handdator

Visa fullständig version : Energiåtgång på roddmaskin


mks
2008-03-18, 23:32
Om någon råkar ha stenkoll på concept 2 rodd så skulle jag vilja veta vad jag kan räkna med för energiåtgång vid 5km rodd på knappa 20 minuter vid högsta motståndet?

caloriesperhour.com känns rätt trubbigt. moderate? vigorous?

Flossy
2008-03-19, 00:13
Det finns en knapp som låter en välja om den ska visa (kcal-förbrukning,Tid,Längd), så tryck på den nästa gång vetja. Antalet kcal du förbränner varierar ganska friskt beroende på hur hög RPM du har. Kanske 250-300kcal i just ditt fall. Vet att jag brukar förbränna ca 250-300kcal per 20min när jag ror.

MasterChief
2008-03-19, 06:58
Flossy har ju kommit med lösningen men jag vill bara tillägga att motståndet och rpm (eller spm som det heter i rodd) är relativt ointressant. Det är farten allena som betyder något.

Flossy
2008-03-19, 16:02
Flossy har ju kommit med lösningen men jag vill bara tillägga att motståndet och rpm (eller spm som det heter i rodd) är relativt ointressant. Det är farten allena som betyder något.


Är inte SPM/RPM, (whatever..) en direkt indikator av farten i just roddsammanhang då? ;)

MasterChief
2008-03-19, 21:48
Är inte SPM/RPM, (whatever..) en direkt indikator av farten i just roddsammanhang då? ;)

Nä, det är det verkligen inte.

Farten avgörs främst av hur hårt man drar. Det är inga problem att ligga på 1.45 med ett spm på 23. Ökar man spm till ex. 35 så minskas oftast kraften per drag och hastigheten förblir oförändrad. De flesta tycker att en spm runt 30 på motstånd 3-4 känns bäst. Men likförbaskat måste man dra hårt om man ska få någon fart.

Fat tony
2008-03-19, 23:03
caloriesperhour.com känns rätt trubbigt. moderate? vigorous?

jag skulle säga att de e ganska stabila... i alla fall när det gäller löpning

mks
2008-03-20, 10:44
jag skulle säga att de e ganska stabila... i alla fall när det gäller löpning

Jag ifrågasätter inte deras siffror, jag menar bara att det är en del gissning inblandat. Vad som är vigorous för mig kanske är light för någon annan. Nu visste jag ju exakt hur fort jag ror så då kan man få mer precisa siffror.

Jag ska köra igen idag och kolla vad maskinen påstår.

mks
2008-03-20, 10:47
Nä, det är det verkligen inte.

Farten avgörs främst av hur hårt man drar. Det är inga problem att ligga på 1.45 med ett spm på 23. Ökar man spm till ex. 35 så minskas oftast kraften per drag och hastigheten förblir oförändrad. De flesta tycker att en spm runt 30 på motstånd 3-4 känns bäst. Men likförbaskat måste man dra hårt om man ska få någon fart.

Skulle du våga dig på en rekommendation i fråga om motstånd/spm för en roddnovis som mest är ute efter konditions-/förbränningsträning? Jag har hittills kört på högsta motståndet och ligger tack vare min längd på runt 24-26 spm vid 2:00 tempo.

machine gun
2008-03-20, 10:48
Det finns en knapp som låter en välja om den ska visa (kcal-förbrukning,Tid,Längd), så tryck på den nästa gång vetja. Antalet kcal du förbränner varierar ganska friskt beroende på hur hög RPM du har. Kanske 250-300kcal i just ditt fall. Vet att jag brukar förbränna ca 250-300kcal per 20min när jag ror.

Man kan ju inte ställa in kroppsvikt, så det borde bli ganska godtyckligt hursomhelst.

z_bumbi
2008-03-20, 10:51
Nu visste jag ju exakt hur fort jag ror så då kan man få mer precisa siffror.

Så mycket mer exakt blir det inte, även om man vet hur mycket arbete som krävs (watt) för att få maskinen att snurra x antal varv på en viss belastning så avgör teknik, kroppsbyggnad osv hur mycket just du gör av med då verkningsgraden varierar mellan olika personer.

När jag läste tråden förra gången försökte jag förstå vad spm hade med rodd att göra men jag fick inte ihop det, det gör jag iofs inte fortfarande då jag för allt i världen inte kan komma på vad årtag heter på engelska?

mks
2008-03-20, 11:01
Så mycket mer exakt blir det inte, även om man vet hur mycket arbete som krävs (watt) för att få maskinen att snurra x antal varv på en viss belastning så avgör teknik, kroppsbyggnad osv hur mycket just du gör av med då verkningsgraden varierar mellan olika personer.

När jag läste tråden förra gången försökte jag förstå vad spm hade med rodd att göra men jag fick inte ihop det, det gör jag iofs inte fortfarande då jag för allt i världen inte kan komma på vad årtag heter på engelska?

Där ser man, jag trodde arbetet var nyckeln. Rimligen bör jag då leta efter träningsformer där min personliga verkningsgrad är så låg som möjligt när jag är ute efter förbränningsträning?

Strokes, vill jag påstå att det heter, därav Strokes Per Minute.

JohnRick
2008-03-20, 11:27
När jag läste tråden förra gången försökte jag förstå vad spm hade med rodd att göra men jag fick inte ihop det, det gör jag iofs inte fortfarande då jag för allt i världen inte kan komma på vad årtag heter på engelska?


Rowing stroke. Strokes Per Minute.

MasterChief
2008-03-20, 11:34
Skulle du våga dig på en rekommendation i fråga om motstånd/spm för en roddnovis som mest är ute efter konditions-/förbränningsträning? Jag har hittills kört på högsta motståndet och ligger tack vare min längd på runt 24-26 spm vid 2:00 tempo.

Jag tycker allt för många har för mycket motstånd. Se roddmaskinen ungefär som en cykel: Det är inte växeln som är avgörande om du cyklar snabbt. Det blir precis lika jobbigt på lägre motstånd eftersom det är lättare att dra explosivt. Det gäller att få ett bra flyt i roddrörelsen och de flesta män får bäst teknik och "snärt" när de ligger runt 3-4. Jag önskar att Concept kunde gömma motståndsreglaget så inte alla män känner sig nödgade att sätta den på max. Men visst, det är alltid kul att sätta sig bredvid någon som stånkar på 2.15 tempo med 10 när man själv sätter den på 1 och värmer upp på 1.45 :D

Vilket tempo du ska hålla beror helt på din arbetspuls samt målet med träning. Utan att veta din puls så går det inte att ge några råd om farten på roddmaskinen.

Där ser man, jag trodde arbetet var nyckeln. Rimligen bör jag då leta efter träningsformer där min personliga verkningsgrad är så låg som möjligt när jag är ute efter förbränningsträning?

Strokes, vill jag påstå att det heter, därav Strokes Per Minute.

Energiförbrukning är knöliga saker och det bästa rådet jag kan ge dig är att skaffa en pulsklocka. Du kan se värdena på maskinen som ett snittvärde för att få en uppfattning. Vill du komma närmare är det konditionstest som gäller.

z_bumbi
2008-03-20, 11:38
Där ser man, jag trodde arbetet var nyckeln. Rimligen bör jag då leta efter träningsformer där min personliga verkningsgrad är så låg som möjligt när jag är ute efter förbränningsträning?

Hitta något som är kul och kör det. Att t ex gå baklänges upp för trappor med packning är inget jag rekommenderar för även om det lär gå åt betydligt mer energi än att gå på plan mark så är det troligen ganska skadedrabbat.

Strokes, vill jag påstå att det heter, därav Strokes Per Minute.

Självklart.

mks
2008-03-20, 12:22
Jag tycker allt för många har för mycket motstånd. Se roddmaskinen ungefär som en cykel: Det är inte växeln som är avgörande om du cyklar snabbt. Det blir precis lika jobbigt på lägre motstånd eftersom det är lättare att dra explosivt. Det gäller att få ett bra flyt i roddrörelsen och de flesta män får bäst teknik och "snärt" när de ligger runt 3-4. Jag önskar att Concept kunde gömma motståndsreglaget så inte alla män känner sig nödgade att sätta den på max. Men visst, det är alltid kul att sätta sig bredvid någon som stånkar på 2.15 tempo med 10 när man själv sätter den på 1 och värmer upp på 1.45 :D


Utveckla gärna kring motståndsregleringen. Kan man dra cykelväxelliknelsen så långt som att om jag vill ro väldigt fort så bör jag använda en högre inställning? Eller är det snarare för väldigt starka personer som orkar snärta på en högre inställning? Jag har svårt att förstå vad de olika nivåerna är lämpliga för.

Shajjn
2008-03-20, 12:33
Ja, det är som en växel.

MasterChief
2008-03-20, 13:32
Utveckla gärna kring motståndsregleringen. Kan man dra cykelväxelliknelsen så långt som att om jag vill ro väldigt fort så bör jag använda en högre inställning? Eller är det snarare för väldigt starka personer som orkar snärta på en högre inställning? Jag har svårt att förstå vad de olika nivåerna är lämpliga för.

Bakgrunden till att det finns motståndsreglage är för att få till samma känsla som man får i en riktig roddbåt. Beroende på vilken båt man har så är olika motstånd lämpliga så att överföringseffekten är optimal mellan landträningen och vattenträningen. Concept var ju från början en roddsimulator (är det givetvis än idag). Så syftet med reglaget är inte alls av samma anledning som cykelns växlar. Tråkigt nog verkar inte gymets personal införstådd i detta utan lever i villfarelsen att tyngre är bättre (om man orkar).

Yes
2008-03-20, 13:34
Hur ska man då gå tillväga för att hitta ett bra motstånd?

MasterChief
2008-03-20, 13:53
Hur ska man då gå tillväga för att hitta ett bra motstånd?

Alltså, egentligen är det skitsamma om man bara är ute efter att bli svettig. Pulsen åker ju upp oavsett. Vill man däremot utvecklas och göra bättre ifrån sig (som med styrketräningen) så är det bra att få till rätt teknik. En faktor är att motståndet inte blir ett hinder för ett "bra drag". Har man för tungt blir det lätt segt och långsamt spm efter ett tag.

Så kan man inte utvärdera sin egen teknik får man be någon hjälpa till (finns även en del att läsa på deras hemsida).

Sen är det bara att utvärdera hur det funkar på olika belastningar. Finns ju inga rätt utan det är ens personliga preferenser som avgör. Däremot vet jag att de allra flesta ror snyggast och tycker det funkar bäst runt 3-6. Själv föredrar jag att köra ännu lättare (och jag är varken liten eller svag).

Men som sagt...så länge pulsen ligger rätt är det ju trots allt oväsentligt, sett ur ett konditionsperspektiv, hur effektivt det är.

Däremot är det stillöst att fläska på med hög belastning och dålig teknik. Ungefär som att släppa 12kg hantlarna i golvet efter scottcurl kombinerat med ett primalvrål.

mks
2008-03-20, 15:02
Nu har jag just avklarat 5km på 19:35-19:40 på motstånd 4. Rent subjektivt vill jag påstå att det var minst lika ansträngande som med spaken på 10. Det kändes lite svårare att hålla farten uppe och jag låg nog på ett eller ett par drag mer per minut.

Energiåtgång enligt maskinen: 340 kcal.

MasterChief
2008-03-20, 15:07
Nu har jag just avklarat 5km på 19:35-19:40 på motstånd 4. Rent subjektivt vill jag påstå att det var minst lika ansträngande som med spaken på 10. Det kändes lite svårare att hålla farten uppe och jag låg nog på ett eller ett par drag mer per minut.

Energiåtgång enligt maskinen: 340 kcal.

Bra att du testar. Det är bara du som kan avgöra vad som funkar bäst för dig. Dock är ett kort litet pass på 5km inte tillräckligt för att dra allt för bergfasta slutsatser. Det tar tid att sätta ny teknik.

Yes
2008-03-20, 16:19
Däremot är det stillöst att fläska på med hög belastning och dålig teknik. Ungefär som att släppa 12kg hantlarna i golvet efter scottcurl kombinerat med ett primalvrål.
Eh, alltså... jag kan förklara det där! :em:

Jag hänger med på vad du menar annars. Tänkte jag skulle försöka få till lite halvsnygga tider nångång, bara på kul, så det var lite därför jag undrade. :)