handdator

Visa fullständig version : Tråden om Håkan Hellström


PowPow
2008-03-20, 02:14
Håkans nya skiva släpps om några dagar (080326).

Han var på förstasidan av senaste nummert av Sonic Magazine.

I dagarna dimper det ner en bok (http://www.sonicmagazine.com/index.php?option=com_content&task=view&id=1964&Itemid=149) med samlade texter om honom i mångas brevlåda (nåväl, i min i alla fall).

Ja, det var till och med ett inslag med honom på TV4-nyheterna. Hypen är ju enorm. Och därför tänkte jag att det borde vara ett bra tillfälle att starta en Håkan Hellstörm-tråd!

VIlken är din favoritlåt? Vilken är din favoritskiva?
Är Håkan bara en efterbliven Göteborgare utan känsla för musik, eller är han ett av de största popvidunderna genom tiderna, och människorna som inte inser detta vet inte vad de talar om?

Nya singeln: För en lång lång tid
SBCGgNr7Bwc&hl

Tricklev
2008-03-20, 02:17
Äh, han brukade vara en okej kille, sedan flyttande han till Stockholm och efterbliven-syndromet kom som på Posten.

Ont: Han har ju faktiskt en del sköna låtar, visst är han ingen musiker, men han kör på annat istället, och det funkar ju uppenbarligen.

PowPow
2008-03-20, 02:18
Det ska stå "För en lång lång tid". Titeln på singlen alltså.

egge
2008-03-20, 02:22
Jag gillar en del saker som Håkan gör men det är inte direkt så längtar mig till döds efter den nya skivan.
Min favvolåt, hmmmm. Kom Igen Lena är en sådan låt som man inte kan sitta still när man hör, den är riktigt bra. Får nog bli den.

PowPow
2008-03-20, 02:23
HÅkan på TV4 Nyheterna

http://tv4nyheterna.se/2.139?videoId=1.350571&renderingdepartment=2.757

Som iofs inte fungerar för mig, av någon anledning.

PowPow
2008-03-20, 02:28
EN midsommarnatts dröm är nog min favorit. För tillfället i alla fall. Klubbland och 13 är två låtar som ligger mig varmt om hjärtat också. Går vidare också.

En midsommarnatts dröm
LJsEy31GcZQ&

13 (live)
yZd3HcQhblI

Raggis
2008-03-20, 03:09
En vän med en bil
dr-c2z-o5FY

Frida.B
2008-03-20, 03:18
jag gillar typ 4 låtar han gjort.. och dom gillar jag skarpt. Exempelvis - Magiskt men tragiskt - riktigt bra

Eddie Vedder
2008-03-20, 07:27
Jag har gillat honom från dag 1. Jag är ganska svag för vissa typser av personligheter inom musik, Salem al Fakir är en till person jag diggar skarpt och som jag upplever har en helt del gemensamt med Håkan Hellström.

Så gillar jag ju dessutom Bob Dylan väldigt väldigt mycket och Hellströms Dylaninfluenser är ju inte direkt diskreta.;)

Granatgiraffen
2008-03-20, 08:45
Håkans musik är rätt trevlig ibland. Däremot känns han helt efterbliven som person, så överdriven på ett onaturligt sätt.

pervan
2008-03-20, 08:46
Det värsta som kommit ur vad som kan kallas den svenska musikbranschen.

Ett förvirrat litet mongobarn, tbh. *popcorn*

nim
2008-03-20, 08:54
Han kan inte sjunga, han ser förjävlig ut och hans texter är bara fåniga.
Fattar inte hur man kan gilla karln!?

martin86
2008-03-20, 09:18
En av mina absoluta favoriter.

Tycker nog att Ett kolikbarns bekännelser är bästa skivan.

Svårt att välja favoritlåt, men jag är rätt svag för Hurricane Gilbert bl.a.

747
2008-03-20, 09:29
Han kan inte sjunga, han ser förjävlig ut och hans texter är bara fåniga.
Fattar inte hur man kan gilla karln!?

Alla kanske inte är lika mainstream som du... Tänkte jag säga sen kom jag på att håkan är mainstream också.

tjabon
2008-03-20, 10:45
[QUOTE=PowPow;2885432]Håkans nya skiva släpps om några dagar (080326).



VIlken är din favoritlåt? Vilken är din favoritskiva?
Är Håkan bara en efterbliven Göteborgare utan känsla för musik, eller är han ett av de största popvidunderna genom tiderna, och människorna som inte inser detta vet inte vad de talar om?

QUOTE]

+1

Skönt att fler än jag har sett ljuset.....:)

hahavaffan
2008-03-20, 11:12
Han är riktigt dålig, imho.

Angel
2008-03-20, 11:16
Magiskt men tragiskt, så jävla bra.

Och den bästa..vad heter den nu....han sjunger iallfall.."Om du vill ha mig...nu kan du få mig så lätt"

Åh så bra.

PowPow
2008-03-20, 11:26
Magiskt men tragiskt, så jävla bra.

Och den bästa..vad heter den nu....han sjunger iallfall.."Om du vill ha mig...nu kan du få mig så lätt"

Åh så bra.

Den heter så. Nu kan du få mig så lätt

NUhEjlUybZc

PowPow
2008-03-20, 11:27
Titelspåret på kommande skivan: För sen för Edelweiss

MECSABi-QGI

Shajjn
2008-03-20, 11:28
Kom igen Lena:

OfuuKUpb24M

PowPow
2008-03-20, 11:30
haha, hittade på youtube. Rönnedalhl (de skalliga gubbarna i Melodifestivalen) sjunger Kom igen, Lena i "Så ska det låta"

1QropWxVx-c&

Orginalet, som också är en av hans bästa, imo.
NOQVH4vwIUU

Edit: Den dök upp undertiden jag skrev detta inlägget visst. Nåväl (=

jenan546
2008-03-20, 11:44
Texterna är bra. Men han är tondöv, det måste han vara..

Vem kläckte egentligen idén? Jag tror det gick till så här:
Skivbolagshöjdare: hmm fan Broder Daniel.. sångaren där kan ju inte sjunga, han låter som skit, men de säljer ju, drar in massa pengar. Hur ska vi toppa det här, vi behöver nån ny.
Underhuggare: chefen chefen jag har en idé, vi tar BASISTEN i Broder Daniel, det måste ju bara slå.

Nej men allvarligt, varför tycker ni att han är bra? Påminner han om er själva när ni är på den lokala karaokebaren, eller??

Thewind
2008-03-20, 11:45
Håkan Hellström är en fantastisk artist, och en mycket speciell person. Jag rekommenderar folk att se intervjun som Luuk gjorde med honom för ganska många år sedan.

Han har helt enkelt gjort mycket bra musik och har gjort det på sitt egna sätt. Jag kan inte peka ut någon direkt favoritlåt, han är mycket jämn i prestationerna, men de tidigare albumen är klart bättre.

Tanka hem Explodera.Bateria om ni vill ha DRAG. Det är en helt otrolig livespelning från lisebergshallen som verkligen har allt.

PowPow
2008-03-20, 11:49
Texterna är bra. Men han är tondöv, det måste han vara..

Vem kläckte egentligen idén? Jag tror det gick till så här:
Skivbolagshöjdare: hmm fan Broder Daniel.. sångaren där kan ju inte sjunga, han låter som skit, men de säljer ju, drar in massa pengar. Hur ska vi toppa det här, vi behöver nån ny.
Underhuggare: chefen chefen jag har en idé, vi tar BASISTEN i Broder Daniel, det måste ju bara slå.

Nej men allvarligt, varför tycker ni att han är bra? Påminner han om er själva när ni är på den lokala karaokebaren, eller??

Tondöv skulle jag inte säga att han är. Han verkar tämligen musikalisk och ganska duktig på att skriva musik också. Det är väl snarare sångrösten som ger sken av att han studvis skulle vara tondöv.

Det som tilltalar mig är musiken. Den förmedlar, helt enkelt. Vet inte riktigt vad det är. Visst, han är en duktig textförfattare och arrangemangen är ofta ganska bra, men det speciella med musiken är att den ofta blir så mycket mer än dess beståndsdelar. Hur klyschigt det än må låta så berör det, helt enkelt.

bompa
2008-03-20, 12:28
Håkan är nice. Har sett han live en ggn på arvikafestivalen, var riktigt bra faktiskt. Han har ju en del sköna låtar tex En vän med en bil och Kom igen lena är ju inte så dumma.

Timme
2008-03-20, 12:32
Är Håkan bara en efterbliven Göteborgare utan känsla för musik


Ja...

PowPow
2008-03-20, 17:24
Ja...

Men Timme då! Where is the love? :confused:

sleep is the enemy
2008-03-20, 17:25
Magiskt Men Tragiskt!!!

Scratch89
2008-03-20, 17:41
Håkan sjunger inte falskt, men eftersom hans röst skär sig och låter som den gör, så tror den breda massan att han gör det. Förstår inte varför dock. Har alltid tyckt att Håkan är mysig, men jag har aldrig rådiggat honom. Jag gillar de gamla skivorna bäst.
"Ramlar", "En vän med en bil", "Nu kan du få mig så lätt", "Magiskt med tragiskt" och "Känn ingen sorg för mig Göteborg" är de bästa från första skivan, tycker jag, i den ordningen också. "Det är så jag säger det"-skivan var alldeles för hypad när den kom, så tyvärr blev jag besviken när jag hörde den. Men vissa låtar är fortfarande snärtiga, typ "Kom igen Lena" och den underbara "Fulaste flickan i världen".

Bah, nu fick du mig att slänga på första skivan.

Scratch89
2008-03-20, 17:42
Jag gillar att introt till Känn Ingen Sorg För Mig Göteborg låter så sjukt otajt, det låter som om de tappar takten flera gånger. Kärlek! *cupid*

747
2008-03-20, 18:07
Vem bryr sig om man sjunger rent eller falskt? Vill man lyssna på nån som sjunger bra får man väl gå på opera eller lyssna på celine dions fantastiskt roliga musik. Hur "bra" sjunger Britney Spears live tex.

Eddie Vedder
2008-03-20, 18:13
Hur "bra" sjunger Britney Spears live tex.

Ingen vet eftersom det ännu aldrig har inträffat.:D

Återigen vill jag ge Håkan Hellström mina hyllningar, han är unik i mina ögon. En orginell personlighet som jag inte upplever tillgjord utan tror faktiskt att han är sig själv. Hans musik verkar vara hans liv och jag uppskattar han exprimentvilja med sin musik.

Osten80
2008-03-20, 18:14
Tycker att han börjar se lite dekis ut.

Rock'nRoll
2008-03-20, 18:25
Håkan är så jävla bra. Riktigt äkta. Kan omöjligt säga vilken skiva som är bäst. Alla skiljer sig väldigt mycket åt och alla är fantastiskt bra på sina egna sätt.

Några favoritet är Uppsnärjd i det blå, Förhoppningar och regnbågen, brännö serenad, en midsommarnatts dröm, 13 (även om det är en cover) men bäst av alla är nog "minnen av aprill himmlen."

Deceiver85
2008-03-20, 18:54
Akta er så tungan inte blir brun av allt rövslickeri...

PowPow
2008-03-20, 18:54
Akta er så tungan inte blir brun av allt rövslickeri...

Hur tänker du denna gången?

qwerty1
2008-03-20, 18:56
Att dem fjäskar..

PowPow
2008-03-20, 18:58
Att dem fjäskar..

Inför Håkan Hellström?

Att hylla stjärnor, artister och dyligt brukar väl ändå inte omnämnas som fjäsk? Speciellt inte i deras frånvaro.

Edit: "Snyggaste brudarna", kolozzeums populäraste fjäsktråd m.a.o.?

Deceiver85
2008-03-20, 19:03
Den här tråden innehåller lite för många hyllningar till Sveriges mest tondöva artist...

PowPow
2008-03-20, 19:07
Den här tråden innehåller lite för många hyllningar till Sveriges mest tondöva artist...

Såja, nu pratar du ett språk man kan förstå *cupid*

PowPow
2008-03-20, 19:25
Gårdakvarnar och skit gör han jäkligt bra också. Tror faktiskt att jag gillar den skivan bäst också. "Ett kolikbarns bekännelser" alltså.

Gårdakvarnar och skit
kw_0m44SPGQ

FillilutteN
2008-03-20, 19:26
Vilken underbar artist! Högst upp på min Last.fm!
Till de bästa tillhör - Jag vill ha allting, Det är så jag säger det, Nu kan du få mig så lätt, Precis som romeo, Gråsparven när hon sjunger, etc etc.

Hoppas albumet blir bra, men det tror jag nog. För en lång lång tid är grym iaf!
Lyssna på Canine prayer http://profile.myspace.com/index.cfm?fuseaction=user.viewprofile&friendID=33639114
Vad jag förstått så har han dock varit med och skrivit den när det begav sig.

PowPow
2008-04-05, 14:57
Vad tycks om nya skivan då?
Jag älskar det.

Scratch89
2008-04-05, 15:03
Det märks att han blivit äldre, om man säger så.

oath5
2008-04-05, 15:13
Den här tråden innehåller lite för många hyllningar till Sveriges mest tondöva artist...

+1

Granatgiraffen
2008-04-05, 15:54
Håkans nya skiva är grym. Killen är den mest efterblivna ickeefterblivna kille jag vet, skivan är lika bra ändå.

Granatgiraffen
2008-04-05, 16:22
Jag är en ångerfull Granatgiraff! Håkans nya skiva är faktiskt inte alls sådär grym. Vissa låtar är grymma, andra inte. Kanske växer dom med mer lyssning? Låt mig hålla det oskrivna facit i min själ ett tag till. ("Oskrivna facitet"?)

jenan546
2008-04-05, 19:29
Lyssnade på hans gamla bands Shoreline nyss, och den är, trots att jag gillar varken broder daniel eller håkan, riktigt bra.

Läste bland kommentarna till låten på youtube att gitarristen gått ur tiden för några dagar sedan också, han var bara några år äldre än mig :(

myggan
2008-04-05, 20:00
Nya skivan är riktigt jävla bra!
Tog ett par lyssningar att inse det men nu rullar den hela tiden på jobbet.

4nL3ptJMazs

FillilutteN
2008-04-05, 23:13
Galet bra! Kärlek är ett brev skickat tusen gånger & tro och tivel är mina favoriter på senaste!

ChrisDEFC
2008-04-05, 23:30
jag diggar håkan stenhårt och efter att ha sett honom live så kan man inte annat än att älska hans energi. fick i förrgår nya skivan av min flickvän och måste säga att jag är lite besviken på hans uppenbara stölder. visst kan man bli influerad men jag menar nån stans måste väl ändå gränsen dras? jag älskar det han gjort och kritiserar honom ändå vad ska då inte dom som ogillar honom från början tycka? ska lyssna lite och återkommer snart med vilka låtar jag syftar på...

ChrisDEFC
2008-04-05, 23:46
Zigenarliv dreami = bängen trålar fast lite mer upptempo
Dom fyra årstiderna = rudy cant fail

Sen är det lite lustigt att florence valentin åxå hade en låt som lät precis som rudy can´t fail med clash, alltså pokerkväll i vårbygård om någon mot all förmodan missat det men den är ju snäppet mer uppenbar.

sen har vi ju klassikern det är så jag säger det = opus 40 med mercury rev som är läskigt lika där orgialet är bättre så vill ni ha tips på bra låt så är den med mercury rev riktigt bra.

men som sagt håkans grej är ju ENERGI och förmedlandet av känslor och det är han suverän på...