handdator

Visa fullständig version : Träning i överdos


bugulu
2008-03-19, 19:15
Ok, efter att ha läst det här forumet varje dag så vet jag lite mer saker än när jag först satte min fot här.

Man ska ju helst ha 1-2 vilodagar när man styrketränar men om man nu ska bort med överflödes kg, stämmer det här fortfarande?

Att hålla sig aktiv varje dag och bränna ungefär lika mycket varje dag (om man klarar av det) måste väl vara betydligt mycket bättre om man bara siktar på att gå ner i vikt än att gymma ungefär 4 gånger i veckan?

Ju mer man går, desto mer bränner man på en vecka (om man håller samma intensitet varje dag dvs), och desto bättre måste det väl då vara att gymma varje dag än sporadiskt om man ska gå ner i vikt?

Vad finns det för nackdelar med en sådan här metod?

Jag gymmar i genomsnitt varje dag nu, har gått ner ca. 14 kg på 7-8 veckor (ligger på 81 nu, slutet av januari runt 95), ser mer muskler som kommer fram nu när fettet är borta på flera ställen och känner mig i bra form.

Dock ett antal frågor nu.

1. Utebliven träningsvärk, i början kände jag ganska mycket träningsvärk, nu känner jag absolut ingenting dagen efter.. jag lyfter tyngre vikter än när jag började och kör lika många reps/sets på dem (följer Råd till Nybörjare, del 2).
Innebär det här någonting? Jag vet att utebliven träningsvärk inte betyder att ens träning är bortkastad men är det här kanske något slags symptom på att jag ska trappa ner gymmandet?

2. I början av träningen så vaknade jag 2-3 gånger under nätterna (antar det berodde på överträning) men helt plötsligt är det borta även om jag till och med har doserat mer pass (tidigare 5 pass, nu i genomsnitt 7).
Någon som kan komma med gissning eller ännu bättre, ett svar till varför det här skedde?

3. Rent praktiskt sett, behöver man ta kosttillskott under deff/bantning (vad tusan ska jag kalla det här)?

4. Tja om ni har läst inlägget så ser ni att jag har minskat 2kg/veckan när rekommenderad dos är sisådär 0.5 kg, finns det några nackdelar med en sådan här drastisk viktminskning?

5. Cyklar/Springer sisådär 20-30min varje gympass (innan styrketräningen och stretchning). Vet att detta är inte särskilt bra gällande volymökning/styrkeökning men när det gäller viktminskning så måste det här väl vara kanon då? Förbränner kalorier under kondispasset och sedan kommer styrkepasset där man förbränner ännu mer. Eller har jag helt fel?

6. I slutet av nästa månad siktar jag på att ha gått ner till 75 kg och tänkte byta till ett annat schema samtidigt.. (ihopsnickrat bara), hade tänkt ungefär:

Måndag: Armar/Axlar
Tisdag: Rygg/Mage/Bröst
Onsdag: Vila
Torsdag: Armar/Axlar
Fredag: Rygg/Mage/Bröst
Lördag: Ben
Söndag: Vila

Kommentarer till ett sådant upplägg?

Skulle vara ruskigt bra om någon/flera kunde svara på dem här frågorna, det här kanske inte ens kan svaras utan beror från person till person så lite åsikter är helt klart inte fel heller.

Tack i förhand!

Martin.V
2008-03-19, 19:19
Ta biceps på ryggpasset och triceps på bröstpasset.

Tex:

Måndag: Rygg/biceps
Tisdag: Bröst/triceps
Onsdag: Vila
Torsdag: Framsida/baksida ben
Fredag: Axlar/vader

bugulu
2008-03-19, 19:23
Ta biceps på ryggpasset och triceps på bröstpasset.

Tex:

Måndag: Rygg/biceps
Tisdag: Bröst/triceps
Onsdag: Vila
Torsdag: Framsida/baksida ben
Fredag: Axlar/vader

Någon speciell anledning till varför man bör köra biceps med rygg och triceps med bröst?

Tack för tipset förresten

Martin.V
2008-03-19, 19:27
Någon speciell anledning till varför man bör köra biceps med rygg och triceps med bröst?

Tack för tipset förresten

För att i många ryggövningar så aktiverar du bicepsmuskeln, och med tanke på hur du lagt upp ditt schema så skulle du inte kunna gå fullt ut i ditt ryggpass tack vare träningsvärken i bicepsen.

Samma sak är det med bröst, där aktiverar du triceps i dom flesta övningarna.

Du kan även lägga in nån lätt magträning på ditt benpass, den tar mycket stryk i tex knäböj och benpress.

zydar
2008-03-19, 19:28
håller fullständigt med martin...

pragmatist
2008-03-19, 20:04
1. Utebliven träningsvärk, i början kände jag ganska mycket träningsvärk, nu känner jag absolut ingenting dagen efter.. jag lyfter tyngre vikter än när jag började och kör lika många reps/sets på dem (följer Råd till Nybörjare, del 2).
Innebär det här någonting? Jag vet att utebliven träningsvärk inte betyder att ens träning är bortkastad men är det här kanske något slags symptom på att jag ska trappa ner gymmandet?

Nej, det är bara ett tecken på att dina muskler blivit mer vana vid träningen. Alla människor får mindre och mindre träningsvärk i takt med att de blir vana vid vissa övningar. Det är ett mycket väldokumenterat fenomen rent medicinskt.

2. I början av träningen så vaknade jag 2-3 gånger under nätterna (antar det berodde på överträning) men helt plötsligt är det borta även om jag till och med har doserat mer pass (tidigare 5 pass, nu i genomsnitt 7).
Någon som kan komma med gissning eller ännu bättre, ett svar till varför det här skedde?

Överträning är ett starkt ord, men det är ju möjligt att nivåerna av stresshormon etc väckte dig om nätterna när hård träning var en helt ny erfarenhet.

3. Rent praktiskt sett, behöver man ta kosttillskott under deff/bantning (vad tusan ska jag kalla det här)?

Behöver? Nej inte alls. Ät välbalanserat bara. Möjligen kan de göra tillvaron lite enklare.

4. Tja om ni har läst inlägget så ser ni att jag har minskat 2kg/veckan när rekommenderad dos är sisådär 0.5 kg, finns det några nackdelar med en sådan här drastisk viktminskning?

Ökad risk för att du tappar muskelmassa, beroende på hur fet du var från början. Var du en knubbsäl när du började så är det säkert inga problem, man går dessutom ofta ned mycket precis i början (mest i form av vätska).

5. Cyklar/Springer sisådär 20-30min varje gympass (innan styrketräningen och stretchning). Vet att detta är inte särskilt bra gällande volymökning/styrkeökning men när det gäller viktminskning så måste det här väl vara kanon då? Förbränner kalorier under kondispasset och sedan kommer styrkepasset där man förbränner ännu mer. Eller har jag helt fel?

Troligen är det bättre att göra tvärtom, d.v.s. styrketräna först när du är pigg. Styrketräning förbränner inte särskilt mycket, syftet med styrketräning är att bygga/bevara muskelmassa och bli starkare. Konditionstränar du först blir effekten av styrketräning sämre helt enkelt (med stor sannolikhet).

6. I slutet av nästa månad siktar jag på att ha gått ner till 75 kg och tänkte byta till ett annat schema samtidigt.. (ihopsnickrat bara), hade tänkt ungefär:

Måndag: Armar/Axlar
Tisdag: Rygg/Mage/Bröst
Onsdag: Vila
Torsdag: Armar/Axlar
Fredag: Rygg/Mage/Bröst
Lördag: Ben
Söndag: Vila

Kommentarer till ett sådant upplägg?

Jobbigt för armarna, som redan konstaterats ovan. Push/pullsplit är bättre.