handdator

Visa fullständig version : Min Kost, bra eller usel?


auToeXeC
2008-03-18, 15:33
hur ser denna kosten ut?

05:50
1-1 1/2 dl fiberberikande havregrynsgröt
1 port Protein
Omega 3

09:00
Frukt och massa vatten. 1 äpple eller 1 banan.

12:00
200g kött, brukar bli kyckling filé, wokade grönsaker och krossade tomater.

17:00
Middag som är allt mellan himmel och jord, men aldrig pommes, korv, bacon osv osv. utan oftast är det så mycket kött om detta finns på bordet jag orkar med grönsaker. Till dett en lagom portion med potatis eller ris. Jag har inte vägt middagen då den äter jag tills jag är mätt.

18:30
Protein

19:00
Träning

20:30
Banan eller en proteinare som jag mixar ner en banan i.

Sova...

Ligger på ca 2000- 2500kcal om dagen pch står verklgien stilla på denna vikten. Trots lovehandles som jag itne vet är hud eller fett då min stora viktnedgång för ca 2 år sen. Då bör huden ha dragit ihop sig nu? Som ni ser i min dagbok så har jag dena krop jag harn u med denna kost och stämmer den överens tycker ni? Då menar jag om jag itne borde ha med ull på kroppen eller mindre.

Kan erkänna att var lördag är en ätardag för mig där jag ligger på ett ex antal tusen kcal för mycket. :D

Exdiaq
2008-03-18, 16:25
Kan erkänna att var lördag är en ätardag för mig där jag ligger på ett ex antal tusen kcal för mycket. :D


Där kan du ha boven, att ligga ett antal tusen kalorier över dagsintaget kan nog sabba mycket av det du gått ner under veckan. Bara för att det är ätardag behöver du inte vräka i dig.

Annars kan det vara så att du fått mer muskler samtidigt som du gått ner i fettvikt. Använd spegeln och måttbandet att mäta med och bry dig inte för mycket om vågen.

Scratch89
2008-03-18, 16:28
Lite mer mättande mat än proteinpulver skulle vara susen. Det är också bra att äta frukt och grönt tillsammans med en hel måltid, så du får i dig fett för de fettlösliga vitaminerna. Försök även att få i dig mer mat efter träningen. Det kommer ge betydligt bättre återhämtning om du minskar lite på de andra måltiderna under dagen för att kunna äta mer efter träningen.

JFO
2008-03-18, 16:37
Mna kanninte säga det för lite, under diet är det proteiner och fett som är bra källor. (30-30-40)

auToeXeC
2008-03-18, 17:05
hmm jo att ätardagen förstör en del kan jag förstå, men en del säger att det är bättre att äta skit en dag än utsprit på hela veckan. Sen är måelt inte att gå ner i vikt utan hålla som jag är fram till deffen och frågan var väl mer om kostne ser bra ut eller inte..

Sen ang proteinpulver så får jag i mig ca 50-75g protein via pulver om dagen, resten är via mat. Så jag ser det som en bra fördelning eller det är fel?

Sen en sak till så är det så hemskt fel att det förstör väldigt väldigt mycket om man har en grov ätardag? Denna gör att jag står stilla i vikt och utan den skulle ja visserligen gå ner i vikt.

För jag väger endast 80-83Kg på mina 89cm vilker jag inte ser som mycket

Eddie Vedder
2008-03-18, 17:14
En ätardag kan både eliminera en hel veckas viktnedgång och t.o.m. resultera i uppgång, allt handlar om dess omfattning.

Du får själv utvärdera från vecka till vecka. Om du väger dig och kollar vad du åstadkommit varje dag då du planerat att äta mycket vet du ju hur det gått under veckan. Jag tycker själv inte att det är ett särskilt klokt tillvägagångssätt men om du själv föredrar det så kör i vind.;)

Hur du menar med "bra fördelning" mellan protein från pulver och från vanlig mat förstår jag inte riktigt. Jag ser inte skillnaden förutom att det ena mättar mer och är godare (d.v.s. maten).

Det är enkelt och praktiskt att ta en prottedrink, och proteinet är ju av högsta kvalité. Annars ser jag ingen direkt fördel vid andra tidpunkter än kring träningen, att få i sig protein med ett BV på 104 jämfört med t.ex. 93 gör ju knappast någon skillnad heller.

Scratch89
2008-03-18, 17:15
89 cm? :D
Är målet att stå still i vikt och du gör det, är energimängden bra, precis som du säger. Dock är skräpmat alltid skräpmat, och om man äter dåligt med näringsämnen så är det ett betydligt bättre val att äta riktig mat.