handdator

Visa fullständig version : Dömmer du tjocka människor?


Animalistic
2008-03-22, 01:27
jag har på sistonde börjat se ner på tjocka människor, som att dom vore helt pantade gällande kost & hälsa, märker oftast inte att jag gör det förrens efteråt. är ni i samma situation? rätt obekvämt faktiskt

tobbo
2008-03-22, 01:29
Orka se ner på varannan person man möter.

Greg
2008-03-22, 01:30
Jag ser ner på mig själv.

Nej.

Men seriöst, nej, det gör jag inte.

coxie
2008-03-22, 01:31
Jag är alltid i min egen värld när jag är ute så jag har inte tid att reagera eller dömma folk.

PopEye2
2008-03-22, 01:33
Jag vet inte men jag hatar lack of willpower hos vissa feta människor.

tobe
2008-03-22, 01:35
Nej men ogillar dock människor som ser ner på andra människor. Lite motstridigt kan tyckas men dom börjar ju ;)

rolf
2008-03-22, 01:35
Hur fult det än låter så tänker jag jämt nåt i stil med "jaha, bristande karaktär eller dålig självdisciplin" när någon är (mycket) överviktig. En egenskap jag kanske inte älskar med mig själv.

vsson
2008-03-22, 01:46
nEJ.

beckman88
2008-03-22, 02:11
Ja...

ManuelIT
2008-03-22, 02:11
Det här är rätt intressant, och jag har tänkt på det en hel del.
Före jag lärde mig grunderna i kost och näringslära så la jag knappt ens märke till folk som var överviktiga, jag såg det liksom som en genetisk drag som man inte kunde göra mycket åt.
När jag började lära mig lite om kost, träning och vikt har jag insett hur lätt (imo) det egentligen är att gå ner i vikt, och har börjat dömma övervikta mer.

Tidigare trodde jag på något konstigt vis att det inte spelar någon roll vad en tjock person äter, personen hade genetiken att omvandla allt till fett och kunde inte göra mycket åt saken. Nu vet man ju att de liksom måste trycka i sig X antal kalorier regelbundet för att kunna hålla vikten, och det kan ibland, tyvärr, äckla mig lite att tänka hur mycket de trycker i sig.

Jag reagerar speciellt på de som investerar sjukt mycket pengar och tid på sin utsida, med kläder, smycken, smink osv. Varför inte investera en bråkdel av den energin på din kropp istället som du bara har en av?

dared
2008-03-22, 02:43
Jag ser ut som en tjock

Fatalist
2008-03-22, 02:49
Det är deras ensak, men när det begränsar mig och mina prestationer blir det ett enormt JA.

tjabon
2008-03-22, 04:12
Nej.

Jag ser bara ner på människor som inte orkar stava rätt när dom
postar på ett forum......:smokin:

Eddie Vedder
2008-03-22, 07:45
Nej det gör jag inte.

Ser jag däremot personer i en affär eller på ett matställe etc. som verkar göra allt som står i deras makt för att ge deras barn en start i livet som kommer innebära en kamp mot övervikt resten av deras liv så blir jag ganska stött.

Det är knappast en tjänst att föda upp sina barn på näringslöst skit och ge dom hutlöst dåliga förutsättningar för god hälsa i livet framöver. Oavsett hur bra det smakar. Jag är glad att jag hade regeln om lördagsgodis och kalasmat när jag växte upp.

MasterChief
2008-03-22, 08:00
Det gör jag sannerligen inte. Jag har jobbat professionellt med överviktiga och jag har sett vilka demoner många har att tampas med.

Hur omogen är man när man ser ner på människor (som i övrigt kan vara hur trevliga, intelligena och schyssta som helst) bara för att de inte besitter samma iver att vara i form som en själv?

Däremot blir jag (som Eddie) irriterad när de för över sina matvanor på sina barn.

BelovedAngel
2008-03-22, 08:04
Jag instämmer med dig Eddie Vedder.

När jag ser föräldrar som ger sina barn en massa skräpmat, då vänder sig hela min insida ut och in. Det behövs fler hälsomedvetna människor i världen.

Jag förstår inte riktigt hur människor kan behandla sina kroppar som de gör. Om de inte har en bra kosthållning eller motionerar så är det endast dem själva som de förstör för. Om de för detta vidare till nästa generation som inte vet vad det handlar om... Hemskt!

Jag hade också regeln om lördagsgodis när jag var mindre.
Dock började jag äta mycket godis och spela dator när jag blev något äldre.

Sen satte jag mig in i kost och träning där jag är nu.
Och jag är väldigt glad att jag gjorde det!

Träning och god kosthållning är en livsstil. En investering för livet!

Arne Persson
2008-03-22, 08:18
Nej, inte feta direkt men jag fördömer däremot folk som röker.

JustinCredible
2008-03-22, 08:20
Nej är väldigt obrydd om folk i allmänhet iofs. Men orka tro att man vet nåt om en person bara genom att kolla utsidan.

Och det finns faktiskt en sjukdom (även om den var typ1/10 000 tjockisar) som innebar att dom blir feta även om dom knappt äter. Gick en dokumentär om det för nån vecka sen. Dom var tvugna att motionera som fan och ligga på en grym diet bara för att inte bli gravt överviktiga.

Allan
2008-03-22, 08:21
Vill trådskaparen att vi stavar rubriken rätt så folk slipper irritera sig på honom?

Yankeee
2008-03-22, 08:35
Med tanke på Aftonbladet-nivån på frågorna du ställer i dessa ämnen tror jag att många överviktiga har både mer och bättre kunskaper om kost och hälsa än vad du har.

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/search.php?searchid=108573

Ryska_raketen
2008-03-22, 08:37
Vill trådskaparen att vi stavar rubriken rätt så folk slipper irritera sig på honom?

Nej Allan, jag tror han vill att det fortsatt ska vara felstavat så att folk kan skratta åt honom. Då får han verkligen ut det han vill av tråden.

Stoltz
2008-03-22, 08:37
Jag oroar mig för det där ibland, om jag tittar snett på någon som är ovanligt tjock eller liknande. Det mest rättvisa vore nog att säga "Ja, i enstaka fall". T. ex när en dam som kräver två säten på tåget blir arg när hon får springa till tåget för att hon tycker det ska ta hänsyn till att alla inte är så snabba, trots att tåget stod kvar som det brukade göra, och den här daen under halvtimmens kommande resa sitter och flåsar och svettas pga att hon fick springa fyrtio meter.

Sådant kan jag se ner på väldigt kratigt, mest pga attityden och den totala förnekelsen om deras eget ansvar för situationen de försatt sig i.

Samma sak med en utbytesstudent på min korridor - Har nämnt någon gång att hon gått upp för mycket i vikt, samtidigt som hon friterar all mat hon lagar. Sådant gör mig till en början väldigt irriterad då de hoppas uppnå någon förändring utan att faktiskt göra förändringar.

I dessa fall, ja - definitivt. Men om jag ser någon på stan eller expideras av någon med större måttomfång, då bryr jag mig inte.

Ganymedes
2008-03-22, 08:43
Jag ser bara ner på tjocka människor som gör sitt yttersta för att sina små barn ska vandra samma väg. t.ex. trycker i dem CrapDonald's mat i tid och otid. Sedan kan jag väl rynka lite på näsan åt de som lägger övermänskliga krafter på att alla ska ändra åsikt om övervikt, istället för att lägga ens hälften av den kraften på att lösa problemet. Övervikt är inte hälsosamt, så sluta använda "politiskt korrekt terrorism" för att få folk att tro det.

I övrigt bryr jag mig inte hur folk ser ut. Men jag kan inte påstå att jag tycker övervikt är attraktivt.

Sverker
2008-03-22, 09:05
Att dömma någon efter utseendet ligger bortom min horisont.



Hur många av er som blir upprörda av föräldras inflytande på barns matvanor har egna barn ?

Barn och vad barn äter är en evig kamp. Barn utvecklar sin identitet och där ingår att trotsa föräldrar och göra tvärtemot. Därefter måste vi veta att barn inte bara tar intryck av föräldrarna utan även av sina jämnåriga, personalen på dagis/förskola/skola. I många fall så äter barnen mer mat utanför hemmet än hemma.


Min bild är det inte enbart är maten som styr barns uppväxt utan även vad man själv gör. Tränar föräldrarna regelbundet kommer säkert barnen också att träna. Cyklar föräldrarna på fritiden istället för att ta bilen så kommer säkert barnen också att cykla till och från sina aktiviteter.

Yankeee
2008-03-22, 09:07
Hur många av er som blir upprörda av föräldras inflytande på barns matvanor har egna barn ?

Barn och vad barn äter är en evig kamp. Barn utvecklar sin identitet och där ingår att trotsa föräldrar och göra tvärtemot. Därefter måste vi veta att barn inte bara tar intryck av föräldrarna utan även av sina jämnåriga, personalen på dagis/förskola/skola. I många fall så äter barnen mer mat utanför hemmet än hemma.

Blir något bättre av att man drar med sin överviktiga unge till McD eller köper den där godispåsen varannan dag?

Jag kan ta på mig att svara åt dig. Nej, inget blir bättre oavsett om barnet äter mer utanför hemmet eller inte. Så, vars vill du komma?

Sverker
2008-03-22, 09:12
Att vi själv inte ska lägga för mycket krav på våra barn på vad som är nyttigt eller onyttigt, vad som är bra för dem eller vad som inte är bra.



Till detta kommer att det som är bra för en lätt överviktig förälder säkert inte är rätt för växande och aktiva barn.

Yankeee
2008-03-22, 09:16
Att vi själv inte ska lägga för mycket krav på våra barn på vad som är nyttigt eller onyttigt, vad som är bra för dem eller vad som inte är bra.



Till detta kommer att det som är bra för en lätt överviktig förälder säkert inte är rätt för växande och aktiva barn.

Vem eller vilka ska vi då ställa krav på när det gäller barns hälsa? Samhället? Gud? Nils Poppe?

Eddie Vedder
2008-03-22, 09:17
Att vi själv inte ska lägga för mycket krav på våra barn på vad som är nyttigt eller onyttigt, vad som är bra för dem eller vad som inte är bra.

Nej det är ju det som är poängen. Därför finns ju knappast anledning att köpa godis åt ett litet barn bara för att "barn tycker ju om godis".

Jag tror knappast en tre-fyra år gammal unge lider av att "tvingas" äta bra mat med sina föräldrar. Det handlar ju om en vanesak, givetvis inte om att barnet ifråga ska behöva läsa näringsvärden på vad h*n stoppar i sig. Jag blir uppriktigt förvånad över hur du resonerar nu Sverker.

MasterChief
2008-03-22, 09:21
Med tanke på Aftonbladet-nivån på frågorna du ställer i dessa ämnen tror jag att många överviktiga har både mer och bättre kunskaper om kost och hälsa än vad du har.

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/search.php?searchid=108573

Dagens ägning.

MasterChief
2008-03-22, 09:34
Nej det är ju det som är poängen. Därför finns ju knappast anledning att köpa godis åt ett litet barn bara för att "barn tycker ju om godis".

Jag tror knappast en tre-fyra år gammal unge lider av att "tvingas" äta bra mat med sina föräldrar. Det handlar ju om en vanesak, givetvis inte om att barnet ifråga ska behöva läsa näringsvärden på vad h*n stoppar i sig. Jag blir uppriktigt förvånad över hur du resonerar nu Sverker.

+1

Jag är mycket mån att min dotter äter allsidigt och lär sig uppskatta all sorts mat. Även hennes dagis är mycket medvetna och använder sig enbart av bra råvaror. Eftersom jag är intresserad av kost så kunde jag inte låta bli att reflektera över vad hon får i sig jämfört med en kompis till henne på en gemensam semester..


Frukost
Min dotter fick en tallrik lättfil med musli, färsk frukt och lite valnötter. Deras dotter åt en franska med margarin (inget annat).

Mellis
Ett äpple åt min dotter. Det andra barnet fick inget.

Lunch
Kycklingwok med fullkornsris. Henns kompis åt köttbullar och makaroner.

Middag
Fiskgryta med potatis. Kompisen vägrade äta utan det blev mer köttbullar. Denna gång orkade inte föräldrarna värma dem ens.

Sen höll det på sådär...Föräldrarna brydde sig inte och var inte engagerade i vad barnet åt, så länge det åt. Visst finns det ungar som är väldigt svåra att ha att göra med men frågar man dagispersonalen så äter de ofta vad de blir serverade. Jag tror det har med inställning att göra. Att vara engagerad och låta barnet vara delaktig i matlagningen. Hur många italienska barn lever på köttbullar och pannkakor?

Godis får hon på lördagar och i det begreppet ingår bla torkad frukt. Så ofta äter hon riktig choklad, lite naturgodis och torkad frukt. Enligt mig klart bättre än gelehallon. Saft och dylikt finns inte i hemmet. Är hon törstig får hon vatten med lite apelsin i.

Men eftersom hon äter så bra får jag definitivt ingen panik om det bli bullar här och där eller McDonald. För i det stora hela äter hon vällagad och bra mat gjord på vettiga råvaror.

Sverker
2008-03-22, 09:36
Jag är förälder i första hand. Jag ser inget fel i att äta på hamburgeriet eftersom jag vet att mina barn kommer att äta där. Vi vet vad som serveras där och jag vet vad mina barn kommer att äta. Enkelt och praktiskt.


Vad jag opponerar mig emot är att det är svårt och vanskligt att överföra våra värderingar till andras barn.

Livet är hårt och brutalt för barnen och ungdomarna. De kommer att få sina värderingar krossade till atomer av sina jämnåriga och kommer följdaktligen också att anpassa sina värderingar om mat till sin omgivning.

Jag ser min uppgift som förälder snarare att ge barnen uppmärksamhet och självkänsla.

MasterChief
2008-03-22, 09:41
Jag ser min uppgift som förälder snarare att ge barnen uppmärksamhet och självkänsla.

Som förälder ser jag ingen konflikt i "ge barnen uppmärksamhet och självkänsla" och överföra sunda kostvanor. Jag tror till och med kombinationen skapar synergieffekter.

Eddie Vedder
2008-03-22, 09:42
Vad jag opponerar mig emot är att det är svårt och vanskligt att överföra våra värderingar till andras barn.

Opponerar dig mot vem?

Ingen har ju någonsin sagt något sånt i tråden. Bara att det aldrig finns någon anledning till att trycka i sina småbarn massa godis i en ålder då dom knappt vet vad dom gör mer än att det ska stoppas i munnen. Inget litet barn klagar över att inte få något som barnet inte känner till, är det då inte aningen oansvarigt som förälder att ge sina barn hutlösa förutsättningar inför resten av livet?

Du verkar tala om typ mellanstadieåldern men den har ju ingen ens nämnt.

skaparn
2008-03-22, 09:42
Fetma är i sig är inget förmål för mitt förebrående, däremot en hel del beteenden som rätt ofta är kopplade till feta människor. Självömkan och apati är inget jag kan respektera.

Yankeee
2008-03-22, 09:44
Någonstans måste man börja lära barnen vad som är nyttigt och vad som inte är det. Det kan räcka med att man när ger barnet en frukt eller själv tar en berättar lite om varför det är bra att äta frukt och grönt, bara simpla saker. Precis som man antagligen gör med allt annat.
Information och att man som förälder agerar som ett föredöme lär vara det mest optimala.

Loke
2008-03-22, 09:46
Nej. Därmot undviker jag att tala med fula människor, annars kan de börja tro att det är OK att vara fula.

Animalistic
2008-03-22, 09:50
Vill trådskaparen att vi stavar rubriken rätt så folk slipper irritera sig på honom?

ja tack

Marcüs
2008-03-22, 09:52
Nej, det gör jag verkligen inte.. För några år sedan, typ i åttan, nian, vägde jag över 90 kg och var kanske 175-178 cm lång. Jag var alltså ganska tjock. Nu väger jag 79 kg på 181 cm och har betydligt mera muskler på kroppen.

Det ända jag tänker när jag ser tjocka människor är att jag tycker lite synd om dem och önskar att jag kunde hjälpa dem på nåt sätt..

skaparn
2008-03-22, 09:52
Någonstans måste man börja lära barnen vad som är nyttigt och vad som inte är det. Det kan räcka med att man när ger barnet en frukt eller själv tar en berättar lite om varför det är bra att äta frukt och grönt, bara simpla saker. Precis som man antagligen gör med allt annat.
Information och att man som förälder agerar som ett föredöme lär vara det mest optimala.

MY GOD t3h Fruktos!!?? Är du galen?

skaparn
2008-03-22, 09:53
Nej, det gör jag verkligen inte.. [...]

Det ända jag tänker när jag ser tjocka människor är att jag tycker lite synd om dem och önskar att jag kunde hjälpa dem på nåt sätt..

Du vet att det där var snubblande när att se ner på tjocka människor?

pragmatist
2008-03-22, 10:02
Finns ju en hel del vetenskapliga belägg för att låg intelligens och (framför allt) låg utbildning bidrar till övervikt (och faktiskt också tvärtom, det verkar som om man blir dummare av att vara överviktig). Så den typen av fördomar har visst fog för sig, även om det givetvis finns genier som är överviktiga och vice versa.

Trance
2008-03-22, 10:08
Finns ju en hel del vetenskapliga belägg för att låg intelligens och (framför allt) låg utbildning bidrar till övervikt (och faktiskt också tvärtom, det verkar som om man blir dummare av att vara överviktig). Så den typen av fördomar har visst fog för sig, även om det givetvis finns genier som är överviktiga och vice versa.

Nej, det ger inget fog alls för att ha fördomar mot en individuell överviktig människa. Sedan skulle jag gärna vilja se den direkta kopplingen mellan intelligens och övervikt och inte bara fattigdom/utbildning och övervikt.

larkan
2008-03-22, 10:09
Eddiew, Yankeee,Sverker,Allan m.m har redan sagt allt. Att uppfostra ett barn med dåliga matvanor är taskigt av föräldrarna.

Mirre
2008-03-22, 10:16
Jag såg ner på överviktiga. Numera har jag insett att det ligger någon typ av sjukdom/ätstörning eller ett personligt val bakom. Jag ser inte ner på valet en överviktig gör men jag kan anse att det är fel, särskilt om denne överför dessa val på sina små barn. De får en dålig grogrund och samhället får ökade kostnader. Men det är skillnad på att se ner och anse att något är fel. Att se ner på en människa som inte gör något etiskt eller moraliskt fel gör en själv till en människa att se ner på. Oavsett utseende så finns en själ och ett hjärta bakom.
Glad Påsk, mina vänner och njut av allt gotte idag. *drool*

Angel
2008-03-22, 10:19
Nej. Jag är fet själv ju.

larkan
2008-03-22, 10:26
Nej. Jag är fet själv ju.

Beror i vilket perspektiv man ser det i. Vad jag har sett kan jag inte säga att du är tjock. Utan du har några kilon som du "vill" gå ner, antar jag?

Angel
2008-03-22, 10:30
Beror i vilket perspektiv man ser det i. Vad jag har sett kan jag inte säga att du är tjock. Utan du har några kilon som du "vill" gå ner, antar jag?
njae, ja anser mig nog vara rätt tjock faktiskt

skaparn
2008-03-22, 10:30
Nej, det ger inget fog alls för att ha fördomar mot en individuell överviktig människa. Sedan skulle jag gärna vilja se den direkta kopplingen mellan intelligens och övervikt och inte bara fattigdom/utbildning och övervikt.

Du har rätt såtillvida att sambanden endast är statistiska och att som Pragmatist antyda att det därför skulle gå att dra slutsatser om en enskild fet individ är lika fel som vanligt i fall där sannolikheter framräknade ur en stor population missbrukas.

Däremot så är den logiska kopplingen mellan intelligens och fetma inte så svår att göra, om vi tillåter oss anta att intelligens i viss mån är ärvd från föräldrarna såväl genetiskt som socialt och således kan kopplas till hur man lyckas med utbildning och karriär. Om det sedan är så att man tenderar att umgås med likasinnade och formas efter sin omgivning så är det sannolikt att de som utbildar sig efter grundskolan och senare jobbar som tjänstemän är underrepresenterade i fetmaregistret.

Jacksatan
2008-03-22, 10:31
Jag kan väl se ner på personen i fråga om viljelöshet att träna och sköta kosten. Däremot har jag inga fördomar kring att personen skulle vara särdeles lat eller ointelligent inom andra områden.

Animalistic
2008-03-22, 10:34
många trivs ju med att vara överviktiga också, min pappa t ex. enligt han själv är han en "livsnjutare". men jag är ändå skitorolig över hans hälsa.
jag har bara svårt att sätta mig in i deras situationer, därför blir det så att jag ibland ser ner på överviktiga

Mirre
2008-03-22, 10:34
njae, ja anser mig nog vara rätt tjock faktiskt
Kom förbi Atlantis idag mellan 13-14 för inspektion så avgör jag om du är tjock eller inte! ;)

larkan
2008-03-22, 10:35
Jag kan väl se ner på personen i fråga om viljelöshet att träna och sköta kosten. Däremot har jag inga fördomar kring att personen skulle vara särdeles lat eller ointelligent inom andra områden.

Tänk ifall denna personen tycker om att vara viljelös i träning samt äta fet mat även om han/hon har stor kontroll vad hon gör. Man vet ju aldrig personens mål vad hon/han har för idealvikt samt idealkropp

Angel
2008-03-22, 10:39
Kom förbi Atlantis idag mellan 13-14 för inspektion så avgör jag om du är tjock eller inte! ;)

Men ååh, nu är jag ju i Göteborg. Annars hade jag kommit, bor 5min från Atlantis.

Timme
2008-03-22, 10:43
Nej. Jag är fet själv ju.

Lämna håven...


Nej du är inte fet. Bara för att man inte är lika trind som Mirre så är man inte fet.


Dessa damer är feta:
http://www.zanyvideos.com/uploads/fat_woman_in_bikinis.jpg

Mirre
2008-03-22, 10:58
Lämna håven...


Nej du är inte fet. Bara för att man inte är lika trind som Mirre så är man inte fet.

Intressant synpunkt! Bara för att man inte är tränad som flera här på forumet så är man inte fet. Jag tror att flera av oss i vår lilla subkultur har tappat lite verklighetsförankning på vad som är normalt och vad som är tränat respektive tjockt. Jag själv kallar mig tjock offseason lite skämtsamt och är då 8-10 kg från tävlingsvikt. *screwy*

shut teh face
2008-03-22, 10:59
Det är sant att detta forum har en skruvad syn på övervikt.

Man kan exempelvis se någon som slänger upp bilder där denne är mer tränad än 92% av sveriges befolkning men kallar sig "fet".

Men ontopic:
Jag ser ej ned på överviktiga, jag har vägt 140kg som 16-åring och gått ner detta så jag skulle nog påstå att jag vet hur det är. :)

Föräldrarna har det största ansvaret.

Animalistic
2008-03-22, 11:00
tjock för mig är 25+ kg(fett) från "normalvikten"
om man t ex väger 95 när man är 170 lång.

de som är grova och tränar men samtidigt har kagge räknar jag inte som tjocka

Koloftw
2008-03-22, 11:09
Ibland.

Är personen helt normal i övrigt så bryr jag mig inte. Både min mamma, bror, morfar, andra bror och många kompisar är tjocka. Vissa tom. feta (fetma enligt BMI). Har ju själv varit nästintill fet (jag var tjock) så vet hur det känns att alltid vara hungrig, sötsugen och hur misslyckad man känner sig.

Är det något jag stör mig på så är det pinnsmala människor som berättar hur otroligt äckliga tjockisar är, och så fort de ser lite godis så "Ussch, det där vill inte jag ha, då blir jag tjockis". Samt "Ser jag inte fet ut? Inte ens därifrån, bara lite, titta på magen!" sa en tjejkompis till mig i sommras. Hon vägde under 50kg ...

Doctor Snuggles
2008-03-22, 11:12
Jag dömer folk som stavar fel på dömer.
(Flåt kunde int låt bli.)
Di fete låter jag va.

mangemani
2008-03-22, 11:14
vad menar ni med tjock?
strongman tjock eller bara tjock?
ser ni ner på tex anders johanssons fysik?han är ju tjock men har en helvetes massa muskler under.

nej,jag ser ej ner på tjocka.

Koloftw
2008-03-22, 11:15
EDIT: Blir också, som någon skrev tidigare i tråden (Eddie kanske?), sur på människor som köper skräpmat och godis till sina barn när barnen är för små för att förstå. Det blir säkert dåliga vanor av det hela. Har själv varit i den sitsen och nu har jag facit i handen, inte kul.

Är med andra ord är jag väldigt glad över att min minsta syster/bror, som bor hos pappa, har lördagsgodis och pizza/hamburgare på fredagkväll, istället för oregebundna matvanor, billys pizza kl. 21.00 och sen godis på det som jag själv blev övergödd (stavning?) på.

Jacksatan
2008-03-22, 11:19
Tänk ifall denna personen tycker om att vara viljelös i träning samt äta fet mat även om han/hon har stor kontroll vad hon gör. Man vet ju aldrig personens mål vad hon/han har för idealvikt samt idealkropp

hur många tror du fungerar så?

Fat tony
2008-03-22, 11:20
nej, inte fan ser man ner på dom. men det är ju tråkigt är vissa saknar drivkraft. vet en kompis som är nu 16år och väger +-130kg. jag har försökt att hjälpa honom men han säger att han trivs så... vilket jag igentligen tvekar på att man trivs i en kropp som klara att bara gå 30min sen sluta

larkan
2008-03-22, 11:22
hur många tror du fungerar så?

Antagligen inte så många, men det är säkert några så kallade "tjocka" som tänker så,tex min pappa

clinteastwood
2008-03-22, 11:27
"Alla älskar en fet man"

Deceiver85
2008-03-22, 11:39
Jag ser ner på en del tjocka människor, men inte alla...

Snafu
2008-03-22, 11:41
Framförallt är det vissa personlighetsdrag som åföljer gravt feta människor jag stör mig på - inget driv, självömkan (inte gällande fetman egentligen utan helt andra saker oftast, iaf utåt), mycket gnäll och helt enkelt ofta väldigt ointressanta människor i allmänhet eftersom de oftast inte gör mycket annat än tittar på TV och surfar internet.

Småfeta människor stör jag mig inte på alls. Sammafatta det ovanstående så blir det nog som med alla andra människor, tillför dom inte mig något så blir det teh judgement.

I England finns det många feta människor, t ex i mitt hus med två dödligt överviktiga tjejer.

tntballe
2008-03-22, 11:51
Ser inte ner på feta, men irriterar mig på folks sätt att hantera fetma. Bortförklaringar eller galna metoder som innebär att dom måste må dåligt medans dom håller på. Och slutar med att dom mår sämre än innan eftersom vikten inte ändrats.

von huff
2008-03-22, 11:53
Jag föredrar ordet massiv....Ser ner på endel fetton som bara äter skitmat och aldrig rör på sig osv...

Trance
2008-03-22, 12:05
Däremot så är den logiska kopplingen mellan intelligens och fetma inte så svår att göra, om vi tillåter oss anta att intelligens i viss mån är ärvd från föräldrarna såväl genetiskt som socialt och således kan kopplas till hur man lyckas med utbildning och karriär. Om det sedan är så att man tenderar att umgås med likasinnade och formas efter sin omgivning så är det sannolikt att de som utbildar sig efter grundskolan och senare jobbar som tjänstemän är underrepresenterade i fetmaregistret.

Ja, men att kopplingen teoretiskt sett går att göra och att det kan finnas en korrelation betyder ju inte att det är faktiskt samband. De flesta undersökningar som jag läst så försvinner sambandet när utbildning tas hänsyn till. T.ex.

"Results: Education and intelligence, analyzed separately, were inversely related to BMI changes in both groups and to the development of obesity in the nonobese group. When adjusted for education, the association between intelligence score and BMI changes and development of obesity vanished, whereas the inverse relationship for education persisted only for BMI changes. Intelligence score was not associated with the persistence of obesity in the obese group, whereas inverse relationships were found for education."
http://www.obesityresearch.org/cgi/content/abstract/11/10/1238

eller
http://www.nature.com/ijo/journal/v30/n12/abs/0803330a.html

Nu har jag inte självklart inte undersökt saken jättenoga men de flesta verkar peka ditåt även om det finns någon(några) studier som påkar på att fetma kan påverka intelligensen negativt, en fransk och eventuellt någon studie från skottland. Att även efter hänsyn till utbildning så presterade överviktiga sämre på minnestester etc. Hypoteserna verkar handla om bland annat hormoner och blodtryck som påverkar, men ingen verkar veta riktigt.

Men skillnaderna var små och det krävs ju fler studier innan man kan dra några slutsatser, som även de som gjorde studien säger.
http://www.livescience.com/healthday/535399.html
http://www.telegraph.co.uk/news/main.jhtml?xml=/news/2006/10/15/nweight15.xml

Hur som helst så känns det rätt fel att säga att de är mindre intelligenta utan att ha mer på fötterna.

Patriarch K
2008-03-22, 12:10
Jag tycker inte illa om feta människor som personer utan kan umgås med dem utan problem. Jag måste dock säga att deras fetma ligger och irriterar på ett undermedvetet plan - i alla fall om de gnäller över det men ändå inte försöker göra något åt det. De som gör något åt det och lyckas är människor som får min respekt.

jwzrd
2008-03-22, 12:11
Jag har ingen uppfattning om någon jag inte är ganska nära vän med. Dvs ett fånigt sätt att säga: Jag skiter fullkomligt i alla jag inte gillar.

jwzrd
2008-03-22, 12:15
Trance> är det ofta så att låg intelligens leder till hög utbildning?

skaparn
2008-03-22, 12:19
Ja, men att kopplingen teoretiskt sett går att göra och att det kan finnas en korrelation betyder ju inte att det är faktiskt samband. De flesta undersökningar som jag läst så försvinner sambandet när utbildning tas hänsyn till. T.ex.
[...]



Det är rimligt att det har med utbildning att göra snarare än intelligens. Det var dessutom lite förhastat av mig att anta hur intelligens påverkar sannolikheten att en individ utbildar sig, inte minst med tanke på alla nötskallar jag sett placerade i universitetsmiljö.

Men om det har med utbildning att göra så återstår de faktorer som korrelerar med utbildning, och då är det säkert inte helt fel att som Göran Greider tala om klass. Hur mycket jag än ogillar ordet så är det ingen hemlighet att akademikers barn oftare blir akademiker än arbetares. Det är emellertid inte rättvist att tala om klass som att de senare skulle ha det sämre och fortfarande vara ett förtryckt proletariat (ref: Sveriges lärarkår).

Huruvida man blir minndre intelligent av att vara fet är en diskussion jag inte ens vågar börja vifta i utan lämnar den till medicine doktorer, eftersom det är lättare att iklädda sig hobbypsykologens hatt och spekulera i orsakerna bakom fetman istället för konsekvenserna av den.

Hur som helst så känns det rätt fel att säga att de är mindre intelligenta utan att ha mer på fötterna.

Och där är vi helt ense.

Three pigs
2008-03-22, 12:22
Inte nu på senare år, men jag gjorde det förut, innan jag började träna, faktiskt.

skaparn
2008-03-22, 12:24
Argh, att i en tråd om intelligens skriva "minndre intelligent" är det undermedvetnas sätt att ödmjuka en.

Timme
2008-03-22, 12:27
Intressant synpunkt! Bara för att man inte är tränad som flera här på forumet så är man inte fet. Jag tror att flera av oss i vår lilla subkultur har tappat lite verklighetsförankning på vad som är normalt och vad som är tränat respektive tjockt. Jag själv kallar mig tjock offseason lite skämtsamt och är då 8-10 kg från tävlingsvikt. *screwy*

Precis! Visst är det så :)

8kg från din tävlingsvikt är somsagt allt annat än fet.

Trance
2008-03-22, 12:29
Trance> är det ofta så att låg intelligens leder till hög utbildning?

Nej, inte vad jag vet. Intelligensen är i genomsnitt högre bland högre utbildade. Men eftersom vi jobbar med statistik här och inte någon samband där alla med över genomsnitts-IQ utbildar sig vidare så kan man ju väga siffrorna man får och hitta riktiga samband. Dessa sambanden har varit utbildning men man har inte hittat något för intelligens (vad jag vet).

hultman
2008-03-22, 12:55
Kan inte påstå att jag bryr mig särskilt mycket om hur andra människor ser ut, men visst förutsätter man ofta att tjockisar är dumma i huvudet.

regus
2008-03-22, 13:01
Jag är glad att jag hade regeln om lördagsgodis och kalasmat när jag växte upp.

+1 och två föräldrar som hade karaktär nog att begränsa portionerna.. Och om jag ville äta mer utöver det blev det sallad.

OnT: Ser inte ner på tjocka människor.

ha:cl
2008-03-22, 13:42
+1 och två föräldrar som hade karaktär nog att begränsa portionerna.. Och om jag ville äta mer utöver det blev det sallad.

OnT: Ser inte ner på tjocka människor.
Får ni inte äta er mätta?

Jag får äta precis hur mycket jag vill, det har jag alltid fått. Dock måste jag träna därtill.

skaparn
2008-03-22, 13:44
Får ni inte äta er mätta?

Jag får äta precis hur mycket jag vill, det har jag alltid fått. Dock måste jag träna därtill.

Så föräldrarna ska inte försöka påverka barnens energiintag, men däremot tvinga ut dem på energikrävande aktiviteter ifall de ser att intaget tarvar detta?

Eddie Vedder
2008-03-22, 13:44
Får ni inte äta er mätta?

Jag får äta precis hur mycket jag vill, det har jag alltid fått. Dock måste jag träna därtill.

Vilka "ni"?

Jag skrev aldrig att mina föräldrar höll igen på portionerna, det har aldtig någonsin inträffat under min uppväxt. Sålänge det har funnits mat har jag alltid fått äta så mycket jag har velat.

Dock fanns som sagt regeln om godis på enbart lördagar och kalas när jag var liten.

Skulle man tvinga sina barn att träna bort motsvarande energimängd är ju det fanimej sjukare än att försöka hålla nere barnets matintag dock.

Angel
2008-03-22, 13:50
Lämna håven...


Nej du är inte fet. Bara för att man inte är lika trind som Mirre så är man inte fet.


Dessa damer är feta:
http://www.zanyvideos.com/uploads/fat_woman_in_bikinis.jpg

Okej jag kanske inte har fetma, men jag är iallfall ganska tjock.
Och det behöver jag inte fiska med håven för att veta eller inte, så är det bara. Och jag vet att jag har gått upp mycket sedan jag blev "ensamstående" och slutade äta regelbunda måltider och vanlig lagad mat. Som tur är så är jag väldigt lång, hade jag varit kortare hade jag nog sett ut som en diskmaskin.

skaparn
2008-03-22, 13:53
Undrar om det går att kombinera respekt för feta med att vägra acceptera att någon kallar sig fet. Bara för att en person inte är sjukligt fet ala förnedrings-TV kan man med 10+ kilo övervikt fortfarande kalla sig fet med rätta.

Solros
2008-03-22, 14:05
Fet eller inte fet spelar ingen roll, jag ser ner på alla.

regus
2008-03-22, 14:06
Får ni inte äta er mätta?

Jag får äta precis hur mycket jag vill, det har jag alltid fått. Dock måste jag träna därtill.

Jag fick äta mig mätt. Men på sallad när jag hade fått i mig en till synes acceptabel men stor portion. Jag lite smårund när jag var liten. Trots fotboll/innebandy/handboll och hela två friidrottsträningar (alltså, jag gick två sen slutade jag).


Så föräldrarna ska inte försöka påverka barnens energiintag, men däremot tvinga ut dem på energikrävande aktiviteter ifall de ser att intaget tarvar detta?
+1



Dock fanns som sagt regeln om godis på enbart lördagar och kalas när jag var liten.

Skulle man tvinga sina barn att träna bort motsvarande energimängd är ju det fanimej sjukare än att försöka hålla nere barnets matintag dock.

+1
(det är en bra regel)

Nimille
2008-03-22, 14:13
Ja

Coldsmith
2008-03-22, 14:15
MIna kusiner gick upp en del i vikt ett tag och var lite för runda för deras eget bästa. Då drog min moster helt enkelt ner på maten för dom och såg till att dom rörde på sig mer. Vips landade dom på en nyttigare vikt.
det är ju självklart så man ska göra. Att truga i ungen massa mat när den redan är fet är bara korkat. Det är inte bra för ungen på något sätt.

Så där har vi föräldrarnas ansvar, feta ungar beror på korkade föräldrar.
Feta vuxna har sig själva att skylla om man får uttrycka sig så. Vill dmo vara feta så visst, det får dom vara. Men det beror helt och hållet på dem själva. Kort och gott.

Yes
2008-03-22, 14:19
Nej, jag är smartare än så.

Mapa
2008-03-22, 14:24
man ser föräldrar som bjuder barnen på donken och öändligt med godis, chips, glass osv.. om en vuxen är fet så är de upp till den att själv göra nåt åt de.. men när han/hon ger ett eller flera barn en framtid där kampen mot fetman är en del av vardagen blir jag grinig

Carolinew
2008-03-22, 14:27
Nej, det gör jag verkligen inte. Det finns nästan alltid en förklaring till varför någon är fet, väldigt ofta dåligt mående pga. tragedi, dålig uppväxt m.m. Många hamnar sedan i en ond cirkel som är förbannat jävla skitsvår att ta sig ur.

Skall man döma människor som är feta, skall man också döma personer med anorexi, bulimi, depression, storrökare etc. etc. som helt enkelt bara är andra sätt för personen att hantera sina problem.

Fyfan vilket ytligt samhälle vi lever i idag.

myggan
2008-03-22, 14:30
Det är deras ensak, men när det begränsar mig och mina prestationer blir det ett enormt JA.

+1

Har en del tjockisar på jobbet som tack vare övervikt är handikappade och man får göra jobbet för dom. "Mina armar är för korta och tjocka", "Jag kommer inte upp på stegen" eller "Mina cheeseballz är slut" är vanliga ursäkter.

Dessutom är dom sjuka hela tiden och vi är alltid underbemanade.
Dom är dock väldigt snälla (mätta människor är väl gladare eller något), fast väldigt korkade och saknar helt självdisciplin.

Jag hade inte brytt mig om det inte påverkade mig men det gör det frekvent, samt att man är oerhörd trött på att höra "jag kan inte gå ner i vikt, det är genetiskt" från en människa som inte ätit hemlagad mat eller motionerat på 30 år.

skaparn
2008-03-22, 14:36
Skall man döma människor som är feta, skall man också döma personer med anorexi, bulimi, depression, storrökare etc. etc. som helt enkelt bara är andra sätt för personen att hantera sina problem.


Vilket nog också de flesta som dömer feta gör, så du lär inte kunna sätta dit dem för inkonsekvens.

Laijza
2008-03-22, 14:41
Nej.

Kan dock bli irriterade på människor som ödslar en massa tid på att klaga på sin övervikt utan att ens försöka göra något åt det. Antingen gör man något åt det eller så fortsätter man leva som man göra, men sluta med allt gnäll då.

LBacker
2008-03-22, 14:47
Undrar om det går att kombinera respekt för feta med att vägra acceptera att någon kallar sig fet. Bara för att en person inte är sjukligt fet ala förnedrings-TV kan man med 10+ kilo övervikt fortfarande kalla sig fet med rätta.

Det går. Enklaste vägen är att låta kvinnor komma till tals i fetsammanhanget. Därefter går det bra att omyndigförklara deras åsikter, och samtidigt hävda fullgod tjockisrespekt. :)

Men frågan är om det är möjligt att med 321 ätstörda och/eller kroppsligt självföraktande forumindivider resonera sig fram till goda riktlinjer kring kostsed och barnuppfostran på området.

Carolinew
2008-03-22, 14:52
Vilket nog också de flesta som dömer feta gör, så du lär inte kunna sätta dit dem för inkonsekvens.

Det jag vill säga med det är egentligen att många inte förstår att övervikten ofta är en följd av något annat. Många tänker "Ah titta, en fet jävel, han/hon har ingen självdisciplin, är lat och är trögare än de flesta", (iaf om man går på vad många här i tråden har svarat). De skiter liksom fullständigt i varför personen är överviktig. Vad vet de om bakgrunden?

Dessutom är det ofta så att personer med t.ex. anorexia ofta tycks mer synd om än ses ner på. Där är det mer uppenbart att det är en sjukdom. Ovanpå det är det också många som inte förstår att vissa personer har anorexia och istället ser dem som snygga. Många idag fattar inte att anorexi är ett måste för en del för att kunna se ut som modellerna. Alla är inte smala av naturen.

skaparn
2008-03-22, 14:58
Det går. Enklaste vägen är att låta kvinnor komma till tals i fetsammanhanget. Därefter går det bra att omyndigförklara deras åsikter, och samtidigt hävda fullgod tjockisrespekt. :)

Men frågan är om det är möjligt att med 321 ätstörda och/eller kroppsligt självföraktande forumindivider resonera sig fram till goda riktlinjer kring kostsed och barnuppfostran på området.

Stycke 1 får mig att tänka på mellanstadiets bildlektioner där de första trevande sexuella närmanden gjordes genom detta rollspel.

Tjejen: "Min 256-färgers Monet-kopia som jag jobbat på en tre veckor efter skolan blev så FUUUUUUL"[/B]

Killen: "Asch, men det blev den inte, den blev skitsnygg". Sedan, efter två dusch med deon i de hårlösa och inte än på ett par år svettdoftande armhålorna: "Jag gillar också Marky Mark and the Funky Bunch"

http://bay01.imagebay.com/_upload/img/30/chans.jpg

MacGyver
2008-03-22, 15:02
Nej och jag ser ingen anledning till att göra det heller. Din kropp är ditt ansvar.

Yes
2008-03-22, 15:06
Fetma är i sig är inget förmål för mitt förebrående, däremot en hel del beteenden som rätt ofta är kopplade till feta människor. Självömkan och apati är inget jag kan respektera.
Det är ju onekligen inga bra personlighetsdrag, men något som ofta missas i dessa sammanhang är vad som faktiskt är orsak och verkan.

Många drar kopplingen att självömkan, bristande självdisciplin och viljelöshet orsakar problemet. Därför är tjockisar lata, slöa och värdelösa människor. Typ.

Problemen lär dock oftare bero på helt andra saker. Det är helt enkelt svårt att ändra sitt tänkande, sina vanor och kanske hela sin livsstil. Lägg sedan till diverse psykologiska faktorer som är i vägen. Resultatet blir att tjockisarna försöker, gång på gång, utan att lyckas. Det är svårt och man vet inte hur man ska göra.

Alla som ser ner på tjockisar kan väl försöka tänka sig in i den situationen. Du har ett problem du försöker lösa, men försöken leder ingenvart för du vet helt enkelt inte hur du ska ta itu med det. Av diverse anledningar är problemet en helt enkelt övermäktigt och varje försök kräver stora ansträngningar.

Innan man dömer tjockisar bör man fundera en stund på hur många år man själv skulle klara under sådana förhållanden. Hur lång tid tar det innan all vilja brunnit ut och det som finns kvar är bara en känsla av hjälplöshet, självömkan och apati? Samtidigt är omgivningen helt oförstående och är det frågan om unga personer så blir det ännu värre.

Jag gillar annars inte heller självömkan och apati och är det frågan om tjockisar i min omgivning så sanktionerar jag inte sådant beteende(men jag ställer gärna upp med hjälp om någon frågar efter det). Däremot förstår jag mycket väl vad det hela beror på och jag kan inte gärna se ned på folk som mår dåligt. Sen kan ju faktiskt människor ha en rad andra egenskaper som väger upp deras brister.

LBacker
2008-03-22, 15:11
Stycke 1 får mig att tänka på mellanstadiets bildlektioner där de första trevande sexuella närmanden gjordes genom detta rollspel.

Tjejen: "Min 256-färgers Monet-kopia som jag jobbat på en tre veckor efter skolan blev så FUUUUUUL"[/B]

Killen: "Asch, men det blev den inte, den blev skitsnygg". Sedan, efter två dusch med deon i de hårlösa och inte än på ett par år svettdoftande armhålorna: "Jag gillar också Marky Mark and the Funky Bunch"

http://bay01.imagebay.com/_upload/img/30/chans.jpg

Haha, "Får jag chans på dig IGEN?"! Klockrent.

Men det verkar dessvärre finnas mycket djupare aspekter på ämnet kring anorektisk kroppsbild och kvinnor/tjejer än just själva "fiske"-biten. Fast det är klart, båda är i viss mån självdestruktiva beteenden rotade i uppmärksamhetstorka och bekräftelsebehov.

Marcüs
2008-03-22, 16:18
Du vet att det där var snubblande när att se ner på tjocka människor?

Nja, tycker jag inte, eftersom jag inte gör det. Man önskar ju bara att dom kunde få det lika bra som det är för en själv nu.

Jag tycker det är äckligt hur mkt högre status jag har fått hos det motsatta könet de senaste 2 åren...
Men livet blir lite lättare när man är smal.*grr27*

Fredrik_S
2008-03-22, 16:22
Nej, men har mer respekt för människor som är vältränade oavsett vad det är för kategori det vill framföra sin åsikt inom, även utanför allt som har med kost och träning att göra.

regus
2008-03-22, 16:24
Nej, men har mer respekt för människor som är vältränade oavsett vad det är för kategori det vill framföra sin åsikt inom, även utanför allt som har med kost och träning att göra.

Nu säger du emot dig själv.

skaparn
2008-03-22, 16:38
Nu säger du emot dig själv.

Det är det flera som gör. Man kan inte säga att man tycker synd om människor, eller inte respekterar dem, samtidigt som man förnekar att man ser ned på dem. Per definition så handlar ju se ner på om hur man anser sig själv vara/ha det bättre, och hur man kombinerar att det är synd om feta utan att man samtidigt anser att de har det sämre än en själv på gund av fetman vill jag veta.

Att tycka synd om en jamande kattunge som just sett sin kattmamma bli överkörd är en sak, men när det handlar om att vissa inte har samma prioriteringar vad gäller utseende så finns inte det neutrala syndomtyckandet.

Aasa
2008-03-22, 17:14
Jag tycker att det hör till sunt förnuft att ta hand om sin hälsa.

Röda_Lacket
2008-03-22, 17:20
Nej jag dömer inte tjocka personer lika lite som jag dömer folk som inte har en bra utbildning. En polare är extremt tjock och jag försöker hjälpa honom med träningen istället för att se honom som lat. Oftast ligger det saker bakom som gör att man vill äta för mycket mat precis som för folk som äter för lite mat.

Om allt hade varit så lätt att göra hade alla varit extremt vältränade,varit tex läkare, rika, haft den perfekta partnern, alltid glad osv osv men det är ytterst få som kan förverkliga alla sina drömmar.

ha:cl
2008-03-22, 19:26
Så föräldrarna ska inte försöka påverka barnens energiintag, men däremot tvinga ut dem på energikrävande aktiviteter ifall de ser att intaget tarvar detta?

Men ett "normalt" barn ska bli mätt på rätt mängd mat. Du ska ju inte behöva sitta och passa så att inte barnet äter så det spricker.

Vilka "ni"?

Jag skrev aldrig att mina föräldrar höll igen på portionerna, det har aldtig någonsin inträffat under min uppväxt. Sålänge det har funnits mat har jag alltid fått äta så mycket jag har velat.

Dock fanns som sagt regeln om godis på enbart lördagar och kalas när jag var liten.

Skulle man tvinga sina barn att träna bort motsvarande energimängd är ju det fanimej sjukare än att försöka hålla nere barnets matintag dock.
Vem har sagt att du ingick i "vi"?

Eddie Vedder
2008-03-22, 19:33
Vem har sagt att du ingick i "vi"?

Du citerade regus som i sin tur citerade och "plusettade" mig och skrev "ni". Då utgår jag ifrån att det var mig och regus du syftade på. Är det så ologiskt?

ha:cl
2008-03-22, 19:39
Du citerade regus som i sin tur citerade och "plusettade" mig och skrev "ni". Då utgår jag ifrån att det var mig och regus du syftade på. Är det så ologiskt?
När syftade jag på att det var ologiskt?

Men okej då, det är inte så ologiskt.

Trance
2008-03-22, 19:42
Nej, men har mer respekt för människor som är vältränade oavsett vad det är för kategori det vill framföra sin åsikt inom, även utanför allt som har med kost och träning att göra.

Allvarligt? Generellt har jag funnit att det är sällsynt med riktigt vältränade som är bäst insatta i andra ämnen än kost och träning, om ens det.

Coldsmith
2008-03-22, 20:12
Det är det flera som gör. Man kan inte säga att man tycker synd om människor, eller inte respekterar dem, samtidigt som man förnekar att man ser ned på dem. Per definition så handlar ju se ner på om hur man anser sig själv vara/ha det bättre, och hur man kombinerar att det är synd om feta utan att man samtidigt anser att de har det sämre än en själv på gund av fetman vill jag veta.

Att tycka synd om en jamande kattunge som just sett sin kattmamma bli överkörd är en sak, men när det handlar om att vissa inte har samma prioriteringar vad gäller utseende så finns inte det neutrala syndomtyckandet.

Nu är det väl inte bara utseende vi snackar om. Jag tycker ju inte synd om nån som har bruna ögon.

Men jag tycker synd om en som är så fet att hon/han inte kan jogga/springa utan bara vagga fram. Som har stora problem att ta sig uppför en trappa och som troligen kommer dö innan han/hon har hunnit komma upp i medelåldern bara för att han/hon klämmer i sig två smörpaket om dagen.

Är nog inte utseendet folk oftast reagerar på, utan de fysiska problemen som tillkommer.

Jag kan ty cka synd om en som har fått benen bortsprängda, men jag ser inte ner på personen för det.

Koloftw
2008-03-22, 20:42
Dom är dock väldigt snälla (mätta människor är väl gladare eller något), fast väldigt korkade och saknar helt självdisciplin.



Någon moderator har visst roat sig med att ta bort mitt inlägg. Så skriver samma sak igen.


Det där låter som en oerhört korkad fördom du har. Jag kan upplysa dig: du har helt fel.

skaparn
2008-03-22, 20:45
Nu är det väl inte bara utseende vi snackar om. Jag tycker ju inte synd om nån som har bruna ögon.

Men jag tycker synd om en som är så fet att hon/han inte kan jogga/springa utan bara vagga fram. Som har stora problem att ta sig uppför en trappa och som troligen kommer dö innan han/hon har hunnit komma upp i medelåldern bara för att han/hon klämmer i sig två smörpaket om dagen.

Är nog inte utseendet folk oftast reagerar på, utan de fysiska problemen som tillkommer.

Jag kan ty cka synd om en som har fått benen bortsprängda, men jag ser inte ner på personen för det.


Ja, lite måste jag nog backa från mitt tvärsäkra konstaterande. Det finns nog utrymme för att tycka synd om någon utan att för den skull se ner på denna, jag reagerade bara på uttrycket "tycker synd om" som har en nedlåtande klang, men kanske mer i mina öron än andras.

J de Koof
2008-03-22, 22:04
Jag kan verkligen se ner på människor som tränar som tokiga, och är fixerade vid att äta hälsosam kost..............






........... i tron att det gör dem snyggare och mer attraktiva. Egofix är aldrig attraktivt.

/J

Masdonne
2008-03-22, 22:08
Aldrig.

Däremot så vägrar jag att ha någon fysisk kontakt med kanontjocka personer. Men jag verkar vara en tjockis-magnet då ett antal tjockisar har verkat intresserad av mig på senaste men inte någon normalbyggd.

Inte bara det att jag tycker det är ofräscht att tänka att det är massa överflödigt fett som dallrar men jag samtidigt känner man "fan, jag har ingen lust att slita flera ggr i veckan för att få en bra kropp om motparten inte gör det".

elzoo
2008-03-22, 22:24
Jo om jag ser en fetknopp kommer vaggandes med ett tårtpaket på pekfingret så klart att jag undrar om dennes karaktär,jag har även funderat på vissa av mina vänninor som pratar om deras bantning som går åt he.....e medans de trycker i sig en massa bullar och vägrar lyssna på mina råd när vi fikar tillsammans,beklagar sig om kraftig benstomme och dåliga gener ,ja då kan jag se ner på fetknoppar.

J de Koof
2008-03-23, 00:42
jag har på sistonde börjat se ner på tjocka människor, som att dom vore helt pantade gällande kost & hälsa, märker oftast inte att jag gör det förrens efteråt. är ni i samma situation? rätt obekvämt faktiskt

Jag anser att frågan är mycket intressant. Det handlar om något så diffust som...f'låt uttrycket - tidsanda. Vilka människor som räknas till kollektivet syndare varierar över tid. Ett tag var rökare det mest ogudaktiga som fanns i Sverige, långt tidigare personer som knyllade gårdsgeten eller folk av samma kön, men jag har en känsla av att överviktiga tenderar att överta täten just nu när det gäller att avvika från den rätta stigen mot paradisisk lycka.

Somliga (Arne Persson) fördömer ännu icke överviktiga men däremot rökare. Påven själv lyser i bann. Du ogudaktige som sett till din nästas hustru we shall throw the sharpest rocks at you, samman med Marlboro-mannen. Du skall icke synda.

De flesta "upplysta" brukar se sig själva som stående på ett plan över så simpla och prosaiska saker som tidsanda, måhända är dessa självgoda skrävlare de som snabbast tar till sig faschistoida värderingsuppsättningar i fariséers anda som tillåter att man över huvud taget ser ner på andra människor.

Den sanne humanisten överser med förekomsten av synd. Synd är ett allmänmänskligt historiskt, åtminstone västerländskt tema som handlar om förfelande av målet, och varje tid håller sig med en uppsättning syndfulla beteenden som är nära bespeglade av föreställningar om lycka och långt (evigt) liv. När vi analyserat en viss tids scenarior om lycka, framgång och rosenröda kinder kan vi också gissa oss till denna tids lista över syndiga och icke gudfruktiga beteenden.

Idag råkar övervikt och rökning kvalificera sig som synd, vare sig vi vill eller ej. Att motså en tankeströmning i civilisationen är lätt på internet, något svårare i det vardagliga oreflekterade levernet. Av dessa synder kan vi dra slutsatser om vad vi idag 2008 räknar in i kapitlet "ett lyckat, skimrande liv".

/J

Krampus
2008-03-23, 00:53
Jag anser att frågan är mycket intressant. Det handlar om något så diffust som...f'låt uttrycket - tidsanda. Vilka människor som räknas till kollektivet syndare varierar över tid. Ett tag var rökare det mest ogudaktiga som fanns i Sverige, långt tidigare personer som knyllade gårdsgeten eller folk av samma kön, men jag har en känsla av att överviktiga tenderar att överta täten just nu när det gäller att avvika från den rätta stigen mot paradisisk lycka.

Somliga (Arne Persson) fördömer ännu icke överviktiga men däremot rökare. Påven själv lyser i bann. Du ogudaktige som sett till din nästas hustru we shall throw the sharpest rocks at you, samman med Marlboro-mannen. Du skall icke synda.

De flesta "upplysta" brukar se sig själva som stående på ett plan över så simpla och prosaiska saker som tidsanda, måhända är dessa självgoda skrävlare de som snabbast tar till sig faschistoida värderingsuppsättningar i fariséers anda som tillåter att man över huvud taget ser ner på andra människor.

Den sanne humanisten överser med förekomsten av synd. Synd är ett allmänmänskligt historiskt, åtminstone västerländskt tema som handlar om förfelande av målet, och varje tid håller sig med en uppsättning syndfulla beteenden som är nära bespeglade av föreställningar om lycka och långt (evigt) liv. När vi analyserat en viss tids scenarior om lycka, framgång och rosenröda kinder kan vi också gissa oss till denna tids lista över syndiga och icke gudfruktiga beteenden.

Idag råkar övervikt och rökning kvalificera sig som synd, vare sig vi vill eller ej. Att motså en tankeströmning i civilisationen är lätt på internet, något svårare i det vardagliga oreflekterade levernet. Av dessa synder kan vi dra slutsatser om vad vi idag 2008 räknar in i kapitlet "ett lyckat, skimrande liv".

/J

Oh herrejävlar vilka formuleringar! :thumbup:
Can I get an amen!? Halleluljah...

Tricklev
2008-03-23, 01:05
Ett gäng träningsfixerade tonåringar utan distans som dömmer folk för att dom är överviktiga, varav hälften ser konditionsträning som en svordom och mest är intresserade av deras biceps måt och ett eventuellt lårsvep.

Jag är förvånad.

J de Koof
2008-03-23, 01:45
Beklagar den rödvinsindränkta stavningen; skall stå "motstå". Inte "motså", om än det var en grammatisk innovativitet som kunde dugt i något oidipalt sammanhang.

/J

myggan
2008-03-23, 02:30
Någon moderator har visst roat sig med att ta bort mitt inlägg. Så skriver samma sak igen.


Det där låter som en oerhört korkad fördom du har. Jag kan upplysa dig: du har helt fel.

Nu var det ju dock två personer på mitt jobb som jag refererade till, och inte tjocka människor i allmänhet samt att det var med glimten i ögat jag skrev just den meningen.

ha:cl
2008-03-23, 02:33
Nu var det ju dock två personer på mitt jobb som jag refererade till, och inte tjocka människor i allmänhet samt att det var med glimten i ögat jag skrev just den meningen.

A I see! Dåligt av oss att inte inse detta!

Haha, hur ska vi veta det (H)?

Raggis
2008-03-23, 03:31
A I see! Dåligt av oss att inte inse detta!

Haha, hur ska vi veta det (H)?


Det framgår ganska tydligt att de är tjockisarna på myggans jobb som han referar till, förutsatt att man har läst hela inlägget.

Klein
2008-03-23, 07:51
Döm och du skall bli dömd. Och är man perfekt så har man ju inte behovet att döma andra människor.

Tycker dock att det är väldigt intressant med matvanor och hur man som förälder kan påverka barnets framtid i detta avseende. Jag håller helt klart med Sverker om att det viktigaste är att lära barnet att respektera sig självt och att leva för sin egen skull. Har man den tryggheten i sig så blir det så väldigt mycket enklare att utforma och upprätthålla en hälsosam tillvaro genom hela livet.

Det är för övrigt absurt att så många här i tråden anser det så självklart vad som är hälsosam mat att de inte ens bemödar sig med att utveckla. Kom ihåg att "litegrann kunskap är farligt" och att du mycket väl kan göra ditt barn stor skada genom att tillämpa denna begränsade kunskap. Välmåendet bör vara den främsta vägledaren i livet, inte teorier och pseudo-vetenskapliga studier, eller skräp som man läst på ett forum.

skaparn
2008-03-23, 08:01
Jag anser att frågan är mycket intressant. Det handlar om något så diffust som...f'låt uttrycket - tidsanda. Vilka människor [... svavelosande predikan]
/J

Undervart skrivet. Dessutom rätt i sak.

pia
2008-03-23, 11:58
Jag känner många som är tjocka och jobbar med en hel del också. Jag dömmer inte tjocka personer i sig utan jag kan bli irriterad på personer som gnäller över sina liv men inte gör något åt det. Det finns många lata personer och då menar jag inte bara tjocka utan i allmänhet som inte vill göra något alls utan bara glider runt och tycker synd om sig själva och lever på andra för att de inte orkar göra något. Att vara tjock kan bero på så mycket olika faktorer. Jag dömer ingen förrän jag vet vem personen är och bakgrunden.

moment22
2008-03-23, 12:57
Ser ner på dom på ett sätt, tänker direkt "denna människan har inte mycket vilja"

joriice
2008-03-23, 17:43
Nej, det skulle jag inte säga, men visst,
har jag generellt bättre träningsmotivation än tjocka? Ja, kanske,
har jag bättre disciplin angående mat än tjocka? ja, troligtvis (nej det har jag inte, men jag är ung, förbränner osv. men jag kan nog mer än många tjocka om kost, och uppoffringar, deff osv. Och kan göra det om jag vill)
kan en tjock person ha mer kvalitéer än mig angående annat? Familj, jobb social begåvning/hängivenhet, JA.

Det handlar om olika kvalitéer jag ser inte ner på tjocka som "nej h*n kan ingenting"

tp_88
2008-03-23, 18:40
Nej.

Jag har aldrig förstått hur man kan tillåta sig själv att bli så tjock som endel är däremot, men jag ser inte när på någon bara pga övervikt.

J de Koof
2008-03-24, 00:52
Döm och du skall bli dömd.

Vackert, och koncist. Dessa ord sammanfattar i stort sett hela min personliga socialmentala disposition.

Döm 'den andre' och du har däri dömt dig själv.

Låt överseendet och toleransen genomsyra din livsföring och ditt leverne skall med överseende och tolerans smörjas och beledsagas.

/J

High1ander
2008-03-24, 04:09
Jag kan inte direkt saga att jag ser ner pa tjockisar, men jag kan ju inte pasta heller att jag ser upp till dem eller ger dem nagra positiva forbedomningar.

Dock avskyr jag alla dessa Mexikaner har i USA som forstor sina barn, 4-8 aringar som trycker i sig chipspasar o annat gott och som lider av fetma innan de ens kan stava sitt namn. Fast man far kanske se det fran ett kulturellt pespektiv, unga vita tjejer tycker inte om att vara "feta och ha stor roev", men svarta och mexikanska unga tjejer tycker att de ska ha en "booty" iaf enligt en undersokning jag laste som handla om LA och hur tjejer ser pa sina kroppar...

Men aven om det e kulturellt sa ar det synd att de mar samre rent fysiskt av fetma, men dock valdigt bra att de kan ma bra psykiskt och vara stolta over sina kroppar...

kalajset
2008-03-24, 09:25
Tror snarare problemet är just redan nämda "lack of will power" hos tyvärr ganska många tjockare människor man har kommit i kontakt med. De inser att de är överviktiga, och de försöker faktiskt så småningom ofta göra något åt det. Problemet är bara att de på sin höjd försöker i någon vecka eller två, med inga större förändringar förutom att äta mindre godis på kvällarna, och gå på två friskispass. När de varit på dessa pass känner de sig så duktiga, att de tröstar sig själva med 200 gram chocklad likt förbenat. I slutändan kanske de har gått ner något kilo under dessa veckor på sin höjd, men de tycker det har varit så jobbigt att "det inte är någon idé". Alternativt tokbantar de någon vecka eller två, äter knappt något, och rasar flera kilon i vikt. När de sedan börjar äta igen tar det inte ens någon månad innan den ursprungliga vikten kommer tillbaks igen.

Visst är ovanstående generaliseringar, men man dömmer personer dagligen, och placerar dom i olika fack, "tjocka människor" som grupp är knappast undantagen från denna regel. Är då "lack of will power" skäl nog att se ner på andra människor, som det faktiskt handlar om ? - Tja, vissa kanske hävdar att det är det man gör om man överhuvutaget uttrycker sig så, och då får det stå för dom. Själv vet jag självklart att det finns överviktiga som trivs med sin vikt av olika skäl, och då tycker jag absolut inte de behöver/ska göra något åt det. Merparten av de överviktiga jag känner är dock mer lagda åt första exemplet, och då är det väldigt lätt att göra generaliseringar om överviktiga som grupp. I slutändan är det dock jag själv som bestämmer "mina egna preferenser", och jag kan föga avslöjande hävda att övervikt inte hör till dom.

Fogue
2008-03-24, 13:01
Dömmer mig själv för hur urbota dum jag är och var, så ja i viss mån gör jag det.

fonzie
2008-03-24, 13:51
Ja, mest för jag känner igen mig själv i dem.

Tolkia
2008-03-24, 16:42
Angående detta med viljestyrka respektive avsaknad av sådan, vilja att prioritera osv. så är ju kroppens utseende inte allt i detta livet, inte ens allt i detta livet som det krävs viljestyrka för att forma så som man vill ha det. Många här som slänger ut sig att överviktiga är överviktiga för att de har en "slapp karaktär" eller "saknar viljestyrka" har ännu inte flugit ut ur föräldraboet, och många överviktiga man stör sig på är småbarnsföräldrar, "feta kärringar" etc., d.v.s. i en helt annan ålders- och livssituation än den egna. Jag vågar vara så fräck att jag tror att det blir något mer komplicerat att prioritera när man skall prioritera mellan arbete, matlagning, städning, tvätt etc. hushållsgöromål, skjutsa barn till olika aktivititer, umgås med barn, baka bullar för att sälja på ungarnas hockeymatch, hjälpa mamma att sätta om blommorna (eller byta däck på bilen) och inte mellan läxläsning och fritid. Bara det att tvingas ägna tid åt att fixa hem och laga till sin mat själv brukar kunna göra ett och annat med såväl tidsbudgeten som kroppsformen.

Yankeee
2008-03-24, 16:52
Angående detta med viljestyrka respektive avsaknad av sådan, vilja att prioritera osv. så är ju kroppens utseende inte allt i detta livet, inte ens allt i detta livet som det krävs viljestyrka för att forma så som man vill ha det. Många här som slänger ut sig att överviktiga är överviktiga för att de har en "slapp karaktär" eller "saknar viljestyrka" har ännu inte flugit ut ur föräldraboet, och många överviktiga man stör sig på är småbarnsföräldrar, "feta kärringar" etc., d.v.s. i en helt annan ålders- och livssituation än den egna. Jag vågar vara så fräck att jag tror att det blir något mer komplicerat att prioritera när man skall prioritera mellan arbete, matlagning, städning, tvätt etc. hushållsgöromål, skjutsa barn till olika aktivititer, umgås med barn, baka bullar för att sälja på ungarnas hockeymatch, hjälpa mamma att sätta om blommorna (eller byta däck på bilen) och inte mellan läxläsning och fritid. Bara det att tvingas ägna tid åt att fixa hem och laga till sin mat själv brukar kunna göra ett och annat med såväl tidsbudgeten som kroppsformen.

Du lyckades nästan få diskussionen till att handla om utseende istället för hälsa. Nästan bra gjort.

Sparrisen
2008-03-24, 16:58
Ibland kan jag bli lite irriterad på vuxna människor som är kraftigt överviktiga, när de klagar på sin övervikt och hävdar att de har "testat allt" för att minska i vikt... och när de därtill lägger all skuld på sina "gener".

udzie
2008-03-24, 17:10
Har varit överviktig en stor del av mina yngre år (börjat få ordning på det först för några år sen) och har fortfarande problem med att se tjocka mäniskor. Tycker det är tråkigt att se att dom inte tar sin hälsa på större allvar. Dock är det ju deras liv och deras val, men tycker ändå att hälsa borde gå före allt.

Muskelbyggaren
2008-03-24, 17:22
Brukade tänka lite si och så om överviktiga. Sen insåg jag att om det inte vore för min ämnesomsätning och att jag gillar att röra på mig, hade jag nog inte själv ens haft viljestyrkan att ta mig ur övervikt. Det är en helt annan grej för någon som varit överviktig hela livet och har många av sina glädjeämnen kopplade till mat än för en träningstjej/-kille som deffar bort 20 kg på några månader. Den senare har ofta redan under lång tid levt och ätit utifrån hyfsad planering.

Att säga att viktnedgång inte är svårare än att äta mindre än vad man gör av med är som att säga att matte inte kan vara svårare än att kunna hantera papper och penna.

maaherra
2008-03-24, 17:56
Ett gäng träningsfixerade tonåringar utan distans som dömmer folk för att dom är överviktiga, varav hälften ser konditionsträning som en svordom och mest är intresserade av deras biceps måt och ett eventuellt lårsvep.

Jag är förvånad.

Du uttrycker det så vackert Tricklev.

Har sagt det förut och säger det igen; allt du ser är endast en reflektion av det undermedvetna. Hur man ser på omgivningen säger mer om en själv än omgivningen.

Vissa här skulle må bra av lite självrannsakan.

NuclearWinter
2008-03-24, 18:52
Det finns så många orsaker till övervikt. Årets nobelpris för knockout-mössen visade tydligt hur genetiska störningar påverkan. Uppfostran kan också spela roll. Och vem vet vad en överviktig människa man ser på stan har gått eller går igenom?
Jag håller mig till att se ner på människor som på det ena eller andra sättet är enfaldiga och dumma trots att de fötts normalbegåvade. Bland annat människor som ser ner på andras övervikt.

Lillgrabben
2008-03-24, 19:19
jag har på sistonde börjat se ner på tjocka människor, som att dom vore helt pantade gällande kost & hälsa, märker oftast inte att jag gör det förrens efteråt. är ni i samma situation? rätt obekvämt faktiskt


Du min bäste herre är en korkskalle!! :D

Allan
2008-03-24, 19:35
http://www.payvand.com/news/03/nov/rezazadeh1.jpg

Tjock?

http://www.strongman.pl/zdjecia/news_520_01.jpg

Fetknoppar?

http://www.dn.se/content/1/c6/68/24/29/danekborg448.jpg

Fet?

tp_88
2008-03-24, 19:36
Tjock?

Fetknoppar?
Ja?

Danny Devito
2008-03-24, 19:55
Ja?

+1
Den på nedersta bilden känner jag dock inte igen. Men alla är iaf feta.
Inte för att jag bryr mig dock.

Yankeee
2008-03-24, 19:57
Den på nedersta bilden känner jag dock inte igen.

Dan Ekborg lol.

Gnusram
2008-03-24, 19:58
Dan Ekborg lol.

:D

Danny Devito
2008-03-24, 20:03
Dan Ekborg lol.

:D

:em:
Jag googlade hans namn nu, jag känner igen han iaf. Jag har dock inte tittat på tv på typ 4 år så, jag är inte så duktig på skådespelare längre. :D

Bullen!
2008-03-24, 20:39
jag orkar inte gå och reta mig på tjocka människor. men när alla skyller på gener osv är orsaken till deras övervikt så blir man ju lite irriterad när dom säger att det är jag som har fel som själv provat att kontrollera allt som jag stoppar i mig och analyserat de olika resultaten och faktiskt VET anledningen till varför man ser ut som man gör.

Scratch89
2008-03-24, 21:27
Nä.

Anton K
2008-03-24, 22:22
Att se ner på feta som en grupp, kalla dem viljelösa, dumma och lata är väl i princip samma sak som att säga att invandrare är brottslingar som knarkar och har dålig tandhygien? Någon som förstår vart jag försöker komma? *rolleyes*
Hade någon gjort en sådan tråd hade blivit ramaskri, faktum kvarstår dock, att titta på en grupp och utifrån gruppen döma någon fullt ut är mänskligt men ack så dumt. :smash:

Rex
2008-03-24, 22:38
Tyvärr så har jag börjat göra de.. :\ Hatar mig själv för det men vafan.. kan ju inte hjälpa de.
Speciellt sånna som klagar över det och inget gör någonting åt de.

Lellan
2008-03-24, 22:42
Att se ner på feta som en grupp, kalla dem viljelösa, dumma och lata är väl i princip samma sak som att säga att invandrare är brottslingar som knarkar och har dålig tandhygien? Någon som förstår vart jag försöker komma? *rolleyes*
Hade någon gjort en sådan tråd hade blivit ramaskri, faktum kvarstår dock, att titta på en grupp och utifrån gruppen döma någon fullt ut är mänskligt men ack så dumt. :smash:


Huvudet på spiken.

Svar på frågan: Nej. Dömer gärna folk av andra anledningar dock, men jobbar på det.

skaparn
2008-03-24, 22:55
Att se ner på feta som en grupp, kalla dem viljelösa, dumma och lata är väl i princip samma sak som att säga att invandrare är brottslingar som knarkar och har dålig tandhygien? Någon som förstår vart jag försöker komma? *rolleyes*
Hade någon gjort en sådan tråd hade blivit ramaskri, faktum kvarstår dock, att titta på en grupp och utifrån gruppen döma någon fullt ut är mänskligt men ack så dumt. :smash:

Nej det är inte samma sak, inte ens "i princip".

Bönne
2008-03-24, 23:26
Att se ner på feta som en grupp, kalla dem viljelösa, dumma och lata är väl i princip samma sak som att säga att invandrare är brottslingar som knarkar och har dålig tandhygien? Någon som förstår vart jag försöker komma? *rolleyes*
Hade någon gjort en sådan tråd hade blivit ramaskri, faktum kvarstår dock, att titta på en grupp och utifrån gruppen döma någon fullt ut är mänskligt men ack så dumt. :smash:Är du från Irak så är du, det kan du inte påverka öht, är du fet så har du blivit det på grund av dina egna handlingar och det är något du kan ändra.

skaparn
2008-03-24, 23:50
Är du från Irak så är du, det kan du inte påverka öht, är du fet så har du blivit det på grund av dina egna handlingar och det är något du kan ändra.

Meh! Jag hade ju tänkt ge honom en dags betänketid, nu lade du ju ut texten direkt.

Tolkia
2008-03-25, 00:11
Du lyckades nästan få diskussionen till att handla om utseende istället för hälsa. Nästan bra gjort.
Mitt intryck är att det handlar mer om sociologi eller psykologi än "hälsa". But to each man his own.
Dömmer du tjocka människor?
jag har på sistonde börjat se ner på tjocka människor, som att dom vore helt pantade gällande kost & hälsa, märker oftast inte att jag gör det förrens efteråt. är ni i samma situation? rätt obekvämt faktiskt

Lellan
2008-03-25, 00:55
Meh! Jag hade ju tänkt ge honom en dags betänketid, nu lade du ju ut texten direkt.

Fast jag antar att han inte syftade på sättet att klassificera/klumpa ihop människor utan felaktigheten i att göra det? Alltså att det är lika tokigt att generelasera sig till en uppfattning om individen utifrån den grupptillhörighet den tillhör oavsett vad tillhörigheten grundar sig på?

Dvs är det av princip ett ogenomtänkt sätt att se på en individ men ack så mänskligt? Jag ser inte var han hade fel.

En invandrare kan vara det pga att h*n utvandrat, eller utvisats , eller för att h*n pga sin kompetens arbetsinvandrat hit, eller har anhöriga som inte kan leva i det land h*n kommer ifrån osv osv. En tjockis kan vara det pga stillasittande, överätande, fysisk sjukdom, okunskap, psykisk sjukdom, medicinering osv.

(jmf blondiner, kristna, alagare, fotomodeller, etc... en blondin kan vara en blondin för h*n är född sådan eller pga att h*n bleker håret, en kristen kan vara det från födseln utan att ha ifrågasatt eller rannsakat eller så kan det vara genom frälsning eller efter livserfarenhet osv, en alagare kan vara det som en följd av dålig uppväxtmiljö och tidigt supande eller skyddad uppväxtmiljö och baginbox-avslappningen på fredagar när barnen flugit ut, en fotomodell kan vara snyggast i stan eller karaktärsmodell eller fotograferas pga sin fysik/händer/ansikte etc.. Men man kan fortfarande höra korkade generaliseringar till gruppen såsom "dumma blondiner" etc).

Dumleman
2008-03-25, 11:25
Fast jag antar att han inte syftade på sättet att klassificera/klumpa ihop människor utan felaktigheten i att göra det? Alltså att det är lika tokigt att generelasera sig till en uppfattning om individen utifrån den grupptillhörighet den tillhör oavsett vad tillhörigheten grundar sig på?

Dvs är det av princip ett ogenomtänkt sätt att se på en individ men ack så mänskligt? Jag ser inte var han hade fel.

En invandrare kan vara det pga att h*n utvandrat, eller utvisats , eller för att h*n pga sin kompetens arbetsinvandrat hit, eller har anhöriga som inte kan leva i det land h*n kommer ifrån osv osv. En tjockis kan vara det pga stillasittande, överätande, fysisk sjukdom, okunskap, psykisk sjukdom, medicinering osv.

(jmf blondiner, kristna, alagare, fotomodeller, etc... en blondin kan vara en blondin för h*n är född sådan eller pga att h*n bleker håret, en kristen kan vara det från födseln utan att ha ifrågasatt eller rannsakat eller så kan det vara genom frälsning eller efter livserfarenhet osv, en alagare kan vara det som en följd av dålig uppväxtmiljö och tidigt supande eller skyddad uppväxtmiljö och baginbox-avslappningen på fredagar när barnen flugit ut, en fotomodell kan vara snyggast i stan eller karaktärsmodell eller fotograferas pga sin fysik/händer/ansikte etc.. Men man kan fortfarande höra korkade generaliseringar till gruppen såsom "dumma blondiner" etc).
Jag håller med!

Bönne
2008-03-25, 17:56
Fast jag antar att han inte syftade på sättet att klassificera/klumpa ihop människor utan felaktigheten i att göra det? Alltså att det är lika tokigt att generelasera sig till en uppfattning om individen utifrån den grupptillhörighet den tillhör oavsett vad tillhörigheten grundar sig på?

Dvs är det av princip ett ogenomtänkt sätt att se på en individ men ack så mänskligt? Jag ser inte var han hade fel.

En invandrare kan vara det pga att h*n utvandrat, eller utvisats , eller för att h*n pga sin kompetens arbetsinvandrat hit, eller har anhöriga som inte kan leva i det land h*n kommer ifrån osv osv. En tjockis kan vara det pga stillasittande, överätande, fysisk sjukdom, okunskap, psykisk sjukdom, medicinering osv. Det är fortfarande två skilda saker.

I första fallet är det en passiv orsak, i andra fallet en aktiv. I första fallet kan du inte påverka öht, tvärtom i första fallet.

Att man kan dela in folket i en grupp har inget med saken att göra.

Du kan dela in alla typer i grupper, men bara för att de går att dela in i en grupp blir de inte skyddade.

Yankeee
2008-03-25, 19:09
Mitt intryck är att det handlar mer om sociologi eller psykologi än "hälsa". But to each man his own.

Anledningen till att jag valde ordet "hälsa" var för att det innefattar både psykiskt och fysiskt välmående.

Känns dock som att vi pratar om två olika saker.

Lellan
2008-03-25, 22:18
Det är fortfarande två skilda saker.

I första fallet är det en passiv orsak, i andra fallet en aktiv. I första fallet kan du inte påverka öht, tvärtom i första fallet.

Att man kan dela in folket i en grupp har inget med saken att göra.

Du kan dela in alla typer i grupper, men bara för att de går att dela in i en grupp blir de inte skyddade.

Ok, jag ger mig - ibland är det kanske dumt med vit text. Läs den föregående stora röda texten så förstår du kanske poängen. Jag tycker iaf att jag försökte beskriva (även i vanliga texten) varför ena inte är exempelvis passiv el aktiv.

Bönne
2008-03-26, 08:22
Ok, jag ger mig - ibland är det kanske dumt med vit text. Läs den föregående stora röda texten så förstår du kanske poängen. Jag tycker iaf att jag försökte beskriva (även i vanliga texten) varför ena inte är exempelvis passiv el aktiv.Jag avhandla din slutkläm med min slutkläm. Dvs. det är inte samma sak, faktiskt inte alls samma sak.

Lellan
2008-03-26, 08:47
Jag avhandla din slutkläm med min slutkläm. Dvs. det är inte samma sak, faktiskt inte alls samma sak.

VAD är inte samma sak? Jag syftar på misstaget att döma en individ utifrån gruppen. Menar du att det inte är ett misstag när det handlar om tjocka men att det är ett misstag när det handlar om invandrare? Eller vad är din poäng? *popcorn*

Lellan
2008-03-26, 08:53
Förtydligar; anser att det är ologiskt att döma en individ ur gruppen tjocka, eftersom man kan vara överviktig av olika anledningar. Det är ju inte givet att det är en egenskap som bedöms som negativ som ligger bakom en övervikt tex. Varför då dömas utifrån att det är det.. Jag kan skriva det på tusen sätt? Det är själva dömandet i sig jag "dömer".. Fast det är mänskligt att göra det. Det var det jag tyckte var huvudet på spiken. :)

Förstår inte vad det är du vänder dig emot.. :Virro

totteman
2008-03-26, 09:00
Jag kan blir irreterad över när jag ser väldigt överviktiga männsikor, om de verkar inte bry sig.

Men därimot kan jag bli rent ut förbannad när jag ser föräldrar låta sina barn få hängbröst och bristningar på magen pga de är så jävla feta, hur kan man låta sina barn bli så? Har svårt att se att ett barn kan bli så fet om man ger dem normal husmankost i normala mängder, godis på lördagar, och slänger ut den där jävla datorn och tevespelet som dom lär sitta vid hela dagarna... Barn ska vara ute och leka och springa, inte sitta och se ut som övergödda smågrisar framför datorn...

Bönne
2008-03-26, 09:10
Förtydligar; anser att det är ologiskt att döma en individ ur gruppen tjocka, eftersom man kan vara överviktig av olika anledningar. Det är ju inte givet att det är en egenskap som bedöms som negativ som ligger bakom en övervikt tex. Varför då dömas utifrån att det är det.. Jag kan skriva det på tusen sätt? Det är själva dömandet i sig jag "dömer".. Fast det är mänskligt att göra det. Det var det jag tyckte var huvudet på spiken. :)

Förstår inte vad det är du vänder dig emot.. :VirroEftersom det är två olika saker.

En tjock person är det, alltid, pågrund av sina egna aktiva handlingar och måste själv aktivt påverka för att det ska bli så. Oavsett bakgrund till att personen gör det.

Ett ursprung kan man aldrig ändra på.

Du kan dela in alla möjliga typer i grupper men bara för att de går att dela in i en grupp går de inte in i en helig bubbla som skyddar dem.

Våldtäktsmän går också att dela in i en grupp, de kanske handlar som de gör på grund av en sjukdom etc. Det är dock fortfarande en aktiv handling och de måste ha gjort det aktivt.

Att det finns mer komplexa grupper har heller inte med saken att göra.

Du jämförde dömandet av tjocka och invandrare - helt vild jämförelse, något som inte alls går under samma princip. Det jag försöker förklara för dig.

n1tro
2008-03-26, 09:25
NEJ JAG DRÖMMER INTE OM TJOCKA MÄNNISKOR, ser aldrig rätt

elo_
2008-03-26, 09:44
Det här är så sämst, jag har läst drömmer du om tjocka människor varje gång jag har sett trådtiteln och varje gång är det dagens - WTF?!

*mini

L-Sami
2008-03-26, 09:56
Inte direkt! Ser ingen anledning till att döma andra.

Lellan
2008-03-26, 11:05
Eftersom det är två olika saker.

En tjock person är det, alltid, pågrund av sina egna aktiva handlingar och måste själv aktivt påverka för att det ska bli så. Oavsett bakgrund till att personen gör det.

Ett ursprung kan man aldrig ändra på.

Du kan dela in alla möjliga typer i grupper men bara för att de går att dela in i en grupp går de inte in i en helig bubbla som skyddar dem.

Våldtäktsmän går också att dela in i en grupp, de kanske handlar som de gör på grund av en sjukdom etc. Det är dock fortfarande en aktiv handling och de måste ha gjort det aktivt.

Att det finns mer komplexa grupper har heller inte med saken att göra.

Du jämförde dömandet av tjocka och invandrare - helt vild jämförelse, något som inte alls går under samma princip. Det jag försöker förklara för dig.

Just den jämförelsen var det inte jag som tog, men jag plusettade den som gjorde det och jag tror fortfarande inte du förstår varför.

Jag motsätter mig själva fenomenet att döma, jag säger att det är mänskligt (själv gör jag det ibland men jag försöker hindra mig) däremot. Du å andra sidan tycks (?) hävda att det är ett sätt att se på andra som är helt korrekt. I jämförelsen våldtäktsmän och tjocka (vilken jämförelse.. :Virro ) skulle det således vara att likställa med ett brott de tjocka begår när de blir just tjocka. Ett skamligt beteende som man bör se lite snett på, frosseri är en synd etc.

Fetma skiljer sig faktiskt från våldtäktsmän eftersom man måste ha begått brottet våldtäkt för att anses vara en våldtäktsman. Eftersom det faktiskt finns andra faktorer än de givna när någon blir fet känns det inte lika klockrent att döma dem. Å tänker man ett varv till kan någon ha växt upp på dålig mat och dåliga vanor, även om man när man går från barn till vuxen får ökad insikt och ansvar för matintag och vanor. För jag hoppas/antar att du inte dömer ett barn lika hårt. Jag ursäktar varken feta eller våldtäktsmän men att döma folk till höger och vänster låter mest jobbigt och att någon är tjock innerbär inte som du antyder vissa givna egenskaper hos den individen.

Lepras
2008-03-26, 11:46
Wtf,läser också-drömmer du om tjocka människor..gaaahh!

Tjuckot
2008-03-26, 11:55
Jag tycker mest det är sorgligt, men jag försöker att inte dömma folk eftersom jag själv har varit i samma sits själv. Man vet hur svårt sånt där kan vara, speciellt som tonåring.

Bönne
2008-03-26, 14:15
Just den jämförelsen var det inte jag som tog, men jag plusettade den som gjorde det och jag tror fortfarande inte du förstår varför.

Jag motsätter mig själva fenomenet att döma, jag säger att det är mänskligt (själv gör jag det ibland men jag försöker hindra mig) däremot. Du å andra sidan tycks (?) hävda att det är ett sätt att se på andra som är helt korrekt. I jämförelsen våldtäktsmän och tjocka (vilken jämförelse.. :Virro ) skulle det således vara att likställa med ett brott de tjocka begår när de blir just tjocka. Ett skamligt beteende som man bör se lite snett på, frosseri är en synd etc.

Fetma skiljer sig faktiskt från våldtäktsmän eftersom man måste ha begått brottet våldtäkt för att anses vara en våldtäktsman. Eftersom det faktiskt finns andra faktorer än de givna när någon blir fet känns det inte lika klockrent att döma dem. Å tänker man ett varv till kan någon ha växt upp på dålig mat och dåliga vanor, även om man när man går från barn till vuxen får ökad insikt och ansvar för matintag och vanor. För jag hoppas/antar att du inte dömer ett barn lika hårt. Jag ursäktar varken feta eller våldtäktsmän men att döma folk till höger och vänster låter mest jobbigt och att någon är tjock innerbär inte som du antyder vissa givna egenskaper hos den individen.Likheten mellan feta och danskar - och handlingen de döms för? Utöver att de går att dela in i grupper så finns där ingen. Du kanske är av en annan åsikt?

Våldtäktsmän och feta där emot, det är inte bara att de går att dela in i grupper som likheten förligger, utan det som de döms för (och som de delas in i en grupp efter) är en aktiva handling.

Jag personligen bryr mig inte över det faktum att en person väger 50 eller 150.

shut teh face
2008-03-26, 14:27
I den här tråden så ser man ofta "jag blir irriterade på feta personer som inte verkar bry sig".

Hur vet man om den bryr sig? Han kanske har gått ned 50kg och unnar sig en hamburgare, kanske lite godis?

Det är extremt dumt att döma folk på förhand.

När jag gick ned 50kg i åldern 15-18 så köpte jag godis och onyttig mat ibland, jag tror en hel del här skulle sett mig och tänkt: vilken jävla tjockis som går och handlar godis..

MasterChief
2008-03-26, 14:36
I den här tråden så ser man ofta "jag blir irriterade på feta personer som inte verkar bry sig".

Hur vet man om den bryr sig? Han kanske har gått ned 50kg och unnar sig en hamburgare, kanske lite godis?

Det är extremt dumt att döma folk på förhand.

När jag gick ned 50kg i åldern 15-18 så köpte jag godis och onyttig mat ibland, jag tror en hel del här skulle sett mig och tänkt: vilken jävla tjockis som går och handlar godis..

Som tillägg kan jag nämna en specialistläkare på SÖS som är överviktig. Hon räddar människor hela dagarna och är en kvinna med många talanger. Lite fånigt blir det ju om en snorig 19-åring som upptäckt Kolo och EsaPro ser ner på henne för att hon käkar en chokladkaka på bussen.

Jense
2008-03-26, 15:51
Jag dömmer alltid tjocka människor, men inte på ett dåligt vis. Jag får för mig att alla tjockisar ofta, ofta, har en kulinariskt upplevelse, blir nästan intresserad av deras matvanor.

mangs
2008-03-26, 17:24
Jag ser inte ner på någon beroende på deras utseende eller bakgrund utan jag ger alla en chans, visar de sedan med handlingar att de inte beter sig på ett sätt som tilltalar mig så kan jag ibland ändra åsikt om personen i fråga men att se ner på någon, nej, det gör jag nog inte.

Apropå att klumpa ihop en grupp med människor och dra alla över en kam. Många ser alla som tränar på gym som en grupp som är analfixerade, svettiga, korkade, muskelberg som bara lyfter vikter och har så dålig kondition att de bara sitter och fiser i maskiner på gymmet. De har ingen använding av alla de där låtsasmusklerna i verkliga livet. Visserligen väldigt obegåvat att klumpa ihop alla på detta viset då vi som hänger här på brädan vet hur fel en sådan person har. Visst finns gymbesökare som är som stereotypen ovan men vi är alla individer och alla har sina bra och dåliga sidor.

Feta människor är också olika individer. Vissa vill göra någonting åt det och gör det. Andra vill göra någonting åt det men kan inte av olika anledningar och till sist har vi de som inte bryr sig om de har 10 kilo extra fläsk runt midjan. De trivs helt enkelt som de är. Varför skulle man vilja dömma någon av dessa?

Muskelbyggaren
2008-03-26, 17:53
I tjockisdebatten tillskrivs människor ofta egenskaper som egentligen inte finns i strikt mening. Tänker på detta med fri vilja och handling. Om man tänker efter måste man väl inse att det är en gråskala mellan aktiv och passiv handling, det går nästan aldrig att skilja de två åt med definitiv säkerhet.

För att ta ett exempel av oändligt många: hur förklarar man MasterChiefs historia? Måste man inte besitta en hel del driv för att utbilda sig till och jobba som specialistläkare? Men hon var ju tjock, så det kan inte vara möjligt, eller?

Sen är det klart att det finns människor med mer eller mindre "viljestyrka" överlag. Men huruvida den tar sig uttryck eller inte beror av alldeles för många faktorer för att kunna säga något om en människas karaktär enbart utifrån dennes kroppshydda...

Trance
2008-03-26, 18:43
Hälsosamma personer är de tråkigaste personerna. Det är så det är tyvärr.

Yankeee
2008-03-26, 19:17
Hälsosamma personer är de tråkigaste personerna. Det är så det är tyvärr.

Bra diss mot landets soussar.

Bönne
2008-03-26, 22:20
I tjockisdebatten tillskrivs människor ofta egenskaper som egentligen inte finns i strikt mening. Tänker på detta med fri vilja och handling. Om man tänker efter måste man väl inse att det är en gråskala mellan aktiv och passiv handling, det går nästan aldrig att skilja de två åt med definitiv säkerhet.Antar att detta stycke var ett svar på mitt inlägg.

Nej, det finns ingen gråskala när det gäller gruppen tjocka (förutsatt individerna är 15+), det är alltid en aktiv handling, du kan aldrig bli fet utan att äta för mycket (punkt).

Desamma gäller ens ursprung, du kan aldrig någonsin hur du än vrider och vänder på det, får ditt ursprung till något du aktivt kan välja.

Att det finns grupper där de båda finns, är en helt annan sak och har inte med debatten att göra.

Lellan
2008-03-26, 23:30
Antar att detta stycke var ett svar på mitt inlägg.

Nej, det finns ingen gråskala när det gäller gruppen tjocka (förutsatt individerna är 15+), det är alltid en aktiv handling, du kan aldrig bli fet utan att äta för mycket (punkt).

Desamma gäller ens ursprung, du kan aldrig någonsin hur du än vrider och vänder på det, får ditt ursprung till något du aktivt kan välja.

Att det finns grupper där de båda finns, är en helt annan sak och har inte med debatten att göra.

Ok, jag ger upp. Du verkar inte vilja förstå. Jag har aldrig påstått att man kan välja sitt ursprungsland? :D Frågan kvarstår som ett skavsår dock, anser du att det är rätt att döma individer i en grupp? I så fall, förutsatt att de enligt dig absolut måste ha ätit för mycket?

Ska ta min mamma som exempel. I åratal har hon haft svullna leder, sedan gick hon plötsligt upp kraftigt i vikt. Det upptäcktes att hon hade ledgångsreumatism, hon fick kortisonbehandling, resultat: ännu plufsigare, svullen. Så upptäckte man att hon hade underfunktion av sköldkörteln, sedan fick hon överfunktion och rasade i vikt. Det i kombination med blodförgiftning ledde till att hon hade en sänka på 90. För den som vet är det högt och man mår skit.

Men människor som inte visste gratulerade mest till viktnedgången, verkade närmast lättade över att hon inte var svullen utan istället "petit". Fan va trött man blir på dömande folk i sådana lägen.

Ja - detta är ett undantag från hur man ändrar vikt - men oavsett orsak så finns det en individ och en histiora bakom. Båda kan vara intressanta och människor förtjänar alltid respekt oavsett om de inte gör det optimala valet i alla situationer. Eller om de rent av gör korkade saker (överäter, röker, spelar bort sina pengar, är inaktiva, dricker sig fulla, missar alla tentor, prioriterar träning framför sina relationer - u name it). De flesta är mänskliga och inperfekta, alla har sina tillkortakommanden. Tjockas syns på utsidan, därför ok att döma? Fattar inte poängen.

Laurie
2008-03-26, 23:51
Är själv inte speciellt smal, men dömmer ibland extremt feta personer, inte för fettet i sig utan för att de inte har gjort smartare val i livet.

Dock så försöker jag leva efter mottot att världen aldrig kommer att se fred om man låter skillnader utmärka sig istället för se varje individ som en likvärdig sådan.

Bönne
2008-03-27, 01:09
Ok, jag ger upp. Du verkar inte vilja förstå. Jag har aldrig påstått att man kan välja sitt ursprungsland? :D Frågan kvarstår som ett skavsår dock, anser du att det är rätt att döma individer i en grupp? I så fall, förutsatt att de enligt dig absolut måste ha ätit för mycket?

Ska ta min mamma som exempel. I åratal har hon haft svullna leder, sedan gick hon plötsligt upp kraftigt i vikt. Det upptäcktes att hon hade ledgångsreumatism, hon fick kortisonbehandling, resultat: ännu plufsigare, svullen. Så upptäckte man att hon hade underfunktion av sköldkörteln, sedan fick hon överfunktion och rasade i vikt. Det i kombination med blodförgiftning ledde till att hon hade en sänka på 90. För den som vet är det högt och man mår skit.

Men människor som inte visste gratulerade mest till viktnedgången, verkade närmast lättade över att hon inte var svullen utan istället "petit". Fan va trött man blir på dömande folk i sådana lägen.

Ja - detta är ett undantag från hur man ändrar vikt - men oavsett orsak så finns det en individ och en histiora bakom. Båda kan vara intressanta och människor förtjänar alltid respekt oavsett om de inte gör det optimala valet i alla situationer. Eller om de rent av gör korkade saker (överäter, röker, spelar bort sina pengar, är inaktiva, dricker sig fulla, missar alla tentor, prioriterar träning framför sina relationer - u name it). De flesta är mänskliga och inperfekta, alla har sina tillkortakommanden. Tjockas syns på utsidan, därför ok att döma? Fattar inte poängen.Rätt att döma ut hela grupper? Absolut.

Dock har det absolut inget som helst med saken att göra, för det är inte vad frågan handlar om.

Du får inte dubbelhaka och 130 cm runt midjan för att du är svullen, är du redan fet så kan några kilos extra vätska (låt säga 10kg för att överdriva, 10kg är 10kg och är knappast något ensamt avgörande) så klart göra att du passerar 130cm gränsen.

Du blir fet för att du äter för mycket, äter du inte för mycket blir du inte fet. Alright?

Det är alltså i högsta grad en aktiv handling. Är du med på den principen?

Och du höll med om att man inte kan påverka sitt ursprung.

Kollar vi då på ursprungsinlägget som starta denna gren;

Att se ner på feta som en grupp, kalla dem viljelösa, dumma och lata är väl i princip samma sak som att säga att invandrare är brottslingar som knarkar och har dålig tandhygien? Någon som förstår vart jag försöker komma? *rolleyes*
Hade någon gjort en sådan tråd hade blivit ramaskri, faktum kvarstår dock, att titta på en grupp och utifrån gruppen döma någon fullt ut är mänskligt men ack så dumt. :smash:

Det är alltså inte samma sak.

Förtydliga;
En person som är överviktig, blir detta på grund av att hon äter för mycket.

Det är alltså en aktiv handling av personen, det är alltså individen som själv försatt sig i situationen - punkt.

Ursprunget går där emot inte alls att påverka, oavsett var individen gör, så förblir deras ursprung desamma. De har alltså inte själva gjort något som de kan dömas efter.

Den feta har själv orsakat det hon döms för, vilket inte invandraren har gjort.

Aight?

Sedan att folk dömer ut överviktiga som individer för just det faktum att de är överviktiga är något jag kan tycka vara galet - det gör jag alltså inte. Har många tjocka kompisar som jag gillar massor och jag bryr mig inte för en sekund om deras glädjekilo.

Lellan
2008-03-27, 01:47
Rätt att döma ut hela grupper? Absolut.

Dock har det absolut inget som helst med saken att göra, för det är inte vad frågan handlar om..Kollar vi då på ursprungsinlägget som starta denna gren;

se ner på feta som en grupp, kalla dem viljelösa, dumma och lata är väl i princip samma sak som att säga att invandrare är brottslingar som knarkar och har dålig tandhygien? Någon som förstår vart jag försöker komma?
Hade någon gjort en sådan tråd hade blivit ramaskri, faktum kvarstår dock, att titta på en grupp och utifrån gruppen döma någon fullt ut är mänskligt men ack så dumt

Jo, det anser jag?



Du får inte dubbelhaka och 130 cm runt midjan för att du är svullen, är du redan fet så kan några kilos extra vätska (låt säga 10kg för att överdriva, 10kg är 10kg och är knappast något ensamt avgörande) så klart göra att du passerar 130cm gränsen.

Du blir fet för att du äter för mycket, äter du inte för mycket blir du inte fet. Alright?

Det är alltså i högsta grad en aktiv handling. Är du med på den principen? ]

Men snälla du, matintaget i sig är det du dömer? Det är ju en funktion av något. Okunskap, felinärt beteendemönster, ökad hunger pga medicinering, psykisk sjukdom med överätande/inaktivitet som kännetecken etc etc.

Håller absolut med om att man kan döma ett beteende som negativt och felaktigt. Men att döma människan? Vem vinner på det?

Min mamma hade underfunktion av sköldkörteln, då går de flesta upp i vikt pga att ämnesomsättningen går på sparlåga, jag vet inte men antar att hon också fick ökad hunger eller åt mer. Hursomhelst så blev hon påtagligt större, inga 10 kg. Hon blev i samma veva deprimerad och då är det lätt hänt att människor äter av tristess/leda/ångestdämpande (andra gör tvärtom, svälter sig av samma anledning), fick dessutom mediciner som ökade aptiten.

Att hon blev tjock (det klassades som fetma enligt bmi iaf) var hennes minsta problem men det hon i kontakt med andra fick mest problem med. Jag är glad att hon "bara" blev tjock och inte såpass illa däran att hon tog livet av sig, allt är ju relativt.

Men att döma människan, även om det är ett beteende du föraktar.. nej jag fattar fortfarande inte vitsen. Tydligen föraktar du inte ens överdrivet matintag så jag vet inte varför du framhärdar rätten att döma andra? Ska det vara bra på något sätt?



Förtydliga;
En person som är överviktig, blir detta på grund av att hon äter för mycket.

Det är alltså en aktiv handling av personen, det är alltså individen som själv försatt sig i situationen - punkt.

Ursprunget går där emot inte alls att påverka, oavsett var individen gör, så förblir deras ursprung desamma. De har alltså inte själva gjort något som de kan dömas efter.

Den feta har själv orsakat det hon döms för, vilket inte invandraren har gjort.

Aight?.

Jag har inte påstått att invandraren valt var den vill bli född? Du menar alltså att det är rätt att döma andra? Även om det inte handlar om brott i en domstol? Utan folk man möter.. utifrån handlingar de uppenbarligen gjort? Självklart är det mänskligt att göra det. Men tycker du att det är ok?

Rätt att döma ut hela grupper? Absolut..


Sedan att folk dömer ut överviktiga som individer för just det faktum att de är överviktiga är något jag kan tycka vara galet - det gör jag alltså inte. Har många tjocka kompisar som jag gillar massor och jag bryr mig inte för en sekund om deras glädjekilo.

Först försvarar du fenomenet att döma personer som är något pga en omständighet de själva har inflytande i. Sedan tycker du att det är galet att göra det? :D Humor.

(eller var det bara dem du känner det inte är ok att döma? Eller antalet glädjekilon? Sett utifrån en personlig eller allmängiltig åsikt om vad "tjock" är? Enligt bmi? Du förbryllar.)

Bönne
2008-03-27, 02:26
Men snälla du, matintaget i sig är det du dömer? Det är ju en funktion av något. Okunskap, felinärt beteendemönster, ökad hunger pga medicinering, psykisk sjukdom med överätande/inaktivitet som kännetecken etc etc.

Min mamma hade underfunktion av sköldkörteln, då går de flesta upp i vikt pga att ämnesomsättningen går på sparlåga, jag vet inte men antar att hon också fick ökad hunger eller åt mer. Hursomhelst så blev hon påtagligt större, inga 10 kg. Hon blev i samma veva deprimerad och då är det lätt hänt att människor äter av tristess/leda/ångestdämpande (andra gör tvärtom, svälter sig av samma anledning), fick dessutom mediciner som ökade aptiten. Den enskilt största och ensamt avgörande största faktorn för ifall du blir fet eller inte är; hur mycket du stoppar i dig och det är bara du själv som bestämmer detta. Så är det och det är det jag har skritivt nu tjugoelva gånger. Det är inget personligt mot dig eller din familj.

Men att döma människan, även om det är ett beteende du föraktar.. nej jag fattar fortfarande inte vitsen. Tydligen föraktar du inte ens överdrivet matintag så jag vet inte varför du framhärdar rätten att döma andra? Ska det vara bra på något sätt?

Jag har inte påstått att invandraren valt var den vill bli född? Du menar alltså att det är rätt att döma andra? Även om det inte handlar om brott i en domstol? Utan folk man möter.. utifrån handlingar de uppenbarligen gjort? Självklart är det mänskligt att göra det. Men tycker du att det är ok? Absolut.


Först försvarar du fenomenet att döma personer som är något pga en omständighet de själva har inflytande i. Sedan tycker du att det är galet att göra det? :D Humor. Du får lära dig att läsa hela meningar och inte dela upp dem till två skilda stycken och därför göra en så tokig tolkning, eller du vill kanske bara vara dryg?

(eller var det bara dem du känner det inte är ok att döma? Eller antalet glädjekilon? Sett utifrån en personlig eller allmängiltig åsikt om vad "tjock" är? Enligt bmi? Du förbryllar.)Gränsen för vad som är en feta människa eller inte, att det är en viss diff mellan människors uppfattning för vad som är en fet människa etc är oviktig i sammanhanget. Tidigare påvisade faktum kvarstår.

Att döma någon för de faktum att de är överviktiga, tycker jag är galet, på grund av att det är en detalj hos individen, en miss eller hur man nu vill se på det, som endast drabbar dem själva.

Att jag dömer gruppen våldtäktsmän för att vara en samling idioter med totalt bristande av respekt för andra människor - anser jag vara okej, då de medvetet utfört en aktiv handling, som direkt skadat en annan männska och det är en tillräcklig grund för att döma dessa.

Ska jag förklara skillnaden mer ingånde?

Muskelbyggaren
2008-03-27, 02:30
Bönne, du borde väl se själv vilka klavertramp du gör när du menar på att "alla handlingar är aktiva", men samtidigt reserverar dig för att man måste vara över 15. Tycker du det låter rimligt att något fundamentalt händer med en när man "blir vuxen" som får en att fatta beslut på totalt andra grunder?

Dina argument klingar i takt med talesätt som "guns don't kille people, people do". Inget annat än meningslösa klyschor som, om jag får säga det, aldrig hjälpt någon ur ett problem men snarare hjälpt de som redan har sitt på det torra att känna sig ännu lite bättre. Ska överviktiga plötsligt komma till insikt om att de har en fri vilja och omedelbart sluta äta för mycket? Säkert ligger problemet där, att de inte förstått att de kan äta mindre.

Bönne
2008-03-27, 02:51
Bönne, du borde väl se själv vilka klavertramp du gör när du menar på att "alla handlingar är aktiva", men samtidigt reserverar dig för att man måste vara över 15. Tycker du det låter rimligt att något fundamentalt händer med en när man "blir vuxen" som får en att fatta beslut på totalt andra grunder?

Dina argument klingar i takt med talesätt som "guns don't kille people, people do". Inget annat än meningslösa klyschor som, om jag får säga det, aldrig hjälpt någon ur ett problem men snarare hjälpt de som redan har sitt på det torra att känna sig ännu lite bättre. Ska överviktiga plötsligt komma till insikt om att de har en fri vilja och omedelbart sluta äta för mycket? Säkert ligger problemet där, att de inte förstått att de kan äta mindre.Du gör ett klavertramp när du tokmisstolkar så pass om du gör.


Har ni ansiktet 1cm från skärmen så är det inte konstigt att ni gör dessa tolkningar, flytta tillbaks så ni kan se det hela i stort så kanske ni också kan förstår helheten av debatten.

Hela historien med att döma feta i denna tråd, är för att man skulle tycka att de var dum eller odisciplinerade. Ett litet oförstående barn är knappast inräknat här och att dessa då kanske inte har en uppfattning är därför oviktig (gränsen på 15år är löst satt och möjligen något hög, men även det är en oviktig detalj för sammanhanget). Väljer man att räkna in barnet ändå, så går det under dumt (då det är omedvetet om sitt eget bästa - "lika medveten som ett barn").

Vart gränsen går för vad en fet människa är, är oväsentligt av anledningen att varje individ gör sin tolkning av vad en fet människa är och det är också varje individ som själva dömer.

Jag tycker inte att feta är dum eller odisciplinerade, så min åsikt i den vrån behöver ni inte blanda in. Jag skrev mitt inlägg för att påpeka den uppenbart felaktiga jämförelsen som gjorts i tråden.

sissa
2008-03-27, 09:56
jag har på sistonde börjat se ner på tjocka människor, som att dom vore helt pantade gällande kost & hälsa, märker oftast inte att jag gör det förrens efteråt. är ni i samma situation? rätt obekvämt faktiskt


Tror sällan det beror på brist på kunskap så det brukar jag inte tänka. (Sen att man kanske inte är lika insatt som vissa här på forumet är ju en sak, men tror inte överviktiga i regel är mindre kunniga än gemene man)

Känner inte att jag specifikt ser ner på tjocka. Bara för att det är lätt för mig att hålla vikten så betyder det inte att det är lätt för alla. Självklart händer det att jag kommer på mig själv med att tänka inte jättesnälla tankar om nån person, men det kan gälla lite diverse människor

sissa
2008-03-27, 10:16
Sen utgår inte jag från att alla ser det som ett problem som borde lösas. Nu är väl idealet smal för de allra flesta, men det är ju inte automtaiskt så att alla ser det som ett problem.

wintersnowdrift
2008-03-27, 10:35
Kollar vi då på ursprungsinlägget som starta denna gren;


Att se ner på feta som en grupp, kalla dem viljelösa, dumma och lata är väl i princip samma sak som att säga att invandrare är brottslingar som knarkar och har dålig tandhygien? Någon som förstår vart jag försöker komma?
Hade någon gjort en sådan tråd hade blivit ramaskri, faktum kvarstår dock, att titta på en grupp och utifrån gruppen döma någon fullt ut är mänskligt men ack så dumt.

Jag tolkade detta inlägg som att Anton K menar att det är vanskligt att dra likhetstecken mellan fysiska attribut, t.ex. hudfärg eller kroppsvikt, och personliga/psykiska egenskaper, dvs. dumhet, lathet, kriminalitet eller dålig hygien. Om så är fallet spelar det ingen roll om det visuella är påverkbart eller inte; att dra slutsatser om någons personlighet utifrån utseendet kan bli lika fel oavsett.

//Kristin

Pepz
2008-03-27, 10:40
Nej det gör jag inte.

Ser jag däremot personer i en affär eller på ett matställe etc. som verkar göra allt som står i deras makt för att ge deras barn en start i livet som kommer innebära en kamp mot övervikt resten av deras liv så blir jag ganska stött.

Det är knappast en tjänst att föda upp sina barn på näringslöst skit och ge dom hutlöst dåliga förutsättningar för god hälsa i livet framöver. Oavsett hur bra det smakar. Jag är glad att jag hade regeln om lördagsgodis och kalasmat när jag växte upp.


mycket bra!!

Det där med barnen är det som stör mig mest! Att förstöra sina kära barns liv redan från början, nåja förstöra, men barnen får inte samma förutsättningar som andra.

Det märkliga är att folk(många) är tämligen upplysta och vet vad de bör äta och inte äta och att de bör träna - men de gör det inte. det är detta som jag dömmer dem för, att ha kunskapen men ändå inte agera. Okunskap kan man ju inte dömma någon för.

Kurash
2008-03-27, 10:44
mycket bra!!


Det märkliga är att folk(många) är tämligen upplysta och vet vad de bör äta och inte äta och att de bör träna - men de gör det inte. det är detta som jag dömmer dem för, att ha kunskapen men ändå inte agera. Okunskap kan man ju inte dömma någon för.

Dom kanske inte tycker det är värt att slänga bort sitt liv på att äta sallad och slita på gymmet när man kan spela WoW och käka pizza? Sålänge man inte är en belastning för samhället tycker jag dom gör helt rätt i att njuta av livet.

Pepz
2008-03-27, 10:55
Dom kanske inte tycker det är värt att slänga bort sitt liv på att äta sallad och slita på gymmet när man kan spela WoW och käka pizza? Sålänge man inte är en belastning för samhället tycker jag dom gör helt rätt i att njuta av livet.


ja för det var ju precis det jag tyckte att alla skulle göra leva på sallad och träna ihjäl sig.. kork

Hört talas om en medelväg??

Sitter du bara på arslet och spelar spel och äter pizza så lär du bli en belastning för samhållet i sinom tid.

Kurash
2008-03-27, 11:02
ja för det var ju precis det jag tyckte att alla skulle göra leva på sallad och träna ihjäl sig.. kork

Hört talas om en medelväg??

Sitter du bara på arslet och spelar spel och äter pizza så lär du bli en belastning för samhållet i sinom tid.

Vad jag menar är att det finns folk som verkligen hatar att träna, och älskar att äta. Dom är inte intresserade av någon medelväg. Har inga siffror på hur många överviktiga som belastar samhället, men är övertygad om att de flesta som varken tränar eller äter rätt ändå drar sitt strå till stacken. Bara för att man VET vad som är bra för en betyder inte det att man anammar den livsstilen. Jag ser alltså inget konstigt i att alla upplysta människor struntar i träning och nyttiga dieter.

Pepz
2008-03-27, 13:01
Vad jag menar är att det finns folk som verkligen hatar att träna, och älskar att äta. Dom är inte intresserade av någon medelväg. Har inga siffror på hur många överviktiga som belastar samhället, men är övertygad om att de flesta som varken tränar eller äter rätt ändå drar sitt strå till stacken. Bara för att man VET vad som är bra för en betyder inte det att man anammar den livsstilen. Jag ser alltså inget konstigt i att alla upplysta människor struntar i träning och nyttiga dieter.


övervikt i sig är inte så skadligt. men inaktivitet och dålig kost leder i många fall till en massa sjukdomar. vilket kostar samhället en massa pengar oavsett om sjukdomarna utvecklas vid 20, 40 eller 60års ålder. Alltså är det inte till gagn för samhället med inaktiva människor med dålig kost oavsett om de drar sitt strå till stacken i övrigt..

att rökning och framför allt alkohol är långt större samhällsbovar är en annan sak ;)

Lellan
2008-03-28, 22:47
Jag tolkade detta inlägg som att Anton K menar att det är vanskligt att dra likhetstecken mellan fysiska attribut, t.ex. hudfärg eller kroppsvikt, och personliga/psykiska egenskaper, dvs. dumhet, lathet, kriminalitet eller dålig hygien. Om så är fallet spelar det ingen roll om det visuella är påverkbart eller inte; att dra slutsatser om någons personlighet utifrån utseendet kan bli lika fel oavsett.

//Kristin

Jaaaa..... :) fattar han inte nu vet jag inte hur man ska nå fram så jag skiter i det. (även ett talesätt "döm inte hunden efter håren").

skaparn
2008-03-28, 23:27
Jag tolkade detta inlägg som att Anton K menar att det är vanskligt att dra likhetstecken mellan fysiska attribut, t.ex. hudfärg eller kroppsvikt, och personliga/psykiska egenskaper, dvs. dumhet, lathet, kriminalitet eller dålig hygien. Om så är fallet spelar det ingen roll om det visuella är påverkbart eller inte; att dra slutsatser om någons personlighet utifrån utseendet kan bli lika fel oavsett.

//Kristin

Vanskligt kanske, men vi kan ganska enkelt dela upp olika attribut i två kategorier; de som går att påverka och de som inte. Hur väl du, lellan eller AntonK än menar så är jämförelsen mellan fördomar mot respektive sådan kategori inte relevanta.

skaparn
2008-03-28, 23:31
Jaaaa..... :) fattar han inte nu vet jag inte hur man ska nå fram så jag skiter i det. (även ett talesätt "döm inte hunden efter håren").

Ett lågvattenmärke i de flesta debatter är när någon anklagar sina meningsmotståndare för att inte förstå när den underkänner denna någons argument istället för att faktiskt fundera på om det inte är argumenten det är fel på.

Dumleman
2008-03-28, 23:38
Vilka ska man döma om inte de skyldiga?

Lellan
2008-03-28, 23:40
Vanskligt kanske, men vi kan ganska enkelt dela upp olika attribut i två kategorier; de som går att påverka och de som inte. Hur väl du, lellan eller AntonK än menar så är jämförelsen mellan fördomar mot respektive sådan kategori inte relevanta.

Jo, det anser jag eftersom man till båda kategorierna kan hävda att det finns karaktäristika förknippade med kategorin som inte behöver stämma. En invandrare kan ha bott här sedan koltåldern och tala lika god svenska som vilken svenskfödd person som helst, men sannolikheten är låg. En tjockis kan vara påläst om näringslära och regelbundet motionera och moderera sitt födointag och ha gått ner 30 kg men av dig ändå dömas att vara likt sin granne som har samma vikt men gör det man förknippar med fetma (äta inte röra sig), men sannolikheten är låg. Invandraren är ju uppenbarligen född i ett annat land, tjockisen har inte gjort av med den energi han fått i sig.

Men det är faktiskt inte så relevant att dela upp dem i kategorier för företeelsen är densamma, man "dömer hunden efter håren". Man har ingen bakgrund, utan dömer personen ohörd bliktsnabbt och vilket jag tycker det ligger en fara i.

Någon nämde våldtäktsman. Det är en person som vid ett eller flera tillfällen i en i tid begränsat förlopp begått en brottslig handling, att vi har en lag mot sådant förfarande stödjer att det faller en dom mot honom. Men när man dömer utanför en domstol i sitt sinne bör man väl i alla fall reflektera i nyttan av det?