handdator

Visa fullständig version : magproblem...


ekkke
2008-03-21, 20:59
Jag har magproblem. Jag vet inte varför men jag har varit dålig i magen nu i snart 2 veckor, det handlar inte om gaser utan mer diare.. Vad kna det bero på om det t.ex. handlar om vad man äter? Jag är inte allergisk mot någonting.:em:

Cohen
2008-03-21, 23:00
Finns många möjliga anledningar till nämnda problem.

Om det fortsätter rekomenderar jag dig att uppsöka läkare. Är man sjuk på något sätt är en läkarmottagning, och inte ett onlineforum, rätta platsen att vara...

grimfish
2008-03-21, 23:12
Om du har haft diarré konstant - alltså inte att det bara har kommit och gått - i två veckor kan det vara bra att kontakta vårdcentral. Vinterkräksjukan är inte helt ovanlig så här års.

Jesüs
2008-03-22, 00:41
I Finland hade man en allvarlig epidemi med en diarré med en dödlighet på omkring 10% häromveckan. Det var mycket allvarligt för redan försvagade individer. 2 veckor låter, om inte annat, tråkigt. Släpa iväg dig till doktorn och red ut skiten.

Eddie Vedder
2008-03-22, 06:40
I Finland hade man en allvarlig epidemi med en diarré med en dödlighet på omkring 10% häromveckan. Det var mycket allvarligt för redan försvagade individer.

Det har jag missat. Är det något som utretts ännu? Låter som ett stort matförgiftningsutbrott.

Jesüs
2008-03-22, 09:08
Det var fråga om nån kombination av antibiotika och nån magsjuksmitta. Normalstarka personer fick vanlig - men kraftig - kräksjuka och diarré, som gick om på några dagar. Åldringar däremot låg ganska risigt till. Har för mig att om man getts antibiotika så klarade inte ens immunförsvar av bakterierna. Några dödsfall inföll trots läkarvård. Det var inte speciellt många fall, och man fick rättsida på allt genom isolering på sjukhusen. De flesta sjukdomsfall var i Egentliga Finland, dvs. Åbo med omnejd, och man antog att smittan härstammade från nån utlandsvisit.

Jesüs
2008-03-22, 09:30
Omkring 20 dödsfall var det, enligt tidningen Turun Sanomat. Tyvärr hittar jag ingen arkiverad svenskspråkig artikel.

larkan
2008-03-22, 10:28
Hej!

Har du ätit mycket fibrer det senaste? Vissa människor är känsliga mot fibrer (jag tillexempel)?

Druckit överdrivet mycket loka/ramlösa på det senaste? Det innehåller flour vilket kan ge en laxerande verkan vid ett högt intag.

Tuggummi/halstabletter i överdrivna mängder kan också ge en laxerande effekt.

Dålig mat, gammal mat som stått länge i kylen eller i skafferiet.

Johan_P
2008-03-22, 12:33
Kanske ökat på mjölkintaget nämnvärt på sistone? Du kanske är laktosintolerant.

saab900
2008-03-22, 13:27
Om du har haft diarré konstant - alltså inte att det bara har kommit och gått - i två veckor kan det vara bra att kontakta vårdcentral. Vinterkräksjukan är inte helt ovanlig så här års.

Vinterkräksjuka sitter inte i i två veckor, snarare två dagar.

Gå igenom maten och kolla så att du inte får i dig något du inte har ätit förut. Pröva probiotika, kan lindra. Som nån sa, dricker du mer mjölk? Testa att inte dricka mjölk på ett par dagar och häll sedan i dig en liter, eller köp laktoslösning på apoteket och testa med. Är du något laktosintolerant lär du märka det efter en stund *spy*
Om diaréen är väldigt besvärande för stunden kan du pröva imodium eller något annat receptfritt med loperamid, men försök undvika det, eftersom tarmen kommer att stoppa nästan helt och du kanske inte kommer att få ut varesig gaser eller något annat finns det en stor risk att du får ett kraftigt magknip.
Hur är allmäntillståndet? Trött? Febrig?
Tycker du borde ringa vårdcentralen, dom kan nog fixa en tid väldigt fort med dina symptom.

Lycka till!

grimfish
2008-03-22, 14:19
Vinterkräksjuka sitter inte i i två veckor, snarare två dagar.

Jodå, om det kommer tillbaka, vilket inte alls är ovanligt, kan det mycket väl vara i två veckor.

Eddie Vedder
2008-03-22, 16:47
Vinterkräksjuka sitter inte i i två veckor, snarare två dagar.

Jodå, om det kommer tillbaka, vilket inte alls är ovanligt, kan det mycket väl vara i två veckor.

Ni har rätt båda två skulle jag säga. Symptomen är i regel bara ett par dagar, dock bär man på noroviruset uppemot två veckor och det innebär ju att man utgör risk för att smitta andra långt efter att man själv är "frisk".

Slartibartfast
2008-03-22, 16:56
Ni har rätt båda två skulle jag säga. Symptomen är i regel bara ett par dagar, dock bär man på noroviruset uppemot två veckor och det innebär ju att man utgör risk för att smitta andra långt efter att man själv är "frisk".

Kräksjuka smittar inte innan symptomen brutit ut. Sedan smittar man upp till 48 timmar efter att man är symptomfri. Några två veckor handlar det inte om om det gäller smittorisk.

Eddie Vedder
2008-03-22, 17:14
Några två veckor handlar det inte om om det gäller smittorisk.

Partiklar av norovirus kan förekomma i avföringen i uppemot två veckor jo.

grimfish
2008-03-22, 17:23
Om unga personer som för övrigt är friska kommer till mig så här års och säger att de har haft diarré i två veckor så är vinterkräksjukan antagligen den vanligaste anledningen. Då handlar det i regel om att man har återinsjuknat, vilket är vanligt att göra. För ungefär 10 år sedan trodde man som Slartibartfast att viruset inte kunde smitta i mer än 48 timmar efteråt, men idag vet man att det kan smitta betydligt längre än så, även om det händer ganska sällan.

Snorkfröken
2008-03-22, 23:40
Omkring 20 dödsfall var det, enligt tidningen Turun Sanomat. Tyvärr hittar jag ingen arkiverad svenskspråkig artikel.

Lite fortsättning på OT...

Åbo Underrättelser hade en artikel om epidemin också (på svenska då alltså):

http://www.abounderrattelser.fi/au/1652318.php

Eddie Vedder
2008-03-23, 07:17
Åbo Underrättelser hade en artikel om epidemin också (på svenska då alltså):

http://www.abounderrattelser.fi/au/1652318.php

Ah, Clostridium difficile är visst boven. Då var det som jag trodde då, att gamla och svaga avlider och friska "bara" blir rejält sjuka är vanligt vid den typen av infektioner.

Finns ett klassiskt exempel med ärtsoppa på ett ålderdomshem i Tierp, där var det Clostridium perfringens som kontaminerade ärtsoppan, bildade toxin, smittade de äldre och några avled.

Eddie Vedder
2008-03-23, 07:32
Verkar som det dyker upp små utbrott titt som tätt på olika platser. Blev tvungen att kolla upp det lite närmare och hittade en himla massa (förvånansvärt mycket faktiskt) om Clostridium difficile. Studien nedan är bara ett exempel och det finns hur många som helst med likvärdigt innehåll och även andra studier som mer inriktar sig på behandling, symptomidentifiering o.s.v..

BACKGROUND: Recent outbreaks of severe cases of Clostridium difficile-associated diarrhea (CDAD) reported in North America, the United Kingdom, and The Netherlands have emphasized the importance of an ongoing epidemiological surveillance of CDAD.
[...]
RESULTS: One hundred fifty-one cases of CDAD were diagnosed; 147 clinical records could be reviewed, and 131 strains were studied. The overall incidence of CDAD was 1.1 cases per 1,000 patients admitted, but incidence rates were higher in 2003-2004, compared with 2000-2002 (P=.017). Diarrhea was community acquired in 28 patients (19%). For patients with healthcare-associated CDAD, transmission of the strain from patient to patient (ie, infection with a strain of the same serogroup and PCR ribotype as the strain isolated from another patient hospitalized in the same ward or in a linked ward in the previous 2 months) was demonstrated in 12 cases (10.1%). Eleven percent of strains were positive for binary toxin. Binary toxin-positive strains were associated with more-severe diarrhea (P=.01) and with a higher case-fatality rate (P=.03). A specific clone of C. difficile (serogroup H, PCR ribotype sa026) accounted for 35 (26.7%) of all the strains isolated, but this clone was found both in healthcare-associated and community-acquired cases...

Clinical features of Clostridium difficile-associated infections and molecular characterization of strains: results of a retrospective study, 2000-2004. Infect Control Hosp Epidemiol. 2007 Feb;28(2):131-9.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/sites/entrez?db=pubmed&uid=17265393&cmd=showdetailview&indexed=google

Men som sagt, kanske är lite väl offtopic nu.:D