handdator

Visa fullständig version : Dubbla pass


loztdignity
2008-03-21, 13:56
Hallå!

Jag kör ibland dubbla pass, dvs gym + kondition efter varandra i valfri ordning.

Det kan bli till exempel att köra först bröst, typ 12 set + mage 10 set och sen dra iväg direkt på 1h spinning-pass.

Är detta bra/dåligt? Jag vill shapea till mig, har inga bodybuildarambitioner och vill vara vältränad och stark.

Om man nu kör dubbla pass, finns det nåt sätt att hålla uppe orken för ibland blir det rejält jobbigt på spinningen och jag har ingen energi?

Är det bättre att köra konditionsbiten först eller efter gymmandet?

Är det bättre att köra kondition/gym på olika dagar? Vad är optimalt liksom

Commando1980
2008-03-21, 14:08
Hallå!

Jag kör ibland dubbla pass, dvs gym + kondition efter varandra i valfri ordning.

Det kan bli till exempel att köra först bröst, typ 12 set + mage 10 set och sen dra iväg direkt på 1h spinning-pass.

Är detta bra/dåligt? Jag vill shapea till mig, har inga bodybuildarambitioner och vill vara vältränad och stark.

Om man nu kör dubbla pass, finns det nåt sätt att hålla uppe orken för ibland blir det rejält jobbigt på spinningen och jag har ingen energi?

Är det bättre att köra konditionsbiten först eller efter gymmandet?

Är det bättre att köra kondition/gym på olika dagar? Vad är optimalt liksom

optimalt för vad?

det är inte speciellt bra ur ett muskelbyggande perspektiv. men människor har ju olika prioriteringar; trivs du med det du gör samt får de resultat du vill, så fortsätt med det.

att äta ngt i mellan passen är att rekommendera (ur muskelbyggande perspektiv), men samtidigt kan ju för mkt mat i magen vara obehagligt under spinning pass. att dra i sig lite flytande kolhydrater+protein efter styrkepassen vore nog en bra idé.

jag skulle kört kondition och styrka på olika dagar, men återigen beror det på vad DU prioriterar.

för mkt konditionsträning är inte optimalt för muskelbyggande, men betyder inte att du behöver optimera varje variabel för att få resultat.

Eddie Vedder
2008-03-21, 14:28
Att köra dubbla pass på raken är ju knappast optimalt, dock inte bortkastat. Jag gör det ibland och trivs med det, min prioritering ligger ju på konditionen så då kör jag alltid den först.

Kanske en dryg timmes konditionsträning, sedan ner i gymmet och kör en timmes styrketräning. Jag brukar aldrig käka något däremellan, inte ens någon form av sportdryck eller så men det är något jag troligtvis borde egentligen.

I övrigt visar den här studien av den kände svenske forskaren Bengt Saltin m.fl. fördelar med två pass på samma dag följt av en hel vilodag istället för ett pass per dag:

http://jap.physiology.org/cgi/content/abstract/98/1/93

Skeletal muscle adaptation: training twice every second day vs. training once daily. J Appl Physiol 98: 93-99, 2005.

loztdignity
2008-03-21, 17:02
Det finns väl fler lägen än optimalt och bortkastat? Det lär ju vara en miljon gånger bättre än att inte träna alls menar jag och faktiskt vara riktigt bra, kanske inte om man vill bli bodybuilder men för en allmänt stark fysik?

Hm, jag brukar köra styrkan först men kanske det är bättre att köra den efteråt?
Jag brukar köra proteinpulver blandat med dextro under passen, helst efter styrkan och inför konditionen.

Ska nog poängtera att jag inte är ute efter stora muskler överhuvudtaget. Då hade jag för det första inte kört så mycket kondition som jag gör och inte gjort det på samma dag som styrkan.

machine gun
2008-03-21, 17:28
Det finns väl fler lägen än optimalt och bortkastat? Det lär ju vara en miljon gånger bättre än att inte träna alls menar jag och faktiskt vara riktigt bra, kanske inte om man vill bli bodybuilder men för en allmänt stark fysik?

Absolut.


Jag brukar köra både dubbel- och trippelpass när jag har tid. Kanske inte optimalt ur nåt slags muskelbyggarperspektiv, men helt klart betydligt hälsosammare än att ligga på soffan mellan passen i rädsla för att bli katabol och förlora värdefull muskelmassa.

larkan
2008-03-21, 17:33
Får man ta en del av frågan så slipper man starta en egen tråd?

Om man vänder på det hela och säger Kan man först springa 40-50 minuter och sedan simma ca 1 timma, ger de maximal effekt eller ska man ta det dag för dag.

Som tex idag sprang jag vid 14:00 och egentligen skulle simmat runt denna tiden, men känner mig lite små förkyld så simmar ej idag.

Eddie Vedder
2008-03-21, 17:35
Det finns väl fler lägen än optimalt och bortkastat?

Ja och det var hela min poäng.:) Alltså att man utan problem kan lägga upp träning och kost på ett sätt som inte är 100% enligt skolboken men ändå få fullt tillfredsställande resultat.

Jag är övertygad om att överdriven optinojja gör mer skada än nytta, jag skulle i alla fall själv prestera sämre i min träning om jag ständigt hade i tankarna hur jag på absolut bästa sätt ska sköta mig när jag inte tränar.

machine gun
2008-03-21, 17:37
Kan man först springa 40-50 minuter och sedan simma ca 1 timma, ger de maximal effekt eller ska man ta det dag för dag.

Vi har tom schemalagt så en dag i veckan med klubben, där vi först har löpning, sen simning.

larkan
2008-03-21, 17:39
Vi har tom schemalagt så en dag i veckan med klubben, där vi först har löpning, sen simning.

Okej, jag funderar på att slänga in de med:D

Förlåt för OFF-TOPIC, men det är nog svingött att springa as fort och bli svettig, sen rusa in i gymmet/badhusets och duscha av mig fort sen simma en 1 timme;:P

Eddie Vedder
2008-03-21, 17:40
Om man vänder på det hela och säger Kan man först springa 40-50 minuter och sedan simma ca 1 timma, ger de maximal effekt eller ska man ta det dag för dag.

Studien jag länkade till handlar inte om just löpning följt av simning men i övrigt stämmer den bra överens med din fråga tycker jag.

Principen är densamma så läs den gärna.:)

larkan
2008-03-21, 17:41
Studien jag länkade till handlar inte om just löpning följt av simning men i övrigt stämmer den bra överens med din fråga tycker jag.

Principen är densamma så läs den gärna.:)

Tack så mkt, ska läsa den med desamma!

loztdignity
2008-03-21, 19:33
Får man ta en del av frågan så slipper man starta en egen tråd?

Om man vänder på det hela och säger Kan man först springa 40-50 minuter och sedan simma ca 1 timma, ger de maximal effekt eller ska man ta det dag för dag.

Som tex idag sprang jag vid 14:00 och egentligen skulle simmat runt denna tiden, men känner mig lite små förkyld så simmar ej idag.

Kolla rapporten som EddieVedder länkade till.

loztdignity
2008-03-21, 19:35
Ja och det var hela min poäng.:) Alltså att man utan problem kan lägga upp träning och kost på ett sätt som inte är 100% enligt skolboken men ändå få fullt tillfredsställande resultat.

Jag är övertygad om att överdriven optinojja gör mer skada än nytta, jag skulle i alla fall själv prestera sämre i min träning om jag ständigt hade i tankarna hur jag på absolut bästa sätt ska sköta mig när jag inte tränar.

Ja det har du verkligen rätt i, det är lätt att börja tänka för mycket på träning ur alla aspekter och speciellt om man har perfektionistiska drag och är ambitiös är det nog bra att lära sig att slappna av lite och bara träna på utan att analysera sönder det hela för mycket.

Commando1980
2008-03-21, 20:24
Det finns väl fler lägen än optimalt och bortkastat? Det lär ju vara en miljon gånger bättre än att inte träna alls menar jag och faktiskt vara riktigt bra, kanske inte om man vill bli bodybuilder men för en allmänt stark fysik?


det är ju det jag säger. det är ju du som frågar om vad som är optimalt.

loztdignity
2008-03-21, 20:32
Oj jag använde faktiskt ordet optimalt i min första post.

Aja, menade inte riktigt optimalt på det sättet att jag vill maximera muskeltillväxt, dåligt ordval I guess. Syftade huvudsakligen på vilket som var att rekommendera rent allmänt och huruvida det är för mycket ansträngning och lönar sig för litet att lägga passen efter varandra opposed to att dela upp dem på två dagar =)

Commando1980
2008-03-21, 20:57
Oj jag använde faktiskt ordet optimalt i min första post.

Aja, menade inte riktigt optimalt på det sättet att jag vill maximera muskeltillväxt, dåligt ordval I guess. Syftade huvudsakligen på vilket som var att rekommendera rent allmänt och huruvida det är för mycket ansträngning och lönar sig för litet att lägga passen efter varandra opposed to att dela upp dem på två dagar =)

det märker du ju själv.

utifrån dina EGNA prioriteringar.

purplehaze
2008-03-29, 15:19
Lånar tråden och frågar något jag undrat över länge.
Då jag är ledig gillar jag att ta ett styrkepass på morgonen, vilopaus på dagen för att sedan fortsätta med andra muskelgrupper på kvällen.

Positivt/negativt med detta?
Utveckling kontra tidsåtgång.

loztdignity
2008-03-29, 15:40
Intressant.

Rent mentalt skulle jag ha svårt med det där att styrketräna 2 gånger per dag. Det går mycket lättare att t ex gymma först tidigt och sen springa/spinning på kvällen men just två styrkepass skulle kännas tufft.

Men alltså en dag är ju inte någon absolut tidsenhet, en del gymmar varannan dag, en del varje och du två gånger om dagen.
Vad jag menar är att jag inte tror det spelar någon större roll, många kör ju t ex Bröst + Triceps + Axlar under ETT pass och om du delar upp det och t ex kör bröst på morgonen och sen triceps + axlar på kvällen så visst.

Men jag förstår inte poängen med att INTE köra hela passet på en gång, musklerna växer inte av mängden styrketräning utan av vila och kost efteråt.
Dessutom verkar det mest mentalt jobbigt att veta att man måste träna en gång till samma dag efter det första passet är klart