handdator

Visa fullständig version : Ryggträning av kabelcrounches?


the dutch lumberjack
2008-03-18, 18:54
Hej, mitt första inlägg här. Känns som ett riktigt bra forum.

Nu till saken. Testade att köra kabelcrounches för första gången igår och idag har jag grym träningsvärk i hela ryggen, känns nästan som jag kört marklyft. Körde även shrugs och spelade fotboll igår men beror nog inte på det.

Fler som får värk av kabelcrounches ?

Mvh Erik

Animalistic
2008-03-18, 19:00
Hej, mitt första inlägg här. Känns som ett riktigt bra forum.

Nu till saken. Testade att köra kabelcrounches för första gången igår och idag har jag grym träningsvärk i hela ryggen, känns nästan som jag kört marklyft. Körde även shrugs och spelade fotboll igår men beror nog inte på det.

Fler som får värk av kabelcrounches ?

Mvh Erik

jag kan dock få känningar i korsryggen när jag gör dom, men antagligen är det för att jag gör något fel i utförandet. vad, är jag dock osäker på

bubbe
2008-03-18, 19:08
Du drar med höftböjarna istället för att rulla in huvudet, därav ryggonda.

Själv har jag inte förstått nyttan med kabelcrunchar, och då speciellt för nybörjare.

überstarken
2008-03-18, 19:14
Du drar med höftböjarna istället för att rulla in huvudet, därav ryggonda.

Själv har jag inte förstått nyttan med kabelcrunchar, och då speciellt för nybörjare.

Nyttan är dom tar grymt bra på magen om man utför dom på rätt sätt.
Till trådstartaren: Se till att du håller magen spänd hela tiden, och även arbetar dynamiskt med den istället för att låta höftböjarna göra arbetet. Försök suga av dig själv istället för att kyssa golvet sas. :thumbup:

bubbe
2008-03-18, 19:21
Nyttan är dom tar grymt bra på magen om man utför dom på rätt sätt.
Till trådstartaren: Se till att du håller magen spänd hela tiden, och även arbetar dynamiskt med den istället för att låta höftböjarna göra arbetet. Försök suga av dig själv istället för att kyssa golvet sas. :thumbup:

Jag var lite ospecifik, jag menar att jag ser en massa folk som tränar denna skitövning väldigt mycket. Varför skitövning undrar du då,

1. den ger mest mjölksyra, det blir ingen vila mellan repetitionerna (därav känslan att den "ger mycket"
2. den går inte att belasta riktigt tungt
3. den är svår att göra rätt med lite mer vikt


(rätt överdrivet, men situps ser jag allt för sällan bland disconissarna på mitt gym iaf).

Iövrigt håller jag med dig om utförandet....

Animalistic
2008-03-18, 19:25
Jag var lite ospecifik, jag menar att jag ser en massa folk som tränar denna skitövning väldigt mycket. Varför skitövning undrar du då,

1. den ger mest mjölksyra, det blir ingen vila mellan repetitionerna (därav känslan att den "ger mycket"
2. den går inte att belasta riktigt tungt
3. den är svår att göra rätt med lite mer vikt


(rätt överdrivet, men situps ser jag allt för sällan bland disconissarna på mitt gym iaf).

Iövrigt håller jag med dig om utförandet....

vad rekomenderar du för magövningar som man kan överbelsta på? för det är den enda anledningen till att jag kör cablecrunches, andra får givetvis också komma med tips

überstarken
2008-03-18, 19:27
1. den ger mest mjölksyra, det blir ingen vila mellan repetitionerna (därav känslan att den "ger mycket"
2. den går inte att belasta riktigt tungt
3. den är svår att göra rätt med lite mer vikt


1. Fel, klart det går att vila lite mellan repetitionerna om man nu skulle ta det som en fördel.
2. Där håller jag med dig, jag har iaf svårt att få ett korrekt utförande på högre vikter än ~12rm.
3. läs 2.


Viktade situps är helt klart bättre men jag tycker nog kabelcrunches är helt klart dugliga iallafall när man lärt hur man ska göra. En fördel med kabelcrunches (som jag tycker) är att man får mer jämt motstånd genom hela rörelsen än i situps.

z_bumbi
2008-03-18, 19:32
vad rekomenderar du för magövningar som man kan överbelsta på? för det är den enda anledningen till att jag kör cablecrunches, andra får givetvis också komma med tips

Situps eller crounches med kabel.

Sheogorath
2008-03-18, 20:37
Det heter "crunches".

JohnRick
2008-03-18, 21:16
Det heter "crunches".

+1

Gick in på den här tråden enbart för att kommentera det.

Emil_Larsson
2008-03-18, 21:22
Min enda magövning är cablecrunches, varenda f-cking pass, 5-6 set 7-10 reps, bra skit, och den tar grymt bra. Får alltid sjuk träningsvärk i maggen efter den övningen. Ryggen har jag aldrig känt av när jag kör den *screwy*

überstarken
2008-03-18, 22:12
Min enda magövning är cablecrunches, varenda f-cking pass, 5-6 set 7-10 reps, bra skit, och den tar grymt bra. Får alltid sjuk träningsvärk i maggen efter den övningen. Ryggen har jag aldrig känt av när jag kör den *screwy*

Samma här förutom att jag knappt får någon träningsvärk, men det spelar inte så stor roll vilken magövning jag än kör iof.

Spene
2008-03-18, 22:18
Tycker tvärt om att jag i cabel crunches lättare kopplar bort höftböjarna än vid vanliga situps.

I vilket fall bör den inte ta på ryggen, har aldrig gjort så för mig.

Rahf
2008-03-18, 22:19
Tycker inte riktigt om cable crunches, visst kan jag göra den men prioriterar hellre någon form av sit-up.

Jag har ALDRIG sett någon utföra vad jag anser vara korrekta cable crunches utan det är uteslutande rörelse i höften som gäller.

Så här ser den ut och då tar det vill jag lova: http://www.exrx.net/WeightExercises/RectusAbdominis/CBKneelingCrunch.html