handdator

Visa fullständig version : Försöka få operation, eller inte?


Jordson
2008-03-20, 20:44
Hej. Jag gick ner cirka 30 kg under två olika perioder på några månader och har nu en del löst skinn på magen. Det är inga enorma mängder, och det syns nästan bara när jag sitter ner (huden där det är blir lite rynkigare osv). Jag har börjat styrketräna och kommer nog gå upp några kilo till hösten. Tror ni denna hud kommer försvinna om jag sedan går ner långsamt efter min viktuppgång? Eller ska jag försöka få en operation?
Läste någonstans här att hudens elasticitet (stavning) försvinner där man har bristningar. Jag har bristningar på magen, kommer detta göra att det inte kan dra ihop sig?

King Grub
2008-03-20, 20:50
Har du bristningar är det högst troligt att du inte kommer att återfå en hud som du hade innan du var överviktig. Hud med bristningar drar inte ihop sig, tyvärr.

Jordson
2008-03-20, 20:52
Har du bristningar är det högst troligt att du inte kommer att återfå en hud som du hade innan du var överviktig. Hud med bristningar drar inte ihop sig, tyvärr.

Så operation är ända lösningen?

King Grub
2008-03-20, 21:07
Om det är så hemskt. Tror inte du får det gratis direkt om det bara handlar om lite rynkig hud. Lite rynkig hud som bara syns när man sitter ner låter, faktiskt inte, som något himlastormande problem (även om den som har det kanske kan uppleva det annorlunda).

Jordson
2008-03-20, 21:11
Om det är så hemskt. Tror inte du får det gratis direkt om det bara handlar om lite rynkig hud. Lite rynkig hud som bara syns när man sitter ner låter, faktiskt inte, som något himlastormande problem (även om den som har det kanske kan uppleva det annorlunda).

Alltså, jag kan ju dra ut en hel del också, ett par centimeter i alla fall. Vet inte vart "gränsen" går för om det är gratis eller inte?

Jordson
2008-03-20, 21:17
Finns det förresten någon åldergräns på operationen?

illuminaughty
2008-03-21, 22:57
Jag var ihop med en tjej som var kraftigt överviktig som ett par år efter att vi separerat gick ner runt 20 kg och blev normalviktig, och hade ganska skapligt med lös hud på magen.
Bukplastiken hon gjorde gick på omkring 30 000, men hon tyckte det var värt det eftersom hennes viktframsteg inte syntes annars. Plus att det såg otroligt groteskt ut.
Så det är nog inte att tänka på att du skulle "få" en operation betald, eftersom det kommer klassas som en skönhetsoperation.

Slartibartfast
2008-03-21, 23:43
Jag var ihop med en tjej som var kraftigt överviktig som ett par år efter att vi separerat gick ner runt 20 kg

20 kg är ju iofs en ganska vanlig byggarbulk/deff. (tjejen var antagligen kortare än de flesta byggarkillar, dock)

Är en sån viktförändring tillräcklig för att skapa lös hud?

skivan
2008-03-23, 21:16
20 kg är ju iofs en ganska vanlig byggarbulk/deff. (tjejen var antagligen kortare än de flesta byggarkillar, dock)

Är en sån viktförändring tillräcklig för att skapa lös hud?

Om hon har hudbristningar, ja.



Posta gärna före/efter bilder om du opererar dig, tänker själv spara ihop och operera mig.

jeb99
2008-03-24, 22:27
Min bror gick ner en hel del (runt 80 kg) och opererade sig. Har för mig att han fick det subventionerat också. Annars kostar det en hel del men kan mycket väl vara värt det.

De skar bort 900 gram överbliven hud och gorde ett nytt hål för naveln (vilket kanske inte krävs i ditt fall då det "bara" är 30 kg)

Han har ett ärr som börjar på ena sidan av magen och går tvärsöver, dock är det ganska långt ner så det syns inte när man har byxor/shorts på sig exempelvis.

najen
2008-03-25, 09:20
Undrar om man kan få bort ärren efter operation på nåt sätt, med kräm eller laser kanske. Någon som vet?

Pata
2008-03-25, 19:28
Undrar om man kan få bort ärren efter operation på nåt sätt, med kräm eller laser kanske. Någon som vet?

Laser nej! Men med kräm kanske ... typ ACO, eller kanske någon bra handkräm?

skivan
2008-03-26, 12:58
Undrar om man kan få bort ärren efter operation på nåt sätt, med kräm eller laser kanske. Någon som vet?

Hudslipning?

najen
2008-03-26, 14:10
Hudslipning?

vad tusan är det?

shut teh face
2008-03-26, 14:19
Ingreppet är ju helt och hållet en skönhetsoperation.

Jag gick på Huddinge Sjukhus när jag var yngre och genom min viktnedgång, jag kommer få en operation betald även fast jag är 20 år. Bara komma tillbaka dit när jag vill, eller snarare sagt, när jag har gått ned allting och hållt vikten.
Men det är tveksam att det behövs en operation för min del...

Men det går att få den betald ändå, om man kan lägga upp sin situation, bevisa att man kan hålla vikten, och sen ska det såklart se förjävligt ut...

Men kan vara värt att betala 30.000 kronor för en operation själv, vad är det? En halvrisig bil som håller i tre år?

Mirre
2008-03-26, 14:55
Undrar om man kan få bort ärren efter operation på nåt sätt, med kräm eller laser kanske. Någon som vet?
det finns en ny särskild kräm som hjälper till att minska ärret. Det finns bl a att köpa på en viss kosttillskottssite som jag inte kan länka till eller göra reklam för. Men de är störst i Sverige...typ

jeb99
2008-03-29, 22:35
Ärren bleknar efter en massa år. Men gissar på att de aldrig försvinner helt. Däremot vet ja inte vad plastikkirurgin kan erbjuda, kanske finns metoder för att få bort dessa den vägen.

cheers

stafrin
2008-03-30, 18:42
Jag gjorde denna operation för 3 veckor sedan och jag uppfyllde knappt kraven för det och jag har gått ner från 150kg till nuvarande 80 fördelat på 176cm så det var en hel del hud, 1.4kg för att vara exakt. Du får inte en operation gratis numera om den är kosmetisk, Dom har skärpt reglerna för det. Och om jag ska vara ärlig så skulle jag nog knappast göra om det för "lite löshud" bara, Inte så kul operation och ärren blir rejäla.

najen
2008-03-30, 20:56
hur blev du efteråt då stafrin, syns rutorna på magen? :D

stafrin
2008-03-30, 22:54
Haha nej inga rutor än men fortfarande väldigt svullen, Kan tydligen dröja upp till 6 månader innan man ser slutresultatet! Men lite rutor beach 09 kanske om man ligger i :laugh:

najen
2008-03-31, 09:15
OK, men nu har du iaf chansen att få rutor, förut var det ju omöjligt med allt skinn. För mig är det likadant, jag ska på konsultation hos en kirurg i april och ska operera mig så fort jag får möjlighet till det :)

stafrin
2008-03-31, 10:13
Ja visst är det möjligt men jag dör inte om jag inte lyckas få fram rutor heller! att väga 80kg och se "ok" ut knäcker att väga 150kg FETT anyday om jag säger så, och jag är inte direkt ute efter en slimmad look heller, alltid vart stor och ser gärna lite grövre ut nu också! :). Men lycka till med operationen och om det är något du undrar över så är det bara att skriva!

najen
2008-04-06, 13:33
Jag undrar om någon känner till den här behandlingsformen och vet om den hjälper mot att ta bort fett och hud efter kraftig viktnedgång:
http://slanksund.dk/tei.php?m=klinik&sel=f&sub=a