handdator

Visa fullständig version : Apelsinmoussetårta


LadyG
2008-03-22, 16:03
Botten
200 g mandelmassa
2 msk kakao
2 st ägg
50 g mörk choklad

Apelsinmousse
4 st gelatinblad
2 st äggulor
1 dl strösocker
125 g kesella
1 dl apelsin
2,5 dl mellangrädde

Apelsingelé
2 st gelatinblad
2 dl apelsin
5 msk strösocker
3 st apelsiner

Gör så här
1. Sätt ugnen på 175°.
2. Botten: Riv mandelmassan grovt eller kör den i matberedare. Blanda ner kakao, ägg och hackad choklad. Häll smeten i en form med löstagbar kant (24 cm i diameter), gärna med ett bakplåtspapper fastklämt i botten. Grädda på nedersta falsen 15-20 min.
3. Mousse: Blötlägg gelatinbladen i kallt vatten 5 min. Vispa gulor och socker. Blanda ner kesella.
4. Häll apelsinsaften i en liten kastrull. Ta upp och lägg i de 4 gelatinbladen och värm tills de smälter. Låt svalna och blanda sedan ner blandningen i äggvispet. Vispa grädden och vänd ner den. Fördela moussen över den kalla bottnen. Ställ i kyl ett par timmar tills den stelnar.
5. Gelé: Blötlägg 2 gelatinblad i kallt vatten 5 min. Blanda apelsinsaft och socker i en liten kastrull. Ta upp och lägg i gelatinbladen. Värm tills de smälter. Låt svalna. Skär bort skalet från apelsinerna. Skiva och halvera dem eventuellt. Garnera tårtan och skeda över apelsinsaft. Ställ in i kylen ytterligare någon timme.

Utan garnering går det utmärkt att frysa tårtan. I kylskåp kan den stå helt färdig ett par dagar. Tårtan blir lättare att skära om apelsinskivorna till garneringen halveras.

Mycket delikat!

Mental
2008-03-22, 16:59
Matporr!

LadyG
2008-03-22, 17:46
Matporr!

Fräsch apelsinsmak blandad med choklad är rena rama himmelriket :D

Nästa gång byter jag apelsin mot jordgubb, det borde bli lika gott tillsammans med choklad.

regus
2008-03-22, 19:03
ambitiöst! :thumbup:
Jag gillar efterrätter som är lite syrliga. (vilket jag tror den här är)

LadyG
2008-03-22, 19:28
ambitiöst! :thumbup:
Jag gillar efterrätter som är lite syrliga. (vilket jag tror den här är)

Man får räkna med att det tar lite tid, men det är det värt. Syrligt, fräscht eller friskt, det är väl någonstans där det hamnar om man använder färskpressad apelsin istället för saft.

Cohen
2008-03-22, 22:18
Detta låter som ett riktigt lovande recept. Tårtan ser proffisg ut utan att den verkar vara allt för svår att tillverka.

Kommer nog att passa som handen i handsken vid någon födelsedag eller så i framtiden! :)

Torwald
2008-03-24, 09:16
Ser grymt gott ut! Brukar inte vara väääldigt förtjust i rätter som smackar sött och syrligt samtidigt som det är nötigt och chokladigt. Det brukar vara gott, men jag tycker det är svårt att kombinera med dryck. Jag ska testa det här dock, bara för att det ser så smaskigt ut på bilden ;)

Durre
2008-03-27, 23:31
Matporr!
+1 :D Frågan är om man orkar göra den, allt jobb lär ju inte vara optimalt för massbyggning...

Mental
2008-03-29, 11:55
+1 :D Frågan är om man orkar göra den, allt jobb lär ju inte vara optimalt för massbyggning...

Massa bygger du allt :D

Om du äter bra i övrigt och täcker dina protein och micronutrinbehov så är det ju inga problem att få in lite matporr på menyn.

Om det är någon som kan äta något i den här vägen så är de ju de som tränar och har hög energiomsättning.

Carolinew
2008-03-29, 14:16
Jäklar vad god den såg ut... men, jag är nog för lat för att göra den själv ;)

LadyG
2008-03-30, 11:04
Det låter kanske som en massa att göra, men det är inte så svårt. Man behöver inte ens göra alla delarna samma dag om man inte hinner.

Citronmousse borde väl bli väldigt gott?

LadyG
2008-04-13, 15:21
http://i243.photobucket.com/albums/ff148/LadyG_photo/apelsintarta.jpg

Nu har jag testat både apelsin och citron, samt två olika storlekar på formen och kommit fram till att 24cm form med löstagbar kant är lättare att hantera än 26cm. Dessutom blir slutresultatet en tårta med tjockare lager, den större formen gör en plattare tårta helt enkelt.

Apelsin: Stelnar fortare, kräver mindre socker för att bli lagom söt. Klarare färg. Lättgarnerad med apelsinbitar. Apelsin och choklad gifter sig bra. Inga problem att göra vare sig mousse eller gelé.

Citron: Kräver mycket socker för att inte bli oätligt sur. Stelnar långsamt. Citronmeliss passar bra som garnering. Citronsyran gifter sig inte riktigt lika bra med chokladen imho. Moussen skär sig lätt om man inte är försiktig när man använder citron, men om man lyckas blir resultatet underbart gott.

Gissar att en tårta på det här receptet fast med svenska, solmogna jordgubbar skulle vara i princip oemotståndligt.

Cohen
2008-04-13, 21:15
http://i243.photobucket.com/albums/ff148/LadyG_photo/apelsintarta.jpg[/]

Nu har jag testat både apelsin och citron, samt två olika storlekar på formen och kommit fram till att 24cm form med löstagbar kant är lättare att hantera än 26cm. Dessutom blir slutresultatet en tårta med tjockare lager, den större formen gör en plattare tårta helt enkelt.

[I]Apelsin: Stelnar fortare, kräver mindre socker för att bli lagom söt. Klarare färg. Lättgarnerad med apelsinbitar. Apelsin och choklad gifter sig bra. Inga problem att göra vare sig mousse eller gelé.

Citron: Kräver mycket socker för att inte bli oätligt sur. Stelnar långsamt. Citronmeliss passar bra som garnering. Citronsyran gifter sig inte riktigt lika bra med chokladen imho. Moussen skär sig lätt om man inte är försiktig när man använder citron, men om man lyckas blir resultatet underbart gott.

Gissar att en tårta på det här receptet fast med svenska, solmogna jordgubbar skulle vara i princip oemotståndligt.

Bra bumpning av denna tråd. Citronmousse låter gott, blir kanske till att testa någon gång.

Hur smakar tårtan jämfört med vanlig cheesecake? Ser ju lite ut som en sådan, och med kvarg i moussen borde konsistensen bli lite samma också. Eller är jag ute och cyklar?

LadyG
2008-04-14, 08:13
Bra bumpning av denna tråd. Citronmousse låter gott, blir kanske till att testa någon gång.

Hur smakar tårtan jämfört med vanlig cheesecake? Ser ju lite ut som en sådan, och med kvarg i moussen borde konsistensen bli lite samma också. Eller är jag ute och cyklar?

Nej det tycker jag inte, det är en blandning av olika recept men i grunden är det nog släkt med cheese cake skulle jag tro. Kvargen gör moussen slät och fin, en del recept ger ju annars en grynig kaka.