handdator

Visa fullständig version : Sänka ämnesomsättningen ?


Faz
2008-03-18, 01:10
Jag undrar om det finns något i matväg som kan sänka ens ämnesomsättning ?

Är så att min flickvän har hypotyreos och väldigt svårt att lägga på sig vikt. Hon äter så mycke hon kan men de räcker ändå inte riktigt till. Har ingen direkt koll på antalet kalorier per dag men vet att hon äter riktig mat och regelbundet. Eftersom det finns ett antal ämnen som höjer ämnesomsättningen marginelt så blev jag lite nyfiken på om det finns något ämne som gör motsatsen.

Tacksam för svar och tack för att bra forum.

/Faz

C.E.J.
2008-03-18, 01:40
Du menar hypertyreos? Har hon det ska hon ju få behandling.

Faz
2008-03-18, 01:59
Hon har haft hypertyreos och tagit bort en del av sköldkörteln och har numera hypotyreos. Så hon har fått hjälp med de. Men jag är fortfarnade lite nyfiken på om det finns ämnen annat än hormoner som kan sänka ens ämnesomsättning.

C.E.J.
2008-03-18, 02:26
Ah ok det är på det viset. Kirurgisk behandling är svår att precisera så att personen producerar normala mängder sköldkörtelhormon och kan istället leda till hypotyreos, som tydligen är fallet med din tjej. Men i såna fall får hon ju rimligen sköldkörtelhormon att ta som medicin. Slutar hon ta den sjunker ämnesomsättningen. Är väl knappast en optimal lösning dock, är hennes vikt ett verkligt problem borde hon ta upp det med sina läkare så får h*n justera dosen.

Tolkia
2008-03-18, 08:10
Hon har haft hypertyreos och tagit bort en del av sköldkörteln och har numera hypotyreos. Så hon har fått hjälp med de. Men jag är fortfarnade lite nyfiken på om det finns ämnen annat än hormoner som kan sänka ens ämnesomsättning.
När orsaken till den höga ämnesomsättningen är ett fel i hormonproduktionen blir ju lösningen att medicinera denna. Inte minst eftersom det kan ha andra effekter än just att man får lättare/svårare att hålla vikten, och de effekterna behöver också medicineras.

grimfish
2008-03-18, 09:05
Gå till läkaren som hon går på kontroll hos om det är några problem.

Doktorn
2008-03-18, 09:37
Jag undrar om det finns något i matväg som kan sänka ens ämnesomsättning ?

Är så att min flickvän har hypotyreos och väldigt svårt att lägga på sig vikt. Hon äter så mycke hon kan men de räcker ändå inte riktigt till. Har ingen direkt koll på antalet kalorier per dag men vet att hon äter riktig mat och regelbundet. Eftersom det finns ett antal ämnen som höjer ämnesomsättningen marginelt så blev jag lite nyfiken på om det finns något ämne som gör motsatsen.

Tacksam för svar och tack för att bra forum.

/Faz

Finns det någon som helst anledning att inte bli optimerad med medicin? Medicinen hon får är identisk med det kroppen själv producerar så det är ju inte så att hon får något "konstigt" i sig.

Faz
2008-03-18, 21:20
Nu var de juh inte riktigt en fråga angående medicinering och olika läkemedel. Den är jag helt säker på att kunnigt folk kan lösa som hon går till. Min fråga var juh om det finns något som sänker ens ämnesomsättning/förbränning i rak motsats till ex. kofein, nikotin eller starka kryddor ?

CoolHandLuke
2008-03-19, 04:29
Det finns ett antal grönsaker och andra vanliga mat-växter som sänker ämnesomsättningen genom att påverka upptag och omsättning av jod. Du kan läsa vidare från:
http://en.wikipedia.org/wiki/Goitrogens

Annars kan man alltid ändra kostvanor och se om det hjälper. Variera makronutrientförhållanden, ta bort diverse typer av mat under en tid, osv.

Tolkia
2008-03-19, 08:03
Har man ett sköldkörtelproblem som grunförutsättning skulle jag INTE rekommendera att man experimenterar med mat som påverkar jodomsättningen.

Jag tror att det finns ganska dåligt med matvaror som sänker, eller för den delen höjer, ämnesomsättningen i sådan omfattning att det ger märkbart resultat på vågen. Det finns mycket som påstås göra det, men effekten brukar vara liten. Effekten av starka kryddor är ju t.ex. mycket liten. Koffein och nikotin är ju inte födoämnen - man rekommenderar ju knappast folk att börja röka för att gå ned i vikt?

Scratch89
2008-03-19, 15:12
Hon kan väl alltid äta rabarber tills hon kräks, men det är inte att rekommendera. Lyssna på Tolkia nu!

Faz
2008-03-20, 15:29
Kommer självklart inte försöka ändra jodvärdet med hjälp av livsmedel. Hela frågan var som sagt en fundering från mitt håll och ren nyfikenhet. Det diskuteras juh ganska flitigt om livsmedle som höjer förbränningen här på forumet så jag ville helt enkelt bara veta om det fanns nåt som gjorde motsatsen.