handdator

Visa fullständig version : Hur var det nu med frysta grönsaker..


Animalistic
2008-03-18, 18:09
jag har frysta gröna bönor (herez covertz något?)
nu undrar jag hurvida det är okej att ta ur dom ur frysen dagen innan dom ska ätas, lägga dom i en fryspåse och i kylskåpet så dom kan tinas för att sedan köras i ugnen?

pappa var extremt skeptisk, men vad anser ni kunniga?

larkan
2008-03-18, 18:32
jag har frysta gröna bönor (herez covertz något?)
nu undrar jag hurvida det är okej att ta ur dom ur frysen dagen innan dom ska ätas, lägga dom i en fryspåse och i kylskåpet så dom kan tinas för att sedan köras i ugnen?

pappa var extremt skeptisk, men vad anser ni kunniga?

JAg kör iaf direkt i micron/ugnen utan tining.

Scratch89
2008-03-18, 20:05
Det ska inte vara någon större skillnad. Ligger de i kylskåp så är det ingen risk för att de ska bli dåliga, och särskilt inte efter bara en dag. Jag förstår inte varför du inte kan stoppa in dem direkt dock. Har de klumpat ihop sig är det lite jobbigt iofs, men man kan ju öppna ugnen och röra runt när de har tinat.

Sverker
2008-03-18, 20:16
Kött och kyckling ska tina långsamt i kylskåpet. För att inte släppa så mycket vatten och bli torrt.

Vad man vinner på att tina grönsaker långsamt ser jag inte riktigt. Möjligen blir de också mindre torra då.

Animalistic
2008-03-18, 20:52
Kött och kyckling ska tina långsamt i kylskåpet. För att inte släppa så mycket vatten och bli torrt.

Vad man vinner på att tina grönsaker långsamt ser jag inte riktigt. Möjligen blir de också mindre torra då.

mest jag som är lat, och slipper då koka upp dom/värma upp dom innan jag kör in dom i ugnen *kissass*

G_lund
2008-03-19, 12:28
mest jag som är lat, och slipper då koka upp dom/värma upp dom innan jag kör in dom i ugnen *kissass*

så du ska värma grönsakerna innan du sslänger in dem i en ugn på 200c? *slap*

Pepz
2008-03-19, 14:06
http://sv.wikipedia.org/wiki/Haricots_verts
http://www.fdmai.com/vitamine/wp-content/uploads/2007/05/haric.jpg

Jag slår bara kokande vatten på mina frysta grönsaker och åter dem ligga tills de är ätklara. Ska du köra i ugnen så är det bara att ta frysta eller tina dem en stund i rumstemperatur för att slippa vattnet som de ofta är glaserade med.