handdator

Visa fullständig version : Bilprogram och motormagasin


mangs
2008-03-19, 20:55
Jag har på senare tid fått ett ökat intresse vad det gäller bilar och är lite grand i köptagen. Det jag lagt märke till att det är oerhört tunnsått på de vanliga TV-kanalerna när det gäller denna typen av program, varför är det så?


Jag saknar tiden när Christer Glenning trängde sig in i en trång FIAT och delade ut 4 rattar för komforten.

Yankeee
2008-03-19, 20:57
Antagligen vill ingen se skiten då svenska bilprogram är dötrista med Ringholm-roliga programledare och endast testar volvo, saab och ibland toyota för avsluta med att gnälla på att vägljudet blir för högt med stora fäglar och lågprofildäck.

mangs
2008-03-19, 21:01
Tycker ändå ett sådant program borde generera intresse i dessa tider när folk köper nya bilar till höger och vänster. Fast det är klart, då kanske något av alla heminredningspgram med Bryan och Daniel Le Pouré hade fått stryka på foten och så kan vi ju inte ha det. Mer inredning över gränserna till folket, ta gärna i så du kräks när du väljer tapetmönster, det går alltid hem.

Vastrix
2008-03-19, 21:08
Jag har följt top gear och fifth gear under ett par års tid nu. Top gear är mer underhållning än ett renodlat bilprogram och några test av svanssonbilar är det ju aldrig tal om men den senare nämnda serien har faktiskt lite tester på vanliga bilar i säsong 13, alltså den som sänds nu. Det är dock inte frågan om något djupodlat ala´trafikmagasinets tester mer det håller en seriös profil där två bilar ställs mot varandra. Dock är testen mkt korta.

Yes
2008-03-19, 21:11
Något bilprogram i stil med Trafikmagasinet finns inte längre(om nu inte just Trafikmagasinet fortfarande lever?). 5;an hade ju Motorjournalen som var lite roligare och mindre Svensson-inriktat. Men, det som faktiskt säljer är program i stil med engelska Top Gear(vet inte om det sänds på svensk TV). Vad som gör det så populärt är väl häftiga bilar, galna reportage och en stor portion humor vilket gör att programmet tycks tilltala både entusiaster och folk som egentligen inte alls bryr sig så mycket om bilar.

mangs
2008-03-19, 21:17
Varför inte ta fram ett program som testar nya bilar bilar, begagnade bilar, jämför bilar, kör häftiga bilar på bana, lägger in humor och lite praktiska tips om bilägande och meckande. jag kan ju inte vara ensam att känna att ett sådant program skulle vara sevärt? Tänk er tidningen Teknikens värld fast på TV.

Tricce
2008-03-19, 21:17
Om du vill ha lite nyttiga länkar medans du letar tv program

http://www.bilar.konsumentverket.se/

http://www.vibilagare.se/

http://www.automotorsport.se/biltester/biltest.asp

OggeP
2008-03-19, 21:25
Motorjournalen har nypremiäs på kanal 9 nu den 25/3.

http://kanalnio.se/web/kanalnio/program/artikel?p_p_action=0&p_p_id=K5JOURNAL_VIEWER_INSTANCE_q6Ex&_K5JOURNAL_VIEWER_INSTANCE_q6Ex_struts_action=%2Fk 5journal%2Fview&_K5JOURNAL_VIEWER_INSTANCE_q6Ex_articleId=457665&_K5JOURNAL_VIEWER_INSTANCE_q6Ex_groupId=314641&_K5JOURNAL_VIEWER_INSTANCE_q6Ex_version=1.0


Grymt sa grisen!

PowPow
2008-03-19, 21:32
Varför inte ta fram ett program som testar nya bilar bilar, begagnade bilar, jämför bilar, kör häftiga bilar på bana, lägger in humor och lite praktiska tips om bilägande och meckande. jag kan ju inte vara ensam att känna att ett sådant program skulle vara sevärt? Tänk er tidningen Teknikens värld fast på TV.

Tycker det låter ganska likt motorjournalen. Och det ska ju gå på kanal9 numera, så uppenbarligen var det inte så många som ville se det. Jag gillade det iofs.

Men Top Gear och sånt är roligare. Orka kolla när de testar bruksbilare när man istället kan få se folk åka bilar omgjorda till båtar till frankrike liksom.

JJ
2008-03-20, 10:49
Vad är du intresserad av att köpa Mangs? Kollade på en beggad R8 igår, men hade inte 1,2 miljoner över tyvärr. Så det blir nog en A6 till hösten istället.

hahavaffan
2008-03-20, 11:09
Det finns inget bättre än Top Gear. Dom tre är världens bästa programledare. Har ni sett när dom ska göra en Timell - och göra om en snubbes trädgård? En aning tillgjort, men fan vad dom är efterblivna :laugh:

mangs
2008-03-20, 11:47
Vad är du intresserad av att köpa Mangs? Kollade på en beggad R8 igår, men hade inte 1,2 miljoner över tyvärr. Så det blir nog en A6 till hösten istället.


R8 eller RS6 är väl det som gäller. :D



Nja, jag vet inte, gillar Audi så något ur deras eller BMWs sortiment ligger ju bra till. Är lite småsugen på en Diesel då jag pendlar rätt långt och det finns ju roligare saker att slänga ut pengar på än en massa bensin.

JJ
2008-03-20, 12:37
R8 eller RS6 är väl det som gäller. :D



Nja, jag vet inte, gillar Audi så något ur deras eller BMWs sortiment ligger ju bra till. Är lite småsugen på en Diesel då jag pendlar rätt långt och det finns ju roligare saker att slänga ut pengar på än en massa bensin.

Ja, jag vill också ha en diesel, men inte 140 hästarn och 3.0 är inte gratis direkt. Så jag hoppas på en 170 hk diesel med faceliften, då kanske det är intressant. Annars blir det nog 2.0T, förhoppningsvis med fler hk än idag (2.4 försvinner mest troligt och då bör de fylla gapet mot 2.8 med någonting).

Arf Pingvin
2008-03-20, 13:24
Nya A4 verkar fin. Fått bra kritik.

skaparn
2008-03-20, 13:34
Jag har på senare tid fått ett ökat intresse vad det gäller bilar och är lite grand i köptagen.

Köp en fransk bil så ska du se att det snabbt går över.

Baan
2008-03-20, 14:04
Varför inte ta fram ett program som testar nya bilar bilar, begagnade bilar, jämför bilar, kör häftiga bilar på bana, lägger in humor och lite praktiska tips om bilägande och meckande. jag kan ju inte vara ensam att känna att ett sådant program skulle vara sevärt? Tänk er tidningen Teknikens värld fast på TV.

För att det inte finns något intresse om ett dötrist, seriöst bilprogarm där man faktiskt kan få med sig något, lära sig något osv. Det som funkar idag är att göra bilprogrammen medelsvenssonvänliga, typ som Top Gear som någon påpekade.