handdator

Visa fullständig version : Ont vid benböj


Jimmymardberg
2008-03-21, 22:00
Jag får ont i övre trapezius när jag benböjer eller överhuvudtaget har stången bakom huvudet och nacken. Gör jag fel eller är det bara jag som är klen? :smash:


Kom med tips om hur ni håller stången vid utförandet av övningen.


tack!

rolf
2008-03-21, 22:38
Det gör nog ont för alla i början, men man vänjer sig väldigt snabbt. Sålänge man inte prickar någon utstående kota är det bara att bita ihop :)

Hank
2008-03-21, 23:04
Jag har fantastiska problem med utåtstående kotor. Som tur är har mitt gym mjuka "kondomer" man kan sätta över stången så det inte gör särskilt ont.;)
Fråga efter en sådan.

Johan_P
2008-03-21, 23:05
Jag har fantastiska problem med utåtstående kotor. Som tur är har mitt gym mjuka "kondomer" man kan sätta över stången så det inte gör särskilt ont.;)
Fråga efter en sådan.

"Kan jag få en kondom tack?"

Fat tony
2008-03-21, 23:16
man kan ju ta en handuk istället och linda in stången

-S-T-
2008-03-21, 23:46
Är du nybörjare: vänj dig i stället för att börja med kondom. Om du inte vänjer dig kan det nog vara så att du lågger stången fel, då är väl lösningen att prova sig fram.

Clarkolofsson
2008-03-22, 00:58
Tror du lägger stången för högt upp på ryggen. Lägg den under den där sista kotan som sticker ut. Good luck :hbang:

larkan
2008-03-22, 10:05
Jag lägger min påå nedre axlar, hade exakt samma problem att det gjorde ont i början. Nu när jag lägger på nedre axlarna så gör de inte ont längre..

BSOJ
2008-03-22, 11:42
Att linda på en handduk runt stången eller att använda något form av skumgummi i nylonfodral tycker inte jag är att rekommendera. Dels så ändrar man tyngpunkten, svårt att hålla kvar stången om man ryggen skulle fällas. Man ökar ju även ryggens längd vilken medför ett ökat moment i ryggen(blir jobbigare). Och dessa "kondomer" man kan trä på är oftast väldigt hala vilket gör att det är svårt att få stången att ligga kvar, små rullningen är nog oundvikligt med dessa, vilket kan medföra att man kan få ont i axlarna eller armarna.

Så jag tycker INTE man ska använda någon form av "hjälpmedel" på stången. Den smärta man kan känna där man lägger stången är bättre än att skada axeln iallafall. Det går ganska fort att bli van att lägga stången på ryggen så det är bara att bita ihop.

Jimmymardberg
2008-03-22, 12:15
tack för alla svar:) Hjälper ni till med armarna något eller låter ni stången vila helt på ryggen?

Three pigs
2008-03-22, 12:25
Hjälper i princip bara att hålla emot och balansera lite så att den inte rullar ned.
Prova att ha stången lite längre ned, eller lite längre upp på trapsen, kan ge stor skillnad. För mig, så hade jag förut stången för högt upp på trapsen, så jag fick typ blåmärken.