handdator

Visa fullständig version : En gång till!


Pet
2008-03-17, 20:56
Nu ska jag jobba på, en gång till. Förra journalen kom jag inte så långt med, så här är nya tag.

Jag heter Sanna, läser Idrott och Hälsa A på distans på Korr. Kursen går ut på att jag ska gympa 60 tillfällen på egen hand och efter egna förutsättningar, för att sedan avlägga tentamen genom att visa mina kondition och styrka. Tentamen innehåller bl.a. fotboll, lacrosse, sprint, joggning och styrkeprov.

Jag har redan 21 pass noterade i "Min Träningsdagbok 2007-2008", men blir lite häftigare om jag får mer kommentarer och peppning.

Mål: Få mer tonade armar och mage, öka min styrka (speciellt armarna) och kondition. Jag vill helt enkelt bli starkare, slankare och minska omkretsen på mina överarmar.

Om detta verkar som luddiga mål, så är det för att jag inte är ute efter att nå något annat acceptabel, normal kroppsbyggnad, styrka och kondition.

Jag tränar kondition på min 20+ år gamla Cresent damcykel (som nu har tejpad sadel och igenrostad växel som fastnat på 3:an *cupid*) och genom promenader. Generellt försöker jag låta bli att ta bussen, för att istället cykla 5km fram och tillbaka till affären eller 14km fram och tillbaka in till stan.

Styrketränar gör jag hemma med 2kg hantlar och abroller. Hantlarna använder jag till varierande övningar, just nu försöker jag mig på iForms styrkeskola för armar. Välkommen att hånskratta åt min totala svaghet. I framtiden kan det hända att jag införskaffar tyngre hantlar, tittade på ett par <5kg för 149kr på ÖB, men kändes lite för dyrt i nuläget. Vill komma igång ordentligt först.

Jag kommer även simma, gå på F&S för gruppträning, jogga samt träna pilates och aerobics med DVD-hjälp. Är inte mycket för att träna på gym. Hade tänkt prova på Nautilus, vilket är det enda gym jag varit på som jag har gillat, men deras kort var alldeles för dyrt för mig.

Statusrapporter följer!

Pet
2008-03-17, 21:08
Idag blev det:

6 utrullningar med abrollern framåt och 6 åt varje sida. Har svårt för att hålla formen, glömmer lätt att skjuta fram höften... Den abroller jag har är inte en sådan med en fjäder som hjälper dig upp igen, utan en från Casall med ett hjul och en stång.

4 situps framåt och 3 åt vardera sidan.

3*15 Triceps Extentions
5*10 Lying Triceps Extentions
3*15 Kickbacks per arm
10 Triceps Dipps

Jag är helt löjligt svag. Där skulle varit 3*15 triceps dipps, men jag var helslut och musklerna bara skakade, så jag fick ge mig. Är inte helt säker på varför iForm ska träna triceps så mycket, men jag kör på.

Dessutom gick jag en 6km promenad i snöovädret, så det var något!

Pet
2008-04-01, 16:28
Nu har jag varit sjuk ett tag, men är på väg tillbaka.

Idag och igår:

15 minuter jogging på stället
15 minuters core pass med cruches, sido-cruches, någonslags snurr-crunch och lite annat
15 Triceps Extentions med 2kg i varje hand
15 Kickbacks
10 Biceps curls

Jag är så slut att det är riktigt svårt att inte klanka ner på mig själv. Om någon såg mig träna så skulle de asgarva, jag lovar. Har så otroligt svårt att få axlarna och skulderbladen ur mattan och upp i luften utan att böja nacken. *grr*

Har alltid varit stolt över att jag är stark och orkar bära riktigt tunga kassar upp till fjärde våningen utan problem, men nu när jag gör övningar så har jag inte ens tagit mig igenom halva av iForms träningsprogram till armar... Mina muskler bara skakar och jag vågar inte göra mina triceps dipps eftersom det känns som att jag kommer falla ihop...

Behöver också lära mig lite övningar för ben-lår-rumpa, för det tränar jag inte alls just nu (ja, förutom mina cykelturer då).... Den enda övning jag kan och kör är 90graders vinkel. Å andra sidan klarar jag 90graders vinkel rätt väl, trots att jag inte är tränad alls...

Förresten, det är jätteskumt att jag inte hör mer om Danio's Light kvarg med vaniljsmak... Smakar gräddglass.... :thumbup: