19:00
Hur är nya Ipod shuffle i förhållande till Iriver?


Shuffle har (eller hade) konstigt nog det bästa ljudet av alla iPods om man skall tro en del recensioner.

Tomten
2008-04-21, 19:04
Sony NWZ-A818B är en av de snyggaste och mest välbyggda MP3-spelare jag sett. Problemet är bara att hitta den till bra pris och med rätt färg :(

Fattar inte hur en spelare kan ligga på mellan 900-1800 spänn beroende på butik (kan tillägga att det är samma minnesstorlek med)

dam00r
2008-04-21, 19:20
iRiver S10, har själv en sådan =)

NiXPhoenix
2008-04-21, 19:24
Sony NWZ-A818B är en av de snyggaste och mest välbyggda MP3-spelare jag sett. Problemet är bara att hitta den till bra pris och med rätt färg :(

Fattar inte hur en spelare kan ligga på mellan 900-1800 spänn beroende på butik (kan tillägga att det är samma minnesstorlek med)


Antagligen har den inte kostat 900kr som lägstapris från början, butikerna med höga priser sitter på gamla lager som de köpt in för dyra pengar.

otherside
2008-04-21, 19:33
Sony NWZ-A818B är en av de snyggaste och mest välbyggda MP3-spelare jag sett. Problemet är bara att hitta den till bra pris och med rätt färg :(

Fattar inte hur en spelare kan ligga på mellan 900-1800 spänn beroende på butik (kan tillägga att det är samma minnesstorlek med)

sony all the way=) Sålde min nwz815 och köpte den nya med bluetooth i veckan! Bäst ljud på marknaden, du får med inears i 500kr klassen och designen är grym! Har haft Iriver clix och nano men denna är klart trevligast! Nackdeln är att den saknar radio och hade kunnat vara billigare.

Slartibartfast
2008-04-22, 13:54
Jag har halvt bestämt mig för en iriver t60 nu, men jag hade gärna hållit den i handen innan jag beställer den, för att få en bättre uppfattning om storleken.

Vilka in-ear hörlurar ska man köpa?

Kabuto
2008-04-22, 15:29
Creative EP-630 har jag använt i något år nu, de funkar bra för priset man betalar. Är T60 mindre eller större än gamla IFP-795?

Acke^^
2008-04-22, 17:03
Själv kör jag en iriver e10 med 6GB hårddisk med ett par Koss Spark Plug. Jag är mycket nöjd. Riktigt bra ljud samt ett smidigt menysystem.

Bolio
2008-04-22, 18:27
mpg123.

kimozabe
2008-04-22, 18:29
Inhandlade en 4gb iPod nano, 3e generation och ett par Sennheiser CX300 Hörlurar, bästa köpet detta året :)

illuminaughty
2008-04-22, 19:55
Vilka in-ear hörlurar ska man köpa?

Jag är väldigt nöjd med mina Philips SHS8000, de har krok så de riskerar inte att trilla ur mina nätta hörselgångar så lätt.

Davil
2008-04-23, 07:10
Creative EP-630 har jag använt i något år nu, de funkar bra för priset man betalar. Är T60 mindre eller större än gamla IFP-795?

T60 är lättare och mindre än IFP.

watertouch
2008-04-23, 07:19
Hur är "in ear" hörlurar jämfört med snäckor?.. Brukar nämligen lyssna på musik innan jag somnar och till o från ligger jag på sidan, funkar hyffsat med snäckor. In ear pluggar trycks väll in.. lr?

Slartibartfast
2008-04-23, 08:01
Det finns ju InEar lurar för allt från 3 till 300€. Hur mycket måste man pröjsa för ett par vettiga?

Märk väl att jag är absolut ingen audiofil, jag hör knappt skillnad på kassett och CD.

Kabuto
2008-04-23, 17:33
T60 är lättare och mindre än IFP.

Nice, Älskade min IFP-795, bytte till den gula nyare sportiga modellen som dom kom med och den hade inte alls lika bra ljud och var klumpigare. Efter det blev det en ipod nano.

Det finns ju InEar lurar för allt från 3 till 300€. Hur mycket måste man pröjsa för ett par vettiga?

Märk väl att jag är absolut ingen audiofil, jag hör knappt skillnad på kassett och CD.

Jag tycker du ska köpa http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=27749 eller EP-635 om du vill ha vita...