handdator

Visa fullständig version : Bo och studera i Ohio, USA


thomast
2008-03-21, 17:09
Mitt universitet erbjuder två ekonomistuderande varje år att åka och studera ett år i Toledo, Ohio, USA. Jag funderar på att söka en av platserna nästa år. Men jag har lite funderingar som någon kanske kan svara på.

1. Någon som bott i USA och kan berätta lite om hur det är? Speciellt om ni bott i det området.

2. Min sambo (som då kommer att vara min fru eftersom vi gifter oss om mindre än tre månader) vill jag ju gärna ha med mig men hon får ju bara stanna i tre månader utan jobb eller plugg. Någon som vet hur det går att lösa? Hur funkar intagningen på universitet i USA om hon ska söka på vanligt sätt?

3. Hur funkar det med försäkringar och sånt. Måste vi skaffa sjukförsäkringar eller löser svenska staten det?

4. Någon som kan beskriva själva staten Ohio? Alltså väder, städer, folket, natur, tillgång till boende, mycket och se?

Pudzianovski
2008-03-21, 17:26
Fråga 4. Står rätt bra här: http://en.wikipedia.org/wiki/Ohio

En hel del översvämmningar där just nu.

Exdiaq
2008-03-21, 18:52
Mitt universitet erbjuder två ekonomistuderande varje år att åka och studera ett år i Toledo, Ohio, USA. Jag funderar på att söka en av platserna nästa år. Men jag har lite funderingar som någon kanske kan svara på.

1. Någon som bott i USA och kan berätta lite om hur det är? Speciellt om ni bott i det området.

2. Min sambo (som då kommer att vara min fru eftersom vi gifter oss om mindre än tre månader) vill jag ju gärna ha med mig men hon får ju bara stanna i tre månader utan jobb eller plugg. Någon som vet hur det går att lösa? Hur funkar intagningen på universitet i USA om hon ska söka på vanligt sätt?

3. Hur funkar det med försäkringar och sånt. Måste vi skaffa sjukförsäkringar eller löser svenska staten det?

4. Någon som kan beskriva själva staten Ohio? Alltså väder, städer, folket, natur, tillgång till boende, mycket och se?




2. Nej, hon måste åka efter tre månader om hon inte studerar eller har arbete (tror det måste vara ett speciellt arbete som staden verkligen har nytta av också). En lösning som jag inte vet hur pass laglig den är, är att hon efter tre månader åker över till Kanada och spenderar en vecka där för att sedan åka över till USA igen och på så sätt kan spendera ytterligare 3 månader i landet.

3. Ditt universitet fixar en försäkring kanske? Svenska staten fixar inte det till dig i alla fall. T.ex. om du blir skadad och får sjukhuskostnader i USA så går inte svenska staten in och betalar.

Hobbes
2008-03-21, 19:21
2. Hon kan söka kurser på universitetet förstås som freemover, antar att hon inte är ekonomstudent. Kontakta universitetet bara! Har själv gjort så - sökte och läste i Calgary, Kanada 4 terminer, fixade allt själv.

http://www.utoledo.edu/menu/prospective.html
Här bör ni finna allt som behövs.

3. Du åker via utbyte väl? Då får du via CSN låna pengar till försäkringar och dylikt. Som sagt kolla upp allt sånt noga, vad och vad som inte ingår! Ditt International Office bör kunna allt sånt. Du skall vara försäkrad igenom ditt utbyte så att säga!

Lycka till med sökandet!

Vilket universitet läser du vid förresten?

Per B
2008-03-21, 19:34
Ursäkta om det är lite off-topic, men om du ska plugga i Ohio måste du besöka Cedar Point (http://www.cedarpoint.com/), och åka "Millenium Force"! *drool* (Längtar tillbaka)

Anna.L
2008-12-13, 18:40
Putar upp den här tråden igen. Jag är Thomas fru och vi har nu fått reda på att jag högst troligt kommer att kunna följa med utan att behöva plugga själv. Jag får söka ett F-2 visa (mer info (http://faq.visapro.com/F2-Visa-FAQ.asp)). Enda nackdelen är att jag inte får jobba utöver volontärarbete. Men jag är lite intresserad av fråga 1 & 4 som Thomas ställer i sitt första inlägg.

Jag har sökt runt en hel del och läst om Ohio och Toledo och mitt intryck är väl inte jättepositivt. Det verkar vara ett område som är på väg att dö ut och många flyttar därifrån. Jag känner mig tveksam till att åka dit men samtidigt ser jag ju vilken möjlighet det är. USA är ju ändå alltid USA. Toledo är med svenska mått mätt en stor stad men med amerikanska mått en liten.

Finns det någon som har bättre koll på USA än mig och som kan avgöra om mina funderingar är befogade?

Hobbes: Vi läser båda på Luleå tekniska universitet.