handdator

Visa fullständig version : puls


annasalo
2002-06-10, 14:58
Hej!
Jag är tjej, 23 år och tränar ganska mycket. Både styrketränar och konditionstränar. Jag har en vilopuls på 42 och en maxpuls på 180. Alltså har jag en ganska låg maxpuls för min ålder. Jag använder pulsklocka när jag tränar och min fråga är:

Jag brukar prommenera eller jogga varje morgon före frukost. Det känns bättre att jogga eftersom när jag går det fortaste jag kan ändå bara kommer upp i en puls på 95-100. Joggar jag har jag en puls på 120-130. Vilket är bäst? De mornarna när jag promenerar, är det slöseri med tid? Pulsklockan registrerar bara kaloriförbrukning över 100 sla så när jag går "förbrukar jag inget" enligt klockan. Vilket är bäst? Ska jag gå eller jogga på morgonen före frukost?

spinkoo
2002-06-10, 18:41
Du ska absolut GÅ ifall du aktiverar dig innan frukost. Springning förbränner som dun luskat ut mer kalorier men annledningen till att vi traskar är ju att det bränner fett effektivare än springning (kolhydrater)...gör jag mig klar?!

MVH/spinkoo :cool:

Lave
2002-06-10, 18:52
Stämmer bra. Kör också alltid promenader innan frukosten. Men har problem att få upp pulsen, så därför har jag funderat på lätt jogging men vet inte... Sen e man ju lite seg på morgonen, lättare att gå i högt tempo än att förmå sig att jogga :D

Frakturen
2002-06-10, 20:23
Låg maxpuls kan vara ett tecken på att man är mycket vältränad (har bra kondition). Maxpuls sjunker med förbättrad kondition.

Dina värden är nog väldigt bra!

;)

JJ
2002-06-10, 20:43
Maxpuls har ingenting med konditionen att göra. Den sjunker med åren. Vilopulsen däremot.

Lave
2002-06-10, 20:59
Stämmer d ja.
Har vilopuls på 42 slag / min o maxpuls på strax över 200. Men med en snabb promenad på 60-90 min så ligger jag allt som oftast inte på mer än 100 slag / min, dvs 50% av max. Men det har gjort resultat o det är ju det som räknas..

Frakturen
2002-06-12, 17:37
Ja det stämmer det ni påpekar m.a.p sänkning av maxpuls.

Här är en förklaring på varför maxpulsen kan verka sjunka.

Då man får bättre kondition förbättras hjärtats slagvolym (det vill säga förmågan att pumpa ut syresatt blod). Detta kan medföra att musklerna blir trötta före det att hjärtat blir trött. Blir musklerna trötta före hjärtat så kan man ej uppnå sin medfödda och åldersbestämda maxpuls.

Vänligen Lars

[ 12 Juni 2002: Inlägget har ändrats av: Frakturen ]