handdator

Visa fullständig version : MCT-fett, vad är?


Woria
2008-03-19, 22:10
Vet inte om det är rätt avdelning, frågade i kosttillskottsavdelningen men fick inte något svar.

Så skulle någon kunna vara vänlig och upplysa mig angående detta? Funderar på skillnaderna i t.ex. en gainer _med_ MCT-fett och en utan.

Tack på förhand!

Koloftw
2008-03-19, 22:51
MCT fett är medium-chain-triglycerider/medellånga triglycerider.

Ola Wallengren på forumet skrev såhär (mycket bra info)

Jag tror det är MCT fett som hon främst tänker på.

Jag återanvänder ett gamalt inlägg

MCT är fett med medellånga fettsyror, mellan 6-12 kolatomer. Pga av detta så är de mer hydrofila än längre fettsyror. MCT behöver inte eller bara lite lipas eller galla för sitt upptag i tunntarmen och har därför ett snabbt upptag från tarmen. MCT transporteras inte heller via lymfan utan går direkt som fria fettsyror till levern där de tas upp och omvandlas till bla acetoacetate och beta- hydroxybutyrate, i denna process behövs inte heller karnitin. MCT är därför ett ”snabbt fett” och energitillskott som lätt omvandlas till ketoner(1). Detta gör att MCT mycket sällan lagras som fett i fettväven utan förbränns i stället(2), vilket ökar termogenesen en efter måltid med MCT, vilket också ökar totala energiförbrukningen(3-8). Det lätttillgängliga fettet sparar till viss del kolhydrater från att förbrännas men MCT påverkar precis som annat fett även insulinkänsligheten och glukosutnyttjandet men kanske inte i samma utsträckning som tex mättat fett(9). Blodfetterna efter måltid blir lägre och kolesterolet kan påverkas men förmodligen marginellt(10-15).
Hos sjuka har man sett att MCT även ökar proteinutnyttjandet, troligtvis pga att proteinet inte används som energi, men hos friska har man inte sett denna effekten(1, 9, 16).
MCT påverkar inte mättnadshormonerna på samma sätt som vanligt fett, vilket skulle kunna innebära mindre mättnad, men det är precis tvärt om, utan att man vet riktigt varför, kanske pga av den ökade termogenesen och snabba omvandlingen till energi minskar MCT hungern och energiintaget samtidigt som fettförbrännigen ökar(6, 17-20). Utbyte av vanligt fett till MCT har visat sig effektivt vid viktminskning(2, 4-6, 20-24). På lågkaloridieter visade en studie ökad fettförbränning och mindre proteinnedbrytning när man fick MCT, kanske pga ökade ketonproduktion(25). Men det verkar som effekterna avtar med tiden och det kanske finns någon tillvänjningsmekanism(5, 25, 26).
Det finns ett flertal studier där man provat att ge MCT vid uthållighetsidrott för att på så sätt bränna mer fett och spara på kolhydraterna men det verkar inte fungera. Eventuellt sparas lite kolhydrater men idrottarna presterar inte bättre, snarare sämre(27-34).
Biverknigar av MCT är vanligen obehag i magen och diarre, bla pga att tarmrörelserna ökar(35). Det smakar inte mycket men är ganska svårt att använda i matlagningen. Det fanns tidigare MCT margarin men de finns nog inte i Sverige längre, det var Carlshamn som tillverkade det.

När kan man tänka sig att MCT är positivt?
Detta är mina gissningar.

-Lågkaloridieter
-Ketondieter
-Som ersättnig till mättat och omättat fett i dieter med medel till högt fettinnehåll.
-Vid lågkolhydratdieter för att byta ut lite av proteinet, för snabb energi som inte påverkar blodsocker och insulin.

Skulle inte rekommendera MCT direkt efter träningen.

1. Wanten GJ, Naber AH. Cellular and physiological effects of medium-chain triglycerides. Mini Rev Med Chem 2004;4:847-57.
2. Binnert C, Pachiaudi C, Beylot M, et al. Influence of human obesity on the metabolic fate of dietary long- and medium-chain triacylglycerols. Am J Clin Nutr 1998;67:595-601.
3. Kasai M, Nosaka N, Maki H, et al. Comparison of diet-induced thermogenesis of foods containing medium- versus long-chain triacylglycerols. J Nutr Sci Vitaminol (Tokyo) 2002;48:536-40.
4. St-Onge MP, Ross R, Parsons WD, Jones PJ. Medium-chain triglycerides increase energy expenditure and decrease adiposity in overweight men. Obes Res 2003;11:395-402.
5. St-Onge MP, Bourque C, Jones PJ, Ross R, Parsons WE. Medium- versus long-chain triglycerides for 27 days increases fat oxidation and energy expenditure without resulting in changes in body composition in overweight women. Int J Obes Relat Metab Disord 2003;27:95-102.
6. St-Onge MP, Jones PJ. Physiological effects of medium-chain triglycerides: potential agents in the prevention of obesity. J Nutr 2002;132:329-32.
7. Van Wymelbeke V, Louis-Sylvestre J, Fantino M. Substrate oxidation and control of food intake in men after a fat-substitute meal compared with meals supplemented with an isoenergetic load of carbohydrate, long-chain triacylglycerols, or medium-chain triacylglycerols. Am J Clin Nutr 2001;74:620-30.
8. Haenen JM. Study with male volunteers measured 24 h energy expenditure (24 h EE) after consumption of medium-chain (MCT) or long-chain triglycerides (LCT). Eur J Clin Nutr 1997;51:713-5.
9. Keller U, Turkalj I, Laager R, Bloesch D, Bilz S. Effects of medium- and long-chain fatty acids on whole body leucine and glucose kinetics in man. Metabolism 2002;51:754-60.
10. Bourque C, St-Onge MP, Papamandjaris AA, Cohn JS, Jones PJ. Consumption of an oil composed of medium chain triacyglycerols, phytosterols, and N-3 fatty acids improves cardiovascular risk profile in overweight women. Metabolism 2003;52:771-7.
11. Kasai M, Maki H, Nosaka N, et al. Effect of medium-chain triglycerides on the postprandial triglyceride concentration in healthy men. Biosci Biotechnol Biochem 2003;67:46-53.
12. Thomas TR, Horner KE, Langdon MM, et al. Effect of exercise and medium-chain fatty acids on postprandial lipemia. J Appl Physiol 2001;90:1239-46.
13. Asakura L, Lottenberg AM, Neves MQ, et al. Dietary medium-chain triacylglycerol prevents the postprandial rise of plasma triacylglycerols but induces hypercholesterolemia in primary hypertriglyceridemic subjects. Am J Clin Nutr 2000;71:701-5.
14. Calabrese C, Myer S, Munson S, Turet P, Birdsall TC. A cross-over study of the effect of a single oral feeding of medium chain triglyceride oil vs. canola oil on post-ingestion plasma triglyceride levels in healthy men. Altern Med Rev 1999;4:23-8.
15. Cater NB, Heller HJ, Denke MA. Comparison of the effects of medium-chain triacylglycerols, palm oil, and high oleic acid sunflower oil on plasma triacylglycerol fatty acids and lipid and lipoprotein concentrations in humans. Am J Clin Nutr 1997;65:41-5.
16. Liet JM, Piloquet H, Marchini JS, et al. Leucine metabolism in preterm infants receiving parenteral nutrition with medium-chain compared with long-chain triacylglycerol emulsions. Am J Clin Nutr 1999;69:539-43.
17. Feinle C, Rades T, Otto B, Fried M. Fat digestion modulates gastrointestinal sensations induced by gastric distention and duodenal lipid in humans. Gastroenterology 2001;120:1100-7.
18. Barbera R, Peracchi M, Brighenti F, Cesana B, Bianchi PA, Basilisco G. Sensations induced by medium and long chain triglycerides: role of gastric tone and hormones. Gut 2000;46:32-6.
19. Vu MK, Verkijk M, Muller ES, Biemond I, Lamers CB, Masclee AA. Medium chain triglycerides activate distal but not proximal gut hormones. Clin Nutr 1999;18:359-63.
20. Van Wymelbeke V, Himaya A, Louis-Sylvestre J, Fantino M. Influence of medium-chain and long-chain triacylglycerols on the control of food intake in men. Am J Clin Nutr 1998;68:226-34.
21. Nosaka N, Maki H, Suzuki Y, et al. Effects of margarine containing medium-chain triacylglycerols on body fat reduction in humans. J Atheroscler Thromb 2003;10:290-8.
22. Tsuji H, Kasai M, Takeuchi H, Nakamura M, Okazaki M, Kondo K. Dietary medium-chain triacylglycerols suppress accumulation of body fat in a double-blind, controlled trial in healthy men and women. J Nutr 2001;131:2853-9.
23. Stubbs RJ, Harbron CG. Covert manipulation of the ratio of medium- to long-chain triglycerides in isoenergetically dense diets: effect on food intake in ad libitum feeding men. Int J Obes Relat Metab Disord 1996;20:435-44.
24. Bach AC, Ingenbleek Y, Frey A. The usefulness of dietary medium-chain triglycerides in body weight control: fact or fancy? J Lipid Res 1996;37:708-26.
25. Krotkiewski M. Value of VLCD supplementation with medium chain triglycerides. Int J Obes Relat Metab Disord 2001;25:1393-400.
26. Papamandjaris AA, White MD, Jones PJ. Components of total energy expenditure in healthy young women are not affected after 14 days of feeding with medium-versus long-chain triglycerides. Obes Res 1999;7:273-80.
27. Vistisen B, Nybo L, Xu X, Hoy CE, Kiens B. Minor amounts of plasma medium-chain fatty acids and no improved time trial performance after consuming lipids. J Appl Physiol 2003;95:2434-43.
28. Misell LM, Lagomarcino ND, Schuster V, Kern M. Chronic medium-chain triacylglycerol consumption and endurance performance in trained runners. J Sports Med Phys Fitness 2001;41:210-5.
29. Horowitz JF, Mora-Rodriguez R, Byerley LO, Coyle EF. Preexercise medium-chain triglyceride ingestion does not alter muscle glycogen use during exercise. J Appl Physiol 2000;88:219-25.
30. Angus DJ, Hargreaves M, Dancey J, Febbraio MA. Effect of carbohydrate or carbohydrate plus medium-chain triglyceride ingestion on cycling time trial performance. J Appl Physiol 2000;88:113-9.
31. Goedecke JH, Elmer-English R, Dennis SC, Schloss I, Noakes TD, Lambert EV. Effects of medium-chain triaclyglycerol ingested with carbohydrate on metabolism and exercise performance. Int J Sport Nutr 1999;9:35-47.
32. Jeukendrup AE, Thielen JJ, Wagenmakers AJ, Brouns F, Saris WH. Effect of medium-chain triacylglycerol and carbohydrate ingestion during exercise on substrate utilization and subsequent cycling performance. Am J Clin Nutr 1998;67:397-404.
33. Jeukendrup AE, Saris WH, Wagenmakers AJ. Fat metabolism during exercise: a review--part III: effects of nutritional interventions. Int J Sports Med 1998;19:371-9.
34. Van Zyl CG, Lambert EV, Hawley JA, Noakes TD, Dennis SC. Effects of medium-chain triglyceride ingestion on fuel metabolism and cycling performance. J Appl Physiol 1996;80:2217-25.
35. Verkijk M, Vecht J, Gielkens HA, Lamers CB, Masclee AA. Effects of medium-chain and long-chain triglycerides on antroduodenal motility and small bowel transit time in man. Dig Dis Sci 1997;42:1933-9.

http://kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=71990&highlight=fett

Woria
2008-03-19, 23:36
Tack!

Enligt det du har quotat bör alltså en som inte vill "förlora" kalorier köra med gainers med MCT-fett i, såvida de vill gå på lågkaloridiet?? Låter ju motsägelsefullt att köra med gainers som minskar kaloriupptaget? Jag själv behöver extra kalorier, något jag kan tillgodogöra mig med genom en gainer, men det där MCT-fett verkar ju ge en smått negativ effekt?

Animalistic
2008-03-20, 00:13
Tack!

Enligt det du har quotat bör alltså en som inte vill "förlora" kalorier köra med gainers med MCT-fett i, såvida de vill gå på lågkaloridiet?? Låter ju motsägelsefullt att köra med gainers som minskar kaloriupptaget? Jag själv behöver extra kalorier, något jag kan tillgodogöra mig med genom en gainer, men det där MCT-fett verkar ju ge en smått negativ effekt?

vad får du det ifrån?

Woria
2008-03-20, 23:21
vad får du det ifrån?

Detta gör att MCT mycket sällan lagras som fett i fettväven utan förbränns i stället(2), vilket ökar termogenesen en efter måltid med MCT, vilket också ökar totala energiförbrukningen(3-8)

Taget från Koloftw's quote av Ola W.

Och med negativt menade jag det med utgångspunkt för mig, som behöver lägga på mig så mkt det går för att bygga massa. Får inte ned tillräckligt med käk och det skulle knappast gynna mig om min totala energiförbrukning ökade, därav ett större kcal intag. Har jag tolkat detta rätt? :smash:

Koloftw
2008-03-20, 23:29
Har jag tolkat detta rätt? :smash:

Nää. Även om det höjer energiförbrukningen, så motsvarar inte den ökade energiförbrukningen den energi som MCT-fett bidrar med.

Sverker
2008-03-21, 07:28
Taget från Koloftw's quote av Ola W.

Och med negativt menade jag det med utgångspunkt för mig, som behöver lägga på mig så mkt det går för att bygga massa. Får inte ned tillräckligt med käk och det skulle knappast gynna mig om min totala energiförbrukning ökade, därav ett större kcal intag. Har jag tolkat detta rätt? :smash:


Ola nämner i sin text att MCT spara proteinet hos sjuka.
Rent hypotetiskt KAN de mellanlånga fettsyrorna förbrännas i levern för lokalt energibehov och minska nedbrytningen av aminosyror till energi i levern. Desto längre tid aminosyrorna får simma fritt i levern desto större chans att de byggs i i protein.
Referenserna 1, 9 och 16 svarar inte på den frågan eftersom det är injektion av fettemulsion ( referens 1 ):

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15544546?dopt=Abstract