handdator

Visa fullständig version : Ny GI-rapport, och hur den vinklas


Per B
2008-03-22, 09:22
http://www.svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=22620&a=1093424&lid=puff_1093431&lpos=rubrik

Såg inslag om det på Rapport nu på morgonen, och då utfärdades en tydlig varning mot pasta och potatis, och dessutom lyftes Annika Dahlberg fram som nån som förordar GI och får skit för det (men har fått upprättelse).

Jag måste säga att jag blir less när man är så snabb att nappa på en ny rapport (i detta fall från Australien) och sen snabbt översätta den till svenska förhållanden och andra aktuella debatter utan att fundera. T ex så är ju inte potatis samma sak för alla, det är väl inte så himla vanligt att man äter kokt potatis i andra länder? Hur är det i Australien t ex? Sen säger man att pasta har högt GI, men det stämmer ju framför allt när man väljer snabbpasta.

Och sen Annika Dahlberg, det var väl inte för att hon förordade kolhydrater med lågt GI hon fick kritik?! Men den uppfattningen får man när man ser inslaget.

Per B
2008-03-22, 09:28
http://svt.se/svt/play/video.jsp?a=342729

Börjar vid 1:45

Eddie Vedder
2008-03-22, 09:38
Jag förstår inte exakt vad du vill säga. Är det studien som sådan du tycker är tveksam eller något särskilt i SVT:s reportage? Det är ju inte mer än en kort presentation av en ny (välgjord) studie, jag uppfattade inte reportaget som särskilt vinklat åt varken det ena eller andra hållet.

Det enda jag reagerade på var just det där med Annika Dahlquist, det stämmer att det inte är en "GI-kost" som hon gav sina patienter, diabetiker SKA äta en GI-kost. Det är för just dabetiker som det glykemiska indexet tagits fram, det Annika Dahlquists kost handlar om är en totalomvändning från allt vad officiella rekommendationer säger i stort sett. Sträva efter att nolla kolhydratintaget helt, alltså inte skära ner och byta källor utan totalundvika. Och fettet bör vara helt animaliskt och utgöra runt 70E% av kosten.

Det är inte någon GI-kost eftersom den utesluter det mesta som ens har ett GI-värde.

Per B
2008-03-22, 09:42
Jag förstår inte exakt vad du vill säga. Är det studien som sådan du tycker är tveksam eller något särskilt i SVT:s reportage? Det är ju inte mer än en kort presentation av en ny (välgjord) studie, jag uppfattade inte reportaget som särskilt vinklat åt varken det ena eller andra hållet.

Jag kanske var lite otydlig, det är Rapports sätt att presentera det jag reagerar på. Bl a nämner man vitt bröd och potatis i samma mening när man varnar för livsmedel med högt GI, och det tycker jag inte är schysst mot potatisen... nu kommer massor med mindre insatta människor att undvika potatis för att det är farligt. Studien är säkert jättebra, men ett problem när vi pratar just potatis är att den ofta äts på annat sätt i andra länder, och detta är ju en internationell studie.

Anders The Peak
2008-03-22, 09:45
http://www.svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=22620&a=1093424&lid=puff_1093431&lpos=rubrik

Såg inslag om det på Rapport nu på morgonen, och då utfärdades en tydlig varning mot pasta och potatis, och dessutom lyftes Annika Dahlberg fram som nån som förordar GI och får skit för det (men har fått upprättelse).

Jag måste säga att jag blir less när man är så snabb att nappa på en ny rapport (i detta fall från Australien) och sen snabbt översätta den till svenska förhållanden och andra aktuella debatter utan att fundera. T ex så är ju inte potatis samma sak för alla, det är väl inte så himla vanligt att man äter kokt potatis i andra länder? Hur är det i Australien t ex? Sen säger man att pasta har högt GI, men det stämmer ju framför allt när man väljer snabbpasta.

Och sen Annika Dahlberg, det var väl inte för att hon förordade kolhydrater med lågt GI hon fick kritik?! Men den uppfattningen får man när man ser inslaget.

Det är samma rapport som Grub lyfte häromdagen så själva rapporten är det säkert inget fel på.

Eddie Vedder
2008-03-22, 09:45
Jag tror knappast reportaget och inte heller tidningarnas artiklar om samma sak kommer påverka ett dugg. Folk i gemen intresserar sig kanske i ett par dagar, läser sedan något nytt och glömmer.

Per B
2008-03-22, 09:53
Det är samma rapport som Grub lyfte häromdagen så själva rapporten är det säkert inget fel på.

Ok, jag visste inte att den varit uppe förr, och jag tror inte det är nåt fel på den. Jag reagerade bara på själva Rapport-inslaget där potatisen fick sig (ännu en) känga.

Per B
2008-03-22, 09:55
Jag tror knappast reportaget och inte heller tidningarnas artiklar om samma sak kommer påverka ett dugg. Folk i gemen intresserar sig kanske i ett par dagar, läser sedan något nytt och glömmer.

Nja, jag är inte så optimistisk (om det nu är rätt ord): jag tror många som sett inslaget kommer att minnas att man ska undvika potatis, pasta och vitt bröd... och att Annika Dahlquist är en hjälte! *gah!*

Eddie Vedder
2008-03-22, 10:00
Nja, jag är inte så optimistisk (om det nu är rätt ord): jag tror många som sett inslaget kommer att minnas att man ska undvika potatis, pasta och vitt bröd... och att Annika Dahlquist är en hjälte! *gah!*

Jag tror du överskattar folks intresse för kost faktiskt. Och Annika Dahlquist är det nog väldigt många som inte ens vem det är, än mindre ser henne som en hjälte.

Lätt att tro att nya koströn är så stort allmänintresse eftersom vi diskuterar och lyfter fram det så mycket på Kolozzeum, men för de flesta är det nog ungefär lika intressant som det är för mig att läsa om nya rön för hur man undviker strålningsskador från mobiltelefonen. Visst kanske jag läser notisen lite i förbigående, men knappast som att jag ändrar mina telefonpratarvanor.

Rhino
2008-03-24, 21:23
Och Annika Dahlquist är det nog väldigt många som inte ens vem det är, än mindre ser henne som en hjälte.


Hon verkar dock vara i ropet just nu. Senast i går var hon på Aftonbladets löpsedel igen (med den något roande titeln "GI-doktorn").

Eddie Vedder
2008-03-24, 21:27
(med den något roande titeln "GI-doktorn").

Haha, det där måste hon ju se som en skymf mot hennes person ju.:D Klassisk GI-kost är ju exakt det hon försöker motarbeta, d.v.s. den typiska diabeteskosten.

Som jag skrev tidigare i den här tråden så kan man ju knappast kalla en kost för GI-kost om den i stort sett utesluter allt som har ett uppmätt GI-värde.:D

z_bumbi
2008-03-25, 08:04
Jag tyckte rapporteringen var intressant, det skiljde sig nämligen melllan vad som stog på SVT-text, vad som sas i på SVT och vad som sas på TV4. Läste och såg man alla tre versionerna så kan ingen avgöra vad rapporten verkligen handlade om. Är det GI-metoden, är det att äta lite kolhydrater eller vad handlade det om? Att sen illustruera ett inslag om lågt GI med pasta som en förbjuden produkt säger mig att nyhetsprogrammen behöver läsa på några vändor till eller kanske anlita någon sakkunnig.

CoolHandLuke
2008-03-25, 09:33
Jag tyckte rapporteringen var intressant, det skiljde sig nämligen melllan vad som stog på SVT-text, vad som sas i på SVT och vad som sas på TV4. Läste och såg man alla tre versionerna så kan ingen avgöra vad rapporten verkligen handlade om. Är det GI-metoden, är det att äta lite kolhydrater eller vad handlade det om? Att sen illustruera ett inslag om lågt GI med pasta som en förbjuden produkt säger mig att nyhetsprogrammen behöver läsa på några vändor till eller kanske anlita någon sakkunnig.
Åsikter väger alltid mycket tyngre än fakta när det gäller att sälja nyheter.

Tolkia
2008-03-25, 11:22
Jag tyckte rapporteringen var intressant, det skiljde sig nämligen melllan vad som stog på SVT-text, vad som sas i på SVT och vad som sas på TV4. Läste och såg man alla tre versionerna så kan ingen avgöra vad rapporten verkligen handlade om.
Säg att man dessutom läst DN och veckans hälsosida i lokaltidningen så är förvirringen total. :D

Fredrik_S
2008-03-25, 11:46
Jag tror du överskattar folks intresse för kost faktiskt.

Jag tycker att de flesta som börjar intressera sig det minsta för hur man ska äta är rörande överens om hur farligt potatis och vitt bröd är, och det är något av det första man lär sig.

Eddie Vedder
2008-03-25, 11:58
Jag tycker att de flesta som börjar intressera sig det minsta för hur man ska äta är rörande överens om hur farligt potatis och vitt bröd är, och det är något av det första man lär sig.

Det motsäger väl inte vad jag skrev? D.v.s. att kostintresset generellt sett inte är så jättestort. Du pratar ju om personer som de facto fått ett intresse. Och har man det, samt en vilja att lära sig mer, blir man nog snabbt varse om att potatis är bra mat.

Ola Wallengren
2008-03-25, 12:36
Jag tyckte rapporteringen var intressant, det skiljde sig nämligen melllan vad som stog på SVT-text, vad som sas i på SVT och vad som sas på TV4. Läste och såg man alla tre versionerna så kan ingen avgöra vad rapporten verkligen handlade om. Är det GI-metoden, är det att äta lite kolhydrater eller vad handlade det om? Att sen illustruera ett inslag om lågt GI med pasta som en förbjuden produkt säger mig att nyhetsprogrammen behöver läsa på några vändor till eller kanske anlita någon sakkunnig.

Meta-analysen tittade på både GI och GL så det är både GI och mängd som avses. Däremot var resultaten tydligast för GI.
Vad som ör bra är att de justerat för andra riskfaktorer som tex ålder, rökning, kön, BMI och inte minst fiberintag. Att justera för fiber är speciellt viktigt eftersom man då med större säkerhet kan säga att effekten inte bara beror på fiberinnehållet.

Vad som inte är så bra är att studierna inkluderade över 90% kvinnor, så hur det ser ut för män är mer osäkert. En annan osäkerhetsfaktor var att de egentligen inte mätt GI och GL i kosterna utan bara uppskattat från livsmedelsfrekvensformulär och tabeller, så vad GI och mängd kolhydrater egentligen var i dieterna visste man inte.

z_bumbi
2008-03-25, 12:51
Meta-analysen tittade på både GI och GL så det är både GI och mängd som avses.

Japp och det var tydligen förvirrande för journalisterna som blandade friskt i sin tolkning.

loztdignity
2008-03-25, 14:05
Who the fuck is Annika Dahlquist?

Jag bryr mig inte för fem öre faktiskt, dock käkar jag nästan aldrig potatis utan pasta och ris är det vanligast.

Ärligt talat, orka bry sig om alla jäkla rön hit och dit. Det kommer ändå en annan studie som visar någonting annat snart och om man nu vill vara nyttig, sluta dricka alkohol eller någonting istället för att finputsa alla matvanor.

Slimfit
2008-03-25, 16:00
Det motsäger väl inte vad jag skrev? D.v.s. att kostintresset generellt sett inte är så jättestort. Du pratar ju om personer som de facto fått ett intresse. Och har man det, samt en vilja att lära sig mer, blir man nog snabbt varse om att potatis är bra mat.

Det är sant, men jag tycker också det är synd att alla med nyfunnet intresse för kost och näring katagoriskt plockar fram potatisen som ett onyttigt allternativ vid matbordet. Jag har börjat tröttna på att försöka övertyga folk om att potatis faktiskt är en utmärkt rotsak som dessutom kan underlätta deras viktnedgång pga dess höga mättnadsgrad :/