handdator

Visa fullständig version : Deklarationsdags 2008


wintersnowdrift
2008-03-22, 00:35
Nu är de tydligen på väg; i måndags skickade skatteverket ut de första deklarationsblanketterna. http://www.skatteverket.se/2.18e1b10334ebe8bc80000.html

Jag ska deklarera för första gången i mitt liv i år. Eftersom jag inte gjorde någon jämkning förra året borde jag som timanställd låginkomsttagare få skatteåterbäring. Beräkningar jag gjort har visat på tillfredsställande många tusenlappar men innan jag har det svart på vitt vågar jag inte hoppas på den summan. Jag kan ju ha missat något som farbror skattmasen tar upp.

Får ni tillbaka pengar i år eller blir det restskatt?

Och apropå det senare har jag en liten följdfråga inför 2009 års deklaration. Jag kommer snart att sälja lite fonder inför ett lägenhetsköp - finns det någon chans på den lagliga sidan av helvetet att jag kan slippa restskatt nästa år iom det? Bara ordet... restskatt... får mitt blod att isas.

//Kristin

Angel
2008-03-22, 00:38
Ja har inte en jäkla aning faktiskt, men får ja betala restskatt börjar jag gråta.

Trance
2008-03-22, 00:57
Som vanligt går man bara in och skickar in via Internet utan att ändra något. Jag litar på våra fina räknenissar.

Piranha
2008-03-22, 01:05
Vet ej ännu med ett förnamn på "V" och ett efternamn på "Z" så är man bland de sista som får deklarationen.

Oavsett så får jag alltid tebax några lusingar iaf.

Mental
2008-03-22, 01:20
Sålde en lägenhet och lite fonder med vinst i fjol, räknar med en fet reavinstskatt.

Vastrix
2008-03-22, 01:21
Och apropå det senare har jag en liten följdfråga inför 2009 års deklaration. Jag kommer snart att sälja lite fonder inför ett lägenhetsköp - finns det någon chans på den lagliga sidan av helvetet att jag kan slippa restskatt nästa år iom det? Bara ordet... restskatt... får mitt blod att isas.

//Kristin

Ifjol åkte jag på att betala restskatt eftersom jag hade sålt aktier året innan. Men det är ju inviduellt, har du mycket som du kan kvitta mot så blir det ju givetvis ingen restskatt.

Torwald
2008-03-22, 01:48
Jo jag lär få tillbaks några lappar i alla fall.

vsson
2008-03-22, 01:54
Jag får nog betala tillbaka lite, har sålt lite och sådant trams.

Lövbiffen
2008-03-22, 09:54
Sålde en lägenhet och lite fonder med vinst i fjol, räknar med en fet reavinstskatt.

Om du har över 25000 att betala i skatt, ska du betala in innan 12e eller 14e februari för att slippa ränta.

skaparn
2008-03-22, 09:55
Som vanligt går man bara in och skickar in via Internet utan att ändra något. Jag litar på våra fina räknenissar.

Säg det till Carl Bildt.

mela
2008-03-22, 09:56
Jag får nog pengar tillbaka i år tror jag.

Jax
2008-03-22, 10:09
Och apropå det senare har jag en liten följdfråga inför 2009 års deklaration. Jag kommer snart att sälja lite fonder inför ett lägenhetsköp - finns det någon chans på den lagliga sidan av helvetet att jag kan slippa restskatt nästa år iom det? Bara ordet... restskatt... får mitt blod att isas.

//Kristin
Du kan betala in vinstskatt när du säljer fonderna om det känns bättre.

Har du någon fond med förlust så kan du ju kvitta det mot vinsten. Annars gäller det bara att hålla koll på hur mycket vinsten ligger på så att du vet hur hög skatten blir.

christian
2008-03-22, 10:13
Du kan betala in vinstskatt när du säljer fonderna om det känns bättre.

Har du någon fond med förlust så kan du ju kvitta det mot vinsten. Annars gäller det bara att hålla koll på hur mycket vinsten ligger på så att du vet hur hög skatten blir.

Beror lite på vad det är för sorts fond. T ex fondförsäkringars reavinster och -förluster är ej avdragsgilla eller beskattningsbara.

Till topic:
Ja, jag kommer att få tillbaka pengar. Pensionssparar, reseavdrag samt avdragsgillt lån på bostaden. Brukar bli ca 10tkr, lite mer i år tror jag. Borde väl jämka men orkar inte fixa blanketten. :smash:

Jax
2008-03-22, 10:24
Beror lite på vad det är för sorts fond. T ex fondförsäkringars reavinster och -förluster är ej avdragsgilla eller beskattningsbara.
Självklart inte, men då behöver man inte ens fundera på restskatt eftersom man inte betalar någon vinstskatt.

wintersnowdrift
2008-03-22, 10:31
Vet ej ännu med ett förnamn på "V" och ett efternamn på "Z" så är man bland de sista som får deklarationen.

Oavsett så får jag alltid tebax några lusingar iaf.

Vaffan, skickar de ut blanketterna i alfabetisk ordning? Inte nog med att vi människor med efternamn som börjar på en sen bokstav (vem kom egentligen på i vilken ordning bokstäverna skulle rabblas?) alltid har fått stå ut med pinan att bli uppropad sist i skolan och därmed i högre grad riskera att rösten stockar sig när man ska svara "ja" - vi får även vår deklarationsblankett senare än A-barnen. Sannerligen en konkret illustration av livets orättvisa upplägg.

Du kan betala in vinstskatt när du säljer fonderna om det känns bättre.

Har du någon fond med förlust så kan du ju kvitta det mot vinsten. Annars gäller det bara att hålla koll på hur mycket vinsten ligger på så att du vet hur hög skatten blir.

Iofs har börsraset sedan nyår minskat värdet på fonderna :P, men inte så mycket att de gått med förlust. Jag tyckte att den retroaktiva hyreshöjning på 100 SEK som jag drabbades av på korridorsrummets sista hyra var ett hårt slag; men det är ju ett myggbett jämfört med en eventuell restskatt på flera tusen nästa vår. Teh pain of being vuxen....

//Kristin

Cilia
2008-03-22, 10:53
Jag får tillbaka
Tyvärr lider jag av syndromet skomakarens barn
Jag är ekonom och har nollkoll på min egen ekonomi.
Varje år brukar jag behöva deklarera för några aktier som av någon anledning har blivit tvångssålda. Misstänker att det blir i år också. Det för jag aldrig orkar hålla på.

Men jag har ingen jämkning på lånet så där får jag tillbaka.
Nu när räntan har gått upp börjar det bli tid att se över mitt bostadslån och få lite bättre villkor. Men sånt tar tid.

Varje år inbillar jag mig att jag ska kunna göra som Trance föreslog dvs bara acceptera deklarationen rakt av men det går aldrig. Dom spärrar det när man måste skicka in kompletteringar. blääää

Officer
2008-03-22, 11:30
Jag kommer nog att få tillbaka ett par tusenlappar, då jag dels har bostadsrätt som jag betalar amortering + ränta på, samt ett annat lån som även den har ränta. Som vi alla vet får man tillbaka 30% av räntan man betalar, vilket är trevligt.

machine gun
2008-03-22, 11:57
Sista året med förifylld enkel självdeklaration, eftersom man varit dum nog att starta enskild firma i år. Nästa år lär det bli betydligt omständigare att deklarera.

machine gun
2008-03-22, 11:59
winter: Gör några frivilliga skatteinbetalningar under året om du vill vara säker på att slippa restskatt. Har du betalat in för mkt får du ju ändå tillbaka det sen.

jakke
2008-03-22, 12:35
winter: Gör några frivilliga skatteinbetalningar under året om du vill vara säker på att slippa restskatt. Har du betalat in för mkt får du ju ändå tillbaka det sen.

FAst det är bättre att flytta pengarna till ett konto med ränta och ha pengarna där.. Ränta på ränta är bra.

Jax
2008-03-22, 13:43
Sista året med förifylld enkel självdeklaration, eftersom man varit dum nog att starta enskild firma i år. Nästa år lär det bli betydligt omständigare att deklarera.
Nope, du kommer fortfarande att ha en enkel självdeklaration, men du kommer att behöva fylla i en ruta själv. Plus blanketten för firman.

wintersnowdrift
2008-03-25, 22:26
Ah, teknikens under underlättar för oss med sena efternamn! Om man har e-legitimation kan man logga in på Skatteverkets webbplats och se sin deklaration. Jag behövde bara godkänna de förtryckta uppgifterna, särskilt som jag gillade slutsumman väldigt mycket. Drygt 14 laxar in på kontot, förhoppningsvis innan midsommar. Sommaren är räddad!

(Vidare konstaterade jag att jag har finansierat minst en månadslön åt en förskollärare/undersköterska i min före detta hemkommun. Tänker man så känns skattetrycket lite lättare att bära.)

//Kristin

The_RobRoy
2008-03-25, 22:45
(Vidare konstaterade jag att jag har finansierat minst en månadslön åt en förskollärare/undersköterska i min före detta hemkommun. Tänker man så känns skattetrycket lite lättare att bära.)

//Kristin

Pengarna gick till två 50-talister i Norrland som åker ut i naturen och jagar, fiskar och allmänt tar det lugnt om dagarna. Ibland jobbar de svart litegrann för att dryga ut kassan. De får ju trotsallt inte mer än 15k i månaden som sjukskrivna.

On-topic: bävar lite för min deklarering, ska göra massa avdrag för boende på annan ort, p.g.a. arbete osv. Kommer bli bökigt.

wintersnowdrift
2008-03-25, 22:48
Pengarna gick till två 50-talister i Norrland som åker ut i naturen och jagar, fiskar och allmänt tar det lugnt om dagarna. Ibland jobbar de svart litegrann för att dryga ut kassan. De får ju trotsallt inte mer än 15k i månaden som sjukskrivna.

Så länge morgondagens ungdomar (jag är starkt pro att importera fler från utlandet om så behövs) försörjer mitt jagande, fiskande och slappande när jag är femti-plus så är jag fine med att försörja deras idag.

//Kristin

NiXPhoenix
2008-03-25, 23:12
Pengarna gick till två 50-talister i Norrland som åker ut i naturen och jagar, fiskar och allmänt tar det lugnt om dagarna. Ibland jobbar de svart litegrann för att dryga ut kassan. De får ju trotsallt inte mer än 15k i månaden som sjukskrivna.

On-topic: bävar lite för min deklarering, ska göra massa avdrag för boende på annan ort, p.g.a. arbete osv. Kommer bli bökigt.



:laugh: :laugh:



Jag har inte erfarenhet av så många deklarationer än, men skickar in papper istället för att göra elektroniskt.
Skickar man in papper får de mer att göra, oavsett om det om det läses in i scanner eller inte så blir det i alla fall jobb med att sprätta kuvert osv.

Förra året godkände de dessutom inte mina uträkningar så jag fick betala lite extra i skatt, jävla ris, orkade aldrig ringa och klaga men i fortsättningen ska de inte komma undan!

NiXPhoenix
2008-03-25, 23:14
Så länge morgondagens ungdomar (jag är starkt pro att importera fler från utlandet om så behövs) försörjer mitt jagande, fiskande och slappande när jag är femti-plus så är jag fine med att försörja deras idag.

//Kristin



Du har inte hört talas om ungdomsarbetslöshet hör jag?
Nej, tänker inte gå mer in på det, inte det den här tråden ska handla om.

jwzrd
2008-03-25, 23:22
Du har inte hört talas om ungdomsarbetslöshet hör jag?
Nej, tänker inte gå mer in på det, inte det den här tråden ska handla om.

Jag tror du behöver läsa hennes inlägg en gång till.

LadyInsane
2008-03-25, 23:28
Hoppas på återbäring det här året!

Mental
2008-03-25, 23:29
22 papp i kvarskatt, student, aj :D

machine gun
2008-03-25, 23:40
22 papp i kvarskatt, student, aj :D

Hur lyckades du med det?

sunkan
2008-03-25, 23:44
varför kan jag inte logga in på skatteverket med nordea för?

Mental
2008-03-26, 00:02
Hur lyckades du med det?



Sålde en lägenhet och lite fonder med vinst i fjol, räknar med en fet reavinstskatt.

:D

machine gun
2008-03-26, 00:04
Loggade in nu (efter att ha fått skaffa ny e-legitimation eftersom jag visst glömt lösenordet till den gamla... *rolleyes*) och konstaterade att jag får tillbaka ca 4000, som väntat alltså. Annars gillade jag "Överskott kapital 328 kr" :D

Deceiver85
2008-03-26, 00:26
4500kr i kvarskatt förra året, hoppas på bättring i år...

Insulinus
2008-03-26, 08:02
Hur kan man få avdragsgillt lån på bostaden, trodde inte sådant existerade. Jag har strax under 800 000 kr i lån på min bostad just nu, hur vet man om det e avdragsgillt?

Jag e så kass på sånt här så jag tror att vem som helst kan lura av mig pengar.... Försök bara. *screwy*

The_RobRoy
2008-03-26, 08:12
Hur kan man få avdragsgillt lån på bostaden, trodde inte sådant existerade. Jag har strax under 800 000 kr i lån på min bostad just nu, hur vet man om det e avdragsgillt?

Jag e så kass på sånt här så jag tror att vem som helst kan lura av mig pengar.... Försök bara. *screwy*

Jisses mannen.. ..du får dra av 30% på räntekostnaderna. 800 000 * 0.05% * 0.3 = 12 000kr ska du ha tillbaks om du inte gjort något avdrag.

med 5% ränta på ditt lån

Insulinus
2008-03-26, 08:19
Jisses mannen.. ..du får dra av 30% på räntekostnaderna. 800 000 * 0.05% * 0.3 = 12 000kr ska du ha tillbaks om du inte gjort något avdrag.

med 5% ränta på ditt lån

Oj då! Det var en av dom bättre nyheterna på länge, det ihop med reseavdrag på 220 mil/månad och privat pensionsspar kanske ger mer pengar än jag trodde.
Får nog ta tag i det här en vacker dag känns det som. ;)

Tack för hjälpen.

Osten80
2008-03-26, 08:23
Jag får tillbaka 4600. Bättre än väntat.

Olsson
2008-03-26, 12:32
Hola bandola! Jag ska tydligen få tillbaka 5347:- !!

Jag trodde mitt skulle hamna ungefär på noll. Men så gött de kan vara att inte orka räkna på det och jämka.

auToeXeC
2008-03-26, 12:47
Sambon fick sin idag och hon fick tillbaka 11000kr. Jag hoppas på att få där omkring med som jag fått dom senaste 2 åren..

Men min kommer väl i morgon då kanske.. :)

JJ
2008-03-26, 12:49
Runt 14 papp tillbaka.

fat_joe
2008-03-26, 13:53
Ursäkta min dumhet, men hur gör man för att kolla om man får någon återbäring på skatteverkets hemsida om det nu går? Har e-legitimation och kan logga in osv.

Olsson
2008-03-26, 13:56
Ursäkta min dumhet, men hur gör man för att kolla om man får någon återbäring på skatteverkets hemsida om det nu går? Har e-legitimation och kan logga in osv.

Tryck på "Skatteutträkning" och gå igenom de 3 stegen..

MasterChief
2008-03-26, 13:59
Minus 5000. Skitkul :-/

DanielF
2008-03-26, 15:18
Jag får tillbaka ca 4500...
Skönt.

mks
2008-03-26, 15:29
Att få tillbaka: 28 936

najs.

wintersnowdrift
2008-03-26, 15:34
Att få tillbaka: 28 936

najs.

Jävlar! Har du frivilligt skattat några tusen extra per månad, eller är det maffiga avdrag som bidrar till den summan?

//Kristin

Mental
2008-03-26, 15:36
Tja, vad säger man, har man restskatt så har man fått låna pengar räntefritt och man kan ha dem placerade och få avkastning till dess att man skall betala till staten.

Får man skatteåterbäring så har man ju lånat ut pengar utan avkastning till staten som de nådigt ger tillbaka, pengar som rätterligen är dina, intjänade tidigare, som du kunnat få avkastning av.

Så det är ju vi med kvarskatt som tjänar på det här systemet, vi har ju lånat pengar räntefritt :D

MasterChief
2008-03-26, 15:40
Tja, vad säger man, har man restskatt så har man fått låna pengar räntefritt och man kan ha dem placerade och få avkastning till dess att man skall betala till staten.

Får man skatteåterbäring så har man ju lånat ut pengar utan avkastning till staten som de nådigt ger tillbaka, pengar som rätterligen är dina, intjänade tidigare, som du kunnat få avkastning av.

Så det är ju vi med kvarskatt som tjänar på det här systemet, vi har ju lånat pengar räntefritt :D

Haha! Så rätt...men ändå känns det inte bra. :(

Mental
2008-03-26, 15:47
Haha! Så rätt...men ändå känns det inte bra. :(

Nej, om man investerat i lösviktsgodise så är ju kapitalet bundet, i fettväven :D
Och då är ju återbetalningen inte så lätt att genomföra, det hela bygger på att man investerat i något man kan likvidera och få avkastning från :Virro

dice
2008-03-26, 15:55
3500 tillbaka.

MasterChief
2008-03-26, 16:18
Nej, om man investerat i lösviktsgodise så är ju kapitalet bundet, i fettväven :D
Och då är ju återbetalningen inte så lätt att genomföra, det hela bygger på att man investerat i något man kan likvidera och få avkastning från :Virro

Så egentligen bör man sikta på att betala så lite som möjligt i skatt/månad och investera hårt. En vettig idé faktiskt. Gäller bara att satsa rätt. :D

Mental
2008-03-26, 16:19
Så egentligen bör man sikta på att betala så lite som möjligt i skatt/månad och investera hårt. En vettig idé faktiskt. Gäller bara att satsa rätt. :D

Tja, och om man inte har kapital att gambla så kan man ju förränta med ~4% i månaden, borde bli en del.

mks
2008-03-26, 16:21
Jävlar! Har du frivilligt skattat några tusen extra per månad, eller är det maffiga avdrag som bidrar till den summan?

//Kristin

Punktskatt (eller vad de nu brukar kalla det) på engångsutbetalningar från min arbetsgivare kombinerat med rejäla avdrag för ränteutgifter.

MasterChief
2008-03-26, 16:22
Att få tillbaka: 28 936

najs.

Tja, och om man inte har kapital att gambla så kan man ju förränta med ~4% i månaden, borde bli en del.

Så mks är en loser helt enkelt. Pinsam kille. :D

Ska introducera mina nya strategi för frugan ikväll. Se om hon köper din glasklara argumentering.

mks
2008-03-26, 16:25
Så mks är en loser helt enkelt. Pinsam kille. :D


Men det är jag som plötsligt har råd med en Trek Madone. Jag ser det som statlig sparhjälp för oss obotliga slösare ;)

MasterChief
2008-03-26, 16:27
Men det är jag som plötsligt har råd med en Trek Madone. Jag ser det som statlig sparhjälp för oss obotliga slösare ;)

Ja just det. Hur jag ska lyckas spara är en fråga för gudarna. Glömde det :-/

z_bumbi
2008-03-26, 16:38
Så egentligen bör man sikta på att betala så lite som möjligt i skatt/månad och investera hårt. En vettig idé faktiskt. Gäller bara att satsa rätt. :D

Har du hittat en bra investering så kan det även löna sig att överklaga beslutet i max antal steg för att få ut maximal tid för avkastning. Då gäller det att avkastningen är högre än straffräntan plus din (eller om det är riktigt mycket pengar en advokats) arbetstid. En av mina lärare i företagsekonomi praktiserade detta med ganska gott resultat.
Har man inte pengar nog att betala om investeringen skiter sig så är det iofs mindre lyckat. :D

teargaz
2008-03-26, 16:43
Fick tillbaka massa pengar:)

Tycker det är kanon att betala lite förmycket så att man slipper restskatt. Det blir ju som värsta kalasboosten innan semestern.
Skulle aldrig palla med att räkna ut hur mycket man ska betala och sen peta in det i nån sparfond som man inte rör.
Jag gillar att man inte jämkar lånen, då tar man ju höjd för en eventuell ränteökning också:)

1000 ggr roligare att få tillbaka än att behöva betala. Bara det i sig är ju ett argument tycker jag.

Jarod
2008-03-26, 16:48
1000 ggr roligare att få tillbaka än att behöva betala. Bara det i sig är ju ett argument tycker jag.

+1


Fick tillbaks 2700 innan avdrag för milersättning. Bör landa på runt 5k. Me like.

Vastrix
2008-03-26, 17:23
På tal om deklarationer:
-Vad får de som gör ogiltliga avdrag för påföljd?

Yankeee
2008-03-26, 18:06
Eh. Om man fick betalda resor till och från orten man jobbade på och är summan för dessa resor adderade med lönen från samma ställe (FM). Måste man betala skatt för skiten eller kan man på något sätt dra av dem?

Backe
2008-03-26, 18:06
På tal om deklarationer:
-Vad får de som gör ogiltliga avdrag för påföljd?
Är det oriktiga uppgifter (ex lögn om att man haft vissa utgifter) så är det skattetillägg på 40 % av den skatt som skulle undandragits om avdaget gått igenom.

Är det ett oriktigt yrkande (ex personen har en faktisk utgift och gör avdrag men avdrag får inte göras) blir det ingen påföljd förutom att yrkandet inte medges.

Skattebrott kan ge allt från böter till fängelse i sex år, har dock ingen bra koll på hur allvarliga förseelser det krävs för att man ska åka dit för skattebrott.

sunkan
2008-03-26, 18:16
Eh. Om man fick betalda resor till och från orten man jobbade på och är summan för dessa resor adderade med lönen från samma ställe (FM). Måste man betala skatt för skiten eller kan man på något sätt dra av dem?

det ska du kunna dra av för sägs det på jobbet iaf. plus att du kan få tillbaka för mate du betalade för i fält och att du jobbade på annan ort.

Yankeee
2008-03-26, 18:18
det ska du kunna dra av för sägs det på jobbet iaf. plus att du kan få tillbaka för mate du betalade för i fält och att du jobbade på annan ort.

Okey, du har ingen aning om hur fanken man går tillväga för att dra av isåfall? Vet inte riktigt vars jag ska fylla i, dra av osv.

Hur går folk tillväga när de drar för att ha jobbat på annan ort?

sunkan
2008-03-26, 18:20
Okey, du har ingen aning om hur fanken man går tillväga för att dra av isåfall? Vet inte riktigt vars jag ska fylla i, dra av osv.

Hur går folk tillväga när de drar för att ha jobbat på annan ort?

jag har verkligen ingen aning men det jag räknade upp ska tydligen gå enligt våra befäl.

Yankeee
2008-03-26, 18:20
jag har verkligen ingen aning men det jag räknade upp ska tydligen gå enligt våra befäl.

Du har nu skaffat dig ett uppdrag :)

sunkan
2008-03-26, 18:31
Du har nu skaffat dig ett uppdrag :)

eller så kanske jax har en aning?

Kimball
2008-03-26, 20:53
nästan exakt 12lax, kittlar dödsskönt i kistan \;D/

Jax
2008-03-26, 22:16
eller så kanske jax har en aning?
För bövfeln, blev jag ekonomianvarig på forumet?

Jag tänkte kika lite på det där när jag ska se vilka avdrag jag kan göra. Dröjer någon vecka innan jag börjar engagera mig i det. Än så länge har jag bara räknat på andra delar av deklarationen. Blir ungefär som jag har förväntat mig, dvs runt noll. Tänker inte låna ut pengar till staten bara för att det är kul att få tillbaka.

sunkan
2008-03-26, 22:18
För bövfeln, blev jag ekonomianvarig på forumet?

Jag tänkte kika lite på det där när jag ska se vilka avdrag jag kan göra. Dröjer någon vecka innan jag börjar engagera mig i det. Än så länge har jag bara räknat på andra delar av deklarationen. Blir ungefär som jag har förväntat mig, dvs runt noll. Tänker inte låna ut pengar till staten bara för att det är kul att få tillbaka pengar.

näe men jag tänkte mest på att du var med på LA och borde ha kommit i kontakt med det här med resor och mat i fält o.s.v.

Jax
2008-03-26, 22:22
näe men jag tänkte mest på att du var med på LA och borde ha kommit i kontakt med det här med resor och mat i fält o.s.v.
Maten utomlands är inte beskattad. De få måltiderna hemma som var i fält brydde jag mig inte om att ta bort förmånsvärdet på. Men jag kommer givetvis att titta på vilka avdrag jag själv kan göra. Kommer att vara vänlig nog att dela med mig av kunskapen sen.

sunkan
2008-03-26, 22:24
Maten utomlands är inte beskattad. De få måltiderna hemma som var i fält brydde jag mig inte om att ta bort förmånsvärdet på. Men jag kommer givetvis att titta på vilka avdrag jag själv kan göra. Kommer att vara vänlig nog att dela med mig av kunskapen sen.

Näe självklart så tänkte jag inte på maten utomlands. Varför ska jag isf bry mig om det nu, jag har ju inte varit iväg än.

jenan546
2008-03-26, 22:30
Eh. Om man fick betalda resor till och från orten man jobbade på och är summan för dessa resor adderade med lönen från samma ställe (FM). Måste man betala skatt för skiten eller kan man på något sätt dra av dem?

Stod inte betalning för resorna som en särskild post i din lönespecefikation där de lades på din nettolön? Så har det varit de gånger jag fått betalda resor, 18kr milen skattefritt. Har för mig att det skattas på något sätt om det går över den summan dock. Så en viss del borde du kunna dra av iaf.. hur får nån annan svara på

edit: missade att det handlade om fm, andra regler kanske

PowPow
2008-03-26, 22:52
Trodde jag skulle åka på att betala tillbaka några tusenlappar, men jag fick tillbaka 7500:-

Ibland måste man älska sin dåliga huvudräkning.

LadyInsane
2008-03-26, 23:24
Har inte fått något brev ännu, kan jag ändå se ifall jag får plus eller minus?
kjam.

Ozma
2008-03-27, 02:00
Har inte fått något brev ännu, kan jag ändå se ifall jag får plus eller minus?
kjam.

Man kan logga in på skatteverkets hemsida med e-legitimation och göra en skatteberäkning.:)
----------------------------

Gjorde min första deklaration nyligen, och tänkte kolla med er här på forumet om jag förstått rätt. Ja, jag har läst själv men känner att jag behöver nån annan som bekräftar( nojig över skatten) :Virro

http://i25.tinypic.com/2vdr4if.jpg


Detta innebär att det blir plus för min del ?

//mvh anders

PowPow
2008-03-27, 02:03
Ja, Anders. 7041 kr.

Ozma
2008-03-27, 02:21
Tackar för svaret:) Orolig för restskatt så behövde bara veta säkert.Ni kan strunta i mitt inlägg nu=)

Magnus
2008-03-27, 08:14
Nån som har en aning om varför jag får betala
"Kyrkoavgift varav begravningsavgift 379 kr 1 603 "
Fast jag gått ur kyrkan (hösten/vintern 2006)???
*gah!*

machine gun
2008-03-27, 08:24
Nån som har en aning om varför jag får betala
"Kyrkoavgift varav begravningsavgift 379 kr 1 603 "
Fast jag gått ur kyrkan (hösten/vintern 2006)???
*gah!*

Begravningsavgift betalar alla. Kyrkoavgift betalar man bara om man är med i Svenska kyrkan. Gick du ur innan 1 november 2006? Annars räknades du som medlem under 2007 också.

LadyInsane
2008-03-27, 08:36
Man kan logga in på skatteverkets hemsida med e-legitimation och göra en skatteberäkning.:)
----------------------------



Åh tack!

Fixade mig ett e-legg o upptäckte att det blir 5000 plus!:)

Olsson
2008-03-27, 10:39
Nu täntke jag höra mig för lite för att lära mig till nästa år. Vad är egentligen dessa två trevliga fetmarkerade poster? Varför reducerar man detta för mig?

Kommunal inkomstskatt 7 803
Allmän pensionsavgift 3 000
Kyrkoavgift varav begravningsavgift 45 kr 308
Skattereduktion för allmän pensionsavgift - 3 000
Skattereduktion för arbetsinkomst - 4 803


I slutändan betalar jag ju bara 7,6% skatt på mitt intjänade belopp. Drar man bort grundavdraget och räknar skatten på det som blir kvar så blir det 13%. Varför inte 30,60% när det står "Kommunal skatt % 30,60" ?

Magnus
2008-03-27, 11:31
Begravningsavgift betalar alla. Kyrkoavgift betalar man bara om man är med i Svenska kyrkan. Gick du ur innan 1 november 2006? Annars räknades du som medlem under 2007 också.

Tack för infon, är nog så att det var just efter 1november!

Magnus
2008-03-27, 11:33
Nu täntke jag höra mig för lite för att lära mig till nästa år. Vad är egentligen dessa två trevliga fetmarkerade poster? Varför reducerar man detta för mig?

Kommunal inkomstskatt 7 803
Allmän pensionsavgift 3 000
Kyrkoavgift varav begravningsavgift 45 kr 308
Skattereduktion för allmän pensionsavgift - 3 000
Skattereduktion för arbetsinkomst - 4 803


I slutändan betalar jag ju bara 7,6% skatt på mitt intjänade belopp. Drar man bort grundavdraget och räknar skatten på det som blir kvar så blir det 13%. Varför inte 30,60% när det står "Kommunal skatt % 30,60" ?

Är väl för att pensionssparande är skattereducerande

Backe
2008-03-27, 16:46
Nu täntke jag höra mig för lite för att lära mig till nästa år. Vad är egentligen dessa två trevliga fetmarkerade poster? Varför reducerar man detta för mig?

Kommunal inkomstskatt 7 803
Allmän pensionsavgift 3 000
Kyrkoavgift varav begravningsavgift 45 kr 308
Skattereduktion för allmän pensionsavgift - 3 000
Skattereduktion för arbetsinkomst - 4 803


I slutändan betalar jag ju bara 7,6% skatt på mitt intjänade belopp. Drar man bort grundavdraget och räknar skatten på det som blir kvar så blir det 13%. Varför inte 30,60% när det står "Kommunal skatt % 30,60" ?

Alla med arbetsinkomster ska betala en allmän pensionsavgift. Det har kommit reformer som har gjort att man fått dra av en del av den avgift man betalat. Det avdrag man fått göra har ökat med åren och idag får (i princip) alla dra av hela den avgift de betalar.

Skattereduktion för arbetsinkomst är "jobbskatteavdraget" som den nya regeringen har infört. Tanken bakom avdraget är att detta skall göra det mer lönsamt att arbeta och detta i sin tur skapa fler arbeten och minska frånvaron. Jobbskatteavdraget är särskilt förmånligt för låginkomsttagare p.g.a. att det var dessa som ofta mötte de största samlade marginaleffekterna och det var bland dessa grupper regeringen ansåg att det var möjligt att få de största effekterna på arbetsutbudet.

Du har också (automatiskt) gjort grundavdrag vilket gör attdu inte behöver skatta på hela den inkomst du haft. Grundavdragen beror på hur mycket man tjänar och de är främst till för att lindra beskattningen för låginkomsttagare.

Grundavdrag och jobbskatteavdrag gör alltså att den skatt du behöver betala inte motsvarar den formella skattesatsen som gäller för dig.

Fettecke
2008-03-27, 23:18
Om jag körde dryga 1483 mil t/r mellan hemmet och jobbet, hur räknar jag ut vad ja ska skriva in i deklarationen?

Utan ovanstående uträkning så får jag tillbaka 7400:-

Deceiver85
2008-03-28, 08:02
3800kr får jag tillbaka...tackar :)

Kurash
2008-03-28, 08:05
Fick betala 243 spänn.
Såg att man kunde göra avdrag för bredbandsuppkoppling, hur mycket kan det generera?

tntballe
2008-03-28, 08:13
Om jag körde dryga 1483 mil t/r mellan hemmet och jobbet, hur räknar jag ut vad ja ska skriva in i deklarationen?

Utan ovanstående uträkning så får jag tillbaka 7400:-

http://www.skatteverket.se
Bilersättning
(milersättning)
Skattefri bilersättning
Egen bil: 18 kr/mil
Förmånsbil: dieselolja 6 kr/mil, övrigt drivmedel 9 kr/mil.

Skriv in hela summan så drar dom av det som överstiger 8000kr

tntballe
2008-03-28, 08:16
Fick betala 243 spänn.
Såg att man kunde göra avdrag för bredbandsuppkoppling, hur mycket kan det generera?

http://skatteverket.se/skatter/infotext/artiklar/2003/bredbandpuffforts.4.18e1b10334ebe8bc8000222.html

Angel
2008-03-31, 21:57
Åh, vilken smärre chock ja fick när ja såg att ja skulle få nästan 12 000 tillbaka. Vad ska ja ta mig till med alla cash?

tntballe
2008-03-31, 22:00
Åh, vilken smärre chock ja fick när ja såg att ja skulle få nästan 12 000 tillbaka. Vad ska ja ta mig till med alla cash?

jag vill ha en garmin forerunner 305, snälla rara. :angel:

Angel
2008-03-31, 22:00
jag vill ha en garmin forerunner 305, snälla rara. :angel:

Jag vet inte vad det är (ska strax googla) men ja säger ja så länge

Angel
2008-03-31, 22:02
Det får du icke, ja trodde det var en golfboll ungefär.

Tricce
2008-03-31, 22:03
Åh, vilken smärre chock ja fick när ja såg att ja skulle få nästan 12 000 tillbaka. Vad ska ja ta mig till med alla cash?

Bjuda mig på en rolig utekväll!!! + en tv kanske :D

NiXPhoenix
2008-03-31, 22:08
Åh, vilken smärre chock ja fick när ja såg att ja skulle få nästan 12 000 tillbaka. Vad ska ja ta mig till med alla cash?


Spara pengarna alt. lägg det på en Panasonicplasma (ev några tusen i tillägg beroende på modell) om du känner dig sugen på en ny tv.

Angel
2008-03-31, 22:09
Tror faktiskt ja skall betala av alla mina kreditskulder, eller åka till Kos och pAArty!!11

ugly_kid
2008-03-31, 22:13
Sammanställning förvärvsinkomst
Förvärvsinkomst 168 926
Taxerad förvärvsinkomst: 168 900
Grundavdrag - 26 700
Beskattningsbar förvärvsinkomst: 142 200
Skatteuträkning
Kommunal inkomstskatt 45 361
Allmän pensionsavgift 11 200
Kyrkoavgift varav begravningsavgift 554 kr 1 933
Skattereduktion för allmän pensionsavgift - 11 200
Skattereduktion för arbetsinkomst - 6 601
Slutlig skatt: 40 693
Preliminär skatt: - 39 699
Att betala: 994


Så här ser det ut för mig, me nvarför har man gjort ett grundavdrag på 26700:- ska inte det vara ca 17000 eller nåt sånt?

Trance
2008-03-31, 22:14
Tror faktiskt ja skall betala av alla mina kreditskulder, eller åka till Kos och pAArty!!11

Kos känns som den bästa långsiktiga investeringen.

The_RobRoy
2008-03-31, 22:22
Kos känns som den bästa långsiktiga investeringen.

+1

barfota
2008-03-31, 22:24
får mig 12000 tillbaka utan några avdrag, sweeet.

Torwald
2008-03-31, 23:08
Fick 6 papp tillbaks. Något mindre än vad jag trodde, men jag är glad ändå! Blir nog sparande eller renoveringsbudget. Och lite sprit.

mangs
2008-04-01, 09:02
Nu vet inte jag hur många som är fastighetsägare här men skulle inte fastighetsskatten tas bort och ersättas av en kommunal avgift på max 6000kr, eller gäller det först för nästa deklaration. Anledningen att jag undrar är att fastighetskatten står med på min deklaration och den är rätt mycket högre än de 6000 som lovats. Å andra sidan finns det heller ingen info om de 0,5% i straffavgift som skulle införas på tidigare föräljningsvinster så jag antar att det kommer lägags till på nästa deklaration för 2008?

Jag fick tillbaka en del men inte så mycket som jag hoppats på då jag varit pappaledig 6 månader. Blir lite mindre avdrag man kan göra ang. transport till och från jobbet då med. :(

aitamaa
2008-04-01, 10:44
tar mig inte in på skatteverkets hemsida genom bankid, den hävdar att mitt bankid inte är giltigt... hur ska jag göra för att få ett giltigt bankid?

Backe
2008-04-01, 11:00
tar mig inte in på skatteverkets hemsida genom bankid, den hävdar att mitt bankid inte är giltigt... hur ska jag göra för att få ett giltigt bankid?

Jag hade samma problem. Jag loggade in på min banks hemsida och tog helt enkelt bort mitt gamla bank-ID och skapade ett helt nytt. Efter det kom jag in på skavveterket.

n1tro
2008-04-01, 11:16
1200kr tillbaka, tur att man slipper betala in ngt iaf..

skaparn
2008-04-01, 11:45
Nice. Nästan 8 lappar fulla med restskatt. Nice igen.

Jax
2008-04-01, 21:05
Yankeee och Sunkan:

Nu har jag roat mig med den här sidan:
http://skatteverket.se/skatter/deklaration/2008/nyheterochfakta/avdragslexikonprivat.4.24321e0c1165ddd6120800087.h tml

De avdrag jag ser att jag kan göra är följande:
Hemresor - http://skatteverket.se/funktioner/svarpavanligafragor/privatperson/avdrag/privathemresorfaq/20050418jagarbetarpaenannanortandarjagborkanjagfaa vdragforminakostnaderforhemresor.5.10010ec103545f2 43e80001811.html
Tillfälligt arbete - http://skatteverket.se/funktioner/svarpavanligafragor/privatperson/avdrag/privattillfalligtarbetefaq/20050418jagharfattetttillfalligtarbeteisverigevilk amojligheterharjagattfaavdragforminakostnader.5.10 010ec103545f243e80001441.html

Antar att ni kan göra detsamma.

Jag kopplade inte riktigt Yankeees frågade tidigare i tråden, men det kanske är samma sak som jag har funderat över.
Närmare hälften av mina hemresor är betalde av FM, men jag betalar förmånsvärde för dem. Får jag räkna med dem i avdraget?

Måste nog läsa lite nogrannare bland alla paragrafer eller kontakta skatteverket om ingen här har ett säkert svar.

machine gun
2008-04-01, 21:08
Får man reseersättning från företaget man arbetar för, är resorna inte avdragsgilla.

Jax
2008-04-01, 21:24
Får man reseersättning från företaget man arbetar för, är resorna inte avdragsgilla.
Ok, tack. Anade väl nästan det, men just eftersom jag betalar förmånsvärde så hade jag en liten förhoppning.

ugly_kid
2008-04-01, 21:34
Jax eller nån annan: Hur funkar det om FM betalt boende å mat som man själv bara förmånsbeskattats på?

wintersnowdrift
2008-04-02, 07:07
Nice. Nästan 8 lappar fulla med restskatt. Nice igen.

Sälj ett halvt Borahjul?

//Kristin

Yankeee
2008-04-02, 15:30
Jag kopplade inte riktigt Yankeees frågade tidigare i tråden, men det kanske är samma sak som jag har funderat över.
Närmare hälften av mina hemresor är betalde av FM, men jag betalar förmånsvärde för dem. Får jag räkna med dem i avdraget?

Måste nog läsa lite nogrannare bland alla paragrafer eller kontakta skatteverket om ingen här har ett säkert svar.

Folk överallt säger att man ska kunna dra av resorna, men det verkar inte bättre än att man får skatta för dem. Ska glo lite på soldf och se om någon där vet något.
Känns ändå konstigt, indirekt har man väl ändå betalat för resorna eftersom att kostnaden finns på skattesedeln?

Jax
2008-04-02, 17:53
Folk överallt säger att man ska kunna dra av resorna, men det verkar inte bättre än att man får skatta för dem. Ska glo lite på soldf och se om någon där vet något.
Känns ändå konstigt, indirekt har man väl ändå betalat för resorna eftersom att kostnaden finns på skattesedeln?
Jag mailade skatteverket igår innan machine gun svarade på frågan. Får se vad de svarar.

ugly_kid: Vilket kontrakt har du? Boende förmånsbeskattas man inte för vad jag vet.

Nitrometan
2008-04-02, 20:27
Tjo. Det blev lite bonus en del månader och tydligen betalade inte arbetsgivaren tillräckligt mycket skatt på dem.

Men sen ska jag väl dra av lite för arbetsresor (till och från jobbet). Men några lappar till vill de nog ha.

Tur att man har råd.

Cilia
2008-04-04, 16:25
Jag får tydligen tillbaka 20 tkr. Men tyvärr så är det som jag misstänkte. Måste deklarera för en aktieförsäljning som jag inte har någon koll på. En av dom där tvångsförsäljningarna. Tror det är några gamla skandiaaktier. Såldes inte dom till något sydafrikanskt företag som sedan köpte majoriteten så vi andra tvingades sälja? bbblllääää

Jax
2008-04-05, 07:40
Fråga:
Hej, jag har en fråga angående avdrag för hemresor.

Jag är anställd i försvarsmakten och får betalda hemresa ungefär varannan
resa. Dessa resor betalar jag förmånsvärde på.

Får jag räkna med de resor som FM betalt (men jag betalt förmånsvärde för)
när jag gör avdrag för hemresor eller får jag bara räkna de som jag har
betalt själv?

Vänliga hälsningar
X
Hej Johan,

Ersättning från arbetsgivaren för hemresor eller fria hemresor ska
behandlas som lön. Ersättningen eller förmånen ska då ingå i det förtryckta
lönebeloppet
vid ruta 03 på din inkomstdeklaration. Avdrag för hemresor kan då yrkas i
deklarationen om villkoren för avdrag är uppfyllda.

Hemresa
Krav för avdrag:
Du får göra avdrag för hemresa om avståndet mellan hemorten och
arbetsorten är mer än 50 kilometer och du har övernattat på
arbetsorten.
Utgifterna för resorna ska kunna styrkas med biljetter eller liknande
handlingar.


Avdrag som kan medges:
Såväl sammanboende som ensamstående har rätt till avdrag för en
hemresa i veckan.
Avdrag medges för hemresor inom hela EU/EES-området.
Avdraget ska som regel motsvara kostnaden för billigaste färdsätt.
Avdrag för hemresor med tåg eller skäliga utgifter för flyg även om
det inte är det billigaste färdsättet.
Avdrag för hemresor medges även för den del av kostnaden som
understiger 8 000 kronor.


Inget avdrag medges för:
Avdrag medges inte för de resor som din familj gör för att besöka dig
på arbetsorten.


Rättsfall:
Kammarrätten i Sundsvall 1999-11-04 mål nr 1364-1998. (Avdrag för
hemresor medgavs för bilresor även om det fanns allmänna
transportmedel på sträckan. Företagna bilresor innebar en mycket stor
tidsbesparing i förhållande till resa med allmänna transportmedel.)
Kammarrätten i Jönköping 1997-03-04 mål nr 2515-1995. (Avdrag medgavs
för inköp av tågbiljetter trots att kostnaden för årskort skulle
varit ett billigare alternativ.)


Med vänliga hälsningar
Towe Nilsson
Skatteverket, Servicejouren
Jag kör bil till jobbet och har betalt resorna själv och fått ersättning för en del av dem. Tydligen ska de pengarna då räknas som vanlig lön och jag får göra avdrag för alla resor inklusive de jag har fått ersättning för. Sweet!

Motorbreath
2008-04-05, 10:02
drygt 7k tillbaka, najs

MEDiAHORAN
2008-04-08, 14:06
Jag sålde mina fonder förra året så nu står det att jag ska betala 1660 exklusive ränta?

Beloppet är alltså 1660 men ska jag slå på ränta också eller hur funkar det? Jag ringde deras servicetelefon med blev inte så mycket klokare...

Tack på förhand!

bertbert
2008-04-08, 14:28
Ni som tycker det är kul att få tillbaka pengar: varför är det så roligt att låna ut stålar till staten???

appapa
2008-04-08, 16:41
Jag skickade in min deklaration via internet tidigare men upptäckte att jag får göra några avdrag som jag inte visste om. Det går inte att ändra deklarationen man skickade in via internet, vad händer om jag skickar in pappersdeklarationen? Hittar ingen info på skatteverkets hemsida, vad är det som gäller?

mela
2008-04-09, 11:08
Har alla fått sina papper? Mina har inte kommit ännu *gah!*

Scratch89
2008-04-09, 11:11
När är det man börjar få sina papper i livet? Jag har då inte fått några än på mina 19 år, men det kanske är när man börjar betala skatt för sitt arbete? Hittills har jag bara jobbat så lite så att jag kunnat jämka varje år, men nu så arbetar jag ibland som konsult och då är det 30% skatt.

Minilejon
2008-04-09, 11:25
Får en hel del tillbaka. Inte riktigt säker på hur mycket ännu men minst 8.200;-
Glad överraskning. Förväntade mig en tusenlapp. Men detta har mer eller mindre gjort att ett stort projekt jag höll på att spara till kan kickas igång! :D

jakke
2008-04-09, 11:38
Har alla fått sina papper? Mina har inte kommit ännu *gah!*

Mina kom igår.

vsson
2008-04-09, 11:50
5200, yes.

Ollas
2008-04-09, 11:53
4800 >)

polle
2008-04-09, 12:01
Strax under 5k.

z_bumbi
2008-04-09, 12:06
Ni som tycker det är kul att få tillbaka pengar: varför är det så roligt att låna ut stålar till staten???

Det blir ju ingen enorm förlust i uteblivna ränteintäkter för varje enskild person men staten slipper låna pengar på annat håll. Kalla det en frivillig välfärdsavgift.

Tricce
2008-04-09, 12:17
Fortfarande inte fått min men förra året fick jag betala 65k i vinstskatt tjohoo *grr* *cry* *gah!*

mela
2008-04-09, 13:27
Mina kom igår.

Ah ok. De borde komma snart. Alla andra i min familj har fått sina. Vet inte om skatteverket är förvirrade för att jag skrivit mig i Norge dock.

barfota
2008-04-09, 13:44
Ni som tycker det är kul att få tillbaka pengar: varför är det så roligt att låna ut stålar till staten???

För att man sedan får tillbaka dem.

Loke
2008-04-09, 13:46
Ah ok. De borde komma snart. Alla andra i min familj har fått sina. Vet inte om skatteverket är förvirrade för att jag skrivit mig i Norge dock.

Jag har inte heller fått, dom kommer nog snart.

Nitrometan
2008-04-09, 13:49
För att man sedan får tillbaka dem.
Men det är rätt dålig ränta på dem.

Scratch89
2008-04-09, 13:51
Det som är gött med skatteåterbäring är att detta är pengar som man inte märker att man faktiskt förlorat under året, antar jag.Nästa år kommer jag få massor av återbäring, jag längtar redan.

J.Saarela
2008-04-09, 13:56
Aldrig behövt betala tillbaka mer än max 2500kr varje år å det har väl varit till Svenska skitkyrkan(vilken jag klivit ur) men i år då kom det 15papp pga av att kommun ej drog skatt på mina innestående semsterdagar jag hade kvar då jag slutade där*grr* Vilket jag inte ens reagerade på visserligen vid utbetalning,bra koll.

pragmatist
2008-04-09, 13:56
Vore man en intelligent människa så skulle man ju jämka skatten och sätta in överskottet på ett konto med bra ränta (eller en aktiefond om tiderna är bättre). Nu får man se det som ett ideellt lån till Anders Borg istället, och känna lite tacksamhet när han behagar betala tillbaka.

11,700 får jag tillbaka för övrigt, vilket blev en glad överraskning eftersom en av mina arbetsgivare drog alldeles för lite skatt. :thumbup:

barfota
2008-04-09, 17:13
Men det är rätt dålig ränta på dem.

Räknar inte ören.

Versus
2008-04-09, 17:41
Får tillbaka 4100kr :)

Men sedan måste jag ju skatta på mina aktieaffärer också :/ För de måste man väl räkna ut själv?

Sedis
2008-04-09, 18:10
Finns det någon vänlig själ här som kan hjälpa mig med hur jag deklarerar aktieförsäljning?
Fattar NADA!
Jag loggade in på skatteverket och ska lämna in en k4-blankett. Där stod hur mycket jag sålt aktier för, värdet på det. Sen fanns det något som hette omkostnadsbelopp som skulle fyllas i eller kunde beräknas automatiskt.
Hur gör man där och vad betyder det på vanlig svenska?

Tacksam för hjälp.

ligne
2008-04-09, 19:01
Får tillbaka 4100kr :)

Men sedan måste jag ju skatta på mina aktieaffärer också :/ För de måste man väl räkna ut själv?

ja det ska du ...

edit: har du avanza kan du få färdigt ifyllda K4-blanketter (kostar dock)

Finns det någon vänlig själ här som kan hjälpa mig med hur jag deklarerar aktieförsäljning?
Fattar NADA!
Jag loggade in på skatteverket och ska lämna in en k4-blankett. Där stod hur mycket jag sålt aktier för, värdet på det. Sen fanns det något som hette omkostnadsbelopp som skulle fyllas i eller kunde beräknas automatiskt.
Hur gör man där och vad betyder det på vanlig svenska?

Tacksam för hjälp.

omkostnadsbelopp = vad du köpte aktierna för inkl. courtage.

Jax
2008-04-09, 19:17
Finns det någon vänlig själ här som kan hjälpa mig med hur jag deklarerar aktieförsäljning?
Fattar NADA!
Jag loggade in på skatteverket och ska lämna in en k4-blankett. Där stod hur mycket jag sålt aktier för, värdet på det. Sen fanns det något som hette omkostnadsbelopp som skulle fyllas i eller kunde beräknas automatiskt.
Hur gör man där och vad betyder det på vanlig svenska?

Tacksam för hjälp.
Som ligne skrev. Observera att det är courtage både vid inköp och försäljning.

Använder du beräkna automatiskt används ett schablonvärde och det tjänar du bara på om dina aktier har gått upp mer än 400%. Men vet du inte vad du betalade för aktierna måste du använda det.

machine gun
2008-04-09, 19:21
När är det man börjar få sina papper i livet? Jag har då inte fått några än på mina 19 år, men det kanske är när man börjar betala skatt för sitt arbete? Hittills har jag bara jobbat så lite så att jag kunnat jämka varje år, men nu så arbetar jag ibland som konsult och då är det 30% skatt.

Huvudet på spiken.

Sedis
2008-04-10, 15:21
omkostnadsbelopp = vad du köpte aktierna för inkl. courtage.

Tackar så mycket för hjälpen!
Varför skriver de inte så på skatteverkets sida, frågar jag mig.

olander08
2008-04-10, 15:50
8025kr tillbaka :D

Tolkia
2008-04-10, 15:52
... men i år då kom det 15papp pga av att kommun ej drog skatt på mina innestående semsterdagar jag hade kvar då jag slutade där *grr* Vilket jag inte ens reagerade på visserligen vid utbetalning, bra koll.
Aha, misstänker att det är där jag hittar förklaringen till min restskatt, som gjorde mig mer än en liten aning förvånad. Man får med andra ord vara jävligt glad att man inte hade såm ånga semesterdagar.

wintersnowdrift
2008-04-10, 18:14
Ni som tycker det är kul att få tillbaka pengar: varför är det så roligt att låna ut stålar till staten???

Hade jag orkat skaffa mig bättre koll samt självdisciplin så hade jag gjort så som pragmatist föreslår. Dock har jag 1) för dålig koll på skatteregler, 2) för dåliga kunskaper för att kunna placera pengarna rätt, 3) för dålig koll på min privatekonomi. Eftersom jag inte har ett fast anställning utan bara jobbar på timme så skiftar månadsinkomsterna väldigt mycket också. Med fast lön hade det kanske varit enklare att få tummen ur arslet och göra något åt mina bristande kunskaper på diverse områden, för det finns ju garanterat pengar att tjäna om man bara anstränger sig lite.

I nuläget känns det dock helt ok att låna ut stålar räntefritt till staten. Skatteåterbäring är inget jag budgeterar för, och även om den inte är en skänk från ovan utan mina egna surt förvärvade slantar jag får tillbaka så känns det som en oväntad bonus.

//Kristin

Nitrometan
2008-04-10, 19:57
11,700 får jag tillbaka för övrigt, vilket blev en glad överraskning eftersom en av mina arbetsgivare drog alldeles för lite skatt. :thumbup:
Om din arbetsgivare drog för lite skatt ska väl du betala in mellanskillnaden?

Om du får tillbaka så har väl din arbetsgivare betalat för mycket?

David86
2008-04-11, 00:35
Om din arbetsgivare drog för lite skatt ska väl du betala in mellanskillnaden?

Om du får tillbaka så har väl din arbetsgivare betalat för mycket?
Jag uppfattar det som att han har flera arbetsgivare och att han visste sen innan att en av dem dragit för lite skatt. Därför kom det som en positiv överraskning att han får tillbaka en större summa ändå (då nån annan måste dragit för mycket skatt).

Nitrometan
2008-04-11, 07:17
Jag uppfattar det som att han har flera arbetsgivare och att han visste sen innan att en av dem dragit för lite skatt. Därför kom det som en positiv överraskning att han får tillbaka en större summa ändå (då nån annan måste dragit för mycket skatt).
Just det. Så kan det ju vara.

amincissez
2008-04-11, 08:17
Jag har sålt en gård och en villa .
Men jag har många större renoveringar och EU bidrag via hästnäringen att dra av tex trädor och andra skiften.,,och bevarelse av ovanliga faunor och utrotnings hotade kreaturs raser.,,betes vård mm.
Räknar med att komma undan med en struntsumma jämförelsevis med normala deklarationer.

Cilia
2008-04-20, 19:57
Jag behöver hjälp. Jag har fått aktier i Home Capital tvångsinlösta förra året. På skatteverkets sida står följande


"Av anskaffningsutgiften för en ursprunglig aktie i Home Properties AB bör 64 procent hänföras till kvarvarande aktie och 36 procent till inlösenaktien.

Varje aktie i Home Properties AB som har lösts in mot likvid av aktier i Home Capital AB bör anses avyttrad för 56 kr.

Varje aktie i Home Capital AB som har erhållits genom inlösen bör anses anskaffad för 56 kr."


Jag anser mig kunna tolka det på två sätt.
1. att 36 % av mitt ursprungliga anskaffningsvärde har blivit mitt anskaffningsvärde av de tvångsinlösta aktierna

2. att jag ska beräkna anskaffningsvärdet som 56 kr/aktie.

alterntiv två är betydligt förmånligare för mig.

Cilia
2008-04-20, 20:02
Har läst på. Försökte nog lura mig. Det går inte anskaffningen är 36 % av ursprungligt anskaffningsvärde. Det blir nästan samma som schablonmetoden

mela
2008-04-20, 20:04
Mina papper har fortfarande inte kommit :/

Cilia
2008-04-20, 20:16
Done!!!!!
Fast det blev en dyr skatteaffär

tp_88
2008-04-30, 12:14
Jag satte mig precis med det (ja, jag är alltid ute i god tid) och är absolut inte haj på det, samtidigt som blanketterna inte direkt känns utformade för att vara så användarvänliga som möjligt..

Nåväl; jag har under 2007 handlat med båda aktier och fonder, på fonddelen har jag gjort en vinst, medans jag på aktiedelen gått back. Summorna för fonderna är färdiga, och vinsten står under "Vinst fondandelar", enligt blankett K4A etc. När det gäller aktiehandeln så har jag fått en färdig K4 via Avanza, är det bara att stryka summan, räkna ut vad det blir efter avdraget för aktieförlusterna, och skriva den nya summan till höger i ruta 54? Och sedan bifoga K4orna då såklart...

tp_88
2008-04-30, 12:46
Jag tror jag börjat få lite grepp om det nu, i mitt fall är förlusten lite större än vinsten. Får jag då kvitta bort all vinst, och sedan 70% på resterande förlust, eller blir det 70% på hela vinsten? (som då inte fullt kvittar bort vinsten)

Det låter ju mest logiskt att man kvittar 100% tills dom tar ut varandra, och sedan 70%. Men hilfe, någon? Plx.

Math
2008-04-30, 13:27
Hade räknat med restskatt men fick tillbaka ett par tusen nu så skickade iväg smset precis :)

Tricce
2008-04-30, 13:28
Hur många arbetsdagar va det 2007?

Tricce
2008-04-30, 14:05
Det fick bli 227 dar :D

theoppositescollide
2008-04-30, 17:11
7k tillbaka, fint.

Tuniz
2008-04-30, 21:31
3.5k tillbaka! \(^___^)/


Nästa år blir en fet summa, betalar 1000 kr extra skatt i månaden eftersom jag suger på spara :D

HiCoast
2008-04-30, 22:30
Jag tror jag börjat få lite grepp om det nu, i mitt fall är förlusten lite större än vinsten. Får jag då kvitta bort all vinst, och sedan 70% på resterande förlust, eller blir det 70% på hela vinsten? (som då inte fullt kvittar bort vinsten)

Det låter ju mest logiskt att man kvittar 100% tills dom tar ut varandra, och sedan 70%. Men hilfe, någon? Plx.

Kvitta rakt av tills de tar ut varandra, som du säger. Sedan får du göra ett avdrag med 30 procent på 70 procent av förlusten.

HiCoast
2008-04-30, 22:32
Förresten.. Är det någon som vet om aktier på inoff-listan räknas som ej marknadsnoterad?

HiCoast
2008-04-30, 22:37
Lite fakta om aktieförsäljning:

http://content.se.etrade.com/Sweden/marknad/Borsskolan/beskattning.htm

Ignatius72
2008-05-02, 18:54
PÅ deklarationen står det inget om att jag har tjänstebil. Borde det göra det?
Det handlar dels om reseavdragen till och från jobbet men även att jag borde få ett mindre förmånsvärde på bilen om jag kör över 3000 om året. Jag hittar dock inga sådana uppgifter.

Nina L
2008-05-02, 20:03
Får ni tillbaka pengar i år eller blir det restskatt?Money, money, money. Jag får alltid tillbaka.

:mallan:

tp_88
2008-05-02, 21:50
Kvitta rakt av tills de tar ut varandra, som du säger. Sedan får du göra ett avdrag med 30 procent på 70 procent av förlusten.
Thx, dock förstod jag det som att man inte skulle kvitta fr.o.m. iår, utan att Skatteverket gjorde det åt en. Så jag ändrade bara förlusten till det sammanlagda värdet och skickade in. Är det fel får dom väl klaga. :)

Scratch89
2008-05-02, 22:57
Tur att man inte har aktier, det verkar ändå bara vara till besvär. Orka deklarera ens fuffens.

_Robbie_
2008-05-02, 23:00
Tur att man inte har aktier, det verkar ändå bara vara till besvär. Orka deklarera ens fuffens.

Därför har man kapitalförsäkring. Slipper betala någon skatt och jobbiga deklarationer. :)

Scratch89
2008-05-02, 23:01
Därför har man kapitalförsäkring. Slipper betala någon skatt och jobbiga deklarationer. :)

Eller så blir man maffia. Då får man bitches, hoes and richesness utan att skatta. :cool:

tp_88
2008-05-02, 23:01
Därför har man kapitalförsäkring. Slipper betala någon skatt och jobbiga deklarationer. :)
Japp, detta var sista året för mig. Fixade KF slutet av -07..

Trance
2008-05-02, 23:03
Därför har man kapitalförsäkring. Slipper betala någon skatt och jobbiga deklarationer. :)

Kapitalförsäkring är ju inte direkt bra om det inte gått så bra. Det är väl något som ett antal råkat ut för nu de senaste året antar jag.

_Robbie_
2008-05-02, 23:09
Kapitalförsäkring är ju inte direkt bra om det inte gått så bra. Det är väl något som ett antal råkat ut för nu de senaste året antar jag.

Jo absolut. Men meningen med aktiesparande är ju att ha en positiv utveckling. Men det är sant, rekommenderar inte KF till någon som är oerfaren och inte hyffsat säker på att göra vinst oavsett börsklimat.

Vill man handla med derivat rekommenderas kapitalförsäkringen Victory life baserad på British virgin islands.

aowen
2008-05-03, 00:23
Det ska verkligen bli skönt att få in en extra slant nu inför sommaren! förhoppningsvis blir det ett par tusen kronor.:naughty:

HiCoast
2008-05-03, 06:54
Grejen aktier och fonder är just att man tror att man ska få en positiv avkastning. Jag tror att KF lönar sig om man har mer än +4% per år och det tror jag många kommer upp i, även ifjol.

Gjorde också tabben att inte skaffa KF förrän i juli 07 så det blir en rätt saftigt restskatt i år :(

Loke
2008-05-03, 15:48
I mitt fall är det så att det bara rör sig om en aktieutdelning, inget annat. Är omkostnadsbeloppet 0 då? Det verkar mest logiskt tycker jag. Samtidigt skulle jag tjäna mer på att låta skatteverket göra sin schablon i så fall. Det verkar ju konstigt?

HiCoast
2008-05-03, 15:56
I mitt fall är det så att det bara rör sig om en aktieutdelning, inget annat. Är omkostnadsbeloppet 0 då? Det verkar mest logiskt tycker jag. Samtidigt skulle jag tjäna mer på att låta skatteverket göra sin schablon i så fall. Det verkar ju konstigt?

Det där är väl förtryckt info i deklarationen eller har jag fel?

Du skattar ju iaf 30% på utdelningen.

Enda gången du tjänar på schablonmetoden är så vitt jag vet när du gjort en avkastning på mer än 400%.

Stenberg
2008-05-04, 15:47
Funderar på det här med schablonavdrag för dubbel bosättning (100 kr/natt) och småutgifter (100 kr/dag) när man sommarjobbat långt från hemorten. Fast att man gör schablonavdrag kan man tydligen bli tvungen att uppvisa kvitton/redogörelse för tex sina boendekostnader, vad är då medningen med schablonavdrag (som ju ska vara till när man inte kan redovisa sina exakta kostnader)? Någon skattekunnig här som kan förkalra det?

jakke
2008-05-04, 15:54
Funderar på det här med schablonavdrag för dubbel bosättning (100 kr/natt) och småutgifter (100 kr/dag) när man sommarjobbat långt från hemorten. Fast att man gör schablonavdrag kan man tydligen bli tvungen att uppvisa kvitton/redogörelse för tex sina boendekostnader, vad är då medningen med schablonavdrag (som ju ska vara till när man inte kan redovisa sina exakta kostnader)? Någon skattekunnig här som kan förkalra det?

Det står väl typ "inte vet i vilken omfattning". Då måste du kunna visa att något faktiskt kostat pengar

Shakemynuts
2008-05-04, 17:01
Jag får tillbaka 17800kr i år! :D

Om du kan visa att du jobbat på annan ort är det väl ganska uppenbart att du haft någon form av kostnad eller hur? Eftersom du får dra av boendekostnad, mat osv, blir det, om du inte kan visa upp kvitton, 100kr om dagen.

Loke
2008-05-04, 20:52
Det där är väl förtryckt info i deklarationen eller har jag fel?

Du skattar ju iaf 30% på utdelningen.

Enda gången du tjänar på schablonmetoden är så vitt jag vet när du gjort en avkastning på mer än 400%.

Det löste sig. Grejen var att jag inte tänkte på att volvo splittade aktien 2007. Tydligen fick man då 25 kr per aktie, vilket råkade vara lika mycket som utdelningen, så jag blev lite förvirrad pga detta. Nu hittade jag info om hur det ska skrivas i deklarationen. Tack iaf!

Stenberg
2008-05-04, 21:26
Jag får tillbaka 17800kr i år! :D

Om du kan visa att du jobbat på annan ort är det väl ganska uppenbart att du haft någon form av kostnad eller hur? Eftersom du får dra av boendekostnad, mat osv, blir det, om du inte kan visa upp kvitton, 100kr om dagen.

Det tycker jag också. Har ju anställnignsbevis och allt sånt, men i mitt fall räcker det tydligen inte enligt brevet jag fick. Ska ringa och höra imorgon (om man kommer fram, lär va lite kö...) *gah!*

LadyInsane
2008-05-22, 12:23
Fick ett samtal av Skatteverket idag, uppenbarligen har en av mina arbetsgivare lämnat in fel kontrolluppgift. Ska få en ny deklaration nu. Återbäringen blir 5800 istället för 4900!:D YEY Glad LI!

David86
2008-06-03, 14:57
Ni som skickat in era deklarationer på annat sätt än med brev bör kolla era kontosaldon nu, ramlade in en fin summa på mitt konto precis ^^

Mighty
2008-06-03, 15:49
Japp, här har det också trillat in pengar

L-Sami
2008-06-03, 15:53
*Ching Ching* $$$$$ :thumbup:

Snafu
2008-06-03, 16:12
Jag misstänker att skatteåterbäringen är ett sätt för staten att påverka folks undermedvetna.

s_himself
2008-06-03, 18:42
En annan skulle från början betala in 9000. sålde företag och lite blaha blaha. Men så hade skatteverket gjort ett felaktikt val på min K-10 blankett. Dom hade tydligen valt ett sämre alt. för mig. Det va nåt sparat lättnadsutrymme eller något liknande som diffa på 50k. Det skulle iaf bara vara till min fördel så vi får se vad det slutar på i December. bäst att bunkra upp med några tusenlappar fall i fall ;) *popcorn*