handdator

Visa fullständig version : fotboll + styrketräning hur ????


Lodiz2
2008-03-18, 17:06
hej!

jag skulle behöva hjälp med hur jag ska lägga upp mina styrkepass när jag tränar fotboll.

tränar fotboll måndag , onsdag + match fre eller lör
och där imellan vill jag träna styrka/bygga/behålla muskler

har förut kört 3-4pass styrka i veckan och ungefär 2 muskelgrupper per pass
men nu har jag nog tid med max 2 pass styrketränig i veckan och jag vill ine tappa massa muskler och jag vet inte hur jag ska lägga upp det för att få med alla muskler. ben gör det inget om jag utesluter under denna period då dom får mycket stryk via fotbollen så jag pallar inte att träna dom samtidigt

tacksam för all hjälp

Niem
2008-03-18, 18:50
2 Helkroppspass tisdag och fredag borde väl funka, eller kör halvkropp om du känner för det.

Själv kör jag fotboll måndag, onsdag, fredag, lördag och styrka måndag, tisdag, torsdag och fredag.

Har man tid går det ju att köra styrka samma dag som en fotbollsträning!

larkan
2008-03-18, 18:52
Ifall du har tid lust, dra dubbel pass. Ett pass på förmiddag ett pass på eftermiddag/kväll. Ifall det funkar för dig. Annars kör helkropps

z_bumbi
2008-03-18, 19:29
hej!

jag skulle behöva hjälp med hur jag ska lägga upp mina styrkepass när jag tränar fotboll.

tränar fotboll måndag , onsdag + match fre eller lör
och där imellan vill jag träna styrka/bygga/behålla muskler

har förut kört 3-4pass styrka i veckan och ungefär 2 muskelgrupper per pass
men nu har jag nog tid med max 2 pass styrketränig i veckan och jag vill ine tappa massa muskler och jag vet inte hur jag ska lägga upp det för att få med alla muskler. ben gör det inget om jag utesluter under denna period då dom får mycket stryk via fotbollen så jag pallar inte att träna dom samtidigt

tacksam för all hjälp

Träning tisdag och söndag eller tisdag och lördag beroende på matchdag dvs träna dagen efter match.

Tisdag: Bröst, axlar, triceps

Lördag eller söndag: Ben, rygg


Mage antar jag ingår i den andra träningen.

Alucard
2008-03-19, 13:06
Jag har precis samma dilemma som trådskaparen, fotboll måndag, onsdag och fredag/lördag.
Jag har valt att klämma in 3 pass i veckan och vilar sedan en dag, förslagsvis dagen innan match så man inte blir tvungen att springa runt med en eventuell träningsvärk.

zydar
2008-03-19, 14:47
hade jag tränat fotboll hade nog ja försökt klämma in ben nånstans ändå, tror det är bra för fotbllen också.

Lodiz2
2008-03-19, 15:48
hade jag tränat fotboll hade nog ja försökt klämma in ben nånstans ändå, tror det är bra för fotbllen också.


visst är det bra men jag tror inte min kropp klarar det då jag redan nu har grym träningsvärk efter matcher och träningar med löpning i terräng och jag vill ju inte vara helt slut i benen på matcherna så jag vet inte riktigt hur jag ska få in ben träningen då

Lodiz2
2008-03-19, 15:51
Träning tisdag och söndag eller tisdag och lördag beroende på matchdag dvs träna dagen efter match.

Tisdag: Bröst, axlar, triceps

Lördag eller söndag: Ben, rygg


Mage antar jag ingår i den andra träningen.


verkar vara ett bra upplägg men då byter jag ut ben mot biceps då jag inte kommer klarar att träna det som det känns nu efter fotbollen.
ett problem är ju att jag ibland/ofta festar lördagar och då blir det svårt att träna dagen efter match så jag funderar på om man kan träna tis & tors men jag är lite rädd för överträning osv...

Scratch89
2008-03-19, 16:02
Om du är rädd för överträning kanske du ska dra ner på festandet?
Helkroppspass skulle fungera bra för dig. Fördelen är att du då inte måste träna alla dina utsatta träningsdagar, för du har redan kört igenom kroppen på förra passet.

z_bumbi
2008-03-19, 16:11
ett problem är ju att jag ibland/ofta festar lördagar

Var du inte rädd för att förlora muskler?

Lodiz2
2008-03-19, 16:24
Var du inte rädd för att förlora muskler?

jo självklart är jag det ..men jag vill ju också ha ett annat liv än bara träning ... är ju singel och då vill man ju festa och träffa tjejer också inte bara träna , hade jag haft tjej hade det varit en annan sak då hade jag inte festat ...

Lodiz2
2008-03-19, 16:26
Om du är rädd för överträning kanske du ska dra ner på festandet?
Helkroppspass skulle fungera bra för dig. Fördelen är att du då inte måste träna alla dina utsatta träningsdagar, för du har redan kört igenom kroppen på förra passet.


hur ser ett typiskt helkropps pass ut ?

måste ju hinna göra annat än att träna också ... man har ju ett liv vid sidan av träningen och jag sysslar ju inte med nån elitidrott :)

Scratch89
2008-03-19, 16:27
Ett typiskt helkroppspass kan vara t.ex:

Knäböj 3 x 5
Lutande bänkpress 3 x 8
Skivstångsrodd 3 x 10
Raka Marklyft 3 x 6
Press Bakom Nacken 3 x 8
Chins 3 x MAX
Dips 3 x MAX
Vadpress 3 x 12


En övning per muskelgrupp räcker långt om man kör passen tillräckligt ofta (2-3 ggr i veckan).

Inge Enveten
2008-03-19, 16:31
Jag föreslår att du kör ben. Personligen märkte jag hur mycket mer uthållig jag blev på matcher/träningar efter bara ett par månaders knäböj och några andra ben övningar