handdator

Visa fullständig version : Orsak till misslyckad viktnedgång


Mark_Lyft
2008-03-19, 12:47
Styrkelyft är min idrott och jag bestämde mig i januari för att gå ner en viktklass till SM som gick i söndags. Jag vägde då 111kg.

För tre dagar sedan vägde jag in på 99,95 kg efter 30 minuter i bastun, där jag svettade bort 0,5 kg.

Så långt var allt väl men uppe på lyftpodiet var jag helt kraftlös och gjorde min sämsta tävling i mannaminne.

Min diet bestod i att jag under perioden 10 januari -16 mars bytte ut i genomsnitt vartannat mål mat mot en VLCD-påse som heter naturdiet (100kcal). Vecka 2 vägde jag 111kg, vecka 5 - 108kg, v7 - 104.5, v8 - 102.8, v9 102.8, v10 - 101.8, v11 - 99,85. Sista dagarna åt jag inte mycket och sista 18 timmarna drack jag väldigt lite (sedan drack jag vätskeersättning efter invägningen).

När besvikelsen nu har lagt sig lite vill jag analysera om jag hade kunnat göra det annorlunda. Kanske var det orealistiskt att gå ner så mycket på kort tid och behålla trycket? Is så fall, vad hade varit realistiskt? Har någon annan lyckats gå ner så här mycket utan att bli svag?

Börje H
2008-03-19, 14:08
Been there done that...
Det primära felet jag tror du gjorde är att du inte tillät dig att äta nog ordentligt sista dagarna. På tävlingsdagen presterar du ju vad du ätit dagen innan och har du då käkat minimalt så presterar du minimalt. Att plocka bort 1.8 kg sista veckan och trots detta kunna ladda på lite inför tävlingen borde inte vara några problem. Om du inte småstrypt vätskan lite till varje provvägning och därmed fått lite falska resultat. En förutsättning för att det skall funka bra sista dagarna är att du har fin vätskebalans hela vägen fram till strypning. Energirik lätt mat samt strypa vätskan lite hårdare sista dygnet kan vara lösningen för dig om det nu blir nån nästa gång.

Sedan skall man ju vara medveten om att det är stört omöjligt att prestera något både energi och vätskedränerad. Att en viktreducering på 10% på mindre än 10 veckor resulterar i negativ resultatutveckling är dock en självklarhet. Det gäller ju bara att minimera förlusten!

Träningen som utförs under perioden är naturligtvis också av mkt stor betydelse. 100% kvalité och tävlingslik är säkerligen modellen. Slösa minimal kraft på uppvärmning samt hålla arbetsseten på låga repsantal och med full fokus! En fördel är ju om man kan utnyttja materialet i lyftgrenarna också. Då har man ju möjlighet att inför tävlingen införskaffa utrustning av en mindre storlek. Detta kräver ju dock att man har en enormt säker teknik och dessutom välbehävlig rutin. Det är just i dessa saker som det brast på för mig då jag inför SM 2005 genomförde liknade manöver.

Vad du absolut vunnit på det hela är att du nu har ett kanonbra utgångsläge att stabilisera din vikt runt 100 kg och träna med god kvalité! Förutsatt att du fortsatt har koll på kosten kan du förhindra en raketuppgång till 105-106 kg igen.

Bättre lycka nästa gång :thumbup:

Fast du får inte lyckas för bra :D

Pepz
2008-03-19, 14:16
Låter kanske drygt att säga men du skulle planerat bättre och låtit viktnedgången ta tid och vara färdig med den i tid.Och kanske siktat på att gå ner till 96-97 för att kunna ladda på ordentligt till tävlingen

bertbert
2008-03-19, 14:21
Jag tror att man ska ligga på kaloriöverskott sista dagarna innan tävling. Sen är det svårt att lura kroppen, går man ner mycket snabbt i vikt blir man ju svagare än om man först går ner i maklig takt och hinner kvalitetsträna på stabil vikt inför tävling och avsluta med lätt kaloriöverskott precis innan tävling.

Ska du ligga kvar i -100?

Rahf
2008-03-19, 14:27
När brukar invägningen vara för en SL-tävling?

z_bumbi
2008-03-19, 14:34
För tre dagar sedan vägde jag in på 99,95 kg efter 30 minuter i bastun, där jag svettade bort 0,5 kg.


Vad du absolut vunnit på det hela är att du nu har ett kanonbra utgångsläge att stabilisera din vikt runt 100 kg och träna med god kvalité! Förutsatt att du fortsatt har koll på kosten kan du förhindra en raketuppgång till 105-106 kg igen.

Väger man inte 104-105 kg dagarna efter en sådan tömning så gjorde man nog något fel och det både i tömning och återladdning. Bara vätskan är ju 2-3 kg.

bubbe
2008-03-19, 15:01
Jag tror det finns flera faktorer kring varför en snabb nedgång innan tävling kan vara svår att hantera, förutom att man saknar energi och glykogen i kroppen så tror jag tekniken förändras, det är svårt att hitta helt rätt i utrustningen och komma i samma vinklar som tidigare. Ska man gå ner tror jag det är lättare att göra det i förväg och se till att träna in sig i nya viktklassen.

Att man dessutom inte känner hur man ligger lyftmässigt på vikterna gör det ännu svårare att välja rätt på tävlingen.


rahf: maximalt 2 tim, är det många som väger in så kan det dock bli betydligt kortare. Sen ska man hinna värma upp utan att få upp maten igen också.

Mark_Lyft
2008-03-19, 15:11
Ska du ligga kvar i -100?

NEJ!

Mark_Lyft
2008-03-19, 15:12
Väger man inte 104-105 kg dagarna efter en sådan tömning så gjorde man nog något fel och det både i tömning och återladdning. Bara vätskan är ju 2-3 kg.

Jag vägde 102 igår. Betyder det att något var tokigt?

bertbert
2008-03-19, 15:12
NEJ!

Ursäkta men jag skrattade när jag läste ditt svar! :D

Mark_Lyft
2008-03-19, 15:13
Låter kanske drygt att säga men du skulle planerat bättre och låtit viktnedgången ta tid och vara färdig med den i tid.Och kanske siktat på att gå ner till 96-97 för att kunna ladda på ordentligt till tävlingen

Min ursprungsplan var ungefär så men planen gick inte riktigt i lås.

Mark_Lyft
2008-03-19, 15:27
Been there done that...
Det primära felet jag tror du gjorde är att du inte tillät dig att äta nog ordentligt sista dagarna. På tävlingsdagen presterar du ju vad du ätit dagen innan och har du då käkat minimalt så presterar du minimalt.

Tycker du jag skulle ätit en brakmiddag på lördag kväll och suttit längre i bastun?

Att plocka bort 1.8 kg sista veckan och trots detta kunna ladda på lite inför tävlingen borde inte vara några problem. Om du inte småstrypt vätskan lite till varje provvägning och därmed fått lite falska resultat.

Jag har vägt mig efter träningen, hörde att det skulle motsvara morgonvikt

En förutsättning för att det skall funka bra sista dagarna är att du har fin vätskebalans hela vägen fram till strypning.

= dricka mycket vatten?


Energirik lätt mat samt strypa vätskan lite hårdare sista dygnet kan vara lösningen för dig om det nu blir nån nästa gång.

Skall man strypa vätskan i 36 timmar?

Sedan skall man ju vara medveten om att det är stört omöjligt att prestera något både energi och vätskedränerad.

Jag kanske inte hann dricka ikapp mig...

Att en viktreducering på 10% på mindre än 10 veckor resulterar i negativ resultatutveckling är dock en självklarhet. Det gäller ju bara att minimera förlusten!

Träningen som utförs under perioden är naturligtvis också av mkt stor betydelse. 100% kvalité och tävlingslik är säkerligen modellen. Slösa minimal kraft på uppvärmning samt hålla arbetsseten på låga repsantal och med full fokus!

= mitt upplägg

En fördel är ju om man kan utnyttja materialet i lyftgrenarna också. Då har man ju möjlighet att inför tävlingen införskaffa utrustning av en mindre storlek. Detta kräver ju dock att man har en enormt säker teknik och dessutom välbehävlig rutin. Det är just i dessa saker som det brast på för mig då jag inför SM 2005 genomförde liknade manöver.

Två veckor innan SM var den nyinsydda utrustningen bra men tyvärr satt den lite slappt på tävlingsdan :(

Vad du absolut vunnit på det hela är att du nu har ett kanonbra utgångsläge att stabilisera din vikt runt 100 kg och träna med god kvalité! Förutsatt att du fortsatt har koll på kosten kan du förhindra en raketuppgång till 105-106 kg igen.

Helt rätt, jag får se framåt!

Bättre lycka nästa gång :thumbup:

Tackar

Fast du får inte lyckas för bra :D

:devil:

z_bumbi
2008-03-19, 15:41
Jag vägde 102 igår. Betyder det att något var tokigt?

Om du äter lite dagarna innan tävling, dricker minimalt i 18 h och sen bastar bort 0,5 kg vätska så tycker jag uppgången är ganska liten. Det är ju bara vattnet du behöver för att ersätta det du undanhållit kroppen under de där 18 h plus bastu och du har troligen inte lagrat in mer glykogen vilket du också borde ha låga nivåer av.

Mark_Lyft
2008-03-19, 15:45
Om du äter lite dagarna innan tävling, dricker minimalt i 18 h och sen bastar bort 0,5 kg vätska så tycker jag uppgången är ganska liten. Det är ju bara vattnet du behöver för att ersätta det du undanhållit kroppen under de där 18 h plus bastu och du har troligen inte lagrat in mer glykogen vilket du också borde ha låga nivåer av.

Betyder det att jag hade för mycket glykogen och för lite vatten på tävlingsdan?

z_bumbi
2008-03-19, 16:12
Betyder det att jag hade för mycket glykogen och för lite vatten på tävlingsdan?

Snarare att du hade lite av båda.

Börje H
2008-03-20, 08:17
Tycker du jag skulle ätit en brakmiddag på lördag kväll och suttit längre i bastun?


Nej då. Att du skulle ätit flera mindre och energirika måltider under de sista dagarna. Naturligtvis inte massvis med mat för då går du ju obenhörligen upp i vikt. Men det är inte bra att ligga för lågt i energi då kroppen fort dräneras.

Jag har vägt mig efter träningen, hörde att det skulle motsvara morgonvikt


Morgonvikt=morgonvikt, då skall den kontrolleras på morgonen.

Skall man strypa vätskan i 36 timmar?


Nja, det är nog lite att ta i. Under förutsättning att du har druckit rejält under dagarna innan så borde det kunna rinna ut en hel del vatten på 18 timmar. Några koppar starkt kaffe kan möjligen skynda på det hela (om man nu är laggd åt det hållet).


Två veckor innan SM var den nyinsydda utrustningen bra men tyvärr satt den lite slappt på tävlingsdan


Våga skölja genom utrustningen och därefter syslöjda ett par mm till efter sista träningspasset!


Det är en mycket svår ekvation och man lär sig efter varje gång. Jag är absolut inte mannen att kalla mig expert på detta. Själva viktreduseringen vållar mig inga problem även om det handlar om 15-20 kg, men när det kommer till sista veckorna bibehållande av power så är det väsentligen svårare.

Du får tänka som så att du nu fått ytterligare erfarenhet inom vår ädla sport!

Rock on :hbang: