handdator

Visa fullständig version : Så här.


STarfish
2003-05-21, 12:20
Hej, jag tänkte berätta lite hur jag kör nu för och försöka bli av med lite vikt "fläsk"
Jag är inte så erfaren när det gäller träning och kost.
Men jag vill mest se vad ni tycker och tänker om min träning och mat, ni får gärna ge mig tips och säga till om nåt inte ser bra ut :thumbup:

[[[ Jag är 1.75 lång och väger 76-78kg 20 år gammal ]]]


10:30 Varje dag utom på söndagar så går jag ca: 7-9 km i rask takt på morgonen med tom mage.

12:00 äter jag frukost som brukar vara 2 knäckebröd med lite kaviar eller mjukost, pastasallad med tonfisk och 1 glas mjölk.

16:00 äter jag 1 nudel och lite pasta sallad, kanske knäckebröd.

18:00 1 äpple eller päron och 1 kokt ägg.

Sen äter jag inte mer efter kl 18:00

jag äter runt 1500 kcal om dagen, men tror det kanske är lite för lite.

men jag rör inte på mig så mycket sen resten av dagen efter jag gått, kanske händer jag gör lite armlyft eller armhävningar vad det nu kallas och lyfter lite vikter.

jag dricker inte alkohol eller äter inget godis och skit!

jag vill bara bli av med fläsk, och tycker detta här funkar bra hittils och det gör mig ingenting om jag blir av med lite muskler under tiden...

När jag tittar i spegeln så ser jag iallafall smalare ut än jag gjorde innan jag började...

Tipsa mig gärna!



;)

King Grub
2003-05-21, 12:37
Varför svälter du dig? När du dessutom är helt normalviktig? Den där "dieten" var bland det värsta jag sett på länge. Där har du tagit för mycket bantiningstips från Hemmets Journal. Och det där är garanterat inga 1500 kcal, vilket även det skulle varit för lite!

Du går alltså 18 timmar (!!!) utan mat varje dygn! Det är helt vansinnigt, och med där upplägget ser du säkert smalare och smalare ut, men det är muskler som rasar av dig.

För det första måste du äta fler gånger. Äter du första målet klockan 12, så är klockan 3, 6, 9 och 12 igen, för jag antar att du går och lägger dig rätt sent med de vanorna.

Det finns absolut ingen anledning att inte äta efter 18:00, speciellt inte om inte kommer att äta igen förrän mitt på dagen nästa dag. Det är ju 18 timmars svält! :smash:

Om du inte rör på dig så mycket behöver du kanske 2000 kcal, även om det också är i minsta laget. Det betyder 4 måltider med 500 kcal eller 5 måltider med 400 kcal. Jag tycker du skall ligga på minst 2500 kcal per dag, vilket inte är särskilt mycket det heller för en kille i din ålder.

Du äter alldeles för lite protein. Det behöver du äta vid varje mål, med ungefär 3-4 timmars mellanrum, eftersom du inte kan lagra protein för framtida bruk som du kan med kolhydrater och fett.

Dessutom äter du toklite fett, vilket helt kommer att strypa din fettförbränning. Utan fett, inget fett förbrännt.

Välj en långsam kolhydratkälla per mål (parboiled ris, flerkornsbröd, pasta, all-bran, flingor, havregröt t ex) och en proteinkälla (fågel, fisk, kött, ägg, skaldjur, keso, kesella t ex). Välj gärna ett magert proteinalternativ, men häll då på en bra olja, som raps- eller olivolja över maten för att få i dig det bra fettet. Eller ät fet fisk, som är den kanske bästa fettkällan (makrill, lax, sill osv).

Öka matintaget. Du svälter. Om det är mager och benig helt utan muskler du vill se ut, så fortsätt som du gör, men om du vill bli hård och se bra ut, ät mer. Rör hellre på dig mer. Träna styrketräning.

STarfish
2003-05-21, 12:57
okej då var jag helt ute och cyklade, "pinsamt"
jag vill inte likna en tjej liksom!
du sa jag hade normal vikt, men jag har fläsk runt magen och det vill jag inte ha.

oki ska käka 4 måltider om dagen med 500 kcal i varje.

Vilket fett ska jag käka och hur mycket om dagen? du snacka nåt om olja, jag har bara matolja hemma.

finns där nåt jag inte ska äta fram mot kvällen innan jag ska lägga mig?

kan jag äta vitt bröd? jag äter mycket knäckebröd kan jag ha mjukost och skinka och sånt på knäckebrödet?

hehe vilken amatör jag e! men fan man måste lära sig nån gång...




:smash:

phillimon
2003-05-21, 13:43
Du gjorde ungefär samma misstag som jag gjorde... Vill också få bort fetter runt magen och åt därför inga kcal men det är fel sätt.. inget att skämmas för iaf... ;)

Är ingen expert, barbapappa kan det där med kost mycket bättre än mig..

Men tror nog att du skulle skära ner lite på kolhydraterna och käka mer kött t ex kycklign och tonfisk för att få upp proteinet... Vitt bröd ska du försöka undvika eftersom det har ett väldigt högt GI och det skadar din fett förbränning.

Här kanske du kan få ännu mer tips..
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?s=&threadid=10943

phillimon
2003-05-21, 13:45
knäckebröd har också hyfsat högt GI... men det är ju så jävla gott:eating: :eating: :eating: :D

STarfish
2003-05-21, 13:54
Vad ska jag äta mycket av och vad ska jag äta lite av då?
Jag vet jag ska ha mycket protein. men ska jag ha lika mycket fett eller kolhydrater som protein? jag blir helt yr i huvet asså..

sen vilket fett ska jag käka?

asså vilka problem det ska va bara för att förlora några kilo fläsk.

phillimon
2003-05-21, 14:02
håller med dig... väldigt stort problem att bara få bort några kilon :(

Jag har bara varit riktigt angagerade i min kost och så den närmaste månaden och har själv flera frågor jag behöver få svar på... Känner igen mig overhört mycket i din situation och vet att det är riktigt jobbigt när man inte vet ett dug vad som är bra att äta och vad som inte är bra...

Kan tyvär inte säga hur mcyket fett respektiv kolhydrater du ska äta för det kan jag inte själv.

Det jag själv har börjat göra nu efter att ha avslutat min svält diet är att undvika all dåligt mat och grädd såser och liknande och ska nu försöak dra ner på kolhydrater som pasta och sånt tycker det är väldigt svårt eftersom t ex pasta mättar så bra...

Men du kan kolla på www.paulun.com där finns mycket olika tabeller och förklaringar om GI och olika fetter..

STarfish
2003-05-21, 14:18
är det fleromättade fetter man kanske ska käka, men hur mycket? jag har majs olja hemma om det är nåt ???

King Grub
2003-05-21, 14:20
Vilket fett ska jag käka och hur mycket om dagen? du snacka nåt om olja, jag har bara matolja hemma.

Stryk matoljan och skaffa rapsolja eller olivolja. Fiskolja är ännu bättre, men dyrare. Ät feta fiskar. Har du bestämt dig för 2000 kcal, så ligg inte under 20 energiprocent fett, dvs 400 kcal från fett. Totalt alltså, all mat inräknad, inte bara olja.

finns där nåt jag inte ska äta fram mot kvällen innan jag ska lägga mig?

Du kan äta i stort sett vad som helst, så länge du ligger på energiminus, men undvid snabba kolhydrater. Exempel:

* Grovt flerkornsbröd med markill i tomat.

* Liten tallrik havregröt och ett par ägg

* Frukt och kesella.

kan jag äta vitt bröd? jag äter mycket knäckebröd kan jag ha mjukost och skinka och sånt på knäckebrödet?

Nej, bort med både knäcke och vitt bröd. Ät bröd med långsamma kolhydrater: grovt flerkornsbröd. Mjukost och skinka är fint.

Jag vet jag ska ha mycket protein. men ska jag ha lika mycket fett eller kolhydrater som protein? jag blir helt yr i huvet asså..

Prova med 2-3 gram protein per kilo kroppsvikt. Fettet enligt ovan. Resten långsamma kolhydrater. Titta i en GI-tabell: 70 och under är långsamma.

STarfish
2003-05-21, 14:54
okej nu fick jag reda på en del jag inte visste redan tack.
det här e värre än matte lektionerna i skolan :P

Jag tror jag gör som så att jag kommer äta vanlig mat, nyttig mat. och ingen pizza, kebab tallrikar, mcdonalds och skit.

Men jag kommer dra ner på de feta såserna och kastar hellre på en bit mer kött, men inte kött som badat i fritösen och annat flottigt mög.

Också skippar jag godis chips och allt onödigt, onyttigt.
Motionerar dom dom där kilometerna jag kör varje morgon och ligga runt 2000-2500 kcal om dagen.

Då borde det ge nåt resultat i längden...

för jag har inte råd och hålla på och köpa ett helt nytt skafferi och massa protein drinkar och så.

men nu vet jag på ett ungefär hur min mat ska se ut.

"energiminus" tror jag vet vad det menas med men skulle gärna ha en förklaring hehe...
:hbang:

King Grub
2003-05-21, 15:00
Originally posted by STarfish
okej nu fick jag reda på en del jag inte visste redan tack.
det här e värre än matte lektionerna i skolan :P

Jag tror jag gör som så att jag kommer äta vanlig mat, nyttig mat. och ingen pizza, kebab tallrikar, mcdonalds och skit.

Men jag kommer dra ner på de feta såserna och kastar hellre på en bit mer kött, men inte kött som badat i fritösen och annat flottigt mög.

Också skippar jag godis chips och allt onödigt, onyttigt.
Motionerar dom dom där kilometerna jag kör varje morgon och ligga runt 2000-2500 kcal om dagen.

Då borde det ge nåt resultat i längden...

för jag har inte råd och hålla på och köpa ett helt nytt skafferi och massa protein drinkar och så.

men nu vet jag på ett ungefär hur min mat ska se ut.

"energiminus" tror jag vet vad det menas med men skulle gärna ha en förklaring hehe...
:hbang:

Det där låter mycket bättre! :thumbup:

Kör gärna lite styrketräning! Det är helt överlägset vad gäller att få en kropp som ser bra ut. Dessutom ökar varenda gnutta muskelmassa du lägger på dig din förbränning, så du bränner mer fett hela dygnet, utan att göra något. Muskler är aktiv vävnad, och kräver energi (kalorier) för att bara finnas till.

Energiminus är när du äter mindre än du gör av med, helt enkelt. Om du äter lika mycket som du förbrukar, ligger du i energibalans, dvs din vikt går varken upp eller ner. Obs att du bränner kalorier dygnet runt, även om du ligger blickstilla i sängen, inte bara när du motionerar eller rör på dig.

STarfish
2003-05-21, 15:06
:D men då kör jag på detta!

då tänkte jag rätt när det gällde det där med energi.

jag tror jag ska ta upp styrke träningen igen :thumbup: