handdator

Visa fullständig version : Tips på resmål: vindsurfing och gym


Per B
2008-03-19, 10:20
Halloj!
Jag fick smak på vindsurfing när jag provade det några gånger på Cypern häromåret. Tyvärr kom jag inte så långt då vinden låg mot stranden hela tiden, och dessutom kom sjöpolisen och skällde på mig för att jag surfade vid badstranden (hyrde bräden på stranden *gah!*).

Hursom, nu är jag sugen på att åka nånstans och lära mig på riktigt, nånstans där det finns ideala förutsättningar... och det skadar inte om det är varmt i vattnet! ;) Jag vill också att det ska finnas nåt schysst gym i närheten.

Nån som har några tips? Jag skulle vilja dra iväg nu på vårkanten.

Tack på förhand,
Per

Exdiaq
2008-03-19, 10:22
Miami kanske?

Kurash
2008-03-19, 10:29
Habo, Lomma. Gymma i Lund/Malmö.

tp_88
2008-03-19, 10:30
Venice Beach? :)

JJ
2008-03-19, 10:46
Att vinden ligger mot stranden är nog inte helt fel. Jag har en far som fick bli hämtad med motorbåt långt ute till sjöss en gång.

adde
2008-03-19, 11:49
Isla Margarita har bra nybörjarsegling, dock är det nog tunt med gym. Karibien över lag är ok, om nu inte åker för sent under våren.

Bahia Feliz på GC har ok vindsurfing, även om den bästa seglingen ligger längre norrut (men är definitivt inte nybörjar vänlig), finns flera gym varav ett ligger (låg) på playan.

Grekland (Rhodos, Kreta, Naxos, mfl öar har bra nybörjarsegling). Lite tidigt på året dock.

Gustaven
2008-03-19, 11:59
Ahh ännu en vindsurfare :D

Om man inte vill åka så långt så har ju västkusten och danmark ett flertal bra vindsurfställen

mini
2008-03-19, 13:23
Många surfare kom till Fuerteventura (Kanarieöarna) när jag jobbade där. Framför allt tror jag att det var norra delen som var bäst, och där i Corralejo fanns också ett dugligt gym.

Något surf-forum lär ju vara opti att ställa frågan på dock.

Cilia
2008-03-19, 14:09
UCPA brukade ha kurser på franska västkusten bl a. i Biarritz.
Det är ett av Europas vindsurfingmeckan tillsammans med den där orten på Spanska västkusten.

Det finns säkert gym där med.

adde
2008-03-19, 15:46
El medano i Teneriffa är inte jättelångt från Las Americas. Lite mindre vind än övriga holmar.

Som nämnts finns det en del i Corralejo på norra Fuerte, Flag beach söder om stan tex och så har nog Club mistral nått i hamnen. Vågsurfing hittar du norrut i El Cotillo. Nere vid sotavento (ca 11 mil) finns också några center, dock med sk ventur effekt (hence fuerteVENTURA) dvs accelererande vind mellan bergen. Sned frånlandsvind som kan blästra bort huden. Här kan man få inbrott i bilen.

Till karateholmarna ska du inte för tidigt på året då det är termikvindar som inte blåser så mkt på våren och vintern (dock mera svall). Så här års kan man tex åka till Cap Verde istället.

Leucate och Alicate är ok i Frankrike, Biarritz är väl mera vågor dock.

Tarifa i söndra spanien är också blåsigt (nämndes namnlöst). Har ett gym (minst) men är inte så nybörjarvänligt då det blåser APA. (Tariff kommer från namnet Tarifa, där båtarna passerar in till medelhavet. Så nu vet ni det)

adde
2008-03-19, 15:51
Nu till våren kan du åka till Haga Park på Öland (mellan bron och Mörbylånga), sveriges säkraste sjöbris och uthydrning på stranden.

(Varför finns EDIT knappen kvar efter 3 minuter men jag kan inte editera? Idiotiskt)

Alltidxx
2008-03-19, 15:53
Haga Park, Öland
Apelviken, Varberg.

Kurash
2008-03-19, 15:58
UCPA brukade ha kurser på franska västkusten bl a. i Biarritz.
Det är ett av Europas vindsurfingmeckan tillsammans med den där orten på Spanska västkusten.

Det finns säkert gym där med.

Läste precis deras sommarkatalog, verkar trevligt.
Finns på UCPA.se
Tyvärr finns det inga garantier på engelsktalande instruktör på deras sommarresor. Inte för att dom pratar många ord engelska på snöresorna heller, men man fattar poängen.

Tricce
2008-03-25, 21:35
Kanske finns det nåt här som passar

http://www.surfresor.se/

jenny
2008-03-25, 21:48
Läste precis deras sommarkatalog, verkar trevligt.
Finns på UCPA.se
Tyvärr finns det inga garantier på engelsktalande instruktör på deras sommarresor. Inte för att dom pratar många ord engelska på snöresorna heller, men man fattar poängen.

Det beror nog på vart man åker. Vi hade t.o.m. grupper med bara svenskar dit vi brukar åka och då hade de självklart engelsktalande instruktörer.

Luttis
2008-03-25, 22:22
Redan nämnt, men tål att upprepas. Haga på Öland, speciellt helgen v 20 då det är freestyletävling och helgen därpå då speed körs. Brukar vara bra med vind och väldans trevligt!

Annars kan man hitta fin surfing i Sharm el Sheik eller Marocko (gym där har jag dock inte koll på..). Gardasjön kan kanske funka oxå?

L-Sami
2008-03-25, 23:28
Venice Beach? :)

Plus sexton på det.

Luttis
2008-03-26, 08:58
Redan nämnt, men tål att upprepas. Haga på Öland, speciellt helgen v 20 då det är freestyletävling och helgen därpå då speed körs. Brukar vara bra med vind och väldans trevligt!

Annars kan man hitta fin surfing i Sharm el Sheik eller Marocko (gym där har jag dock inte koll på..). Gardasjön kan kanske funka oxå?

Eftersom Google är min vän så har jag fått info om att det finns en del gym både vid Garda och i Sharm el Sheik på många av hotellen (och om man väljer att inte bo på hotell kan man säkert betala/tjata sig till att få utnyttja gymmen).

Per B
2008-07-14, 08:21
Jag bumpar den här gamla tråden jag drog igång i våras eftersom jag nu bokat en resa till Benidorm (Spanien) dit jag åker den 29/7... 9 nätter blir det. Nu styrdes inte resmålet av gym- elller vindsurfingmöjligheter, utan av att jag ska sammanstråla med en kompis som åker med sina barn dit.

Hursomhelst, finns det nån här som har koll på var man kan vindsurfa i eller strax utanför Benidorm? Ska tillägga att jag kommer att gå en 2-dagars nybörjarkurs i vindsurfing i Rålambshovsparken (Stockholm) helgen innan jag åker (se första posten i tråden om mina tidigare erfarenheter).