handdator

Visa fullständig version : Lite tankar kring mitt deffschema!


Jomme
2008-03-18, 17:09
Har nu tänkt dra igång deffen, detta blir andra gången jag deffar och tänker denna gång hålla ett högre energiintag, då jag insåg att det gick förfort förra gången. Mitt matschema ser ut på följande sätt och jag tycker hittills det har fungerat bra:

Frukost: Havregrynsgröt med hasselnötter och russin.
Till detta har jag en banan och en apelsin.

Mellanmål: En frukt (banan eller äpple) och lite hasselnötter.

Lunch: En omelett på 3 ägg och brukar även ha en burk champinjoner i min omelett för det känns som det blir mer. Vid sidan om omeletten har jag en burk tonfisk och även här blir det en frukt.

Mellanmål: Här blir det oftast bara en banan.

Middag: Kycklingfileé med pasta ( kommer dock variera men något i stil med detta)

Kvällsmål: Här gör jag en liten mix av hallon, blåbar, äpple, apelsin. Lite olika godsaker som jag blandar.

Till varje måltid dricker jag vatten. Omeletten och kycklingen steker jag i lite olja. Händer även att jag kokar kycklingen men det blir väldigt tråkigt att äta.

Detta är bara måltiderna, har inte här tagit upp mängderna eller procenten, men jag skulle även kunna skriva detta om det är av intresse.

Tack på förhand // JommE

Scratch89
2008-03-18, 17:40
Utmärkt mat! Jag kommer inte på något vettigt att tillägga.

Tabbe
2008-03-18, 17:52
skulle ersätta helt med keso för lika mycket kalorier på kvällsmålet alt kesella med lite bär i.

Jomme
2008-03-19, 13:12
Tack för svaren!

Hmm men jag tänker så att jag äter rätt sent middag, kanske 18.00-19.00 och mitt sista mål kvällsmålet, har jag lite för att få i mig något gott, som gör att t ex suget på godsaker och dylikt försvinner. Mindre för att få i mig kalorier, då jag inte är jättesugen på att äta något "tyngre" så sent

Lexidos
2008-03-19, 13:16
Väldigt väldigt likt så som jag käkar för tillfället.. fast jag överkonsumerar nog keso... men det är lungt.. jag kan sluta när jag vill... ...eller?...

DerClown
2008-03-24, 21:35
Inga mjölkprodukter?
Har du koll på kalorierna? verkar lite kalorifattigt tycker jag.
3 ägg per dag är MYCKET, i långt lopp.

Bibacstyle
2008-03-24, 21:49
Tycker att du ater pa tok for mycket frukt. Det ar inte fel at ata frukt, men du kan fylla ut dessa kalorier med mycket battre naring, som dina muskler behover.

Jomme
2008-03-27, 19:56
Jo jag äter keso vid lunchen, det missade jag när jag skrev!
Men vad skulle du äta istället för frukt?
Frukt innehåller ju inte särskilt mkt kcal, så det blir ju väldigt lite av andra produkter, och sen är jag en fruktfantast, det kan jag inte neka=)

Fast jag tycker inte 3 ägg om dagen är särskilt mycket. Där finns personer som äter betydligt mer än det, och jag tycker det är ett väldigt bra livsmedel, med både fett och protein.

Yes jag äter ca 2300 om dagen, förbränningen ligger rätt exakt kring 3000, så det är ju en relativt hög sänkning, men hittills har jag inte kännt av något negativt i gymmet eller vardagen. Kan ju nämna att jag inte har börjat köra någon kondition, så jag har inte höjt min förbränning, utan satsar på att äta mindre och promenera mkt ( har hund)

Inge Enveten
2008-03-27, 21:36
Jag tycker också att det känns som om du har mycket frukt i din kost.. Ta en banan innan/efter du gjort din cardio istället

Koloftw
2008-03-27, 22:01
För lite protein tycker jag.

Byt ut frukt/havregryn/pasta mot lite magra proteinkällor.