handdator

Visa fullständig version : Acne


Geek
2008-03-22, 18:56
Hallå där!

Väldigt vanligt att man får extra mycket "acne" i ansiktet och på bröstet efter man styrketränat ett par dagar i rad? Märker helt klart att det inte alls blir lika mycket när man inte tränat på ett tag - kan detta stämma?
Vilka salvor från apoteket är att rekomendera? Hört att det finns någon/några bra därifrån.
Roucottan eller vad det heter + b5 är jag inte intresserad av att prova.

Avesta
2008-03-22, 19:12
Hallå där!

Väldigt vanligt att man får extra mycket "acne" i ansiktet och på bröstet efter man styrketränat ett par dagar i rad? Märker helt klart att det inte alls blir lika mycket när man inte tränat på ett tag - kan detta stämma?
Vilka salvor från apoteket är att rekomendera? Hört att det finns någon/några bra därifrån.
Roucottan eller vad det heter + b5 är jag inte intresserad av att prova.

Att styrketräna påverkar dina hormonnivåer så visst kan det påverka dig på det sättet. Att du sedan kanske äter mer och/eller äter kosttillskott så kan även det påverka aknebildningen.

Köp Basiron från apoteket, men var försiktigt med området omkring ögonen. Efter några gångers applicering kan du uppleva irritation/klåda, sluta med behandlingen ett par dagar och kör på igen.
GL

Geek
2008-03-22, 19:15
Att styrketräna påverkar dina hormonnivåer så visst kan det påverka dig på det sättet. Att du sedan kanske äter mer och/eller äter kosttillskott så kan även det påverka aknebildningen.

Köp Basiron från apoteket, men var försiktigt med området omkring ögonen. Efter några gångers applicering kan du uppleva irritation/klåda, sluta med behandlingen ett par dagar och kör på igen.
GL

Thanks.

Basiron för hela bröst/rygg också eller bara face?

Jesüs
2008-03-22, 19:17
Varhelst du tycker det behövs.

Geek
2008-03-22, 19:18
Varhelst du tycker det behövs.

Kanoners där. Basiron det best då alltså kropp and face?

enzodiac
2008-03-22, 22:02
Jag får grymt mycket mer finnar på axlar,bröst och rygg när jag tränar. Salvor fungerar inte alls på mig. Det som har fungerat är Zinktabletter 30mg. När jag tar tabletterna så får jag inte lika grova finnar och dom i ansiktet försvinner helt.

Helt klart spelar träning in. Under mitt ofrivilliga viloår försvann finnarna i stort sätt på axlar och bröst.

tobbo
2008-03-22, 22:11
Jag får grymt mycket mer finnar på axlar,bröst och rygg när jag tränar. Salvor fungerar inte alls på mig. Det som har fungerat är Zinktabletter 30mg. När jag tar tabletterna så får jag inte lika grova finnar och dom i ansiktet försvinner helt.

Helt klart spelar träning in. Under mitt ofrivilliga viloår försvann finnarna i stort sätt på axlar och bröst.

Tar du en tablett om dagen då?

Fjällbrynt
2008-03-22, 23:57
Basiron kan du skita i då Stiloxyl är samma grej bara att de är billigare, kör på de!

Geek
2008-03-23, 00:41
Basiron kan du skita i då Stiloxyl är samma grej bara att de är billigare, kör på de!

Okej får kolla upp det - svårt detta.
Tycker alla säger olika saker?

JohnRick
2008-03-23, 00:56
Det verksamma ämnet är benzoylperoxid som finns i båda tidigare nämnda varumärken. Roaccuttan är ju annars överlägset effektivast om man har ordentliga problem.

IggaN
2008-03-23, 12:42
Sticka till solariumet hjälper mig, du kanske borde testa det. Tar väl några gånger innan de försvinner.

JohnRick
2008-03-23, 13:50
Sticka till solariumet hjälper mig, du kanske borde testa det. Tar väl några gånger innan de försvinner.

Sant att det är en quick fix. Däremot bidrar solariet till fövärrandet av aknen i längden.

Jesüs
2008-03-23, 14:02
Okej får kolla upp det - svårt detta.
Tycker alla säger olika saker?

Testa Basiron eller Stiloxyl först. Det kan ta lite tid innan det blir bättre. Det kan faktiskt först verka som att det blir lite värre.

Funkar det inte efter, säg, en månad kan du kanske tänka över andra metoder. Då kan ett besök hus Doktorn vara ett bra sätt att börja.

Vastrix
2008-03-23, 15:38
Basiron kan du skita i då Stiloxyl är samma grej bara att de är billigare, kör på de!

Samma verksamma ämne ja, men inte samma produkt. Jag betalar hellre ett par kronor extra för att få basiron som har en mer gelliknande konsistens som jag upplever inte trokar ut min hud lika mkt.
Dock är zink helt klar underskattat kombinerat med lite basiron tar det i princip bort alla mina finnar i ansiktet och jag får knappt några på bröst/axlar/rygg.

Geek
2008-03-23, 15:57
Samma verksamma ämne ja, men inte samma produkt. Jag betalar hellre ett par kronor extra för att få basiron som har en mer gelliknande konsistens som jag upplever inte trokar ut min hud lika mkt.
Dock är zink helt klar underskattat kombinerat med lite basiron tar det i princip bort alla mina finnar i ansiktet och jag får knappt några på bröst/axlar/rygg.

då kör jag helt klart på din kur -ska de båda produkterna inhandlas på apoteket?

Geek
2008-03-27, 22:47
Ko salvan verkar funka fast zink pills måste man ju till doktorn för att få ut - finns inget lättare..

LoTiX
2008-03-27, 23:02
Ko salvan verkar funka fast zink pills måste man ju till doktorn för att få ut - finns inget lättare..

Doktorn? Googlade zink o beställde, fick idag.

Blizzard
2008-03-28, 02:09
Vart beställer du zink?

Jag har provat allt och inget funkar. Får se om man provar zinktabletter också som sist utväg. Det enda som gjorde susen på mig var en naturlig solbränna. Allt snack om att alkohol, ost och choklad skulle påskynda acnebildning är bara myt för att få ungdomar att hålla sig ifrån "fet" kost och fylla.

Klein
2008-03-28, 08:29
Vart beställer du zink?

Jag har provat allt och inget funkar. Får se om man provar zinktabletter också som sist utväg. Det enda som gjorde susen på mig var en naturlig solbränna. Allt snack om att alkohol, ost och choklad skulle påskynda acnebildning är bara myt för att få ungdomar att hålla sig ifrån "fet" kost och fylla.

Du har garanterat inte provat en diet bestående av rå animalisk kost. Rått kött och även råa (ej pastöricerade) mejeriprodukter går an. Det gör susen för hyn.

wza
2008-03-28, 08:43
Jag har haft på ryggen sen jag började träna, bortsett från sommaren då allt försvinner av solen. Aldrig haft någon i ansiktet eller någon annanstans endast på ryggen, och ibland är det väldigt mkt. Svårt att smörja in ryggen själv och jag letar efter något som tar bort det för gott.

Hört talas om några antibiotika halvårskurer men då ska man undvika alkohol under hela denna period vilket inte är ett alternativ.

-xR-
2008-03-28, 09:16
Sant att det är en quick fix. Däremot bidrar solariet till fövärrandet av aknen i längden.



Varför det?

Myran
2008-03-28, 09:35
Jag fick tetralysal av läkaren. Var skeptisk i början men nu inser jag att den verkligen hjälper:)

Sleigh
2008-03-28, 11:45
http://www.acne.org/myths.html

JohnRick
2008-03-28, 13:48
Jag fick tetralysal av läkaren. Var skeptisk i början men nu inser jag att den verkligen hjälper:)

Tetralysal är skit. Likaså all annan antibiotika som oxytetral e.d.
Det enda det gör är att fucka upp magfloran samtidigt som det, förvisso, tar kål på bakterierna som ger upphov till aknen. Därefter kan dessa bli resistenta, och när du lägger av med antibiotikan efter 4-6 månader är det tillbaka igen.

Ska du äta ngt så ta roaccuttan eller inget alls.
Vissa tror på kostomläggning i viss mån - så även jag.

CoKEmaN
2008-03-28, 18:17
jag "lider" mest av acne när jag precis börjar träna efter ett uppehåll. får ett fåtal finnar, som när kroppen vant sig vid träningen försvinner.

Gädda
2008-03-28, 18:48
Du har garanterat inte provat en diet bestående av rå animalisk kost. Rått kött och även råa (ej pastöricerade) mejeriprodukter går an. Det gör susen för hyn.


Skulle jag vilja testa! Hur gör jag? Måste jag gå o mjölka en ko och äta köttfärs direkt från paketet? Ärligt talat, det låter ganska konstigt..varför skulle det hjälpa mot akne?

Klein
2008-03-28, 21:28
Mjölk kan du köpa direkt från en bonde på hans gård. Kött är ju bara att köpa i affären. Helst hela bitar dock. Köttfärs från affären är rätt snuskigt. Jag har experimenterat mycket med kost och vet av erfarenhet att det funkar. Jag levde nästan uteslutande på rå mjölk i flera månader i sträck och hade inte en enda finne. Jag har introducerat pastöriserad mjölk i min kost vid flera tillfällen senare och har varje gång gått från helt acnefri till bölddrabbad på loppet av ett par dar. Det är en jäkla skillnad. Råa animalier är helt enkelt mer biotillgängliga, näringsrika och fullständiga än deras upphettade motsvarighet (och övrig skräpmat för den delen) och detta reflekteras i hyn.

peacebreaker
2008-03-29, 01:22
Jag har käkat vitanmin b5 i snart 2mån och har mindre finnar...men jag är 16år och har tonårs finnar, ni verkar snacka mer om "gubbfinnar"? :S :P

JohnRick
2008-03-29, 10:31
Jag har käkat vitanmin b5 i snart 2mån och har mindre finnar...men jag är 16år och har tonårs finnar, ni verkar snacka mer om "gubbfinnar"? :S :P

Skippa vitamin-b5-tuggandet. Det finns inga egentliga belägg för att det funkar mer, och du taxar kroppen rätt hårt när du utklassar andra vitaminer med megadoser av b5.

Klein
2008-03-29, 14:38
Jag har käkat vitanmin b5 i snart 2mån och har mindre finnar...men jag är 16år och har tonårs finnar, ni verkar snacka mer om "gubbfinnar"? :S :P

Acne utlöses av kost under såväl pubertet som i vuxen ålder. Att acnen avtar i vuxen ålder beror på flera faktorer i godtycklig ordning:

1: Man äter mindre mat totalt
2: Man äter och dricker mindre godis/glass/läsk/chips/processade mjölkprodukter etc.
3: Man har lägre basal talgproduktion

Acne är inte en sjukdom, acne är ett symptom för osunt leverne. Det som skall bekämpas är alltså det osunda levernet. Men det är förstås ett väldigt obekvämt perspektiv där man måste ta allt ansvar själv. De flesta pallar inte det.

-xR-
2008-03-29, 15:12
Acne är inte en sjukdom, acne är ett symptom för osunt leverne. Det som skall bekämpas är alltså det osunda levernet. Men det är förstås ett väldigt obekvämt perspektiv där man måste ta allt ansvar själv. De flesta pallar inte det.

Hoppas inte du arbetar inom vården! Acne vulgaris är en hudsjukdom. Att få finnar ibland är en helt annan sak.

JohnRick
2008-03-29, 15:13
Sedan leder givetvis inte osunt leverne till akne för samtliga individer som hänger sig åt detta eftersom det också krävs en genetisk predisposition. Många vräker i sig vad för skit som helst och fortfar med sin bebishy.
Givetvis har man påvisat kostens betydelse när man flyttat asiater till västvärlden och blabla. Men fallenheten måste fortfarande finnas.

Däremot kan man se aknen som symptom på att båda kriterierna är uppfyllda - biologisk benägenhet kombinerat med felaktigt leverne vad gäller kost först och främst. Om bara en variabel bortfaller försvinner aknen med den.

Klein
2008-03-29, 16:01
Hoppas inte du arbetar inom vården! Acne vulgaris är en hudsjukdom. Att få finnar ibland är en helt annan sak.

Det rör sig om olika grader av samma åkomma. Det blir en sjukdom i folkmun när graden är så hög att det avviker från normen. Alltså är sjukdomsbegreppet till sin natur helt godtyckligt.

Klein
2008-03-29, 16:15
Sedan leder givetvis inte osunt leverne till akne för samtliga individer som hänger sig åt detta eftersom det också krävs en genetisk predisposition. Många vräker i sig vad för skit som helst och fortfar med sin bebishy.
Givetvis har man påvisat kostens betydelse när man flyttat asiater till västvärlden och blabla. Men fallenheten måste fortfarande finnas.

Däremot kan man se aknen som symptom på att båda kriterierna är uppfyllda - biologisk benägenhet kombinerat med felaktigt leverne vad gäller kost först och främst. Om bara en variabel bortfaller försvinner aknen med den.

Det är sant som du säger. Dock måste jag inflika att den genetiska faktorn är oanvändbar i sammanhanget. Den är precis som salvor och piller en sätt att undfly det egna ansvaret. Dina gener kan du inte göra något åt. Din livstil kan du göra något åt.

LoTiX
2008-03-29, 17:38
Acne utlöses av kost under såväl pubertet som i vuxen ålder. Att acnen avtar i vuxen ålder beror på flera faktorer i godtycklig ordning:

1: Man äter mindre mat totalt
2: Man äter och dricker mindre godis/glass/läsk/chips/processade mjölkprodukter etc.
3: Man har lägre basal talgproduktion

Acne är inte en sjukdom, acne är ett symptom för osunt leverne. Det som skall bekämpas är alltså det osunda levernet. Men det är förstås ett väldigt obekvämt perspektiv där man måste ta allt ansvar själv. De flesta pallar inte det.

Skämtar du? Huvuddelen av personerna du ser med kraftig acne är 10x så renliga som du själv just pga. tiden de spenderar på att motverka acnen.

JohnRick
2008-03-29, 17:47
Det är sant som du säger. Dock måste jag inflika att den genetiska faktorn är oanvändbar i sammanhanget. Den är precis som salvor och piller en sätt att undfly det egna ansvaret. Dina gener kan du inte göra något åt. Din livstil kan du göra något åt.

Alldeles riktigt. Av den anledningen väljer jag att göra en indelning i fyra kategorier:

* Genetisk predisposition + dålig kost = Akne
* Genetisk predisposition + bra kost = Ingen akne
* Ingen genetisk predisposition + bra kost = Ingen akne
* Ingen genetisk predisposition + dålig kost= Ingen akne

JohnRick
2008-03-29, 17:50
Skämtar du? Huvuddelen av personerna du ser med kraftig acne är 10x så renliga som du själv just pga. tiden de spenderar på att motverka acnen.

Det håller jag också med om i sak. Inga är så medvetna om sin hygien som aknedrabbade individer. De som aldrig drabbats har ju ingen anledning att vara lika noggranna. Men Klein pratar i stort om kosten medan du kanske menar livföring i ett bredare perspektiv?

Klein
2008-03-29, 21:18
Skämtar du? Huvuddelen av personerna du ser med kraftig acne är 10x så renliga som du själv just pga. tiden de spenderar på att motverka acnen.

Vad har maniskt tvättande med sunt leverne att göra? Det handlar inte om tvättande. Det handlar om kost. Jag har haft mycket svår acne, antagligen svårare än övriga här i tråden och jag har övervunnit åkomman genom att ändra min kost. Jag kan ju erkänna att jag aldrig tvättar mig eller skrubbar mig i ansiktet nuförtiden annat än det lilla som rinner förbi vid snabb duschning och huden har aldrig varit bättre.

LoTiX
2008-03-30, 04:45
Vad har maniskt tvättande med sunt leverne att göra? Det handlar inte om tvättande. Det handlar om kost. Jag har haft mycket svår acne, antagligen svårare än övriga här i tråden och jag har övervunnit åkomman genom att ändra min kost. Jag kan ju erkänna att jag aldrig tvättar mig eller skrubbar mig i ansiktet nuförtiden annat än det lilla som rinner förbi vid snabb duschning och huden har aldrig varit bättre.

? Var nämnde jag maniskt tvättande? Kost? Jo det är en utav delarna alla med acne tänker på. Att du skulle ha "överkommit" acne genom att byta kost känns som en idiotisk lögn eller ett maniskt påhitt för att lura dig själv. Försöker inte skapa en onödig diskussion utan så är det bara.

Klein
2008-03-30, 08:44
? Var nämnde jag maniskt tvättande? Kost? Jo det är en utav delarna alla med acne tänker på. Att du skulle ha "överkommit" acne genom att byta kost känns som en idiotisk lögn eller ett maniskt påhitt för att lura dig själv. Försöker inte skapa en onödig diskussion utan så är det bara.

Den populära uppfattningen är att acne beror på en mängd mystiska faktorer där varje enskild faktor har en underordnad roll. Med utgångspunkt från en sådan uppfattning kan man inte förhålla sig vetenskapligt till ämnet. Det finns inga incitament för att göra konsekventa ändringar av kosten om man tror att acne har sitt ursprung i den esoteriska sfären (typ guds straff). Till exempel så finns det inte på kartan att sluta med godis och mjölkprodukter för de flesta som har acne. Tar man upp det till diskussion med en "drabbad" person så bemöts man av svar i typ med:

"Det där är bara skitsnack från såna som inte unnar ungdomar god mat."

"Acne är ju genetiskt. Det kan jag inte göra något åt."

"Acne orsakas av bakterier. Man behöver medicin, inte ändrad kost."

Alla 3 svar är lika oförnuftiga. Dock bör det poängteras att de flesta med acne är överens om att salvor och vätskor för huden inte hjälper. Någon annan slutsats kan de nämligen inte dra av att ha stått och baddat och smörjt i ändlösa timmar utan bestående resultat. Ändock fortsätter de stå där och smörja och badda till förbannelse. För kosten vill ingen ändra på. Först baddar man, sen smörjer man och slutligen tar man piller. Ändra kosten? Aldrig i livet!

Spene
2008-03-30, 09:02
Vad i mjölkprodukterna är det som är problemet. Fetterna? Laktosen?

Eddie Vedder
2008-03-30, 09:18
Vad i mjölkprodukterna är det som är problemet. Fetterna? Laktosen?

http://www.sciencedirect.com/science?_ob=ArticleURL&_udi=B6T5G-4RV7SVX-H&_user=651519&_rdoc=1&_fmt=&_orig=search&_sort=d&view=c&_acct=C000035158&_version=1&_urlVersion=0&_userid=651519&md5=a226fffd416cb38f2a0f36201e29fe62#bib6

http://www.sciencedirect.com/science?_ob=ArticleURL&_udi=B6WM8-4DPC56Y-1&_user=651519&_rdoc=1&_fmt=&_orig=search&_sort=d&view=c&_acct=C000035158&_version=1&_urlVersion=0&_userid=651519&md5=5a67c9414380646e23ecf2bbbe1473b0#sec3.2

http://www.sciencedirect.com/science?_ob=ArticleURL&_udi=B6WM8-4RKDPHC-3&_user=651519&_rdoc=1&_fmt=&_orig=search&_sort=d&view=c&_acct=C000035158&_version=1&_urlVersion=0&_userid=651519&md5=1da0cfb049231139a747f09b8201a449

Klein
2008-03-30, 10:54
Värt att nämna här är att råa (icke pastöriserade eller på annat vis upphettade) mjölkprodukter inte utlöser acne. Jag har som sagt under flera månaders tid druckit litervis med rå mjölk dagligen utan minsta skymt av acne. Erfarenheten av pastöriserade mjölkprodukter är betydligt dystrare. Varför kan jag bara spekulera om men min erfarenhet är utan tvetydigheter. En möjlig faktor skulle kunna vara Alpha Lipoic Acid som förstörs vid pastöriseringen. R-ALA (den naturligt förekommande isomeren av Alpha Lipoic Acid) tycks ju kunna boosta transporten av näringsämnen från blodomloppet. Detta i sin tur minskar insulinbehovet och höga insulin-nivåer är ju associerade med acne.

JohnRick
2008-03-30, 11:20
Värt att nämna här är att råa (icke pastöriserade eller på annat vis upphettade) mjölkprodukter inte utlöser acne. Jag har som sagt under flera månaders tid druckit litervis med rå mjölk dagligen utan minsta skymt av acne. Erfarenheten av pastöriserade mjölkprodukter är betydligt dystrare. Varför kan jag bara spekulera om men min erfarenhet är utan tvetydigheter. En möjlig faktor skulle kunna vara Alpha Lipoic Acid som förstörs vid pastöriseringen. R-ALA (den naturligt förekommande isomeren av Alpha Lipoic Acid) tycks ju kunna boosta transporten av näringsämnen från blodomloppet. Detta i sin tur minskar insulinbehovet och höga insulin-nivåer är ju associerade med acne.

Vad blir isf din åsikt/erfarenhet vad gäller att byta ut vanlig mjölk mot sojamjölk (vilket jag gjort vid ett flertal tillfällen)?

Att fixa till starkt insulinutlösande kost är ett steg i rätt riktning, men sedan hänger det ju på mkt mer än mjölk.

Klein
2008-03-30, 11:59
Vad blir isf din åsikt/erfarenhet vad gäller att byta ut vanlig mjölk mot sojamjölk (vilket jag gjort vid ett flertal tillfällen)?

Att fixa till starkt insulinutlösande kost är ett steg i rätt riktning, men sedan hänger det ju på mkt mer än mjölk.

Jag skulle själv aldrig dricka sojamjölk vilken hälsomarkör jag än ville förbättra. Jag rekommenderar att vänja sig vid vanligt vatten som dryck. Klarar du dig inte utan mjölk så rekommenderar jag att du köper opastöriserad mjölk tappad direkt från kyltanken hos en bonde med ekologisk produktion. Annars kan du ju testa att supplementera med R-ALA kring 15 minuter innan du dricker pastöriserad mjölk, eller vilken annan tillagad mat det än rör sig om.

JohnRick
2008-03-30, 12:37
Jag skulle själv aldrig dricka sojamjölk vilken hälsomarkör jag än ville förbättra. Jag rekommenderar att vänja sig vid vanligt vatten som dryck. Klarar du dig inte utan mjölk så rekommenderar jag att du köper opastöriserad mjölk tappad direkt från kyltanken hos en bonde med ekologisk produktion. Annars kan du ju testa att supplementera med R-ALA kring 15 minuter innan du dricker pastöriserad mjölk, eller vilken annan tillagad mat det än rör sig om.

Vanligt vatten har jag som dryck. Däremot är jag en sucker för kaffe med mjölk. Därav sojamjölksalternativet.

Gädda
2008-03-30, 12:43
Jag kan säga så här, att jag äter i princip inte godis överhuvudtaget. Det enda rena sockret jag får i mig är via ketchup. Jag har provat att sluta dricka mjölk. Men aknen har kommit ändå. Vet dock inte hur länge man ska göra kostförändringar innan man skulle kunna se resultat.

Godis och mjölk är helt okej att plocka bort, men ska jag behöva sitta o äta råa märgpipor och rötter så har jag hellre lite finnar.

Klein
2008-03-30, 13:29
Jag kan säga så här, att jag äter i princip inte godis överhuvudtaget. Det enda rena sockret jag får i mig är via ketchup. Jag har provat att sluta dricka mjölk. Men aknen har kommit ändå. Vet dock inte hur länge man ska göra kostförändringar innan man skulle kunna se resultat.

Godis och mjölk är helt okej att plocka bort, men ska jag behöva sitta o äta råa märgpipor och rötter så har jag hellre lite finnar.

Du måste ta bort samtliga mjölkprodukter. Smör, grädde, ost, mjölk, fil, yoghurt, dressingar och diverse halvfabrikat med mjölkprodukter i sig. Sedan är ju inte mjölk och socker de enda banditerna bland livsmedlen. Att generellt dra ner på kolhydraterna, både snabba och långsamma är viktigt. Ersätt förlorade kalorier med fetare kött. Testa även att äta mer färsk mat som du tillagar själv och tillaga gärna kött sparsamt. Skippa helt konserver och färdigmat. Köp rena råvaror istället så du vet vad du får i dig. Exempelvis färdiggrillat kött som säljs i affär bör du hålla dig borta från. Det är socker och det är pulver och det är dittan och dattan. Det smakar inte ens kött längre.

Detta kräver en del jobb och kan inledningsvis vara socialt handikappande. Men tycker man inte att det är värt det så har man ingenting att göra i en diskussion om acne. Då är det bara att fortsätta äta skräp samt ikläda sig en tröja där det står:

"Jag ids inte göra något åt min acne."

stridis
2008-03-30, 13:37
1: Man äter mindre mat totalt
2: Man äter och dricker mindre godis/glass/läsk/chips/processade mjölkprodukter etc.
3: Man har lägre basal talgproduktion

Acne är inte en sjukdom, acne är ett symptom för osunt leverne.

1) haha, skulle jag äta mindre så blir jag ju treblinka-offer, måste ju orka med att leva och träna också.
2) Jag är kostmedveten, så utan att bli kostnazi är väl det enda för min del att utesluta mjölk (slutat med kostillskott, de var inte så bra för hyn). Jag har testat även det i ca en månads tid (samtliga produkter med mjölkprotein) och det gav endast marginell förbättring, inte alls värt uppoffringen i mitt tycke.
3) Ja, det har ju trots allt blivit bättre.

Klein
2008-03-30, 13:43
Vad gäller tiden det tar att se skillnad så förutsätter det ju först och främst att man äter vettigt. Att man tror man äter vettigt är inte samma sak. Har man väldigt svår acne tar det så klart längre tid då bölderna ska läka ut. I min erfarenhet tar det två dagar innan finnarna börjar bloppa fram efter att jag ätit skräp. Sedan fortsätter de bloppa fram under ett par dagar. Så på en vecka bör man definitivt märka om ens nya kost ger effekt i så måtto att nya finnar sluta ploppa fram. Befintliga finnar tar ju lite olika tid att läka ut beroende på hur djupgående dom är men mer än 3 veckor bör det inte ta att bli helt infektionsfri om man håller sig till vettig kost.

-xR-
2008-03-30, 13:56
http://www.sciencedirect.com/science?_ob=ArticleURL&_udi=B6T5G-4RV7SVX-H&_user=651519&_rdoc=1&_fmt=&_orig=search&_sort=d&view=c&_acct=C000035158&_version=1&_urlVersion=0&_userid=651519&md5=a226fffd416cb38f2a0f36201e29fe62#bib6

http://www.sciencedirect.com/science?_ob=ArticleURL&_udi=B6WM8-4DPC56Y-1&_user=651519&_rdoc=1&_fmt=&_orig=search&_sort=d&view=c&_acct=C000035158&_version=1&_urlVersion=0&_userid=651519&md5=5a67c9414380646e23ecf2bbbe1473b0#sec3.2

http://www.sciencedirect.com/science?_ob=ArticleURL&_udi=B6WM8-4RKDPHC-3&_user=651519&_rdoc=1&_fmt=&_orig=search&_sort=d&view=c&_acct=C000035158&_version=1&_urlVersion=0&_userid=651519&md5=1da0cfb049231139a747f09b8201a449

Tråkigt för den som vill bygga muskler att samma faktorer som ger muskeltillväxt också ger acne.

Mjölk är bra för tillväxt - av allt (?) :D

Madara
2008-03-30, 14:07
Självdosera 20mg roccua ED i en 8v/få det utskrivet så löser du oftast acne probbsen relativt fort.

Klein
2008-03-30, 14:22
Tråkigt för den som vill bygga muskler att samma faktorer som ger muskeltillväxt också ger acne.

Mjölk är bra för tillväxt - av allt (?) :D

Insulin stimulerar inte muskeltillväxten (proteinsyntesen) hos människor.

-xR-
2008-03-30, 14:25
Insulin stimulerar inte muskeltillväxten (proteinsyntesen) hos människor.


IGF-1 gör. Testosterone gör. Även DHT antar jag.

Klein
2008-03-30, 14:26
Självdosera 20mg roccua ED i en 8v/få det utskrivet så löser du oftast acne probbsen relativt fort.

Det är en temporär "fix" som sabbar kroppens naturliga talgproduktion (med mera). Väljer man det framför att ändra kosten så är man illa informerad eller lat.

LoTiX
2008-03-30, 14:59
Du måste ta bort samtliga mjölkprodukter. Smör, grädde, ost, mjölk, fil, yoghurt, dressingar och diverse halvfabrikat med mjölkprodukter i sig. Sedan är ju inte mjölk och socker de enda banditerna bland livsmedlen. Att generellt dra ner på kolhydraterna, både snabba och långsamma är viktigt. Ersätt förlorade kalorier med fetare kött. Testa även att äta mer färsk mat som du tillagar själv och tillaga gärna kött sparsamt. Skippa helt konserver och färdigmat. Köp rena råvaror istället så du vet vad du får i dig. Exempelvis färdiggrillat kött som säljs i affär bör du hålla dig borta från. Det är socker och det är pulver och det är dittan och dattan. Det smakar inte ens kött längre.

Detta kräver en del jobb och kan inledningsvis vara socialt handikappande. Men tycker man inte att det är värt det så har man ingenting att göra i en diskussion om acne. Då är det bara att fortsätta äta skräp samt ikläda sig en tröja där det står:

"Jag ids inte göra något åt min acne."

Check check check check check check check check check check, acnen består.

Klein
2008-03-30, 15:08
Check check check check check check check check check check, acnen består.

Skriv när här vad du äter under en vanlig vecka då. Måltid för måltid.

LoTiX
2008-03-30, 15:15
Skriv när här vad du äter under en vanlig vecka då. Måltid för måltid.

Nej känns lite överambitiöst för att "vinna " en diskussion. Idag blev det i alla fall mörkt bröd med kalkonkött och tomat tillsammans med fullkornspasta. Senare blir det kycklingfile med ris och grönsaker.

Klein
2008-03-30, 15:18
Nej känns lite överambitiöst för att "vinna " en diskussion. Idag blev det i alla fall mörkt bröd med kalkonkött och tomat tillsammans med fullkornspasta. Senare blir det kycklingfile med ris och grönsaker.

Det där låter väldigt fettsnålt och osunt. Man behöver rejäla mängder fett från animaliska källor för att huden och kroppen ska må bra.

LoTiX
2008-03-30, 15:24
Det där låter väldigt fettsnålt och osunt. Man behöver rejäla mängder fett från animaliska källor för att huden och kroppen ska må bra.

Nötter är nog min största fettkälla. Är inne i en bacon-perido också men försöker lugna ner mig med denna gudomliga föda. :) Frysen är överfull med kött förresten.

Klein
2008-03-30, 15:38
Nötter är nog min största fettkälla. Är inne i en bacon-perido också men försöker lugna ner mig med denna gudomliga föda. :) Frysen är överfull med kött förresten.

Varken nötter, bacon eller fryst kött är ju färskvaror med intakta näringsämnen. Dessutom har du ju allt salt och andra konserveringsmedel i bacon. Det är färskt kött som gäller med alla näringsämnen intakta, och sparsamt tillagat. Det är då du får resultat.

Jag kan ju säga att jag får acne om jag äter stora mängder väl tillagat kött. Protein är insulinogent precis som kolhydrater. Jag rekommenderar minst 70 energiprocent fett och sparsamt tillagat kött för att bevara ALA och därigenom minimera insulinpåslaget.

stridis
2008-03-30, 15:48
Jag kan ju säga att jag får acne om jag äter stora mängder väl tillagat kött. Protein är insulinogent precis som kolhydrater. Jag rekommenderar minst 70 energiprocent fett och sparsamt tillagat kött för att bevara ALA och därigenom minimera insulinpåslaget.

Du, jag kör nog hellre mer i linje med slv's rekommendationer. Med så lite kolhydrater så fungerar inte skallen speciellt bra och man blir explosiv som en sengångare. Helt uteslutet, hellre några finnar än att leva ett så lamt liv.

Klein
2008-03-30, 16:15
Du, jag kör nog hellre mer i linje med slv's rekommendationer. Med så lite kolhydrater så fungerar inte skallen speciellt bra och man blir explosiv som en sengångare. Helt uteslutet, hellre några finnar än att leva ett så lamt liv.

Det handlar ju bara om att uppreglera fettintaget. Man behöver inte utesluta kolhydrater för den delen. Men att ligga på flera hundra gram om dagen är overkill. Jag måste också tillstå att jag ätit ansenliga mängder nyslungad honung tidigare utan att få finnar (däremot fick jag dåliga tänder). Typen av livsmedel och livsmedlets färskhetsgrad är viktigare att se till än just kolhydratsmängden. Ju mindre bearbetning ett livsmedel kräver för att bli biotillgängligt och ju mer tillgängligt ett sådant livsmedel har varit under människans evolution, desto mer lämpligt är det livsmedlet.

stridis
2008-03-30, 19:47
Det handlar ju bara om att uppreglera fettintaget. Man behöver inte utesluta kolhydrater för den delen. Men att ligga på flera hundra gram om dagen är overkill.

Jag reagerade lite på 70E%, vilket låter djävligt högt, nedanstående resonemang bygger på den siffran:
Flera hundra gr kh? För att undvika ketos (vilket inte känns hälsosamt tycker jag) behöver man i storleksordning 150-180 gr kolhydrater+ mer för att hålla glykogendepåerna någorlunda fulla; vilket behövs ifall man har något som helst ambition med sitt idrottande. Det är knappast overkill. Sedan skall man ju vara viktstabil också! Då blir det inga 70E% i fett.

Förresten så dog min pappa i tjocktarmscancer, så att inte få i sig en del fiber känns ju för mig ganska*screwy*. Vilken fördel står att finna? Mitt fasteglukos och lite annat hintar på att jag har bra insulinkänslighet, så finnar vs potentiellt farligt problem?

Men det är klart, man skall få i sig tillräckligt med omega-3, annars så kan det leda till problem med hyn. Fisk 3ggr i veckan + fiskoljekapslar blir det för mig.

illitch77
2008-03-30, 20:22
Jag skall verkligen inte hindra någon från att äta rått kött. För alla andra:

Orsaker: Beror ej på "oren hy" utan på ökad bildning av talg och på abnorm bildning av keratin i talgkörtelns utförsgång. Mängden normalt förekommande bakterier (propionebacterium acnes) är ökad. Viss genetisk predisposition. Ökad androgenproduktion under pubertet hos såväl pojkar som flickor. Vissa individer är mer känsliga. Det svarta på toppen av de öppna komedonerna består ej av smuts utan av melanin. Försämrande faktorer: Läkemedel (steroider, anabola steroider, litium, antiepileptika). Kemikalier (skäroljor kan ge oljeacne, tjära/psoriasis preparat kan ge follikuliter). Kosmetika (feta krämer täpper till porer "komedogena"). Mekaniska faktorer ("pillande", friktion, kläder/ryggsäck). Klimat (fuktigt/varmt, "Mallorcaacne"). Födoämnen (många upplever samband, har dock ej kunnat klarläggas vid studier). Endokrin påverkan (vanligt med försämring någon vecka innan menstruation).

Från:
http://www.praktiskmedicin.com/sjukdom.asp?sjukdid=174

Klein
2008-03-30, 21:13
Jag reagerade lite på 70E%, vilket låter djävligt högt, nedanstående resonemang bygger på den siffran:
Flera hundra gr kh? För att undvika ketos (vilket inte känns hälsosamt tycker jag) behöver man i storleksordning 150-180 gr kolhydrater+ mer för att hålla glykogendepåerna någorlunda fulla; vilket behövs ifall man har något som helst ambition med sitt idrottande. Det är knappast overkill. Sedan skall man ju vara viktstabil också! Då blir det inga 70E% i fett.

Förresten så dog min pappa i tjocktarmscancer, så att inte få i sig en del fiber känns ju för mig ganska*screwy*. Vilken fördel står att finna? Mitt fasteglukos och lite annat hintar på att jag har bra insulinkänslighet, så finnar vs potentiellt farligt problem?

Men det är klart, man skall få i sig tillräckligt med omega-3, annars så kan det leda till problem med hyn. Fisk 3ggr i veckan + fiskoljekapslar blir det för mig.

Jag har inte sagt att 70% är nödvändigt. Det är bara något som jag själv tycker funkar bra och rekommenderar andra att testa. Mängden kolhydrater du behöver för att undvika ketosis är ytterst individuell och styrd av såväl muskelmassa som aktivitetsnivå. Finns många som måste totalnolla sitt kolhydratsintag för att komma i ketosis så 150-180 gram är nog att ta i.

Tjocktarmscancer är ingen trevlig sjukdom men att det skulle bero på för lite fibrer i kosten kan man ju tvista om. Äter man mycket animaliskt fett så får man bra fart på tarmen helt utan fibrer. Kött som sådant lämnar magen som vätska så att det skulle ställa till med problem förefaller inte troligt. Observera dock att jag förespråkar sparsamt tillagat kött och fett. Det är sådant som kroppen inte kan spjälka och tillgodogöra sig som ställer till med problem i tarmen. Och fibruösa livsmedel är ju ett praktexempel på just detta. För övrigt är välmående mage och tarm en förutsättning för välmående hy.

Blizzard
2008-04-03, 14:27
Problemen man har nu är väl pormaskarna, de hundratals små svart prickar man har i ansiktet, som ibland har en förmåga att utvecklas till finnar. Ansiktsbehandling till veckan kanske får dom att försvinna :D

JohnRick
2008-04-03, 16:39
Problemen man har nu är väl pormaskarna, de hundratals små svart prickar man har i ansiktet, som ibland har en förmåga att utvecklas till finnar. Ansiktsbehandling till veckan kanske får dom att försvinna :D

Ja, de håller sig nog borta någon dag eller två om du har tur. Talgkörtlarnas utförsgång, med ökad talgutsöndring i kombination med hudceller och melanin som färgar blir maffiga maskar. Allt kommer inifrån.

HanneJoelsson
2008-08-12, 10:27
Var köper man basiron?

Slartibartfast
2008-08-12, 10:44
Var köper man basiron?

Apoteket. 5% är receptfritt, 10% receptbelagt.

johanw
2008-08-12, 10:47
I sverige är både 5 ovh 10% receptfritt. Bra stuff, men se till att ha en bra moisturizer också, annars blir du som en skorpa i ansiktet :D

Officer
2008-08-12, 10:48
Jag tänkte göra ett tappert försök att lägga av med alla mjölkprodukter (förutom lite ostskivor ett par gånger i veckan på macka), men hur fasen ska man få i sig müsli om man inte får använda vare sig mjölk eller fil eller yoghurt?? *gah!*

Spene
2008-08-12, 10:59
Jag tänkte göra ett tappert försök att lägga av med alla mjölkprodukter (förutom lite ostskivor ett par gånger i veckan på macka), men hur fasen ska man få i sig müsli om man inte får använda vare sig mjölk eller fil eller yoghurt?? *gah!*
Blanda med vatten och mixa. Skulle aldrig göra det själv, då det lär smaka apa.

Klein
2008-08-12, 12:18
Jag rekommenderar att de som har problem med acne testar R-ALA (R-isomeren av alpha lipoic acid eller liponsyra på svenska). Väl tajmat intag av R-ALA leder till minskad insulinutsöndring och förbättrat näringsupptag till musklerna. Det motverkar även existerande inflammationer i hyn. Antagligen är det främst liponsyran som gör rått kött, rått fett och rå mjölk så välgörande för hyn.

MEDiAHORAN
2008-08-12, 15:05
Jag rekommenderar att de som har problem med acne testar R-ALA (R-isomeren av alpha lipoic acid eller liponsyra på svenska). Väl tajmat intag av R-ALA leder till minskad insulinutsöndring och förbättrat näringsupptag till musklerna. Det motverkar även existerande inflammationer i hyn. Antagligen är det främst liponsyran som gör rått kött, rått fett och rå mjölk så välgörande för hyn.Det står på vissa sidor att de rekommenderar två kapslar 3 ggr om dagen.

Iofs vet jag inte hur stor en kapsel är, men det ska inte vara någon fara att "överdosera"?

"Dosering? På lång sikt räcker 200 mg bra, men om du kan utan problem öka upp dosen i början för att få en snabbare effekt. 600 - 1200 mg är inte ovanligt att många tar och tycker det fungerar optimalt. Doserna kan ibland vara ännu högre. Börja med en högre dos och trappa ned successivt vecka för vecka. Du kan upprepa den höga dosen i samband med "uppbyggnadsperioder" för att få en extra effekt.

Tänk på att Liponsyra ska tas cirka en halvtimmer före måltid för bästa upptag då mat minskar upptaget betydligt.

Biverkningar:
Ingen risk för biverkningar. Om du är diabetiker bör du rådfråga din läkare innan du tar Liponsyra."

Klein
2008-08-12, 15:28
Det står på vissa sidor att de rekommenderar två kapslar 3 ggr om dagen.

Iofs vet jag inte hur stor en kapsel är, men det ska inte vara någon fara att "överdosera"?

"Dosering? På lång sikt räcker 200 mg bra, men om du kan utan problem öka upp dosen i början för att få en snabbare effekt. 600 - 1200 mg är inte ovanligt att många tar och tycker det fungerar optimalt. Doserna kan ibland vara ännu högre. Börja med en högre dos och trappa ned successivt vecka för vecka. Du kan upprepa den höga dosen i samband med "uppbyggnadsperioder" för att få en extra effekt.

Tänk på att Liponsyra ska tas cirka en halvtimmer före måltid för bästa upptag då mat minskar upptaget betydligt.

Biverkningar:
Ingen risk för biverkningar. Om du är diabetiker bör du rådfråga din läkare innan du tar Liponsyra."

Det skall endast intagas i samband med måltid och mängden du intar bör ju stå i proportion till hur mycket du äter. Jag skulle tippa att 200mg per 1000kcal mat av "normal" sammansättning är ganska vettigt. Äter du 3 gånger om dagen och intar 1000kcal i varje måltid så blir det alltså 200mg 30-15 minuter innan varje måltid vilket ger totalt 600mg. Men detta är alltså bara en kvalificerad gissning från min sida. Man måste prova sig fram. Tar man för mycket i förhållande till energi-intaget så lär man märka det i form av lågt blodsocker efter måltiden.