handdator

Visa fullständig version : Permobilförare kan inte köra rattfulla?


Snafu
2008-03-19, 16:26
Full permobilförare rammade kvinna
Mitt på gågatan i Skellefteå slirade en berusad permobilförare fram.

En medelålders kvinna kom i hans väg, blev påkörd och skadade ryggen och huvudet.

Nu är den 70-årige mannen misstänkt för vårdslöshet i trafik, däremot inte för rattfylleri.

-Vi får inte testa permobilförare, säger Uno Nilsson, länsvakthavande befäl vid polisen i Västerbotten, till TT.

Olyckan inträffade vid lunchtid på tisdagen inne i centrala Skellefteå. Men eftersom förare av ett sådant handikappfordon jämställs med en cyklist riskerar 70-åringen nu åtal enbart för vårdslöshet i trafik, uppger lokala medier.

-Några allvarligare skador fick inte kvinnan, säger Uno Nilsson på polisen i Västerbotten.


http://www.vk.se/Article.jsp?article=175430

Där ser man.

Batman
2008-03-19, 19:51
handikappfordon jämställs med en cyklist

Men det är ju olagligt att cykla full, hur hänger detta ihop ?

überstarken
2008-03-19, 19:53
Men det är ju olagligt att cykla full, hur hänger detta ihop ?

Det hänger ihop genom att det är precis lika olagligt att köra permobil full, han riskerar ju åtal för vårdslöshet i trafik, som det står i texten.

hahavaffan
2008-03-19, 19:57
Det hänger ihop genom att det är precis lika olagligt att köra permobil full, han riskerar ju åtal för vårdslöshet i trafik, som det står i texten.Okej?

Batman
2008-03-19, 20:06
Det hänger ihop genom att det är precis lika olagligt att köra permobil full, han riskerar ju åtal för vårdslöshet i trafik, som det står i texten.

-Vi får inte testa permobilförare
och senare "handikappfordon jämställs med en cyklist"

8x8
2008-03-19, 20:24
Batman: det är inte olagligt att cykla berusad. För att dömas för rattfylleri krävs att du är förare av ett motordrivet fordon.

PowPow
2008-03-19, 20:26
Då antar jag at tpolisen inte heller "får lov" att testa cyklister som verkar berusade?

Kurash
2008-03-19, 21:08
Batman: det är inte olagligt att cykla berusad. För att dömas för rattfylleri krävs att du är förare av ett motordrivet fordon.

Jo, det är olagligt att cykla berusad.

maaherra
2008-03-19, 21:18
Är det eller är det inte olagligt att cykla full?

Kurash
2008-03-19, 21:22
Är det eller är det inte olagligt att cykla full?

Cykling efter alkoholförtäring omfattas i stället av 3:e kapitlet, 1:a paragrafen i trafikförordningen (1998:1276): "Fordon får inte föras av den som på grund av sjukdom, uttröttning, påverkan av alkohol, andra stimulerande eller bedövande ämnen eller av andra skäl inte kan föra fordonet på ett betryggande sätt." Cykel räknas som ett fordon i lagens mening

I trafikförordningens 14:e kapitel, 15:e paragrafen åläggs polisen att hindra alltför berusade cyklister från att fortsätta färden: "En polisman skall hindra fortsatt färd som sker i strid mot denna förordning eller mot någon föreskrift som har meddelats med stöd av förordningen, om den fortsatta färden medför påtaglig fara för trafiksäkerheten eller någon annan väsentlig olägenhet."

PowPow
2008-03-19, 21:28
Med andra ord är det okej att cykla full, så länge man är en jäkligt bra fyllecyklare. Visst?

maaherra
2008-03-19, 21:35
Kurash, det finns alltså ingen straffpåföljd om jag tolkar det rätt?

Kurash
2008-03-19, 21:39
Kurash, det finns alltså ingen straffpåföljd om jag tolkar det rätt?

Jag bara googlade och klippte. Man kan bli av med körkortet om man cyklar alltför berusad, om det räknas som straffpåföljd vet jag dock inte. Det finns nog ingen straffskala med böter eller liknande.

PowPow
2008-03-19, 21:41
Om ens uppförande tolkas som vårdslöst i trafiken så borde man ju kunna få för vårdslöshet i trafik, och det måste ju vara straffbart?

Kurash
2008-03-19, 21:43
Om ens uppförande tolkas som vårdslöst i trafiken så borde man ju kunna få för vårdslöshet i trafik, och det måste ju vara straffbart?

Absolut, men det kan man göra nykter också.

Backe
2008-03-19, 21:43
Då antar jag at tpolisen inte heller "får lov" att testa cyklister som verkar berusade?

En cyklist (eller permobilist) räknas inte som förare av motordrivet fordon. De kan alltså inte dömas för rattfylla och därmed har inte polisen rätt att ta utandningsprov på dem.

Däremot kan de räknas som vägtrafikanter och kan dömas för vårdslöshet i trafik om de uppträder trafikfarligt (1 § Trafikbrottslagen). Detta brott kan bara ge dagsböter och det är inte tillräckligt allvarligt för att utföra kroppsbesiktning (blodprov mm).

En cyklist promille är alltså inte speciellt intressant och kan inte heller testas genom blåskoll eller blodprov. Istället kan cyklisten åka dit för sitt beteende i trafiken.

PowPow
2008-03-19, 21:46
Absolut, men det kan man göra nykter också.

Ja, just det, självfallet.

En cyklist (eller permobilist) räknas inte som förare av motordrivet fordon. De kan alltså inte dömas för rattfylla och därmed har inte polisen rätt att ta utandningsprov på dem.

Däremot kan de räknas som vägtrafikanter och kan dömas för vårdslöshet i trafik om de uppträder trafikfarligt (1 § Trafikbrottslagen). Detta brott kan bara ge dagsböter och det är inte tillräckligt allvarligt för att utföra kroppsbesiktning (blodprov mm).

En cyklist promille är alltså inte speciellt intressant och kan inte heller testas genom blåskoll eller blodprov. Istället kan cyklisten åka dit för sitt beteende i trafiken.

Okej, allt på det klara då.

Backe
2008-03-19, 21:48
Jag bara googlade och klippte. Man kan bli av med körkortet om man cyklar alltför berusad, om det räknas som straffpåföljd vet jag dock inte. Det finns nog ingen straffskala med böter eller liknande.

Återkallelse av körkort är ingen straffpåföljd. Däremot kan man bli av med kortet på lite olika grunder. Att cykla berusad en gång räcker nog inte men det är nog till nackdel om personen gör annat som visar att han inte är lämplig att inneha körkort.

maaherra
2008-03-19, 22:01
Tack för svaren Backe :thumbup:

Cilia
2008-03-19, 22:18
Permobilförare är livsfarliga.
Har varit på väg att blivit påkörd bakifrån flera gånger när dom kommer på trottoaren.
Antagligen tror dom att man har ögon i nacken.
Dom som tidigare staplade sig fram kör nu hämningslöst och utan förstånd som vildar.


edit
när jag var i Oz och NZ var det inflation i permobilar. Där kallas dom för mopeder och säljs i varje gathörn.
Folk verkade bli lata och inte orka gå. Man såg andra än dom som var riktigt skröpliga som körde omkring

Backe
2008-03-19, 22:18
Är det eller är det inte olagligt att cykla full?


En cyklist promille är alltså inte speciellt intressant och kan inte heller testas genom blåskoll eller blodprov. Istället kan cyklisten åka dit för sitt beteende i trafiken.
Kanske kan säga att det kan räcka med att ge sig ut i trafiken (kraftigt)berusad för att det ska ses som trafikfarligt. Man behöver alltså inte cykla mitt i gatan eller liknande.