handdator

Visa fullständig version : Top-10 lista över de bästa gitarristerna


Greg
2008-03-19, 00:05
Ramlade precis över RS's rankning över de 100 bästa gitarristerna. Blev lite småsur så jag gjorde en top-10 lista.

Vilka skulle ni haft med i en top-10 lista? Eller kanske en top-5 lista.

Länk till RS ranking:
http://www.rollingstone.com/news/story/5937559/the_100_greatest_guitarists_of_all_time

Min egen:
1. Jimmy Page
2. Eddie Van Halen
3. Randy Rhoads
4. Yngwie J. Malmsteen
5. Steve Vai
6. Carlos Santana
7. Angus Young
8. Dimebag Darrel
9. Jimi Hendrix
10. Eric Clapton

Rock'nRoll
2008-03-19, 00:22
Kirk Hammet som elva är ju bara det helt åt helvete. Värdelös lista som alla andra sånna där listor.

Tricce
2008-03-19, 00:24
LOL jamen jag ser inte ens Zakk Wylde där, Nuno Bettencourt, Alex Skolnick osv osv osv osv, skit lista imfho.

Greg
2008-03-19, 00:25
Kirk Hammet som elva är ju bara det helt åt helvete. Värdelös lista som alla andra sånna där listor.

Hur var min lista?

Liksom, jag menar Curt Cobain? Jack White? Ike Turner? Randy Rhodes på 85e plats. Ingen Ynwie eller Dimebag. Liksom.. Hello?

Krampus
2008-03-19, 00:44
Killarna med nedstämmda gitarrer i Korn kom verkligen med ett nytt sound i sina första skivor. Det var rejält tungt. Inga solon.
jag ska tänka på min lista ett tag.

EmCeeMike
2008-03-19, 01:11
Nr 1?
Tommy Emmanuel utan tvekan. T.o.m Steve Vai och grabbarna säger ju det.

High1ander
2008-03-19, 06:32
Jimi Hendrix
Jimmy Page
Slash
Brian May
Kirk Hammet

redbrigade
2008-03-19, 08:01
Konstig lista tycker varken Cobain eller The Edge ska vara med där, Dimebag borde även varit med.

Kurash
2008-03-19, 08:05
Satriani är inte med på topp 100? Galet.

Hades
2008-03-19, 08:31
John Petrucci och Michael Romeo saknas också.

becoming
2008-03-19, 08:38
Så fort jag såg att de satt Kurt Cobain som nummer 11 så dömde jag ut listan totalt. Dimebag m.fl. saknas också. Kurt Cobain är ju fan inte bättre än medelgruppen på gitarr.

killenigrillen
2008-03-19, 09:04
listan känns mer som en "100 mest inflytelserika gitarristerna"

I så fall känns den ok tycker jag

Mescreant
2008-03-19, 09:14
Tycker listan är konstig, även om det skulle vara de 100 mest inflytelserika. Vad gör Eddie Van Halen nere på plats 70? David Gilmour borde också va högre upp. Cobain borde inte ens vara med. Jag borde vara först. Hendrix tvåa. Page trea. Morello fyra.

Lou Reed #54? Lyssnar en del på både Velvet Underground och Lous solo-plattor och förstår inte varför han förtjänar den placeringen. Någon som förstår?

Mescreant
2008-03-19, 09:19
Jävla edit. Känns som dom slog en tärning efter dom satt ut de obligatoriska som Hendrix, Page, Clapton etc. Ja listan har ju iaf fått 1.5/5 i rating så det var ju bra. :)

mangs
2008-03-19, 09:37
Som redan konstaterats så stämmer deras lista väldigt dåligt med verkligheten. Klart man är lite subjektiv eftersom man ofta övervärderar just den musiken som påverkat en mest men om man skall försöka vara objektiv så känns det som listan rövknullar gitarrkillar som:
Yngwie Malmsteen
Eddie Van Halen
Steve Vai
John Petrucci
Tommy Emmanuel


Några bubblare som inte heller är med på listan är John Norum och Richie Sambora, de skall ju inte placeras i topp men med på listan borde de vara i alla fall


Att sedan Kurtan Cobain ligger så högt är ju bara löjligt då han må ha varit skicklig på att skriva bra låtar men han kunde i ärlighetens namn varken spela gitarr eller sjunga något vidare.

mystic[-_-]
2008-03-19, 09:44
Andy Mckee och Don Ross borde vara med

Fultjack
2008-03-19, 10:27
Fredrik Thordendal och SLash kanske

Bärs
2008-03-19, 11:35
Jag orkar inte kolla in listan men vad är kriterierna för att vara "bra"?

Gustaven
2008-03-19, 11:57
Mark Knofler :D (alla andra har ju sagt sina favoriter :))

Tricklev
2008-03-19, 12:39
Chet Atkins lär ju ha klått Kurt Cobain på Gitarr iaf.

EmCeeMike
2008-03-19, 13:28
Chet Atkins lär ju ha klått Kurt Cobain på Gitarr iaf.

Chet var grym! Alla som har spelat gitarr i +5 år borde väl utklassa cobain i gitarrspel?

Kul att han som utnämnts till världens bästa gitarrist overall 6 år i rad eller nåt inte nämnts i denna tråden. Snackar om Steve Morse. Grym på de flesta genrer. Brad Paisley är nog världens just nu bästa country picker.

oath5
2008-03-19, 13:31
kirk hammet på elfte plats !? bvahaha! finns ju sååå många gitarrister att välja mellan, så om jag själv fick välja så får det bli mina favoriter.

min egen topp 10 :cool:
1. John Petrucci (Dream Theater)
2. Fredrik Thordendahl (Meshuggah)
3. Victor Smolski (Rage)
4. Paul Gilbert
5. Mattias IA Eklund (Freak Kitchen)
6. Steve Vai
7. Doug Aldrich (whitesnake,dio mfl.)
8. Yngwie J. Malmsteen
9. Dimebag Darrell
10. Jörn Viggo Lofstad (Pagans Mind, JORN mfl.)

Insulinus
2008-03-19, 14:03
John Butler Trio är klassad som en utav världens bästa gitarrister.
Lyssna på hans låt Ocean, han spelar den på en 12 strängsgitarr med en så otrolig känsla.

Tricce
2008-03-19, 14:08
John Butler Trio är klassad som en utav världens bästa gitarrister.
Lyssna på hans låt Ocean, han spelar den på en 12 strängsgitarr med en så otrolig känsla.

Hah ja och det verkar finnas 1000 olika "klassningar" av vilka som är bäst ;)

Dumleman
2008-03-19, 14:22
Tony Iommi först på 86:e plats vilken skitlista! *gah!*

myggan
2008-03-19, 14:35
Hur kan dom ha glömt Herr Eklund (Freak Kitchen) ?
Tom Morello förtjänar en högre plats med imo.

rolf
2008-03-19, 15:06
Öh, varken Slash eller Billy Gibbons var med på top 100-listan. *screwy*

Mago
2008-03-19, 15:15
Det där kan vara en av de sämsta listorna någonsin. Menar de "greatest" som i bästa så är den mycket skrattretande. Menar de mest inflytelserika likaså. Menar de mest kända så är den också rätt skum. Allt sammanslaget så är den också ett skämt. Fail ur alla synvinklar.

Min lista över personliga favoriter:
Neal Schon
Jimmy Page
Jimi Hendrix
Joe Satriani

Bärs
2008-03-19, 15:24
För att en sådan lista skall bli något annat än ointressant personligt tyckande krävs det åtminstine halvobjektiva kriterier på vad som är "bra".

När är en gitarrist bra, hur mäter man det och hur avgränsas gruppen av underökningsobjekt?

bertbert
2008-03-19, 15:26
För att en sådan lista skall bli något annat än ointressant personligt tyckande krävs det åtminstine halvobjektiva kriterier på vad som är "bra".

När är en gitarrist bra, hur mäter man det och hur avgränsas gruppen av underökningsobjekt?

Don't get me started ;)

Greg
2008-03-20, 00:43
Tänkte inte på det. Inte ens Slash är ju med på top-100 listan.

Hahahahahahahaa.

Tricklev
2008-03-20, 01:58
Vi roidar över avsaknaden på Slash, och Chet Atkins, mest för att han är en av få gitarrister som jag kan nämna. ;)

EmCeeMike
2008-03-20, 02:22
Slash är inte mycket att sakna på den listan. Han bender surt och är inte särskillt nyskapande.

EmCeeMike
2008-03-20, 20:55
Här har vi en kompetent countrypicker!

7y-Ipi1dnng

rolf
2008-03-20, 20:57
Slash är inte mycket att sakna på den listan. Han bender surt och är inte särskillt nyskapande.

Men Billy Gibbons omg *gah!*

Halldin
2008-03-20, 20:59
Rolling Stone = Fail, som vanligt.

Marcüs
2008-03-20, 21:06
Izzy Stradlin och Saul "Slash" Hudson är ju oslagbara när de lirar tillsammans.

Men jag måste slå ett slag för Mick Mars också, han har otroligt fett gitarrljud om inte annat (sen att det är ostämt nu och då på tidiga plattor är en annan femma...). Sedan väljer jag James Hetfield framför Kirk Hammet alla dagar i veckan om man ska ha dem en och en, men jag föredrar dem i samma band.

n1tro
2008-03-20, 21:08
Izzy Stradlin och Saul "Slash" Hudson är ju oslagbara när de lirar tillsammans.
Sen gillar jag Mick Mars också. Sedan väljer jag James Hetfield framför Kirk Hammet alla dagar i veckan om man ska ha dem en och en, men jag föredrar dem i samma band.

+1, james

hulken
2008-03-20, 23:14
Detta är mitt bidrag.

1. John Petrucci
2. Joe Satriani
3. Steve Vai
4. Paul Gilbert
5. Mattias IA Eklund
6. Yngwie Malmsteen
7. Stevie Ray Vaughan
8. Al Di Meola
9. Ritchie Blackmore
10. Zakk Wylde

Yip_man
2008-03-21, 23:53
Lita Ford*cupid*

Psychological
2008-03-21, 23:59
Jag kan inte så många som tio så jag nämner bara en . Vet inte ens vad han heter men han är med i gruppen SOCIAL DISTORTION. Han är bra som fan i alla fall ...

J de Koof
2008-03-22, 21:44
Jag orkar inte kolla in listan men vad är kriterierna för att vara "bra"?

Är ganska ofta snabbhet och teknisk briljans.

Dock är den där dissade RollingStone-listan inte helt djefla pissig, Ry Cooder är ju 8:a för tusan. Som 9:a skulle jag sätta Fjellis...:) Not the same ballpark men wtf.

/J

Daniel Mattusch
2008-03-22, 23:32
Mina favoriter, ej i ordning.

Jimi Hendrix
Randy Rhoads
Jimmy Page
David Gilmour
Keith Richards
Angus Young (Coolast Ever)?
Joe Walsh
Carlos Santana
Slash

Gillar inte Korn musik etc, när det går för fort...så blev inga sådana gittarister på min lista men de är sjukt duktiga:)

skaparn
2008-03-23, 09:18
Kirk Hammet x 100


Finns ingen bättre

n1tro
2008-03-23, 09:38
Kirk Hammet x 100


Finns ingen bättre

wah wah pedal + random picking *screwy*. lyssna noga på james hetfields gitarr istället

Marcüs
2008-03-23, 10:17
wah wah pedal + random picking *screwy*. lyssna noga på james hetfields gitarr istället

Precis,
- Kirk, du ska dunka in ett solo på dessa 16 takter.
- Ok, jag ska bara koppla in min wah wah så är det löst med lite tapping...

skaparn
2008-03-23, 11:19
wah wah pedal + random picking *screwy*. lyssna noga på james hetfields gitarr istället

Nu borde du faktiskt skämmas lite. Av två anledningar.


Eller så var ditt inlägg ett väldigt roligt sådant, skrivet med högklassig ironi.

Arne Persson
2008-03-23, 11:24
Var hamnade Andrés Segovia och Göran Söllscher?*rolleyes* ;)

Officer
2008-03-23, 11:29
Skitlista.

Ska man gå efter "teknik" och snabbhet finns det ett par stycken i toppen, såsom Steve Vai (duh..), Petrucci, Angelo, Malmsteen. Och så förstås ett hundratal YouTube-Japaner på 14 år som sitter hemma 14 timmar om dagen och övar känslokalla motoriska brutala spelmönster.

Ska man gå efter sk "känsla" och annat personligt kan listan göras väldigt annorlunda.

n1tro
2008-03-23, 11:33
Nu borde du faktiskt skämmas lite. Av två anledningar.


Eller så var ditt inlägg ett väldigt roligt sådant, skrivet med högklassig ironi.

berätta

skaparn
2008-03-23, 11:42
berätta

1. Du trodde att någon på fullt allvar kunde nämna Kirk Hammet i en tråd om gitarrister

2. Du tog upp James Hetfield. I en tråd om gitarrister ...

n1tro
2008-03-23, 11:58
1. Du trodde att någon på fullt allvar kunde nämna Kirk Hammet i en tråd om gitarrister

2. Du tog upp James Hetfield. I en tråd om gitarrister ...

du vet väl att james hetfield också spelar gitarr i bandet metallica ? i princip det mesta du hör minus solos och 1-2 riff, i alla fall i under kill em all - black album eran. många solos är även skrivna av james, i t.ex master of puppetslåten, nothing else matters, blackened, orion, osv osv..

watertouch
2008-03-24, 15:06
du vet väl att james hetfield också spelar gitarr i bandet metallica ? i princip det mesta du hör minus solos och 1-2 riff, i alla fall i under kill em all - black album eran. många solos är även skrivna av james, i t.ex master of puppetslåten, nothing else matters, blackened, orion, osv osv..


+1
Men att dissa Kirkan sådärr för han använder Wah Wah är väll lite fel. Det är hans sound. Han har i princip alltid användt en Wah Wah pedal för att få sitt sound. I låten Fade to black så använder han en Wah Wah i solona det hörs knappt för den står i upprätt läge.

Därimot live då fan ska han alltid hålla på med skiten och det låter nästintill förjävligt. Men det är ju endå Hetfiled och hans riff+ tunga distorsion man lyssnar till.*flex*

För övrigt i låtar som tex "Wherever i may roam" slutsolot där är helt improvisererat. och solot i "The unforgiven" med. Roam slutsolot kanske inte är någon särskillt större bedrift eftersom han följer en skala och matchar det till huvudsolot men i Unforgiven så. Det är fan genialt.:hbang:

n1tro
2008-03-24, 22:36
+1
Men att dissa Kirkan sådärr för han använder Wah Wah är väll lite fel. Det är hans sound. Han har i princip alltid användt en Wah Wah pedal för att få sitt sound. I låten Fade to black så använder han en Wah Wah i solona det hörs knappt för den står i upprätt läge.

Därimot live då fan ska han alltid hålla på med skiten och det låter nästintill förjävligt. Men det är ju endå Hetfiled och hans riff+ tunga distorsion man lyssnar till.*flex*

För övrigt i låtar som tex "Wherever i may roam" slutsolot där är helt improvisererat. och solot i "The unforgiven" med. Roam slutsolot kanske inte är någon särskillt större bedrift eftersom han följer en skala och matchar det till huvudsolot men i Unforgiven så. Det är fan genialt.:hbang:

..unforgivensolot är också ett av favoritsolosen.. annars har ja alltid gillat leper messiahsolot, lagom grymt =), måste lägga till for whom the bell tolls också, där han drar igång kring 01.00 uingefär, brutalt det med

jwzrd
2008-03-24, 22:40
..unforgivensolot är också ett av favoritsolosen.. annars har ja alltid gillat leper messiahsolot, lagom grymt =), måste lägga till for whom the bell tolls också, där han drar igång kring 01.00 uingefär, brutalt det med

Har du hört några andra band än Metallica?

n1tro
2008-03-24, 22:44
Har du hört några andra band än Metallica?

hmm... faktikst inte

Bärs
2008-03-25, 13:13
Är ganska ofta snabbhet och teknisk briljans.

Dock är den där dissade RollingStone-listan inte helt djefla pissig, Ry Cooder är ju 8:a för tusan. Som 9:a skulle jag sätta Fjellis...:) Not the same ballpark men wtf.

/J

Finns det någon lista på alla gitarrister de undersökt samt hur de mätt den tekniska kapaciteten? Knappast.

Xealswe
2008-07-17, 21:07
Vart är jag på listorna?!? ;)

andnel
2008-07-17, 22:35
För 1 år sedan skulle jag säga att Jimi Hendrix var den bäste gitarristen, men idag så ser jag på det annorlunda. Jimi Hendrix må inte vara den bäste gitarristen rent teknisk (även om han var extremt teknisk för sin tid) men han är nog bland de mest inflytelserika överlag. Men om jag nu ska ranka gitarristen i spelskicklighet och "känsla".. så blir det nog såhär:

1: Tommy Emmanuel - Hands down, det finns inte något han inte kan göra. En mästare på både akustisk gitarr och elgitarr. Extremt nyskapande och alltid en frisk fläkt även om han är 50+.

2: John Petrucci - Också denna kille mycket nyskapande i sound och spelstil, Otroligt tekniskt skicklig. Gillar hans icke-mainstream sätt att axla gitarren - Uppe i armhålorna :D

3: Eric Johnson - Duktig på de mesta inom elgitarr, men han spelar otroligt rent. Han skiter ofta i att gömma sig bakom massa effekter och går på det rent akustiska soundet i elgitarren, vilket han gör med bravur!

4: Joe Satriani - Häftigt spelstil, tekniskt skicklig. En utav de få som kan genomföra ett gig nästan utan ett enda misstag, och om han nu gör ett misstag så improviserar han bara bort det.

5: John Butler - Akustiskt 12-strängat. Med sitt band och solo så spelar han musik och skriver stycken som ingen annan varit i närheten av rent musikmässigt. Avslappnad och rolig musik, samtidigt som man aldrig slutar att förvånas av hans improvisationer och ändringar i vissa låtar/stycken.


Hedersplats: Rhandy Rhoads p.g.a. hans solo i Crazy Train, så sjukt bra!

Det var 5 platser, orkade inte mer :P

stevebc
2008-07-17, 23:16
Jag älskar såna här trådar!!!!

1. Eric Clapton (Cream, Yardbirds, solo)
2. Jimi Hendrix (solo)
3. Dave Gilmour (Pink Floyd)
4. Eddie Van Halen (Van Halen)
5. Jimmy Page (Led Zeppelin)
6. Alex Lifeson (Rush)
7. Duane Allman (Allman Brothers Band)
8. Dimebag Darell (Pantera)
9. Jeff Beck (Yardbirds, solo)
10. Gary Moore (Thin Lizzy, Skid Row, solo)

stevebc
2008-07-17, 23:19
Är ganska ofta snabbhet och teknisk briljans.

Dock är den där dissade RollingStone-listan inte helt djefla pissig, Ry Cooder är ju 8:a för tusan. Som 9:a skulle jag sätta Fjellis...:) Not the same ballpark men wtf.

/JFör mig är det mest nyskapande samt "brahet" i solo + komp de gjort.

stiffieboy
2008-07-20, 19:59
1. Vito Bratta (White lion) Extremt teknisk och annourlunda gitarrist som utvecklar Van Halen stilen och gör den till sin egen och är dessutom extremt skicklig på klassisk gitarr..

2. Kee Marcello (Europe) Kan spela som yngwie men håller sig ofta till rätt melodiösa solon med sköna ideér bakom..

3. Steve Vai Riktigt teknisk gitarrist, som dock brukar spåra ur ofta!

4. Richie Sambora (Bon jovi), extremt underskattad, men spelar alltid melodiöst.

5. Gary Moore Bra bluesgitarrist!

6. Mark Tremonetti (Alter Bridge) Älskar solot i Open Your eyes, riktigt shreddsolo och han kan spela väldigt snabbt.. Utsedd till "världens bästa gitarrist" 3 år i rad..

Tricce
2008-07-20, 20:05
6. Mark Tremonetti (Alter Bridge) Älskar solot i Open Your eyes, riktigt shreddsolo och han kan spela väldigt snabbt.. Utsedd till "världens bästa gitarrist" 3 år i rad..

Mark Tremonti ;)

L-Sami
2008-07-20, 20:08
Andy McCoy (Hanoi Rocks)

stiffieboy
2008-07-20, 20:11
Mark Tremonti ;)

Sorry :D

Btw glömde jag Paul Gilbert och en annan skön lirare är ju ändå Funtwo :D

stevebc
2008-07-20, 22:12
Sorry :D

Btw glömde jag Paul Gilbert och en annan skön lirare är ju ändå Funtwo :DMina bubblare är Paul Gilbert, Buckethead samt Tom Morello.

Att det bara är rockgitarrister jag listat är underförstått.

skaparn
2008-07-21, 07:04
Den där Tremonti, tycker ni på allvar att han spelar bra eller vackert? Jag tubade fram några filmer och det var varken rent, snyggt eller särskilt nyskapande. Han spelar ju så orent att han måste ha grav dist för att det låta cool.

U_tfOf7Wqaw

C1elpMjZ4wE

stiffieboy
2008-07-21, 10:10
Den där Tremonti, tycker ni på allvar att han spelar bra eller vackert? Jag tubade fram några filmer och det var varken rent, snyggt eller särskilt nyskapande. Han spelar ju så orent att han måste ha grav dist för att det låta cool.

U_tfOf7Wqaw

C1elpMjZ4wE

Är inget stort fan av honom, jag säger bara att solot i Open your eyes är rätt skönt, men han är en riktig shreddare! Ingen gitarrist som jag tycker är otrolig i helhet på nåt sätt, men han kan spela snabbt..

Vito Bratta är iaf kung! :hbang:

skaparn
2008-07-21, 10:18
Är inget stort fan av honom, jag säger bara att solot i Open your eyes är rätt skönt, men han är en riktig shreddare! Ingen gitarrist som jag tycker är otrolig i helhet på nåt sätt, men han kan spela snabbt..

Vito Bratta är iaf kung! :hbang:

Ok, jag ska tuba Vito i afton och lyssna.

För övrigt så tänkte jag dessutom att jag skulle lyssna på några låtar av bandet, Alter Bridge, men det skulle jag inte ha gjort. Sämre gnällnumetal hade jag inte ens kunnat fantisera ihop på LSD. Ett Linkin Park-marathon hade varit en skön massage i jämförelse.

Jag var bara tvungen att få spy lite galla.

stevebc
2008-07-21, 13:02
Jag var bara tvungen att få spy lite galla.Det är bara skönt då du gör det på ett så bra sätt. Gillar man sånt som Tremonti gör så kan jag säga att både Paul Gilbert och Buckethead gör det bra mycket bättre och renare. Dessutom är Paul jävligt ödmjuk och Buckethead jävligt cool så de vinner hur som helst.

stevebc
2008-07-21, 13:11
Coolhet:

Dz9FKIIaoQU

(nanchuka-dansen, följt av ett gitarrsolo som är så rent trots livespelningen att jag skäms att jag lyssnar på det genom youtube)

Ödmjukhet:

ES1RypBww_g

(sjukt bra riff och grymt solo, ja jag vet att det spelas över samma chord progression som Comf. numb)

stiffieboy
2008-07-22, 09:57
Ok, jag ska tuba Vito i afton och lyssna.

För övrigt så tänkte jag dessutom att jag skulle lyssna på några låtar av bandet, Alter Bridge, men det skulle jag inte ha gjort. Sämre gnällnumetal hade jag inte ens kunnat fantisera ihop på LSD. Ett Linkin Park-marathon hade varit en skön massage i jämförelse.

Jag var bara tvungen att få spy lite galla.

haha :D

Lyssna på solona i t ex Little figher och Wait av White lion :)

Alter bridge har en bra låt och det är Open your eyes, dock har jag inte hört nåt annat bra med dom :(

stiffieboy
2008-07-22, 09:59
Det är bara skönt då du gör det på ett så bra sätt. Gillar man sånt som Tremonti gör så kan jag säga att både Paul Gilbert och Buckethead gör det bra mycket bättre och renare. Dessutom är Paul jävligt ödmjuk och Buckethead jävligt cool så de vinner hur som helst.

+1 på Paul Gilbert, men Buckethead känns mer som att han hamnar i samma kategori som Tremonti :D

stevebc
2008-07-22, 20:19
Buckethead gör ändå lite fräscha grejer. Rock in rio-solot jag postade är sjukt skönt och inte bara shred-onani.

forslund
2008-07-22, 20:22
Slår ett slag för Stefan Elmgren. Diggar han rejält mycket. Så sjukt synd att han slutat för att bli pilot. :(

TW0NnpkJlZk

Floddan
2008-07-22, 20:36
Jag kanske inte är så bra på att bedömma de men här är några jag tycker är bra:
Nuno bettencorth (vet ej hur han stavar)
Yngve malmsteen (vet ej hur han stavar)
Prince (vet ej vad han kallar sig nu för tiden)
Joe santriani (vet ej hur han stavar)
Brian mail (vet ej hur han stavar)
Randy roads (vet ej hur han stavade)

RösböJunior
2008-07-24, 17:38
har jag inte svarat här ?.... än.

bidrag: Mark Knopfler som gav oss Solot i "sultans of swing" ex!
´Lyssna även på Telegraph Road. En lång låt med mkt känsla.

random solo:
da-69cw8b08

Rock'nRoll
2008-07-24, 18:18
Listor som den här är egentligen så sjukt ointressanta och intetsägande. Vem kan bedöma om nummer 79 verkligen är sämmre än 78? Han kanske till och med är bättre än nr 67 osv. För övrigt är det ju bara list skaparens personliga musiksmak som avgör. Död åt listor!

Sånt här gnet onani/gnissel/riffande som många av gitarristerna spyr ut i youtube filmerna här i tråden måste va det absolut tråkigaste som går att lyssna på i hela världen. Tekniskt är det väl iofs..

Idag tycker jag Noel Gallagher är bäst. Inte mest teknisk men överlägsen låtskrivare och enorm känsla.

Sån jävla känsla i gitarrerna i denna låt.

kbpGTWQwvLk

stevebc
2008-07-24, 18:57
Yngwie stavas det.

Glömde helt bort Mark Knopfler. Han ska ha cred för att han undviker plektrum, blir mer känsla i spelet då.

OggeP
2008-07-24, 20:10
Ingen som har nämnt Nils Lofgren? Hans skiva Acoustic live är ett mästerverk.

skaparn
2008-07-24, 20:56
Return to Forever's ärkevirtuos Al Di Meola. Här en lite senare tappning, och kanske lite för fusion för somliga men gitarr kan han spela vems öron man än lyssnar med.

bgaRjKe2Hkg

stevebc
2008-07-24, 20:58
Cool film med Di Meola! Har aldrig hört honom lira fusion. Bara texmex-flamenco ai caramba typ. Denna var riktigt skön!

Har du nåt album med den här gruppen/ensemblen?

skaparn
2008-07-24, 20:58
John Scofield är mycket för en bra groove. Jag har nästan spelat sönder hans Überjam. Här hittade jag honom med Jaco i ett klipp jag inte sett förut


lwhkPSEXs1Q

skaparn
2008-07-24, 21:02
Så en av mina absoluta favoriter: Scott Henderson

zRp-ifFwODQ

ZY4TVWXrOhI

ll_W6kvCWN4

skaparn
2008-07-24, 21:03
Cool film med Di Meola! Har aldrig hört honom lira fusion. Bara texmex-flamenco ai caramba typ. Denna var riktigt skön!

Har du nåt album med den här gruppen/ensemblen?

Jag har i stort sett allt Return to Forever har spelat in. Här hemma.
Är ju egentligen Chick Corea jag började lyssna på RTF för, men det går ju att uppskatta resten av bandet.

Ska tuba lite efter något representativt.

skaparn
2008-07-24, 21:07
Det var inte så gott om klipp jag tyckte var värdiga RTF, men det här är suveränt. Tyvärr mer Lenny White (nej, det är egentligen inte alls tyvärr) än Al. Lenny är så fruktansvärt skön.

3KpMIp_GsRQ

stevebc
2008-07-24, 21:09
Hur har jag kunnat missa det här bandet? Visstja, jag är uppväxt med MTV.

Vad tycker du om Mahavishnu Orchestra btw?

stevebc
2008-07-24, 21:13
DZPuMdZlJYg

McLaughlin är fantastisk, det är inte kvaliteten tyvärr.

skaparn
2008-07-24, 21:13
Tänkte jag skulle avsluta denna fusionkavalkad, orsakad av att jag suttit och spelat in min stereo med lite Dennis Chambers, med lite Frank Gambale som sig bör när man talar gitarrister. Lustigt var att en av de första träffarna, och den fuisionaktiga var en baslektion med Jeff Berlin. Kolla in Vinnie Coualouta (stavning) som nöter stenhårt.

1g3ks_SDQEQ


Hör. Och lyd:

kwnPpU1VDrg

petersson
2008-07-24, 21:13
Chet Atkins tycker jag var bra! Låter väldigt bra och rent när han spelar.

Yakety axe
ndiMnwz5XjA


Gallopin guitar
c2Th5LAhw-E&

Tricce
2008-07-24, 21:16
Så en av mina absoluta favoriter: Scott Henderson



Om man får ha en åsikt så va den översta rätt usel imho.

skaparn
2008-07-24, 21:17
Hur har jag kunnat missa det här bandet? Visstja, jag är uppväxt med MTV.

Vad tycker du om Mahavishnu Orchestra btw?

Jag kom in på dem lite när jag insåg att det var där Billy Cobham lärde sig spela trummor, men det är lite för mycket gnissel i förhållande till melodi för min smak. Och då tycker jag mig ända vara ganska tolerant. Jag lyssnar hellre på Cobhams egna projekt där John ofta ingår med får inte lika mycket att säga till om. Typ.

Quadrant 4, hittade tyvärr ingen med livespelning. Men det här är direkt från skivan Spectrum låter det som. Sjuuuukt bra.

nWg-nETqu0k

skaparn
2008-07-24, 21:18
Om man får ha en åsikt så va den översta rätt usel imho.

Du får ha åsikt.
Du behöver inte gilla det.

MEN...

Säger du att Scott är usel som gitarrist så har du diskvalificerat dig från allt tyckande för all framtid. Om allt.

skaparn
2008-07-24, 21:22
DZPuMdZlJYg

McLaughlin är fantastisk, det är inte kvaliteten tyvärr.

Den där var ändå rätt bra. Synd på kvaliteten bara, men jag har den faktiskt på en aäkerhetskopierad såndäringa MP3 men har liksom bara direkt arkiverat. Ska lyssna lite.

På tal om gitarrer. Ni som spelar, varför försvann (om den gjorde det) dubbelgitarren? Sedan Slash var det där första gången jag såg den på länge (och kronologiskt sett så var det där ju till och med innan Slash, jag använde mina egna upplevelser som tidsaxel)

petersson
2008-07-24, 21:23
Jose Feliciano - Zorba the greek. Skön stil på honom

MeriTXdLfZk

Opa!

skaparn
2008-07-24, 21:24
Chet Atkins tycker jag var bra! Låter väldigt bra och rent när han spelar.

Yakety axe
ndiMnwz5XjA


Gallopin guitar
c2Th5LAhw-E&

Ahhhhhh, mycket härlig musik. Jag tänker Fleksnes när jag hör Yakety Axe.

Och ja, han var väldigt ren. Jag tror jag måste skaffa lite Chet för att ha som loungemusik på alla fester i fortsättningen

Tricce
2008-07-24, 21:28
Du får ha åsikt.
Du behöver inte gilla det.

MEN...

Säger du att Scott är usel som gitarrist så har du diskvalificerat dig från allt tyckande för all framtid. Om allt.

Det sa jag dock inte, det va just den där som jag verkligen inte gillade. ;)

skaparn
2008-07-24, 21:29
Det sa jag dock inte, det va just den där som jag verkligen inte gillade. ;)

Opa!

Jag har Zorba the Greek på högsta volym för tredje gången

Tricce
2008-07-24, 21:34
Opa!

Jag har Zorba the Greek på högsta volym för tredje gången


Fint de´ :cool:

iXUpdBvu3Vo

Nu svimmar brudarna

stevebc
2008-07-24, 22:02
Har alltid trott att den hette Yakety Sax. Är ju saxofon i originalet väl?

Dubbelgitarren vetefan var den tagit vägen. Var ju värsta hörnstenen i 70-talsrock med kvalitet.

Rock'nRoll
2008-07-24, 22:03
Ingen som har nämnt Nils Lofgren? Hans skiva Acoustic live är ett mästerverk.

Håkan Hellströms gitarrist är bra har jag hört :)

47X
2008-07-24, 22:05
Hm, vet inte om ngn redan nämt John Butler, men han är rent fantastisk på akustisk gitarr.

-AG-
2008-07-25, 00:08
Lite OT, men... de som anlitas som studiomusiker eller som musiker bakom större artister blir anlitade pga de kan spela snyggt samt ett önskat/givet sound, dvs de är ljudmässigt tekniskt duktiga. Sen är de i "vanlig" mening också enormt tekniska. Om man jämför med en skådespelare är analogin att en bra skådespelare är en som kan spela en given roll bra och trovärdigt, inte bara spela sig själv som vissa gör (även om de kan göra det bra/snyggt).

Ta tex Vinnie Colaiuta (trummis) som nämnts i tråden, grym trummis. Här med Sting

tBgyKoWPC5Q

här med Chick Corea

O8CDtEVNFNc

Grymt "musikalisk", spelar alltid snyggt, har en känsla för vad som låter bra i sammanhanget. Tvivlar inte på att Metallica skulle låta bättre med Vinnie bakom trummorna. Tror dock att det omvända skulle låta katastrof, dvs Ullrich tillsammans med Corea (tex).

Tricce
2008-07-25, 00:10
Lite OT, men... de som anlitas som studiomusiker eller som musiker bakom större artister blir anlitade pga de kan spela snyggt samt ett önskat/givet sound, dvs de är ljudmässigt tekniskt duktiga. Sen är de i "vanlig" mening också enormt tekniska. Om man jämför med en skådespelare är analogin att en bra skådespelare är en som kan spela en given roll bra och trovärdigt, inte bara spela sig själv som vissa gör (även om de kan göra det bra/snyggt).

Ta tex Vinnie Colaiuta (trummis) som nämnts i tråden, grym trummis. Här med Sting

tBgyKoWPC5Q

här med Chick Corea

O8CDtEVNFNc

Grymt "musikalisk", spelar alltid snyggt, har en känsla för vad som låter bra i sammanhanget. Tvivlar inte på att Metallica skulle låta bättre med Vinnie bakom trummorna. Tror dock att det omvända skulle låta katastrof, dvs Ullrich tillsammans med Corea (tex).

Är rätt allmänt känt att Lars knappt kan hålla takten iof så va väl inte bästa exemplet :)

watertouch
2008-07-25, 00:39
Sticker ut hakan men ni e så fulla av skit... Kirk Hammett (METALLICA) har förvisso blivit nämn som guitar player of the year 92 men vem bryr sig, han har konkat ihop fan ett solo på varje låt nästan på varje "tallica"platta.. LR JAMES HETFIELD för det delen (min hus gud)... Som skrivt kompat på dem mesta låtarna hans tuffa riff är ett föredömme för alla som spelar elgitarr..

Vi snackar inte om en låt här bara vi snackar om en ca 9E SKIVOR!!!!! det är en hel del!...


METALLICA ÄGER!!! SUG RÖV

Tricklev
2008-07-25, 00:42
Metallica suger, gå och lägg dig.

-AG-
2008-07-25, 00:48
Är rätt allmänt känt att Lars knappt kan hålla takten iof så va väl inte bästa exemplet :)

Kan så vara... poängen var dock att det finns väldigt många duktiga musiker som få känner till, men som finns där i bakgrunden till en rad artister. De som uppmärksammas i sammanhang där man gör listor av den typ tråden avhandlar är oftast bandmedlemmar i något välkänt band med en relativ smal repertoir.

Tricce
2008-07-25, 01:00
Sticker ut hakan men ni e så fulla av skit... Kirk Hammett (METALLICA) har förvisso blivit nämn som guitar player of the year 92 men vem bryr sig, han har konkat ihop fan ett solo på varje låt nästan på varje "tallica"platta.. LR JAMES HETFIELD för det delen (min hus gud)... Som skrivt kompat på dem mesta låtarna hans tuffa riff är ett föredömme för alla som spelar elgitarr..

Vi snackar inte om en låt här bara vi snackar om en ca 9E SKIVOR!!!!! det är en hel del!...


METALLICA ÄGER!!! SUG RÖV

Haha var fick du luft ifrån fes du eller? :D

Det va LARS vi prata om, och ja Metallica äger :hbang:

dam00r
2008-07-25, 01:57
Buckethead är den bästa gitarristen, no doubt.

och så kommer David Gilmour.

och System 7 är ju rätt så nice med gura

petersson
2008-07-25, 10:05
Opa!

Jag har Zorba the Greek på högsta volym för tredje gången

Haha inte dumt

skaparn
2008-07-25, 10:06
Metallica suger, gå och lägg dig.

Men han trollar ju, eller?

Tricce
2008-07-26, 02:13
En riktigt duktig och smakfull gitarrist Tore Ostby särskilt då han lirar med Ark och med Jorn Lande på sång (förövrigt världens bästa sångare imfho :D)

http://profile.myspace.com/index.cfm?fuseaction=user.viewprofile&friendID=79704705