handdator

Visa fullständig version : Mat under nattskift vid deff


tompa39
2008-03-20, 20:20
Har börjat deffa för ungefär 1 vecka sedan. Jobbar 3-skift där ett nattpass på 3 dagar ingår. Är lite konfunderad hur jag ska dela upp kosten. Ska jobba min första natt idag och har ätit på nästan som vanligt idag:

08:00 - frukost med havregrynsgröt och proteindrink
11:00 - Träning och gainer efter
13:00 - kycklingfilé, ris och grönsaker
16:00 - kessella med skogsbär och 1 smörgås
19:30 - pepparbiff, potatis och sallad
inplanerat mål vid 23:00 - proteindrink med kassein, cashewnötter och frukt

Tänkte härefter enbart äta någon frukt under natten för att få i mig lite energi. Sen när jag kommer hem på morgonen så tänkte jag få i mig typ samma frukost som på morgonen innan fast med en proteindrink med kassein. Efter frukosten blir det sova till ungefär kl 14. Hur tycker ni sedan jag ska planera in maten under dagen och natten sen? Träningspasset kommer jag nog köra runt 16-17.

Tacksam för tips och synpunkter.

Rååbin
2008-03-21, 08:52
Jag anser inte att nattskift skulle kräva något extra planerande för i princip svänger man ju bara på dygnet iaf jag gjorde det i somras ! mitt tips vore att äta frukosten som normalt när du stiger upp ex 14 och sen äter du lika ofta som du skulle göra annars :D

Eddie Vedder
2008-03-21, 09:05
Jag anser inte att nattskift skulle kräva något extra planerande för i princip svänger man ju bara på dygnet iaf jag gjorde det i somras ! mitt tips vore att äta frukosten som normalt när du stiger upp ex 14 och sen äter du lika ofta som du skulle göra annars :D

Att kasta om matintaget efter dygnsrytmen är nog inte så smart. Nattätande har hälsomässiga nackdelar och det är troligtvis en fördel att försöka planera in sitt ätande så det infaller inom hyfsat "normala" tider.

Finns gott om forskning på nattarbetare och även andra människor med tendenser till nattätande om omvänd dygnsrytm där man ser tydliga samband till olika negativa metabola effekter.

Rååbin
2008-03-21, 09:11
Håller helt klart med dig Eddie ! Jag glömde att nämna att jag inte åt några större mängder efter 12 tiden utan åt mest mellan 12-21 då jag hade nattskift , kändes fel att proppa i sig mat mitt på natten !:D

tompa39
2008-03-21, 21:12
Jag är definitivt inte sugen på att helt kasta om matvanorna vid nattskift men det är ju ändå viktigt att få i sig tillräckligt med näring. Att rubba sömnen för gå upp för att äta är nog ingen höjdare heller.

När jag kom hem imorse blev det 250g kvarg och lite havregrynsgröt. Sov sedan till 14 och åt sedan två mackor och smällde i mig en proteindrink. Tränade vid 17, drack gainer efter och käkade sedan vid 19.30. Tänkte käka lite kycklingfilé vid 23.00 med 1-2 potatis och sedan vid 2 ta en proteindrink med kassein. Får se hur det funkar.

Troll
2008-03-22, 06:34
Dagen jag går på första natten stiger jag upp vid ca:11 (kan inte vila på kvällen innan jag går på) då blir det lättare frukost än vanligt, proteindrink frukt och knäcke vanligtvis.
Äter lunch några timmar senare sen blir det kvälsmat vid ca: 19.

Vid ca: 23 tar jag en kaseindrink (på jobbet) och vid ca: 01:30 tar jag vanligtvis 4 mackor och frukt. (har provat äta annat på natten men då flippar magen ut)

Sen tar jag en kaseindrink innan jag lägger mig när jag kommit hem vid: 07:30-08:30 beroende vilken dag i veckan det är.

Sen när jag vaknar 14:00/16:00 beroende på om det var sista natten eller om jag ska jobba fler så blir det middag nästan direkt.
Kvällsmat vid ungefär samma tid som innan och kaseindrink antingen innan jag lägger mig eller på jobbet igen.

Tränar aldrig de dagar jag gått av en natt (sliter för hårt på kroppen) möjligtvis tar jag en kvällspromenad.