handdator

Visa fullständig version : enorma blåmärken vid marklyft


Animalistic
2008-03-21, 16:07
bara jag som får enorma blåmärken? främst kring knät och smalbenet(?)?
såg en video där man rekomenderar att man ska dra stången längst med benen, men det gör riktigt svinont! tvekar på att detta ska vara det "riktiga" utförandet

mvh

larkan
2008-03-21, 16:09
bara jag som får enorma blåmärken? främst kring knät och smalbenet(?)?
såg en video där man rekomenderar att man ska dra stången längst med benen, men det gör riktigt svinont! tvekar på att detta ska vara det "riktiga" utförandet

mvh

Jag har fått skrapsår som är röda. Du ska väl ha stången så nära in mot benen och kroppen som möjligt. Sen när du gör utförandet av marklyft ska de "vara som att du trycker dig igenom marken med fötterna" detta rådet har jag fått ifrån Scratch

Yes
2008-03-21, 16:09
Det är väl i varje fall onödigt att skrapa stången efter smalbenen?

stevebc
2008-03-21, 16:09
Brukar få blåmärken på smalbenen när jag sätter ner stången.

tigerofsweden
2008-03-21, 16:09
bara jag som får enorma blåmärken? främst kring knät och smalbenet(?)?
såg en video där man rekomenderar att man ska dra stången längst med benen, men det gör riktigt svinont! tvekar på att detta ska vara det "riktiga" utförandet

mvh

Har fått för mig att man skall stryka stången längst benen. Du härdar dig ;)

Zibbe
2008-03-21, 16:11
bara jag som får enorma blåmärken? främst kring knät och smalbenet(?)?
såg en video där man rekomenderar att man ska dra stången längst med benen, men det gör riktigt svinont! tvekar på att detta ska vara det "riktiga" utförandet

mvh

Jag har samma problem :S Men nu när man börjar vänja sig så tänker jag inte så mycket på det längre.

Mapa
2008-03-21, 16:12
väldigt sällan.. 2 ggr har jag blodat lite.. men aldrig blåmärken

Animalistic
2008-03-21, 16:13
tack alla ^^ haft samma blåmärken sen tre veckor tillbaks och dom blir bara större & större :confused: men får väl se vad som händer då i framtiden, ska teknik-marka nästa fredag =P

Martin Löwgren
2008-03-21, 16:29
Helt normalt. Har jag en patient med stora blåmärken på underbenen vet jag att det är en riktig karl :thumbup:

Johan_P
2008-03-21, 16:43
Hade det i början. Efter en del teknikträning fick jag bort det.

-S-T-
2008-03-21, 17:16
Jag har fått blåmärken, men även skrapmärken på underarmarnas insida.

Tjuckot
2008-03-21, 17:55
jämnt blåmärken på smalbenen efter ett markpass. Känns hyffsat normalt.

machine gun
2008-03-21, 18:05
Jag har fått blåmärken, men även skrapmärken på underarmarnas insida.

Hur marklyfter du egentligen?

Tjuckot
2008-03-21, 18:09
Hur marklyfter du egentligen?

En kompis på gymmet fick stora jävla märken på underarmarna när han markade, såg ut som han spräckt hela underarmsmuskulaturen, lite freakyfreaky.

larkan
2008-03-21, 18:10
En kompis på gymmet fick stora jävla märken på underarmarna när han markade, såg ut som han spräckt hela underarmsmuskulaturen, lite freakyfreaky.

Underarmarna blev la lite för mkt belastade, de kan itne vara speciellt nyttigt för kroppen va?

mini
2008-03-21, 18:13
Helt normalt. Har jag en patient med stora blåmärken på underbenen vet jag att det är en riktig karl :thumbup:

Wohoo, jag är en riktig karl... *rolleyes*

Yes
2008-03-21, 18:19
Hur gör ni egentligen för att få dessa märken? När jag marklyfter brukar jag låta stången dra lite lätt mot benen, men aldrig så att det gör ont eller lämnar märken efter sig.

machine gun
2008-03-21, 18:20
En kompis på gymmet fick stora jävla märken på underarmarna när han markade, såg ut som han spräckt hela underarmsmuskulaturen, lite freakyfreaky.

Jag lyfter uppenbarligen inte tillräckligt tungt :D Blåmärken på smalbenen får man ju däremot.

Spiffy
2008-03-21, 18:23
Skrapsår som ibland börjar blöda och en fläck ovanför knäskålen där det inte finns något hår kvar lyckas jag med. Men blåmärken? sparkar ni på stången eller?

stevebc
2008-03-21, 18:27
Hur gör ni egentligen för att få dessa märken? När jag marklyfter brukar jag låta stången dra lite lätt mot benen, men aldrig så att det gör ont eller lämnar märken efter sig.När jag sätter ner stången så brukar den studsa till mot smalbenen eller nudda vid, tillräckligt med vikt så räcker det att den nuddar vid.

bubbe
2008-03-21, 18:33
Smalbenen har både gamla ärr och skrapsår. Är en sådan människa som inte får blåmärken speciellt lätt annars skulle det nog vara gul/blått där också.

Drar alltid stången längs benen.

Knäna har jag inga problem med fast å andra sidan kör jag inte negativa marklyft.

joriice
2008-03-21, 18:52
Välj någon annan övning? Det är ju för fan jämförbart med att en löpare skulle springa med spikskor (med spikarna inåt). "No pain no gain" för all del, men det verkar ju bara löjligt.

stevebc
2008-03-21, 18:56
Välj någon annan övning? Det är ju för fan jämförbart med att en löpare skulle springa med spikskor (med spikarna inåt). "No pain no gain" för all del, men det verkar ju bara löjligt.Blåmärken påverkar inte hypertrofi/styrkeökningar.

bubbe
2008-03-21, 18:57
Välj någon annan övning? Det är ju för fan jämförbart med att en löpare skulle springa med spikskor (med spikarna inåt). "No pain no gain" för all del, men det verkar ju bara löjligt.

Riktigt så farligt är det väl ändå inte.....

långbyxor, långa strumpor, tejp mm.

Tänk på att stången ska ligga mot smalbenen redan på golvet och dras längs med, inte en bit ifrån och sen smälla in i benen.

joriice
2008-03-21, 19:03
Blåmärken påverkar inte hypertrofi/styrkeökningar.

Detsamma med spikhål i fötterna, *popcorn* Men kör på!

Animalistic
2008-03-21, 19:04
Välj någon annan övning? Det är ju för fan jämförbart med att en löpare skulle springa med spikskor (med spikarna inåt). "No pain no gain" för all del, men det verkar ju bara löjligt.

haha *bs*

Timme
2008-03-21, 19:16
Detsamma med spikhål i fötterna, *popcorn* Men kör på!

spikhål i fötterna är väl ändå värre?

Blåmärken är ju förtusan ingenting! Man lämnar inte bort en så vansinnigt bra övning som marklyft bara för att man får blåmärken? Tidigare fick jag mängder med blåmärken men jag får inte det längre. Har väl antagligen blivit härdad.

-S-T-
2008-03-21, 23:57
Hur marklyfter du egentligen?

Jag har underarmarna så att de kommer i kontakt med låren, eller rättare sagt byxbenen. Svett + friktionen = skrapmärken.

Jag tror inte det är så värst ovanlig "nybörjaråkomma".