handdator

Visa fullständig version : Odla grönsaker inomhus


Coldsmith
2008-03-22, 16:27
Nån som provat att odla grönsaker inomhus? Tänkte börja odla lite basilika och andra örter och kanske lite sallad också. Tar det lång tid för salladen att växa till? Nån med koll? Prövat?

Torwald
2008-03-22, 16:28
Basilika skulle jag också vilja testa. Ska följa med intresse.

Coldsmith
2008-03-22, 16:28
Färska örter är så otroligt mycket bättre än dom på burk. Helt sjukt vilken skillnad.

Lär ju göra lägenheten lite fräschare också.. dofta färska örter :)

larkan
2008-03-22, 16:34
Vi odlade mycket "krasse" förrut,i blöt bomull, funkade prima skinka yepp yepp

Make Krasse:
En burk
Blöt bomull
samt krasse frön


Det växer jävligt snabbt, det är gott samt det är lätt att odla

Anna.L
2008-03-22, 16:52
Just nu odlar jag bara krasse (vilket är löjligt lätt) men förra våren odlade vi lite örter inne i vår lägenhet. Citronbasilika, persilja, ätbara blommor mm. Det gick hur bra som helst men mitt tips är att du går till en växthandel och hör med dem så du har allt du behöver och får tips av de som kan. Själv är jag jättedålig på allt som har med växter att göra men lyckades få det mesta att växa i vårt fönster med hjälp av tips från personalen.

Vill du testa krasse först så säljer Willys fröpåsar med krasse för 4:-. Någon i tråden skrev bomull, jag använder hushållspapper i botten på en låda med låg kant och ser till att det är fuktigt hela tiden och det växer jättebra.

Cilia
2008-03-23, 10:28
Jag har odlat massor inom hus.
Örter är lätt och inga problem. Se till så att dom har bra med ljus men inte för varmt till att börja med för då växer dom för fort och blir rangliga.

Det tar bara några dagar innan dom gror, däremot ett bra tag innan du kan skörda. Var nog i början det vinner du på senare dvs se till så dom får näring, ljus och utrymme.

z_bumbi
2008-03-23, 21:09
En genväg är att köpa kryddväxter i butiken och slänga ner i en kruka med jord efter att man använt upp det gröna, att dra isär jordklumpen i två-fyra delar och sprida ut i krukan gör att man får en större planta snabbare. Jorden bör i de flesta fallen inte vara för näringsrik och en del kryddväxter vill inte heller ha för mycket vatten för att bli riktigt bra men det varierar.

Huffo the A-LagaRe
2008-03-23, 21:26
Har någon testat att odla frukt inomhus? Det skulle kunna vara riktigt coolt med ett par bananträd bredvid tv:n.

Eddie Vedder
2008-03-23, 21:44
Har någon testat att odla frukt inomhus?

Jag skulle kunna tänka mig att små tomater funkar, förutsatt att du får till den rätta miljön sett till temperatur och luftuktighet t.ex. (jag har ingen aning om vad som krävs här utan gissar bara på eventuella faktorer som kan ha betydelse).

Cilia
2008-03-23, 21:52
En genväg är att köpa kryddväxter i butiken och slänga ner i en kruka med jord efter att man använt upp det gröna
inte riktigt samma sak. Dels så startar du inte från grunden vilket är en extra grej. Det gör det lite roligare. Sen är ofta köpekryddor uppdrivna för snabbt så dom har liksom växtvärk men det funkar. Jag har provat.



Har någon testat att odla frukt inomhus? Det skulle kunna vara riktigt coolt med ett par bananträd bredvid tv:n.
Tomater har jag odlat och chili av olika typer.
Har även provat majs, det gick sådär.
Just bananer tror jag är svårt även citrus för det kräver att man tar hand om dom väl och i temperaturer som är svåra att hålla i Sverige

z_bumbi
2008-03-23, 22:37
inte riktigt samma sak. Dels så startar du inte från grunden vilket är en extra grej. Det gör det lite roligare. Sen är ofta köpekryddor uppdrivna för snabbt så dom har liksom växtvärk men det funkar. Jag har provat.

Nej att det inte är samma sak är jag med på, i ena fallet har man frön och i det andra har man en förkultiverad planta. Jag har också provat båda varianterna och den största skillnaden på slutresultatet är att det finns betydligt roligare varianter av växterna om man väljer att driva upp plantorna från frön (Typ 500 sorters timjan gör alltid att finns någon ny att prova. :D ).

Huffo the A-LagaRe
2008-03-24, 00:31
Jag skulle kunna tänka mig att små tomater funkar, förutsatt att du får till den rätta miljön sett till temperatur och luftuktighet t.ex. (jag har ingen aning om vad som krävs här utan gissar bara på eventuella faktorer som kan ha betydelse).

Herrejävlar... driver du med mig eller är Tomat en frukt?:furious:

Cilia
2008-03-24, 10:22
Herrejävlar... driver du med mig eller är Tomat en frukt?:furious:
Jag har för mig att tomat är en frukt men vi kallar det för grönsak

Coldsmith
2008-03-24, 10:33
Herrejävlar... driver du med mig eller är Tomat en frukt?:furious:

En tomat är ett bär och alltså en frukt.
Men den är också en grönsak då man till grönsaker räknar in icke-söta frukter som gurka och tomat (klassiska exempel då man oftast ser dessa siom grönsaker men inte frukter).

Piranha
2008-03-24, 10:34
Zakath odlar chilli framgångsrikt hemma.

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=88787

Coldsmith
2008-03-24, 18:28
Jag har odlat massor inom hus.
Örter är lätt och inga problem. Se till så att dom har bra med ljus men inte för varmt till att börja med för då växer dom för fort och blir rangliga.

Det tar bara några dagar innan dom gror, däremot ett bra tag innan du kan skörda. Var nog i början det vinner du på senare dvs se till så dom får näring, ljus och utrymme.

vad är ett "bra tag" några månader eller?
Hur lång tid tills dom är några centimeter?

z_bumbi
2008-03-24, 18:31
vad är ett "bra tag" några månader eller?
Hur lång tid tills dom är några centimeter?

Kolla på påsen eller så kollar du på någon sida som handlar om kryddväxter alt säljer kryddväxter så får du betydligt mer fakta om de olika sorterna och hur varje sort bör odlas. Det finns även en rad med böcker om man är lagd åt det hållet..