handdator

Visa fullständig version : Skadad under deff - vad ska jag göra?


Blockerad
2008-03-17, 16:10
Jag har - som rubriken visar - blivid skadad i axeln och känner att det inte är speciellt bra att träna varken axlar, bröst eller rygg då.

Skadan är så att jag får ont i högra axeln då jag håller underarmen pekandes mot marken och höjer armbågen. Jag fick den under ett set stående hantellyft åt sidan och kör "tung" träning, (max-ot). Jag tänkte starta min 6:e deffvecka av 8-10 idag. Enligt "Max-OT" ska man ha vilovecka var 9:e vecka, för att låta kroppen återhämta sig.

Vad borde jag göra?

1. Ta ett uppehåll i deffandet där jag inte tränar alls, ligga på kcalbalans så att jag bibehåller min vikt. Detta blir då min vilovecka som jag hade planerat att ta efter deffen. Fylls kolhydratdepåer på om jag väljer detta, som sedan tar tid att få bort? Några andra nackdelar?

2. Fortsätta deffa, men inte träna styrka. Jag får min vilovecka från träningen, men mycket muskler tappas.

3. Fortsätta deffa och endast köra ben och andra grupper som inte belastar axlarna nämnvärt.

4. Bita ihop och köra som vanligt, idiotiskt antar jag.

Något annat?

Tacksam för svar!

überstarken
2008-03-17, 17:48
Ta ett uppehåll i deffandet och träna det som inte gör ont, så hade nog jag gjort iaf. :)

Blockerad
2008-03-17, 19:01
Ja, det får nog bli något sådant.

Scratch89
2008-03-17, 19:16
Om du är skadad allvarligt borde du, istället för att tänka på din diet, gå till en kompetent läkare eller sjukgymnast för att kolla upp skadan.

Blockerad
2008-03-17, 19:49
Okej, ska fundera på det. Kan en naprapat kanske också fungera?

chaffisen
2008-03-17, 20:26
Jag hade deffat som planerat om jag ville det. Du kommer förlora på att vara skadad oavsett. Men känns det extra jobbigt att deffa utan träning så skit i det.

Rahf
2008-03-17, 20:29
Okej, ska fundera på det. Kan en naprapat kanske också fungera?

Jag tycker du ska försöka satsa på att få en duglig sjukgymnast med utbildning i idrottsmedicin att titta på det först och sen utvärdera därutöver. Det finns säkert naprapater som fixar det också men hellre sjukgymnast och idrottsmedicin i början.

Blockerad
2008-03-18, 15:54
Tack för svaren. Jag besökte skolsyster idag. Hon kunde inte tänka sig något annat än att det var en inflammation, och rådde mig två veckors vila med några stretchövningar samt att köpa Ipren eller något annat antiinflammatoriskt medel. Är det något att satsa på, eller brukar inte skolsystrar vara kapabla att svara på sådant?

Gpajpen
2008-03-18, 16:32
Jag skulle accepterat läget och tagit en eller 2 viloveckor med kaloribalans. Möjigtvis ett par extremt lätta pass med ej berörda muskelgrupper.

Blockerad
2008-03-18, 17:16
Jag skulle accepterat läget och tagit en eller 2 viloveckor med kaloribalans. Möjigtvis ett par extremt lätta pass med ej berörda muskelgrupper.

Detta är nog vad jag tänker göra, fast ingen träning första veckan. Funderade på kaloriunderskott den andra veckan, men tror jag skippar det och bara kör lite isoleringsövningar för, som du skrev, muskelgrupper som inte berörs.

Läker kroppen lättare om man ligger på energibalans, ev. överskott, än om man ligger på underskott? (Kanske inte spelar så mycket roll i fallet, men kul att veta)

CoKEmaN
2008-03-18, 20:20
Jag fick den under ett set stående hantellyft åt sidan och kör "tung" träning, (max-ot).

Tack för svaren. Jag besökte skolsyster idag. Hon kunde inte tänka sig något annat än att det var en inflammation, och rådde mig två veckors vila med några stretchövningar samt att köpa Ipren eller något annat antiinflammatoriskt medel. Är det något att satsa på, eller brukar inte skolsystrar vara kapabla att svara på sådant?

om du fick ont under träningen för första gången så skulle inte jag tro att det är en inflammation i första hand. Kände du hur nånting klicka till eller brast kanske? en inflammation brukar ju iaf inte komma så plötsligt så att du ena stunden kan köra ett tungt set, o sen ha för ont för att lyfta armen..
kan vara nåt att ta upp i "träningsskador & rehab" kanske.. men där får du nog samma svar som här, se en sjukgymnast / kompetent läkare / naprapat.

jag personligen litar inte på skolsyster eller min familjeläkare för fem öre, pga egen erfarenhet.

Blockerad
2008-03-20, 13:37
om du fick ont under träningen för första gången så skulle inte jag tro att det är en inflammation i första hand. Kände du hur nånting klicka till eller brast kanske? en inflammation brukar ju iaf inte komma så plötsligt så att du ena stunden kan köra ett tungt set, o sen ha för ont för att lyfta armen..
kan vara nåt att ta upp i "träningsskador & rehab" kanske.. men där får du nog samma svar som här, se en sjukgymnast / kompetent läkare / naprapat.

jag personligen litar inte på skolsyster eller min familjeläkare för fem öre, pga egen erfarenhet.

Okej, jag får kolla på det om vilan inte hjälper.

JFO
2008-03-20, 15:56
Ah jag skada mig skit, jaja nu får min tunga träning vänta tills jag är frisk igen. Men jag kan underhållsträna mina friska muskler. Jag kanske inte ska tröstäta för det.;)

Blockerad
2008-03-22, 14:57
Ah jag skada mig skit, jaja nu får min tunga träning vänta tills jag är frisk igen. Men jag kan underhållsträna mina friska muskler. Jag kanske inte ska tröstäta för det.;)

Som jag har uppfattat det så är axlarna inblandade i rygg- och bröstövningar också. Är det bra att underhållsträna de muskelgrupperna då?

Eftersom jag ändå skulle ha vilovecka relativt snart så tog jag det. Nästa vecka kan jag underhållsträna de grupper som inte är inblandade. Jag vill inte tappa muskelmassa, så jag tröstäter.

Yuffie
2008-03-23, 02:22
spela roll, jag hade kört på med deffen som vanligt, skitsamma om axeln spökar lite, ta i så mkt du kan o behåll din muskelmassa under deffen, orka med skador.
Är ju för weak kids.

Blockerad
2008-03-25, 20:50
spela roll, jag hade kört på med deffen som vanligt, skitsamma om axeln spökar lite, ta i så mkt du kan o behåll din muskelmassa under deffen, orka med skador.
Är ju för weak kids.

Jag vill kunna träna efter deffen också.