handdator

Visa fullständig version : Dags att söka högskolestudier!


Purren
2008-03-19, 11:23
Vad har ni sökt?

lectris
2008-03-19, 11:26
inget, ännu. skickar iväg till kostvetare snart dock :)

Rahf
2008-03-19, 11:27
Väntar till hösten, kommer skicka till div. skolor i USA och hoppas på det bästa.

Animalistic
2008-03-19, 11:31
inget, tar studenten i år och vill börja jobba direkt, för att sedan skaffa lägenhet helst strax efter jul

Ame
2008-03-19, 11:34
Ingenting än, men funderar på sjukgymnast i göteborg. När är sista anmälningsdag, 15 april?

Mental
2008-03-19, 12:33
inget, ännu. skickar iväg till kostvetare snart dock :)

Yey, då kommer du bli ändå bättre på att laga mat :D

lectris
2008-03-19, 12:34
Yey, då kommer du bli ändå bättre på att laga mat :D

HEHE! ja det är åtminstonne tanken med det hela. :D

Mental
2008-03-19, 12:37
HEHE! ja det är åtminstonne tanken med det hela. :D

Villken skola?

Kostvetenskap är jävligt intressant faktiskt!:D

lectris
2008-03-19, 12:39
Villken skola?

Kostvetenskap är jävligt intressant faktiskt!:D

uppsala :) finns det i umeå också?

Mental
2008-03-19, 12:41
uppsala :) finns det i umeå också?

Japp, Läser dietist här. så jag har läst kostvetenskap A + B. Nog bland det roligaste jag har gjort, alla kategorier :D

Kemi är kul, näringslära är kul, fysiologi är kul, metabolismen är kul, matlagningsteknik är kul. allt är kul :D

lectris
2008-03-19, 12:45
Japp, Läser dietist här. så jag har läst kostvetenskap A + B. Nog bland det roligaste jag har gjort, alla kategorier :D

ohh! har de intagning till hösten? hade ju tänkt söka dietist i uppsala nu samtidigt som kostvetare men de har intagning på våren :( om det är så är det mycket möjligt att jag kommer på besök i ett par år eller så. ;)

rolf
2008-03-19, 12:48
Japp, Läser dietist här. så jag har läst kostvetenskap A + B. Nog bland det roligaste jag har gjort, alla kategorier :D

Kemi är kul, näringslära är kul, fysiologi är kul, metabolismen är kul, matlagningsteknik är kul. allt är kul :D

Jag funderar på att söka till dietist i just Umeå. Har du lust att berätta lite mer? Inte sånt som man får höra när de ska reklamera för stället, att de har moderna och fina utrymmen osv. utan annat? :)

lectris
2008-03-19, 12:50
Jag funderar på att söka till dietist i just Umeå. Har du lust att berätta lite mer? Inte sånt som man får höra när de ska reklamera för stället, att de har moderna och fina utrymmen osv. utan annat? :)

+1

jag vill också höra! (gärna om uppsala också om det är någon som känner sig träffad.... ;)

Mental
2008-03-19, 12:50
ohh! har de intagning till hösten? hade ju tänkt söka dietist i uppsala nu samtidigt som kostvetare men de har intagning på våren :( om det är så är det mycket möjligt att jag kommer på besök i ett par år eller så. ;)

Det är bara göteborg som har höstintag dror jag, Umeå har vårintag. Har just nollat klart våra dietisnollor, jättehärligt gäng vi fick!

Mental
2008-03-19, 12:51
Jag funderar på att söka till dietist i just Umeå. Har du lust att berätta lite mer? Inte sånt som man får höra när de ska reklamera för stället, att de har moderna och fina utrymmen osv. utan annat? :)

Jag kommer skriva ett större inlägg här efter föreläsningen om meios och vävnadstyper jag ska på nu.

Men jag rekomenderar helt klart utbildningen här i umeå, den är jävligt bra och intressant, frächa stora kök och bra lokaler i övrigt. Och Umeå är en jättebra studentstad.

rolf
2008-03-19, 12:55
Jag kommer skriva ett större inlägg här efter föreläsningen om meios och vävnadstyper jag ska på nu.

Men jag rekomenderar helt klart utbildningen här i umeå, den är jävligt bra och intressant, frächa stora kök och bra lokaler i övrigt. Och Umeå är en jättebra studentstad.

Ah, ska hålla ögonen öppna då! :)

lectris
2008-03-19, 13:01
Jag kommer skriva ett större inlägg här efter föreläsningen om meios och vävnadstyper jag ska på nu.

Men jag rekomenderar helt klart utbildningen här i umeå, den är jävligt bra och intressant, frächa stora kök och bra lokaler i övrigt. Och Umeå är en jättebra studentstad.

äsch. men jag hade ändå tänkt söka till dietist i uppsala till våren ändå även om jag kommer in på kostvetare, är det jag helst vill gå. så då slänger jag nog iväg en ansökan till umeå i samma veva. *popcorn*

Snafu
2008-03-19, 13:06
jättehärligt gäng vi fick!

Så brukar man säga om speciella personer också, men jag antar att du menar att dom är snygga helt enkelt :D

Är tjej-killration likadan nu som för 5-6 år sen?

Timmi
2008-03-19, 13:15
1. Psykologi I på SU
2. Sociologi I på SU
3. Engelska A Södertörn
4. Engelska I på SU

Back up planen om något skiter sig med lumpen till hösten ;)

sandstorm
2008-03-19, 13:17
Civilingenjör, medieteknik, Norrköping! (Linköpings universitet)

Clarkolofsson
2008-03-19, 13:17
Civilingenjör Maskinteknik på Liu
Högskoleingenjör Maskinteknik på Liu

Får väl se om man kommer in :D

Jan
2008-03-19, 13:55
Civilingenjör Maskinteknik på Liu

Har också sökt det i första hand. CTH och KTH i andra och tredje hand. Dock bara en back up plan inför hösten.

Clarkolofsson
2008-03-19, 15:15
Har också sökt det i första hand. CTH och KTH i andra och tredje hand. Dock bara en back up plan inför hösten.

Hehe samma här.. Får jag inte nåt fint jobb så kan jag ju alltid börja plugga :D Då får du akta dig för 100kg clarkolofsson på campus!

shut teh face
2008-03-19, 15:29
Har inte sökt än LOL!!!

otherside
2008-03-19, 16:16
kostvetare i Umeå är relativt enkelt att komma in på såg jag. Hur ser det ut i uppsala? Någon som har koll på skillnaderna, vilken ort har bäst lärare?
Som studentstäder gillar jag båda.

Kryss
2008-03-19, 19:02
Funderar på att söka industriell ekonomi, i stockholm eventuellt (saknar MaE som de skolor jag egentligen är mer intresserad av kräver)

Eddie Vedder
2008-03-19, 19:05
+1

jag vill också höra! (gärna om uppsala också om det är någon som känner sig träffad.... ;)

Snart läst programmet ett år och jag trivs kanon.:) I mitt fall var ju förstås näringsläran förra terminen det absolut roligaste, nu lagar vi en massa kul och intressant mat och lär oss om livsmedel och matlagningingsteknik.

Matlagningen i sig tycker jag personligen är ett helvete men resultaten och måltiderna är desto bättre.*drool* Kost B lär du älska med tanke på dina matlagningsskills. Jag har inget negativt att säga iaf, grymt kompetenta och scyssta lärare också.:thumbup:

On topic så har jag sökt Företagsekonomi A vilket jag kommer in på eftersom det är en del i programmet, utöver det har jag även sökt en kvällskurs på 5hp som heter "Fysiologi, kost och hälsa". Tror den kursen ges i mån av sökande.

seggan
2008-03-19, 19:08
1. Sjukgymnast Linköping
2. Biomedicin Halmstad
3-6 blandade sjukgymnastutbildningar

forslund
2008-03-19, 19:10
Ska söka både datornätverk och datakommunikation i Västerås på Mälardalens Högskola och samma program i Jönköping.

Beslutsångest om vilken stad jag ska ta. :(

Jönköping verkar ha lite bättre utbildning, men det medför större studielån (flyttar hemifrån), medan Västerås är mycket närmare och kan sköta mycket av studierna från där jag bor nu, vilket resulterar i mycket mindre(om ens inget) studielån.

*gah!*

Jag vet att en person här på Kolo går i Jönköping. Någon som går i Västerås?

Fultjack
2008-03-19, 19:17
1. Sjukgymnast Linköping
2. Biomedicin Halmstad
3-6 blandade sjukgymnastutbildningar

WOha, jag läser Biomedicin i Halmstad. Riktigt rolig utbildning :thumbup:

Mental
2008-03-19, 19:29
Så brukar man säga om speciella personer också, men jag antar att du menar att dom är snygga helt enkelt :D

Är tjej-killration likadan nu som för 5-6 år sen?

Det var en speciell person i gruppen :Virro
Men det jag menade var att de var skitroliga under nollningen, de var aktiva, partysugna och allmänt sociala. Då är det lätt att vara fadder vill jag lova.
Och jo, självklart var det en å annan gobit, läget är som det brukar, en grabb. 38 brudar.

Min klass är ett undantag, vi är tre grabbar. Samtliga 81:or dessutom.

Angel
2008-03-19, 19:30
Ska söka både datornätverk och datakommunikation i Västerås på Mälardalens Högskola och samma program i Jönköping.

Beslutsångest om vilken stad jag ska ta. :(

Jönköping verkar ha lite bättre utbildning, men det medför större studielån (flyttar hemifrån), medan Västerås är mycket närmare och kan sköta mycket av studierna från där jag bor nu, vilket resulterar i mycket mindre(om ens inget) studielån.

*gah!*

Jag vet att en person här på Kolo går i Jönköping. Någon som går i Västerås?


Jönköping är grymt bra stad, fin högskola med, verkar ha ett bra studentliv. Bästa sjukvården med om du skulle råka bli sjuk.



Jag vet inte vad lr om jag ska läsa något, läser en kurs i medicin nu men inte säker på om jag orkar slutföra den. Hur gör man om man vill hoppa av en kurs? Bara maila läraren eller?

hahavaffan
2008-03-19, 19:32
Jag tänker söka till Valfritt Informatikprogram på Halmstad Högskola!

wintersnowdrift
2008-03-19, 19:32
Till hösten blir det statistik och förvaltningsrätt. Jag är garanterad plats eftersom kurserna ingår i mitt program.

Har även skickat ansökan till 3hp matte i sommar för att repetera lite inför vad som troligtvis blir fortsatta studier i nationalekonomi vt 2009, men den ges bara om tillräckligt många söker.

//Kristin

Eddie Vedder
2008-03-19, 19:35
Till hösten blir det statistik och förvaltningsrätt. Jag är garanterad plats eftersom kurserna ingår i mitt program.

Kommer du hålla till på Ekonomicum även då? För i såna fall lär vi springa på varann.:)

Mental
2008-03-19, 19:42
Ah, ska hålla ögonen öppna då! :)

Här är en post jag gjorde om vad vi har läst och kommer att läsa:
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showpost.php?p=2863529&postcount=40

Dietistprogrammet tycker jag är väl utformat för att förbereda oss som blivande dietister. Jag sitter även med i programrådet och går igenom utvärderingar av kurser och planerar kommande års utbildningar. Hela dietistprogrammet sköts av kostvetenskapliga instutitionen, de tar sedan in extern hjälp innom vissa ämnen.

Lärarna är med något undantag mycket kompetenta. När vi läste kemi hade vi en mycket duktig och engagerad kemist, nu när vi läser fysiologi har vi bland annat en mycket duktig cellbiolog. När man läser sjukdomslära så är det läkare och dietister som föreläser.

Mitt enda klagomål är mot en av dietisterna som vi har, hon kan det hon skall lära ut men inte så mycket mer, frågar man saker som ligger utanför kursen har hon oftast inte koll. Övriga lärare kan sjukt mycket mer än det som skall tas på kurserna och sånt gillar jag.

Lokalerna är varierande. Men det har inte upplevts som något problem, campus är väl samlat och man slipper springa runt en massa. Kemilabbsalarna var lite sunkiga, men man har kanske 10 kemilabbar på hela programmet så det kan jag leva med. Köken är jättebra, och där spenderar man mer tid så det är ju tur det ;D

Bibliotek, datorsalar, cafeér och annat håller ok standard.

otherside
2008-03-19, 19:42
WOha, jag läser Biomedicin i Halmstad. Riktigt rolig utbildning :thumbup:

utveckla=) vad gör man?

Eddie Vedder
2008-03-19, 19:43
Ignorera Mental och kom till oss i Uppsala!:D

Mental
2008-03-19, 19:43
Jönköping är grymt bra stad, fin högskola med, verkar ha ett bra studentliv. Bästa sjukvården med om du skulle råka bli sjuk.



Jag vet inte vad lr om jag ska läsa något, läser en kurs i medicin nu men inte säker på om jag orkar slutföra den. Hur gör man om man vill hoppa av en kurs? Bara maila läraren eller?

Maila läraren och CSN om det behövs.

Eller skit i att gå dit och strunta i examinationen funkar det med.

Mental
2008-03-19, 19:44
Ignorera Mental och kom till oss i Uppsala!:D

Tss, uppsalas kök suger :P

Men ni har skapliga sushiställen, något umeå saknar, that I got to give you!

Mental
2008-03-19, 19:45
utveckla=) vad gör man?

http://www.umu.se/medfak/studera/biomedicin.html

I umeå då :D

Jag är propagandaminister i umeå nu känner jag.

Eddie Vedder
2008-03-19, 19:45
Tss, uppsalas kök suger :P

Men ni har skapliga sushiställen, något umeå saknar, that I got to give you!

Ja dom suger, det håller jag med om. Dock flyttar institutionen lokaler as we speak så för dom som kommer till hösten blir det mycket bättre.:)

Imni
2008-03-19, 19:46
Det är bara göteborg som har höstintag dror jag, Umeå har vårintag. Har just nollat klart våra dietisnollor, jättehärligt gäng vi fick!

Umeå har intag även på hösten. Är 99% säker på det.

Angel
2008-03-19, 19:47
Maila läraren och CSN om det behövs.

Eller skit i att gå dit och strunta i examinationen funkar det med.

Har inget csn och det är en distanskurs, har inte ens loggat in på plattformen på flera veckor. Jag e lat.

Torwald
2008-03-19, 19:49
Jag ska läsa kemi på komvux, räknas det? :)

William
2008-03-19, 19:49
Mkt text

Antar att du haft Kurre som föreläsare? Helskön och jäkligt kompetent!

Mental
2008-03-19, 19:54
Antar att du haft Kurre som föreläsare? Helskön och jäkligt kompetent!

Kurt är underbar ja, snubblar man på han i lunchrummet och råkar fråga något oskylldigt om ex antioxidanter så drar han igång en 20minuter föreläsning för alla som råkar vara i närheten :D

Handcuff
2008-03-19, 19:54
http://www.umu.se/medfak/studera/biomedicin.html

I umeå då :D

Jag är propagandaminister i umeå nu känner jag.

Jag kan backa upp på propagerandet för Umeå. Klockren studentstad.

Mental
2008-03-19, 19:54
Umeå har intag även på hösten. Är 99% säker på det.

Då är det nog den där sista procenten som felar.
Om även du pratar om dietistprogrammet då. (Och första terminen så klart)

thatkrillesshow
2008-03-19, 19:57
Jag har sökt Skydd Mot Olyckor (brandman), och ska nog försöka slänga iväg en till ansökan till något annat, som back-up.
Funderade på något närings/kost-grejs, men behöver naturkunskap B för det:( Eller typ sjukgymnast, men det är tydligen hårda betygskrav för att komma in på det (?). Så det kanske blir komvux istället...

otherside
2008-03-19, 20:04
http://www.umu.se/medfak/studera/biomedicin.html

I umeå då :D

Jag är propagandaminister i umeå nu känner jag.

Ah, som samhällstomte behöver man inte fundera på den då!=)

Någon som vet något om health management i Kalmar? Tycker det verkar helt okay!

Mental
2008-03-19, 20:19
Ah, som samhällstomte behöver man inte fundera på den då!=)

Någon som vet något om health management i Kalmar? Tycker det verkar helt okay!

Naturvetenskapligt basår först då :P

Vad jag har hört är det många som går biomed för att de inte kommer in på läkarprogrammet. Så det bör finnas duktigt intresserat och läslystet folk där.

Spene
2008-03-19, 20:20
Ska söka läkare i Uppsala och Stockholm. Hur är det med prioritet, blir man antagen till båda eller bara till 1:a prio? Undrar också vad ni tycker om stad. Fördelen med Stockholm är att jag kan bo hemma ett litet tag till medan jag letar. Å andra sidan verkar det ganska lugnt att hitta något i Uppsala. Helst vill jag slippa bo i korridor bara (jag är en tråkmåns, jag vet). Utbildningarna bör vara ganska likvärdiga tror jag.

Mental
2008-03-19, 20:23
Ska söka läkare i Uppsala och Stockholm. Hur är det med prioritet, blir man antagen till båda eller bara till 1:a prio? Undrar också vad ni tycker om stad. Fördelen med Stockholm är att jag kan bo hemma ett litet tag till medan jag letar. Å andra sidan verkar det ganska lugnt att hitta något i Uppsala. Helst vill jag slippa bo i korridor bara (jag är en tråkmåns, jag vet). Utbildningarna bör vara ganska likvärdiga tror jag.

Även med 20.0 och 2.0 och alla möjliga meritpoints så bör du söka läkare vid alla sökbara universitet. Och inte ens då är det säkert att du kommer in.
Även med toppbetyg så bör du skriva högskoleprovet för att kriga om de platserna med.

shut teh face
2008-03-19, 20:24
Även om det blir Uppsala har du möjlighet att pendla medans du letar boende.

Jag skulle helt klart tagit Stockholm. Känns dumt att flytta till Uppsala när det ändå är så nära, du har väl ändå de flesta vänner och familj här i Stockholm?

Spene
2008-03-19, 20:26
Jag tror seriöst att det finns en möjlighet att jag kommer in på båda. Ska göra prov och eventuellt intervju för KI med 2.0 som grund. Samt söka på 2.0 till Uppsala som ska räcka enligt vad jag läst. Jag menar i vilket fall hur det blir ifall jag klarar båda, blir jag antagen till båda eller kommer min prioritering plocka bort ett alternativ? (Jag är en undvikare och vill skjuta upp beslutet så länge som möjligt).

Mindre resvägar i Uppsala, verkar så litet och trevligt. Samt studentstad. På KI verkar man inte alls umgås lika mycket privat o.s.v. eftersom alla har just sina vänner och familj i staden. Stockholm ligger också 1h tåg från Uppsala så det är inte direkt problem att träffa vänner över helgen.

polle
2008-03-19, 20:29
Med 20,0 och 1,7+ har det varit garanterad plats i Uppsalas BG+HP-kvot de senaste 3 terminerna.

Mental
2008-03-19, 20:29
Vid likvärdiga meriter
Vissa kommer in på sitt sjundehandsval fast de har maximalt jämförelsetal. Hur fungerar det när man har samma poäng?

Om två eller fler sökande har samma poäng ges platsen, om inte annat framgår vid respektive utbildning, i första hand till underrepresenterat kön (detta gäller dock inte vid den lokala reservantagningen). Med det menas vanligtvis att det är färre än 40 procent antagna av samma kön till en utbildning.

Kan inte heller detta skilja de sökande åt tillgrips lottning. Alla sökande tilldelas slumpmässigt ett lottnummer för varje sökt utbildning. Man kan ha fördelaktigare könummer för utbildningsalternativ man prioriterat lägre i sin anmälan. De som söker flera alternativ med maximal betygskonkurrens - exempelvis läkarutbildning vid flera universitet - och har högsta möjliga jämförelsetal, har således olika stora möjligheter att antas till sina olika val, beroende på lottnummer.

Vid lika poäng får urval göras genom prov eller intervjuer. Högskolan beslutar ifall till exempel högskoleprovet ska användas som skiljekriterium i betygsurvalet till viss utbildning. Det rangordningsinstrumentet används i så fall före urval med hänsyn till kön.

Från och med antagningen till vårterminen 2006 gäller inte längre rangordning av utbildningsalternativ som ett skiljekriterium.

De som söker flera alternativ med maximal betygskonkurrens – exempelvis läkarutbildning vid flera universitet - och har högsta möjliga jämförelsetal, har således olika stora möjligheter att antas till sina olika val. Man kan ha ett mindre gynnsamt könummer till sitt förstahandsval än till alternativ man rangordnat lägre.

Det är tyvärr inte möjligt att byta studieort.

Rock'nRoll
2008-03-19, 20:31
Vet att folk kom in på läkarlinjen, andra antagningen med 1.9 i både stockholm och linköping nu i vintras, har man 2.0 kan man antagligen känna sig hyfsat säker på en reservplatts i alla fall.

Spene
2008-03-19, 20:39
Tycker jag verkar konstigt. Enligt Ki.se så var sista antagningspoäng för HP, i urval 2, 2.0 och plastserna var endast 11 stycken. 11 stycken platser av 134 totalt ges alltså till folk med bra högskoleprov, tycker inte mina odds just där verkar klockrena. I linköping däremot kan det mycket väl vara så, och Uppsala har de senaste gångerna tagit in 1.9:or om jag läste rätt.

Ronja
2008-03-19, 20:40
Ska läsa till mig en del kurser på komvux, men kan inte bestämma mig för i vilken stad jag vill läsa det i. Bor i E-tuna nu men har ingen anledning att vara kvar här då jag ej känner nån kknappt, har enbart bott här pga mitt förhållande, som nu tyvärr tagit slut o vill därför härifrån och starta på nytt. TIPS?!! :)

Angel
2008-03-19, 20:42
Ska läsa till mig en del kurser på komvux, men kan inte bestämma mig för i vilken stad jag vill läsa det i. Bor i E-tuna nu men har ingen anledning att vara kvar här då jag ej känner nån kknappt, har enbart bott här pga mitt förhållande, som nu tyvärr tagit slut o vill därför härifrån och starta på nytt. TIPS?!! :)

jönköping

Mental
2008-03-19, 20:48
Ska läsa till mig en del kurser på komvux, men kan inte bestämma mig för i vilken stad jag vill läsa det i. Bor i E-tuna nu men har ingen anledning att vara kvar här då jag ej känner nån kknappt, har enbart bott här pga mitt förhållande, som nu tyvärr tagit slut o vill därför härifrån och starta på nytt. TIPS?!! :)

Någonstans där du har polare kanske?

seggan
2008-03-19, 20:55
WOha, jag läser Biomedicin i Halmstad. Riktigt rolig utbildning :thumbup:

Intressant! Hur svårt är det att få lägenheter där? Läser du med inrikt. mot fysisk träning?

Dexterity
2008-03-19, 21:21
Eddie och ni andra som bor i Uppsala - hur svårt är det att få tag på en lägenhet egentligen? Hur länge måste man stå i kö osv?

Och hur ser arb.marknaden ut för er framtida kostvetare/dietister? Svårt o få jobb?

Just det, intagningspoängen till kostvetarprogrammet i u-sala, hur högt (ca)?

polle
2008-03-19, 21:24
Eddie och ni andra som bor i Uppsala - hur svårt är det att få tag på en lägenhet egentligen? Hur länge måste man stå i kö osv?

Och hur ser arb.marknaden ut för er framtida kostvetare/dietister? Svårt o få jobb?

Just det, intagningspoängen till kostvetarprogrammet i u-sala, hur högt (ca)?

Lägenhet kan vara rätt svårt att få, men korridorrum brukar inte vara några jätteproblem. Ring runt till nationerna om du inte har några ködagar hos studentstaden, dom brukar ha korridorrum som man kan få utan att ha köat alls (Norrlands och GH iaf).

wintersnowdrift
2008-03-19, 21:51
Kommer du hålla till på Ekonomicum även då? För i såna fall lär vi springa på varann.:)

Jajemen, som det ser ut kommer jag att spendera större delen av min studietid i Uppsalas kanske fulaste byggnad.

//Kristin

otherside
2008-03-19, 22:10
Någon som har pluggat i både umeå och uppsala? Har haft flickvän på ålidhem i Umeå så har spenderat en del helger där. Riktigt trevligt studentområde och IKSU är ju magiskt! Utelivet i Umeå gillar jag! Uppsala har jag bara besökt några gånger när man var och badade på fyrishov. Ingen koll på studentlivet men sägs ju vara grymt bra!

Johan_S
2008-03-19, 22:16
Blir nog Civ. Maskinteknik på KTH! Ska ta o söka nu någon dag. :)

Mvh
Johan

_Robbie_
2008-03-19, 22:33
Handelshögskolan i Stockholm...

jakke
2008-03-19, 23:47
Jajemen, som det ser ut kommer jag att spendera större delen av min studietid i Uppsalas kanske fulaste byggnad.

//Kristin

Kanske Uppsalas sämsta utbud av pluggmöjligheter också.

Raggis
2008-03-20, 02:26
Civilingenjör väg- och vattenbyggnad, LTU.

dared
2008-03-20, 07:07
Nu tycker jag inte ni ska vara så hårda mot eko, byggnaden har iaf bra positionering.

Annars är som tidigare sagt korridorsrum rätt enkelt att skaffa. Vet att tex Snerike har endel också.
Lägenhet får man nog köpa om man inte stått i kö eller känner någon som inte ska bo i sin lägenhet.
Jag gillar studentlivet på de olika nationerna, very nice, happy time!

Jan
2008-03-20, 19:22
Civilingenjör väg- och vattenbyggnad, LTU.


Läser första året vov här på ltu. Ska dock hoppa av, nu efter första året, så jag undviker mer programspecifika kurser.

machine gun
2008-03-20, 19:46
Ja dom suger, det håller jag med om. Dock flyttar institutionen lokaler as we speak så för dom som kommer till hösten blir det mycket bättre.:)

Du har väl inte ens sett köken Mental antagligen pratar om? (på Wallenberglabb dvs)


EDIT: Vart flyttar de nu?

Raggis
2008-03-20, 19:49
Läser första året vov här på ltu. Ska dock hoppa av, nu efter första året, så jag undviker mer programspecifika kurser.


Jaså? Någon speciell anledning? :O (Du får gärna PMa, så slipper vi gå offtopic :))

Tack på förhand!

Jan
2008-03-20, 20:02
Jaså? Någon speciell anledning? :O (Du får gärna PMa, så slipper vi gå offtopic :))

Tack på förhand!

Tycker helt enkelt inte det var något för mig. Ska söka in på maskin istället i någon annan stad, då jag kommer från luleå.

Tips om du tänkt förkorta studietiden: Kursen Sammhällsbyggnad, 15hp, första terminen är bara en plojkurs, så man kan utan problem läsa annat paralellt vid sidan av matten.

Loke
2008-03-20, 20:09
Nån som gått Civilingenjör System och teknik i samhället?

Jag har gått några år och funderat på vad jag vill bli, mitt problem är ju att jag egentligen vill göra allt och har jäkligt svårt för att hålla på med samma sak en längre tid. STS verkade väldigt brett, öppet och varierat, så det kanske funkar för mig. Vad tror ni?

Fultjack
2008-03-20, 20:48
Intressant! Hur svårt är det att få lägenheter där? Läser du med inrikt. mot fysisk träning?

Ganska svårt att få lägenheter, så var ute i god tid.

Jo läser inr fysisk träning, vi börjar med idrottsfysiologi och träningslära 1 nästa vecka :thumbup:


Otherside: Det biomedicin som finns i Umeå är inte samma som finns här, detta är med inriktning fysisk träning vilket det andra inte är, om du förstår :D

Angel
2008-03-21, 22:20
Hälsopsykologi funderar ja på att läsa.

Vinter
2008-03-22, 11:14
Japanska och Engelska på Stockholms Universitet blir det, samt någon samhälls/ekonomi kurs.

Angel
2008-03-22, 13:53
Blev hälsopsykologi och "kost träning och hälsa" eller va den hette.

Mazr
2008-03-22, 14:16
Jag funtar på ett tekniskt basår och sen Civ.Ing Samhällsbyggnad eller Lärare :)

stevebc
2008-03-22, 14:22
Grundkurs i NEK på distans, heltid.

Mazr: Det är samma som civilingenjör i väg- och vattenbyggnad. Vill du jobba med att bygga upp infrastruktur, bygga hus osv är det rätt val. Jag ångrar det inte det minsta!

mini
2008-03-22, 14:48
Kursen Planerad kommunikation II går inte förrän våren 09 vilket innebär att jag har en termin blank nu. Inte hittat någon annan terminskurs jag vill läsa heller. Har däremot C-uppsatsen som hänger över mig som ett åskmoln, så kanske tar jag mig i kragen och skriver den. Eller också inte.

shut teh face
2008-03-22, 14:52
Jag läser introduktion till databaser snart, om det är intressant hoppar jag på något inom det området till höst.

jakke
2008-03-22, 15:06
Grundkurs i NEK på distans, heltid.

!

Vart går den?
Jag ska göra mitt projekt/exjobb, har fått ett tilldelat som jag ska göra tillsamans med två andra. Riktigt intressanta uppgifter. Tyvärr kommer hela våran rapport hemligstämplas.

stevebc
2008-03-22, 16:21
Vart går den?
Jag ska göra mitt projekt/exjobb, har fått ett tilldelat som jag ska göra tillsamans med två andra. Riktigt intressanta uppgifter. Tyvärr kommer hela våran rapport hemligstämplas.Lunds Universitet. Sök på www.studera.nu på nationalekonomi -> lunds universitet -> nybörjar-/grundprogram och distans.

Mazr
2008-03-22, 16:23
Grundkurs i NEK på distans, heltid.

Mazr: Det är samma som civilingenjör i väg- och vattenbyggnad. Vill du jobba med att bygga upp infrastruktur, bygga hus osv är det rätt val. Jag ångrar det inte det minsta!

Jo, har läst om VoV. Vi får se helt enkelt, så du är färdig med studierna?
Börjat jobba? Eller blir det efter distanskursen?

stevebc
2008-03-22, 16:38
Jo, har läst om VoV. Vi får se helt enkelt, så du är färdig med studierna?
Börjat jobba? Eller blir det efter distanskursen?Nä, jag går i slutet av tvåan nu (fem år tot). Ska försöka mig på NEK till hösten parallellt. En bekant har läst det samtidigt som civ-ing industriell ekonomi och han sa att det var pannkaka. Hade tänkt inrikta mig mot utvecklignsekonomi eftersom jag vill arbeta för FN.

Mazr
2008-03-22, 19:36
Nä, jag går i slutet av tvåan nu (fem år tot). Ska försöka mig på NEK till hösten parallellt. En bekant har läst det samtidigt som civ-ing industriell ekonomi och han sa att det var pannkaka. Hade tänkt inrikta mig mot utvecklignsekonomi eftersom jag vill arbeta för FN.

Shit vad grymt! Det kommer du lätt klara :hbang:
Jag var tidigare en sån som aldrig hade tänkt plugga vidare utan drömde om att resa runt och bara "leva". Men nu har jag kommit till insikt att det kan jag fan göra trots en bra utbildning i bagaget. :)

stevebc
2008-03-22, 20:28
Shit vad grymt! Det kommer du lätt klara :hbang:
Jag var tidigare en sån som aldrig hade tänkt plugga vidare utan drömde om att resa runt och bara "leva". Men nu har jag kommit till insikt att det kan jag fan göra trots en bra utbildning i bagaget. :)Hoppas det. En klasskompis sa något väldigt bra: "du är den med högst ambition men lägst motivation [läs: prestation]". Har alltid varit en drömmare hehe :)