handdator

Visa fullständig version : Ont i arm vid träning?


kalleko
2008-03-17, 17:59
Hej,

jag har ett litet problem som jag undrar om någon skulle kunna hjälpa mig med. Jag har haft problemet enda sedan jag började styrketräna för drygt en månad sedan. Det handlar om en smärta i armen, ungefär vid handleden - se bild nedan.

http://www.filmfrossa.se/gainprospects/armsmarta.jpg

Jag har känt av samma smärta enda sedan jag började. Redan vid första träningstillfället kände jag det komma smygandes, under bicepscurl. Efter några veckor hade smärtan blivit värre och tydligare - och det återkom varje gång jag gjorde bicepscurls. Jag fick rådet av en vän att tänka på att BARA lyfta med BICEPS och ingenting med övriga armar under bicepscurl. Jag tog ungefär samtidigt en veckas paus - och därefter var smärtan borta.
Men nu har smärtan börjat komma tillbaka. Idag, under mitt träningspass, kände jag smärtan även vid bänkpress. Smärtan var idag inte outhärdlig, men jag fruktar att den kan bli det om det fortsätter att stiga och återkomma i samma takt.

Kan det vara att jag gör något fel under min träning, eller handlar det helt enkelt om att jag har otränade underarmar?

Arnoldski
2008-03-17, 19:29
Vill passa på och varna för vad som hände mig och se om det låter bekant...

Jag körde bicpes (för ett par år sedan) med stång och fick helt plötsligt asont i vänster underarm (på undersidan liksom). Bytte då till hantlar vilket kändes bättre.

Sedan gjorde det också ont och jag gick då över till att köra hammer-curls och till sist fick jag ont då också.
Dum som jag var bytte jag då till hammerculrs med rep i cable crossen som sista utväg istället för att vila som var det enda rätta.

Då var jag så pass illa däran att det gjorde ont bara jag lyfte ett mjölkpaket. Var tvungen att träna helt utan någon form av drag-övningar i 6 månader och fortfarande kan jag råka riva upp den skadan om jag är det minsta oförsiktig.

Mitt råd om du känner igen dig:
-Sluta omedelbart med den övning som gör ont. Värm upp noggrannt och kör på lätta vikter just biceps curlen några månader.

Ett annat trick som funkat schysst för mig är att i största möjliga mån inte ta ett "vanligt grepp" runt stänger och hantlar utan att istället ha tummen på samma sida som resten av fingrarna. Lite sämre grepp men funkar skitbra.

Än idag gör jag så att jag värmer upp med jättelätt rodd, kanske masserar armarna lite, sedan biceps curls på typ 5-6 kg för att mjuka upp övningen och sedan köra på riktigt och fortfarande aldrig bicepscurls med skivstång.

Först borde du i alla fall ta en paus från alla dragövningar och bara köra pressar, ben och mage ett tag, samt eventuellt använda lite zon eller ipren för antiinflammatorisk effekt.

Hoppas detta kan vara till nån hjälp -Lycka till!

kalleko
2008-03-17, 19:37
Stort tack för ett sjukt bra svar! Verkar som om jag råkat ut för ungefär samma sak som du gjorde. Slarvig uppvärmning verkar vara orsaken, och jag ska sannerligen tänka på att vara noggrannare med det i fortsättningen. Om jag känner av smärtan på högre nivå ska jag ta mig själv i örat och ta en paus från den smärtande övningen.

Ska även tänka på vad du sa om ditt "specialgrepp" med tummen på samma sida som övriga fingrar.