handdator

Visa fullständig version : Någon här som är socionom?


Angel
2008-03-21, 23:04
Som har lust att berätta lite vad/var ni jobbar?

Handcuff
2008-03-21, 23:10
Jag inte socionom. Men läser med många nu. Har även jobbat med ett par stycken tidigare (ungdomar i anstalt).

Pudzianovski
2008-03-21, 23:10
Vill du inte veta vad de gör?

Angel
2008-03-21, 23:13
Vill du inte veta vad de gör?


Jo, allt såklart.

Pudzianovski
2008-03-21, 23:14
Jo, allt såklart.

(Majoriteten jobbar som Sockärringar. En del som kuratorer osv...
Det mesta står väl typ på AMS, wikipedia o sånt annars.)

Exdiaq
2008-03-21, 23:15
Här är lite info om socionom-yrken, vet inte om det är precis det du efterfrågar men postar ändå:

http://afi3.ams.se/go.aspx?TC=31&C1=31&C2=107&C3=107&GOREDIRECT=true&URL3=http://afi3.ams.se/yrken/

Angel
2008-03-21, 23:18
(Majoriteten jobbar som Sockärringar. En del som kuratorer osv...
Det mesta står väl typ på AMS, wikipedia o sånt annars.)

Jo jag vet vad en socionom gör överlag, det var lite mera detaljerade verklighetsbeskrivningar jag ville ha. Om det är något värt att bli.

Pudzianovski
2008-03-21, 23:19
Jo jag vet vad en socionom gör överlag, det var lite mera detaljerade verklighetsbeskrivningar jag ville ha. Om det är något värt att bli.

Det varierar en hel del beroende på vad man gör.

Lellan
2008-03-21, 23:27
Jo jag vet vad en socionom gör överlag, det var lite mera detaljerade verklighetsbeskrivningar jag ville ha. Om det är något värt att bli.

Då får du veta vad just exakt den socionomen gör, men det är ju inte nödvändigtvis just den typen av jobb du kommer hitta som nyutexaminerad.. Som Pudde sa, varierar massor. Jag har kolleger som är socionomer, vi gör exakt samma saker (är själv beteendevetare

Så jag tar mig lite frihet att svara. Jobbar på korttidsboende för personer med psykiska funktionshinder/funktionsnedsättningar och exakt den här veckan har det varit stendött. Så vi har suttit och spånat och ätit påskgodis, varken mer eller mindre. Frågar du vid ett annat tillfälle kan det vara full rulle på alla möjliga sätt man kan och inte kan tänka sig.

Men tanken är att vi ska syssla med funktionsbedömningar, utredningar och i samarbete med behandlande vårdgivare medverka till en bra vardag och framtid till personen ifråga. Vad vi gör rent praktiskt med varje enskild varierar kraftigt (beroende på beslut vad vi är ålagda att göra, personens ev diagnos/nedsättning, hur länge den stannar/är tänkt att stanna, om den har LPT, hur skyddsnät, ekonomi för den enskilde osv ser ut.).

Angel
2008-03-21, 23:45
Då får du veta vad just exakt den socionomen gör, men det är ju inte nödvändigtvis just den typen av jobb du kommer hitta som nyutexaminerad.. Som Pudde sa, varierar massor. Jag har kolleger som är socionomer, vi gör exakt samma saker (är själv beteendevetare

Så jag tar mig lite frihet att svara. Jobbar på korttidsboende för personer med psykiska funktionshinder/funktionsnedsättningar och exakt den här veckan har det varit stendött. Så vi har suttit och spånat och ätit påskgodis, varken mer eller mindre. Frågar du vid ett annat tillfälle kan det vara full rulle på alla möjliga sätt man kan och inte kan tänka sig.

Men tanken är att vi ska syssla med funktionsbedömningar, utredningar och i samarbete med behandlande vårdgivare medverka till en bra vardag och framtid till personen ifråga. Vad vi gör rent praktiskt med varje enskild varierar kraftigt (beroende på beslut vad vi är ålagda att göra, personens ev diagnos/nedsättning, hur länge den stannar/är tänkt att stanna, om den har LPT, hur skyddsnät, ekonomi för den enskilde osv ser ut.).

Gör ni vårdplaneringar osv också?
Vad är åldern på patienterna? Vad för psykiska funktionshinder rör det sig om? Är det neuropsykiska skador?

Lellan
2008-03-21, 23:50
Gör ni vårdplaneringar osv också?
Vad är åldern på patienterna? Vad för psykiska funktionshinder rör det sig om? Är det neuropsykiska skador?

Varierar, i vissa fall har vi vårdplaneringar med alla inblandade, ganska nödvändigt och effektiviserar om du frågar mig. Kan bli svårt att hålla alla på samma linje och överens om det är många inblandade, vilket det lätt blir i den här målgruppen. Åldersgruppen vi tar emot är 18-65. Kan vara alla möjliga orsaker till funktionshindret/nedsättningen, även neuropsykiska. Däremot ska vi inte ha hand om dubbeldiagnoser, missbruk får ej förekomma. Men ganska stort spelrum är det.

Angel
2008-03-21, 23:54
Det låter inte sådär jättekul faktiskt Lellan, förlåååt.

Lellan
2008-03-22, 00:01
Det låter inte sådär jättekul faktiskt Lellan, förlåååt.

Förlåt? :D

Hursomhelst så är vi nystartade, jag hoppas på mindre godis och mer jobb framöver iaf. På mitt, i mitt tycke, jätteroliga jobb. :) Fast nu i veckan ska jag på utbildning inom "dialektisk beteendeterapi" (alla har valt områden för att man ska få spetskompetens, jag valde personlighetsstörningar (tänk borderline).

Som sagt är det vi gör säkert inte alls kännetecknande för vad socionomer gör, men jag har ärligt talat svårt att tänka mig något roligare och mer varierande.

Angel
2008-03-22, 00:21
Det e bra det, hmm, jag tror jag behöver ett jobb med mera aktion i. Höll på att somna när ja jobbade på korttidsboende. Åh att de ska va så jäkla svårt och veta vad man vill bli då.

Lellan
2008-03-22, 00:33
Det e bra det, hmm, jag tror jag behöver ett jobb med mera aktion i. Höll på att somna när ja jobbade på korttidsboende. Åh att de ska va så jäkla svårt och veta vad man vill bli då.

Själv har jag testat gruppboende, det pallar jag inte. Ett korttidsboende är ju kalas just eftersom man byter gäster hela tiden, kan få in ngn akut, kan ha huset fullt med intensiva eller förvisso, som du beskriver, otroligt lugna. Synd att du jobbade när de hade lugnt på stället, å andra sidan kan det vara rätt skönt om det varit väldigt intensivt ett tag.

Finns ju knappast många kortids med den här målgruppen, vi har gjort studiebesök på dem vi hittat så pm:a gärna om stället du var på i övrigt verkade bra. :)

Angel
2008-03-22, 00:37
Nä ja va på ett för dementa och neuropsyk. Och när ja tänker på det lite så var det nog inte så lungt ändå för dom slogs som fan, och en gubbe ollade mitt lår en morgon. Och tafsade hela tiden gjorde dom med.

Har ni kollat in Team J-son i Jkpg. Det är något liknande tror jag.

Jag är nog mera inne på akut typ nu fick någon en sepsis/infarkt/vadsomhelst.

Lellan
2008-03-22, 00:44
Nä ja va på ett för dementa och neuropsyk. Och när ja tänker på det lite så var det nog inte så lungt ändå för dom slogs som fan, och en gubbe ollade mitt lår en morgon. Och tafsade hela tiden gjorde dom med.

Har ni kollat in Team J-son i Jkpg. Det är något liknande tror jag.

Jag är nog mera inne på akut typ nu fick någon en sepsis/infarkt/vadsomhelst.

Ok, vi ska inte ha våldsbenägna (vi har larm och farbror blå har fått hämta) utan det är mer löpande arbete med långsiktiga mål. Så du är nog sugen på något annat.

Tack för tipset!

Looney
2008-03-22, 00:50
Jag funderar på att läsa socionom nu till hösten, undrar lite hur det är med utbrändhet inom yrket?

chidde
2008-03-22, 00:50
det jag är mest intresserad av är hur lönespecen ser ut, vad har en nyexaminerad socionom och vad har en etablerad socionom?

Looney
2008-03-22, 00:53
Inte alls säker, men runt 20.000 i ingångslön och runt 30.000 med erfarenhet. Typ

Cilia
2008-03-22, 11:02
Majoriteten jobbar som Sockärringar.
Vilken jäkla nedvärdering av ett viktigt jobb.

Handcuff
2008-03-22, 11:05
Vilken jäkla nedvärdering av ett viktigt jobb.

Undrar vad han har för tufft och viktigt jobb...

Pudzianovski
2008-03-22, 11:08
Vilken jäkla nedvärdering av ett viktigt jobb.

Ja, du tolkar det ju som du vill. De flesta jag pratat med har något mer distans till valet av ord än du verkar ha (inklusive mig själv).

Zahna
2008-03-22, 14:02
Jag är socionom och en klar fördel med att vara socionom är att det är ett ganska så brett arbetsområde. Man kan jobba som socialsekreterare, kurator på skola eller inom sjukvården, på olika behandlingshem, fältsekreterare, familjerådgivning mm. Själv jobbar jag som socialsekreterare (eller soc.kärring om man hellre vill kalla det så ;)) men även här kan man jobba inom så mycket olika som exempelvis missbruk, psykiatri, integration, ekonomiskt bistånd, barn/ungdomar och familjer, utreda familjehem mm.

Utbrändhet är inget som jag har märkt av på min arbetsplats, men å andra sidan jobbar jag i en mindre kommun där arbetsbelastningen trots allt inte anses vara så jättehög i jämförelse med större kommuner (fast ändå är det tokmycket att göra hela tiden!)

Ingångslönen för en nyutexaminerad socionom ligger på ca 21000-22000 där jag arbetar, men lönen skiljer sig en del åt beroende på inom vilket område man vill jobba med.

Looney
2008-03-23, 00:39
Jag är socionom och en klar fördel med att vara socionom är att det är ett ganska så brett arbetsområde. Man kan jobba som socialsekreterare, kurator på skola eller inom sjukvården, på olika behandlingshem, fältsekreterare, familjerådgivning mm. Själv jobbar jag som socialsekreterare (eller soc.kärring om man hellre vill kalla det så ;)) men även här kan man jobba inom så mycket olika som exempelvis missbruk, psykiatri, integration, ekonomiskt bistånd, barn/ungdomar och familjer, utreda familjehem mm.

Utbrändhet är inget som jag har märkt av på min arbetsplats, men å andra sidan jobbar jag i en mindre kommun där arbetsbelastningen trots allt inte anses vara så jättehög i jämförelse med större kommuner (fast ändå är det tokmycket att göra hela tiden!)

Ingångslönen för en nyutexaminerad socionom ligger på ca 21000-22000 där jag arbetar, men lönen skiljer sig en del åt beroende på inom vilket område man vill jobba med.

Har din människosyn förändrats något om du jämför med tiden i universitet och tiden som yrkesverksam? Har nämligen lite beslutsångest, går snart ut 3an i gymnasiet och det jag finner intressan är socialt arbete (trots att jag kämpat mig igenom 3 år i naturvetenskapliga linjen), men vad jag förstått är det ganska enkelt att den emotionella påfrestningen blir för stor och man faller in i cynism, byråkratisk människosyn osv

tjabon
2008-03-23, 00:47
Min förra flickvän är socionom.

3,5 års högskolestudier + studielån och sen börja jobba för en lön
som är lägre än vad en industriarbetare har.

Kvalificerat självplågeri.........*slap*

machine gun
2008-03-23, 00:55
Min förra flickvän är socionom.

3,5 års högskolestudier + studielån och sen börja jobba för en lön
som är lägre än vad en industriarbetare har.

Kvalificerat självplågeri.........*slap*

För vissa kanske det är värt mer att ha ett arbete man trivs med än några tusenlappar extra på lönekontot?

tjabon
2008-03-23, 04:07
För vissa kanske det är värt mer att ha ett arbete man trivs med än några tusenlappar extra på lönekontot?

Jovisst.

Som så många andra "människo"-yrken är detta också kraftigt
undervärderat och underbetalt.

pragmatist
2008-03-23, 10:47
Jag har undervisat på Socialhögskolan faktiskt, lite statsvetenskap ingår i grundkursen för socionomer. Väldigt trevliga studenter och avslappnad stämning, men många verkade missnöjda med utbildningen (ja, inte min kurs då utan de andra ;) ) som upplevdes som lite väl kravlös.

Cilia
2008-03-23, 10:47
Som så många andra "människo"-yrken är detta också kraftigt
undervärderat och underbetalt.
Vem är det som gör värderingen och bestämmer att det är underbetalt?

Men du har rätt i att många yrken som kräver högskoleutbildning som har en kvinnodominans har lägre löner än motsvarande med manlig dominans.

Sen håller jag med Pistolen.
Lönen är inte allt i ett arbete. Sen finns det möjligheter att gå vidare och utvecklas.




apropå Pudzianovskis inlägg.
Man måste skilja på vad man säger i intima kretsar där alla har koll på ens uppfattning och vad man menar och vad man säger offentligt. Annars måste man räkna med att det blir andra tolkningar. Att kalla ngn för sockärring tror jag dom flesta utan annan fakta i målet tolkar som en diss.

hultman
2008-03-23, 11:11
Min förra flickvän är socionom.

3,5 års högskolestudier + studielån och sen börja jobba för en lön
som är lägre än vad en industriarbetare har.

Kvalificerat självplågeri.........*slap*

Hur många nyutexade studenter tjänar mer än 21-22 lax? :smash:

CroCop
2008-03-23, 11:27
Vem är det som gör värderingen och bestämmer att det är underbetalt?




apropå Pudzianovskis inlägg.
Man måste skilja på vad man säger i intima kretsar där alla har koll på ens uppfattning och vad man menar och vad man säger offentligt. Annars måste man räkna med att det blir andra tolkningar. Att kalla ngn för sockärring tror jag dom flesta utan annan fakta i målet tolkar som en diss.

Men knip igen nångång!!

Angel
2008-03-23, 11:32
Men knip igen nångång!!

Varför skulle hon? Hon har lika mycket rätt att uttala sig som någon annan? Dessutom är Cilia allt som oftast den enda i trådar som har något vettigt att skriva.

Angel
2008-03-23, 11:33
I övrigt har ja nog lagt ner socionomplanerna, det va en svacka. Jag ska bli bartender på kos istället...pAAArty!!111

sissa
2008-03-23, 11:34
Det e bra det, hmm, jag tror jag behöver ett jobb med mera aktion i. Höll på att somna när ja jobbade på korttidsboende. Åh att de ska va så jäkla svårt och veta vad man vill bli då.

vad var det för korttidsboende? där jag jobbar är det fullt ös mest jämt
nu är det barn och ungdomar hos oss, den yngsta är väl 7 år och äldsta 20

på en helg så är man iväg på 4 utflykter

Angel
2008-03-23, 11:38
vad var det för korttidsboende? där jag jobbar är det fullt ös mest jämt
nu är det barn och ungdomar hos oss, den yngsta är väl 7 år och äldsta 20

på en helg så är man iväg på 4 utflykter

Demens och neuropsyk.

Men jag ångrade mig sen i tråden när ja drog mig till minnes hur jag blev ollad på låret av en gubbe. Och en annan gick hela tiden runt och sa...."Ska vi lägga oss nu?".."Vad tar fröken..?"...

Vad är det för fel på män? Det va minsann inga tanter som gick runt och flashade muttan vid matbordet.

sabenada
2008-03-23, 12:19
Hur många nyutexade studenter tjänar mer än 21-22 lax? :smash:

De flesta som har pluggat något som ger jobb inom den privata sektorn.

Cilia
2008-03-23, 14:21
Varför skulle hon? Hon har lika mycket rätt att uttala sig som någon annan? Dessutom är Cilia allt som oftast den enda i trådar som har något vettigt att skriva.
det är jobbigt när någon har något att säga som man inte kan bemöta med ord men som provocerar en.

Zahna
2008-03-24, 10:12
Har din människosyn förändrats något om du jämför med tiden i universitet och tiden som yrkesverksam? Har nämligen lite beslutsångest, går snart ut 3an i gymnasiet och det jag finner intressan är socialt arbete (trots att jag kämpat mig igenom 3 år i naturvetenskapliga linjen), men vad jag förstått är det ganska enkelt att den emotionella påfrestningen blir för stor och man faller in i cynism, byråkratisk människosyn osv

Hmm, nu fick du mig att tänka till lite! Men ja, mer byråkratisk måste jag nog tyvärr erkänna att jag har blivit. Tidigare hade jag ändå en större förmåga att försöka se till bakomliggande faktorer för en människas beteende, men som jag jobbar idag finns det sällan ens tid till att träffa alla klienter vilket kan vara enormt frustrerande. Mycket tid går till att dokumentation vilket är jättebra, men samtidigt kan jag ibland känna att beslut fattas utan att det har funnits tid till att helt sätta sig in i klientens situation. Empatin tror jag dock kan öka i takt med att man får en större inblick i människors livssituation, men samtidigt kan det det förvisso vara svårt att hålla balansen till att känna empati utan att själv bli för känslomässigt engagerad. Men det beror väl kanske bland annat också på hur man är som person.
Jag tycker definitivt att du ska klura vidare på om du vill utbilda dig inom området, det finns mycket inom socialt arbete som är jätteintressant och roligt att jobba med! Och arbetar man med något som man trivs med så tror jag inte att man kan bli alltför cynisk i alla fall:)

Looney
2008-03-24, 15:08
Hmm, nu fick du mig att tänka till lite! Men ja, mer byråkratisk måste jag nog tyvärr erkänna att jag har blivit. Tidigare hade jag ändå en större förmåga att försöka se till bakomliggande faktorer för en människas beteende, men som jag jobbar idag finns det sällan ens tid till att träffa alla klienter vilket kan vara enormt frustrerande. Mycket tid går till att dokumentation vilket är jättebra, men samtidigt kan jag ibland känna att beslut fattas utan att det har funnits tid till att helt sätta sig in i klientens situation. Empatin tror jag dock kan öka i takt med att man får en större inblick i människors livssituation, men samtidigt kan det det förvisso vara svårt att hålla balansen till att känna empati utan att själv bli för känslomässigt engagerad. Men det beror väl kanske bland annat också på hur man är som person.
Jag tycker definitivt att du ska klura vidare på om du vill utbilda dig inom området, det finns mycket inom socialt arbete som är jätteintressant och roligt att jobba med! Och arbetar man med något som man trivs med så tror jag inte att man kan bli alltför cynisk i alla fall:)


Tack för ditt svar! uppskattas :)
Handlar nog mest om att försöka hitta distans och balans, antar jag (som med så mycket annat)

Sedis
2008-03-24, 17:48
Dyker in lite sent i tråden men kom hem idag:-)

Jag blev klar med socionomutbildningen jan -01 och har arbetat som behandlingsassistent, fältassistent och skolkurator sen dess. Trivs bra med mitt yrkesval och känner att det finns en bredd i utbildningen som gör det möjligt att arbeta med olika saker.

Jacksatan
2008-03-24, 17:57
Hur många nyutexade studenter tjänar mer än 21-22 lax? :smash:

Ganska många. Alla civilingenjörer och revisorer jag känner åtminstone. De nationalekonomer och statistiker jag pluggat med har alla hamnat över 23tusen. har inte jättebra koll på jurister och andra stora grupper.