handdator

Visa fullständig version : Vad käkar ni som "bas" i måltiderna?


bryggarn
2003-05-21, 08:21
Ja vad äter ni egentligen som bas i måltiderna? Jag äter väldigt mkt jasminris men har fått höra att det är för snabba kolhydrater. Om jag tex skulle byta ut 90 % av mitt risintag mot pasta skulle jag då ha lättare att bli av med fett? skulle det vara en märkbar skillnad?? Och stekt potatis, är det hyffsat nyttigt?..

Grahn
2003-05-21, 08:23
Parboiled ris eller 11minuters pasta(penne i mitt fall), när jag tillåter mig kolhydrater dvs.

Alcazara
2003-05-21, 09:44
Jag käkar mycket fullkornsris och så brukar jag blanda med lite röda linser för att få ner GI mera.

Kokt potatis har ju GI kring 80, så steker du potatisen så att den fortfarande är lite knaprig så borde ju GI bli lägre...Men det kan säkert King Grub besvara.

Jasminris kan du käka efter träningen, men helst inte som bas...Jasminriset innehåller mindre mineraler och vitaminer också!

Mallan
2003-05-21, 10:14
*Äter mest havregryn (har tillsatt olika typer av frön typ pumpa/solros/lin/psyllium)
*Parboiled ris
*Fiberpasta
*Fullkornsbröd el. Pumpernickel

Kolhydrater med lagt Gi värde.

Du borde byta ut Jasmineriset mot Parboiled (vilket redan nämts). Vissa pastar att de blir mindre uppblasta av ris än av pasta, personligen märker jag ingen skillnad.

Vänskap
2003-05-21, 10:20
Angående att potatis har ett lite högt Gi. Om man låter potatisen kallna och sedan värmer den i t ex micro så blir GI:et lägre, 30-40 nånting.
Passar de som lagar maten i förväg hemma och tar med sig till jobbet.

Om man nu överhuvudtaget ska bry sig om potatis-GI:et är ju en annan femma.

King Grub
2003-05-21, 11:27
Min kolhydratbas brukar bestå av:

Pasta
Havregrynsgröt
Rågflingegröt
Korngryn
Parboiled ris
Matvete
All-Bran Regular eller Plus
Kornris
Flerkornsbröd

Något av det, utom målet närmast efter passet, då det blir skumgodis omedelbart efter, varpå jag knallar hem, där nästa mål består av:

Potatismos
Pommes frites
Frosties
Choko Flakes
Bakad potatis
Plättar

Inte allt på en gång. ;)

Vänskap
2003-05-21, 11:28
Mmm, variation förnöjer.

bryggarn
2003-05-21, 12:58
Får nog börja med att byta ut det mesta jasminriset verkar det som,, synd bara att paraboild inte e lika gott.. påminner starkt om skolriset man fick på högstadiet.

Men hur komponerar ni annars måltiderna?,, för min del brukar den absolut största delen (iaf av vikten) bestå av ris eller pasta, sen något kött och ev. lite grönsaker ;) förutom frukosten då blir det Lättfil å Bran Flakes.. Låter det bra lr?

AnderssoN
2003-05-21, 13:12
Jag äter mycket vanligt ris och potatis, men 50% ungefär brukar beså av kött av något slag.

ivandrago
2003-05-21, 15:29
är det så farligt med jasminris egentligen? äter man kött och grönsaker och dricker mjölk till borde väl GI:t på måltiden ligga ganska lågt?

King Grub
2003-05-21, 15:46
Originally posted by ivandrago
är det så farligt med jasminris egentligen? äter man kött och grönsaker och dricker mjölk till borde väl GI:t på måltiden ligga ganska lågt?

Jag talade med (eller lyssnade till) Paulún förra året, då han sade, att GI-värdet på jasminris som står i alla tabeller är felaktigt, och att nya mätningar har visat att det ligger en bra bit över 120.

ivandrago
2003-05-21, 15:56
det var värst! så en buffé på en kinarestaurang med friterade grejer och jasminris är kanske inte den bästa deff-måltiden?:D

själv tycker jag parboiled funkar i röror, men är inte gott i sig. Jasminris med soja däremot :eating: :eating: :eating: :kickass:

Tomten
2003-05-22, 16:53
Jasminsris är ju helt klart godare än parboiled. Fast frågan är ju om det går sån fruktansvärt stor skillnad om ett mål om dagen har lite snabbare GI...

Kimo
2003-05-22, 17:54
Är fullkornspasta (brun spagetti) mycket bättre än vanlig pasta? Vilka för/nackdelar finns, förutom smaken då.

King Grub
2003-05-22, 17:56
Originally posted by Kimo
Är fullkornspasta (brun spagetti) mycket bättre än vanlig pasta? Vilka för/nackdelar finns, förutom smaken då.

Lägre GI, mer fibrer. Och så brukar den vara berikad med järn och vitaminer. Själv tycker jag vanlig pasta duger fint.

Lopezzo
2003-05-22, 21:42
Ska Ni käka gott ris med relativt lågt GI käka basmatiris!:eating:

Lopezzo

YTS
2003-05-25, 02:06
Jag blandar Avoriris med korngryn och kokar i buljong, suveränt gott. 75g avoriris och 75 g korngryn kokas i 4,5 dl vatten med 1/2 veg. buljongtärning i 20 minuter. Avoriris är råris som polerats en aning, men inte så mycket att det blivit vitt, mycket näring kvar, jämfört med vittris. Korngryn har mycket lågt G.I.

Övriga måltider äter jag pumpernickelmackor med olika pålägg. Kolla http://w1.300.telia.com/~u30010580/meramat.html

Yngve

Alcazara
2003-05-25, 08:48
Originally posted by YTS
Jag blandar Avoriris med korngryn och kokar i buljong, suveränt gott. 75g avoriris och 75 g korngryn kokas i 4,5 dl vatten med 1/2 veg. buljongtärning i 20 minuter. Avoriris är råris som polerats en aning, men inte så mycket att det blivit vitt, mycket näring kvar, jämfört med vittris. Korngryn har mycket lågt G.I.

Övriga måltider äter jag pumpernickelmackor med olika pålägg. Kolla http://w1.300.telia.com/~u30010580/meramat.html

Yngve

____________

Vart 17 köper ni pumpernickel nånstans??? Eller köper ni såndär surdeg och bakar själva..? ;)

King Grub
2003-05-25, 08:55
Yngve bakar sitt själv.

Annars är motsvarande bröd sådana där inplastade, rektangulära 500-gramsförpackningar med skivat flerkornsbröd, ofta under namnet Fyrkornsbröd eller Flerkornsbröd.

http://www.netxtra.se/nx/images/products_large/4102180001733.jpg

Det finns även "riktigt" pumpernickel, men det är mycket dyrare, och inte "bättre".

ivandrago
2003-05-25, 09:50
Originally posted by Lopezzo
Ska Ni käka gott ris med relativt lågt GI käka basmatiris!:eating:

Lopezzo

har basmatiris lågt GI?? trodde det var precis som jasminris??

Megatuttarna
2003-05-25, 09:51
Originally posted by Mallan
Du borde byta ut Jasmineriset mot Parboiled (vilket redan nämts). Vissa pastar att de blir mindre uppblasta av ris än av pasta, personligen märker jag ingen skillnad.

Jag är en sån som känner mej mer uppblåst av pasta än ris, jag har läst på t-mag att det beror på att pastan består av raffinerade kolhydrater som påverkar insulinet på ett sätt som jag inte förstog.

Det är därför jag enbart lägger in pasta efter träning, då jag har råd med massa insulin som partajar i kroppen, annars är det parboiled ris och gröt som gäller!

Linssoppa är skitgo och väldigt välidigt bra om du käkar den med mkt protein som är komplett i sin uppbyggnad!

King Grub
2003-05-25, 10:29
Originally posted by Megatuttarna
pastan består av raffinerade kolhydrater som påverkar insulinet på ett sätt som jag inte förstog.

Det är därför jag enbart lägger in pasta efter träning, då jag har råd med massa insulin som partajar i kroppen, annars är det parboiled ris och gröt som gäller!

Pasta ger lägre insulinpåslag än ris. 40 i Insulinindexvärde för pasta jämfört med ungefär 60 för rissorten med lägsta värdet.

Megatuttarna
2003-05-25, 12:44
Jo det vet jag med, men tydligen är inte raffinerade kolhydrater lika bra som kolhydraterna i ris t e x!

Vänskap
2003-05-25, 15:07
Originally posted by King Grub
Yngve bakar sitt själv.

Annars är motsvarande bröd sådana där inplastade, rektangulära 500-gramsförpackningar med skivat flerkornsbröd, ofta under namnet Fyrkornsbröd eller Flerkornsbröd.

http://www.netxtra.se/nx/images/products_large/4102180001733.jpg

Det finns även "riktigt" pumpernickel, men det är mycket dyrare, och inte "bättre".


Beror väl på var man köper.
Jag betalar 11.90 kr för 500g "riktigt" pumpernickel. :booty:

Alcazara
2003-05-25, 15:08
Originally posted by King Grub
Yngve bakar sitt själv.

Annars är motsvarande bröd sådana där inplastade, rektangulära 500-gramsförpackningar med skivat flerkornsbröd, ofta under namnet Fyrkornsbröd eller Flerkornsbröd.

http://www.netxtra.se/nx/images/products_large/4102180001733.jpg

Det finns även "riktigt" pumpernickel, men det är mycket dyrare, och inte "bättre".

___________

Jaha:eek: , dessa brukar jag faktiskt käka...köper dem på utländska affärer för endast 10,90 kr för 500 g!!!Superbilligt!!!
Ja då ska jag inte fundera mera på pumpernickel, verkar lite invecklat och dyrt..

YTS
2003-05-26, 01:27
Bakar man sitt pumpernickel själv, så är kostnaden under 4 kr per 500g och en sats ger drygt 2 kg pumpernickel. Ni som vill prova, hittar ett recept på http://w1.300.telia.com/~u30010580/meramat.html

Yngve

Rob The Man
2003-05-26, 10:27
Jasminris till alla basmålen.

GI är inget för mig äter det som är gott och det min kropp vill ha vid det tillfälle.


Robban

Cartwright
2003-05-26, 11:14
Originally posted by King Grub


Jag talade med (eller lyssnade till) Paulún förra året, då han sade, att GI-värdet på jasminris som står i alla tabeller är felaktigt, och att nya mätningar har visat att det ligger en bra bit över 120.

Skulle vara kul att se det bekräftat någonstans. Gräsligt stor skillnad för att vara två olika varianter av samma basvara.

King Grub
2003-05-26, 12:09
Originally posted by Cartwright


Skulle vara kul att se det bekräftat någonstans. Gräsligt stor skillnad för att vara två olika varianter av samma basvara.

Hans nya, uppdaterade GI-tabeller sätter värdet över 150 på jasminris kokt i riskokare.

Action
2003-05-26, 12:33
Fiberhavregryn med kruskakli o linfrön
Parboilded Ris
Fullkornspasta
All Bran

O snabba e

Kalaspuffar
Chokos
Ahlgrens

z_bumbi
2003-05-26, 12:42
King Grub: Är det inte något med riskokaren som har betydelse där, antingen har jag läst samma siffror om just jasminriset eller så har jag läst det om ris i allmänhet när det är tillagat i riskokare.

Vore ju intressant vilka felkällor de haft i tidigare test av jasminris när de fått ett helt annat värde i annat fall.

King Grub
2003-05-26, 13:26
Vet inte, men jag kan gissa att det är något med trycket och värmen kombinerat i riskokaren som gör kolhydraternas struktur mer lättupptaglig. Men det är som sagt en gissning.

Cartwright
2003-05-26, 14:28
Originally posted by King Grub


Hans nya, uppdaterade GI-tabeller sätter värdet över 150 på jasminris kokt i riskokare.

Milda makter!

Rob The Man
2003-05-26, 15:07
Men personligen så äter jag hellre 4 mål med jasminris på 150 i GI än 4 mål med sockerkaka som har ett GI på 66




Rob

MIGGE
2003-05-26, 15:17
MJÖLK:love: