handdator

Visa fullständig version : Kramp!

Sly!
2008-03-19, 19:52
Hej alla!

Jag får jämt kramp i tårna och benen när jag tränar
och efter jag tränat. Hur får man stopp på eländet?
Någon... Vad beror det på??

Rex
2008-03-19, 20:59
Strecha lite? Vet inte men jag har läst att mjölksyra kan också orsaka kramper.. speciellt när man återhämtar sig.

Sly!
2008-03-19, 21:32
Strecha lite? Vet inte men jag har läst att mjölksyra kan också orsaka kramper.. speciellt när man återhämtar sig.

Ok tack! Jag strechar alltid efter träning då men ändå kommer krampen.
en har sagt att man ska dricka mycket vatten men tycks inte hjälpa iallafall.
Undra ifall dålig blodcirkualtion har med det att göra??

POGfan
2008-03-20, 12:45
De vanligaste orsakerna till kramper är överansträngning, vätskebrist och elektrolytbrist. Alltså, vila, vätska och kanske vätskeersättning (resorb, finns på apoteket) fungerar. Har du fortsätta besvär så kan du prova med ett magnesiumtillskott.

Hälsn. från sjuksköterskan

grimfish
2008-03-20, 18:32
De vanligaste orsakerna till kramper är överansträngning, vätskebrist och elektrolytbrist. Alltså, vila, vätska och kanske vätskeersättning (resorb, finns på apoteket) fungerar. Har du fortsätta besvär så kan du prova med ett magnesiumtillskott.

Hälsn. från sjuksköterskan

Man vet för det första inte varför man får kramp i tår och ben. Det är en ganska säker teori att överansträning kan vara med i bilden. Vätske- och elektrolytbrist kan man dock avfärda. Ärftliga faktorer kan spela in.

Regelbunden motion är antagligen bra för att undvika kramp. Jag brukar också rekommendera daglig stretchning, det kan möjligen hjälpa. Magnesiumtillskott eller någon medicin hjälper inte.