handdator

Visa fullständig version : Vassle alt. Kasein


Ceccil
2008-03-17, 14:21
tjohopp! Jag har tidigare kört på Triple Protein, efter träning som lite extra protte. Nu tänkte jag kanske köpa något nytt. Funderar på vassle el. kasein-protein.. Vad rekommenderas? är skitkass på allt som har med olika proteintyper att göra. Ska tilläggas att jag tränar rätt seriöst, tungt och mycket.

Tacksam för lite hjälp:Virro

King Grub
2008-03-17, 14:24
Det är oklart vilket av proteinerna, kasein eller vassle, som är effektivast efter styrketräning. Klart är, att båda vänder proteinbalansen till positiv och stimulerar anabolism. Vassle är billigare, och antagligen det vettigaste valet. Skall man, av någon anledning, inte äta något mer proteinrikt alls, är kasein bättre, då det ger fortsatt aminosyreutsöndring, men skall man äta igen inom rimlig tid, vilket rekommenderas, spelar detta ingen roll då man fyller på med aminosyror i alla fall, och då är vassle säkert ett utmärkt val. Märke på burken däremot, spelar antagligen mindre roll.

Ceccil
2008-03-17, 14:33
Okej. Kasein bryts ner långsammare än vassle? Är det en bra idé att köra på vassle efter träning, och en kaseindrink precis innan läggdags? För att undvika katabolt tillstånd när jag sover? Eller det kanske är överdrivet.

King Grub
2008-03-17, 14:38
Någon form av protein på kvällen är en god idé. Om du väljer tillskott i form av kaseinproteinpulver eller vanlig mat spelar nog mindre roll.