handdator

Visa fullständig version : Terrorister på flygplan, vad hade ni gjort?


Snafu
2008-03-18, 17:43
Hej,

Irakier slängdes ut från SAS-plan på Kastrup
Passagerare blev skrämd av toabesök. – En överreaktion, säger polisen.
Männen hade arabiskt utseende och vaktade en väska under ett toabesök.

Det räckte för att personalen skulle stoppa SAS-planet, kasta av irakierna, rota igenom bagaget och ringa efter bombhundar.

– En klar överreaktion, säger dansk polis om ingripandet
//

Larmet kom från en hollänsk passagerare, som skulle med samma plan. Han berättade att han blev orolig efer att ha sett en av irakierna en stund innan, då denne överlämna en väska till sitt sällskap innan han försvann in på toaletten på Kastrup.
//


http://www.aftonbladet.se/nyheter/article2080628.ab


Vad hade ni gjort?

Snafu
2008-03-18, 17:43
Jag hade nog fanimig gjort precis samma sak, och fått skämmas efteråt.

Exdiaq
2008-03-18, 17:45
Hade nog faktiskt gjort likadant, hellre skämmas efteråt och be om ursäkt än att sitta och vara skitskraj under hela resan

Tricce
2008-03-18, 17:46
Det finns ju nån film, kommer inte ihåg vilken. Där dom i slutet på ett överpedagogiskt sätt visar att även vad det nu må vara för nationalitet på dom (som iaf såg ut som vår bild av terrorister) inte är terrorister utan vanliga passagerare. Kan ha varit den med Jodie Foster.

Snafu
2008-03-18, 17:52
Det finns ju nån film, kommer inte ihåg vilken. Där dom i slutet på ett överpedagogiskt sätt visar att även vad det nu må vara för nationalitet på dom (som iaf såg ut som vår bild av terrorister) inte är terrorister utan vanliga passagerare. Kan ha varit den med Jodie Foster.

Jopp.

Jag försökte tänka precis så dagen efter tunnelbanebomberna i London. Bara för att han har slägg, arab, ser hardcore ut - behöver det inte betyda att han ska spränga upp tunnbelbanan precis här och nu. Det var svårt :D

Tricklev
2008-03-18, 18:02
Klart jag hade gjort samma sak, alla som har den minsta antydan till ansiktshårväxt och är mörkare än mig är terrorister, och/eller gangsters.

bertbert
2008-03-18, 18:04
Klart jag hade gjort samma sak, alla som har den minsta antydan till ansiktshårväxt och är mörkare än mig är terrorister, och/eller gangsters.

Wohoo! Jag är gangster och/eller terrorist! :D

Laan
2008-03-18, 19:16
Jag satt på tåget mellan malmö och Köpenhamn i julas då tre araber som satt med en rad emellan varandra plötsligt började viska till varandra, och sen skicka runt sina mobiler till varandra som de skrev saker på.. detta var precis innan flygplatsen och de hade varsin portfölj. Det var sjukt mysko att de inte satt brevid varandra när de uppenbarligen hörde ihop.. Blev lite nervös...!

Min puls gick upp rätt bra iaf..

Tolkia
2008-03-18, 19:43
Jag får erkänna att jag förmodligen inte märkt att personerna skulle ombord på samma plan som jag, än mindre vilka toalettrutiner de hade. Men jag brukar anklagas för att vara aningslös (eller disträ, beroende på vem som säger det) på gränsen till dumhet.

Yankeee
2008-03-18, 19:46
Det var ett femtiotal icke-svenskar som hade samlats i vagnen längst bak mot hjulsta idag. Måttligt rädd var jag, många utav dem hade dessutom väskor och vissa pratade med varandra.

pragmatist
2008-03-18, 19:58
Jag tänker så här: chansen att det ska finnas två bomber på ett plan är i stort sett noll. Alltså flyger jag alltid med min egen bomb, för säkerhets skull.

Scratch89
2008-03-18, 19:59
Jag tänker så här: chansen att det ska finnas två bomber på ett plan är i stort sett noll. Alltså flyger jag alltid med min egen bomb, för säkerhets skull.

Old one, men fortfarande lika klockren. :thumbup:

130kg finsk sisu
2008-03-18, 20:15
Jag skulle sätta mig på dem...

Whistler
2008-03-18, 20:21
Jag drar Colten och gör rent hus. Vad annars?

(funkar det inte så kan man alltid ladda om banan och börja om på nytt)

joriice
2008-03-18, 20:26
Jag såg en gång en arab. Med väska.

zeusden1
2008-03-18, 20:54
En av mina kompisar satt en dag på tunnelbanan och där satt en arabman med en stor och tjock jacka, fast det säkert var +15 ute. Han satt och läste koranen högt för sig själv. Min kompis steg av vid nästa station.
:laugh:

Carolinew
2008-03-18, 20:59
Jag tänker så här: chansen att det ska finnas två bomber på ett plan är i stort sett noll. Alltså flyger jag alltid med min egen bomb, för säkerhets skull.

Hahaha!!! :laugh:

Cilia
2008-03-18, 21:17
Larmet kom från en hollänsk passagerare, som skulle med samma plan. Han berättade att han blev orolig efer att ha sett en av irakierna en stund innan, då denne överlämna en väska till sitt sällskap innan han försvann in på toaletten på Kastrup.

så där gör jag med om jag är i sällskap och behöver gå på toa.
Orka släpa med sig väskan in på toan.
Helt naturligt beteende. Jag hade nog inte larmat.

Nitrometan
2008-03-18, 21:20
Jopp.

Jag försökte tänka precis så dagen efter tunnelbanebomberna i London. Bara för att han har slägg, arab, ser hardcore ut - behöver det inte betyda att han ska spränga upp tunnbelbanan precis här och nu. Det var svårt :D

Det tyckte nog poliserna som sköt den där brassen också. Bara för att han hade bråttom till tåget.

Chaan
2008-03-19, 05:48
Terrorister på flygplan, vad hade ni gjort?

Precis - om ni satt på det där flygplanet som störtades i USA efter tvillingtornet - vad hade ni gjort? De visste att det var kapare som menade business eftersom de fått veta att tornen kraschade.

Såhär var det: en kvartsback i amerikansk fotboll och en tyngdlyftare (styrkelyftare?) i 90-kgklassen var med och någon mer tuffing tror jag. Varför lät de 3-5 (?) kisar med smörknivar ta över och störta planet?

demode
2008-03-19, 06:01
Det var ett femtiotal icke-svenskar som hade samlats i vagnen längst bak mot hjulsta idag. Måttligt rädd var jag, många utav dem hade dessutom väskor och vissa pratade med varandra.

Va?!?! :MrT:

Pratade dem med varandra? :banned

Kwon
2008-03-19, 07:10
Hej,

Irakier slängdes ut från SAS-plan på Kastrup
Passagerare blev skrämd av toabesök. – En överreaktion, säger polisen.
Männen hade arabiskt utseende och vaktade en väska under ett toabesök.

Det räckte för att personalen skulle stoppa SAS-planet, kasta av irakierna, rota igenom bagaget och ringa efter bombhundar.

– En klar överreaktion, säger dansk polis om ingripandet
//

Larmet kom från en hollänsk passagerare, som skulle med samma plan. Han berättade att han blev orolig efer att ha sett en av irakierna en stund innan, då denne överlämna en väska till sitt sällskap innan han försvann in på toaletten på Kastrup.
//


http://www.aftonbladet.se/nyheter/article2080628.ab


Vad hade ni gjort?

Hade de visat diverse avsnitt av 24 med Keifer Sutherland på planet så vet jag inte VAD jag skulle ha gjort! :D

dared
2008-03-19, 07:26
Hade de visat diverse avsnitt av 24 med Keifer Sutherland på planet så vet jag inte VAD jag skulle ha gjort! :D

Haha verkligen :D , troligtvis hade man varit för tortyr av mannen också ;)

En av mina kompisar satt en dag på tunnelbanan och där satt en arabman med en stor och tjock jacka, fast det säkert var +15 ute. Han satt och läste koranen högt för sig själv. Min kompis steg av vid nästa station.
:laugh:

Är inte speciellt paranoid, men där hade jag också hoppat ut direkt faktiskt =P

Ignatius72
2008-03-19, 07:45
Så länge man följer devisen "alla muslimer är inte terrorister, men alla terrorister är muslimer" så är det en tämligen rationell handling att agera om man ser en fullt kostymerad muslim bete sig på ett sätt som väcker uppmärksamhet.
Tips från allmänheten löser många stora och små brott och det beror inte på att folk leker polis utan för att de uppmärksammar sånt som verkar märkligt. Sedan är det upp till polizeien att kontrollera. Ibland så blir det fel. I det här fallet så var killen oskyldig och då ber man om ursäkt. Hade han lekt bombman och ingen hade vågat hosta till så hade det inte varit så roligt.

Exdiaq
2008-03-19, 08:13
Precis - om ni satt på det där flygplanet som störtades i USA efter tvillingtornet - vad hade ni gjort? De visste att det var kapare som menade business eftersom de fått veta att tornen kraschade.

Såhär var det: en kvartsback i amerikansk fotboll och en tyngdlyftare (styrkelyftare?) i 90-kgklassen var med och någon mer tuffing tror jag. Varför lät de 3-5 (?) kisar med smörknivar ta över och störta planet?



*quarterback

Översättning av positionen låter bara dumt

Nitrometan
2008-03-19, 08:36
Precis - om ni satt på det där flygplanet som störtades i USA efter tvillingtornet - vad hade ni gjort? De visste att det var kapare som menade business eftersom de fått veta att tornen kraschade.

Såhär var det: en kvartsback i amerikansk fotboll och en tyngdlyftare (styrkelyftare?) i 90-kgklassen var med och någon mer tuffing tror jag. Varför lät de 3-5 (?) kisar med smörknivar ta över och störta planet?
De ville krascha det nån helt annanstans. Tack vare att folk ombord ingrep så krascahde planet på ett relativt ofarligt ställe.

Sen var det inte smörknivar utan såna där knivar man öppnar kartonger med.

Whatever.

Trance
2008-03-19, 09:33
Så länge man följer devisen "alla muslimer är inte terrorister, men alla terrorister är muslimer"

Schysst att dissa alla andra pionjärer inom terrorism enbart för att muslimska terrorister har stulit all press på sistone.

Ignatius72
2008-03-19, 09:43
Schysst att dissa alla andra pionjärer inom terrorism enbart för att muslimska terrorister har stulit all press på sistone.

Jag är hård mot de hårda. Nä, men just nu så ser det ju ut så, det är inte konstigt att människor blir rädda för det. Satt på Heatrow igår och såg ett gigantiskt skägg med tillhörande burka fru och det sänder ju en del signaler. Ungefär som att raka skallen, ta på kängorna och bomberjackan-det första folk tänker är inte att han är säkert snäll.

Stoltz
2008-03-19, 09:46
Det var ett femtiotal icke-svenskar som hade samlats i vagnen längst bak mot hjulsta idag. Måttligt rädd var jag, många utav dem hade dessutom väskor och vissa pratade med varandra.

Haha, fy fan vad du ljuger. Svenskar pratar inte med varandra.


OnTopic: Jag hade nog inte ens lagt märke till det. Sen å andra sidan brukar jag flyga med RyanAir. Jag vill tro att det inte finns någon terrorist med dåligt självförtroende som vill börja i liten skala :D

mangs
2008-03-19, 09:59
OnTopic: Jag hade nog inte ens lagt märke till det. Sen å andra sidan brukar jag flyga med RyanAir. Jag vill tro att det inte finns någon terrorist med dåligt självförtroende som vill börja i liten skala :D

:D

Chaan
2008-03-20, 17:27
De ville krascha det nån helt annanstans. Tack vare att folk ombord ingrep så krascahde planet på ett relativt ofarligt ställe.

Sen var det inte smörknivar utan såna där knivar man öppnar kartonger med.

Whatever.

Någonting kunde de väl gjort annorlunda.

Flykt
2008-03-20, 17:29
Samma sak hände mig förr, jag såg en man som såg lite terroristaktig ut raden framför mig. Jag gick och satte mig längst bak i planet istället, det kändes bättre.

Jazen
2008-03-20, 17:30
man skulle nog ha agerat likadan måste jag tyvär säga..men tänk vad kränkt personen lär ha känt sig som blivit anklagad, tänk er själva i hans sits...sad but true :/

Chaan
2008-03-20, 17:33
*quarterback

Översättning av positionen låter bara dumt

Aha du mener det låter lite ridiculous - jaja vi americaner bruker inte heller översätte i onöden.

von huff
2008-03-20, 17:34
ok

Bronkitkorv
2008-03-20, 18:30
Jag tycker inte dom gjorde fel,alla över en kant är mitt motto :thumbup:
Inte fan ska man be om nån jävla ursäkt heller efteråt.

olander08
2008-03-20, 18:41
Kan jag inte säga utan att vara i situationen själv, gör ju självklart en egen bedömning på plats och agerar därefter. Det är däremot osannolikt att de skulle vara så odiskreta om de lyckats få på en bomb på ett plan.