handdator

Visa fullständig version : Dyra skor inte bättre än billigare modeller...


Guddi
2008-03-17, 10:34
1: Br J Sports Med. 2008 Mar;42(3):189-93. Epub 2007 Oct 11.
Do you get value for money when you buy an expensive pair of running shoes?
Clinghan R, Arnold GP, Drew TS, Cochrane LA, Abboud RJ.

OBJECTIVE: This investigation aims to determine if more expensive running shoes provide better cushioning of plantar pressure and are more comfortable than low-cost alternatives from the same brand. METHODS: Three pairs of running shoes were purchased from three different manufacturers at three different price ranges: low (40-45 pounds), medium (60-65 pounds) and high (70-75 pounds). Plantar pressure was recorded with the Pedar in-shoe pressure measurement system. Comfort was assessed with a 100 mm visual analogue scale. A follow-on study was conducted to ascertain if shoe cushioning and comfort were comparable to walking while running on a treadmill. Forty-three and 9 male subjects participated in the main and follow-on studies, respectively. The main outcome measure was the evaluation of plantar pressure and comfort. RESULTS: Plantar pressure measurements were recorded from under the heel, across the forefoot and under the great toe. Differences in plantar pressure were recorded between models and between brands in relation to cost. Shoe performance was comparable between walking and running trials on a treadmill. No significant difference was observed between shoes and test occasions in terms of comfort. CONCLUSIONS: Low- and medium-cost running shoes in each of the three brands tested provided the same (if not better) cushioning of plantar pressure as high-cost running shoes. Cushioning was comparable when walking and running on a treadmill. Comfort is a subjective sensation based on individual preferences and was not related to either the distribution of plantar pressure or cost.
Research Support, Non-U.S. Gov't
PMID: 17932096

obesogen
2008-03-17, 10:49
Intressant! Tack Guddi :thumbup:

JJ
2008-03-17, 10:52
Jag är inte speciellt förvånad, men nu betyder det ju inte så mycket då dämpningen bara är en del av skon.

tobbo
2008-03-17, 10:53
Så tror ni att i många fall är det placebo att man tycker att ett dyrare par skor är bättre än billigare. Fast de flesta kanske bara känner hur skönt skon sitter inte hur stor "plantar pressure" blir. Vad tror ni?

JJ
2008-03-17, 10:54
Så tror ni att i många fall är det placebo att man tycker att ett dyrare par skor är bättre än billigare. Fast de flesta kanske bara känner hur skönt skon sitter inte hur stor "plantar pressure" blir. Vad tror ni?

"Comfort is a subjective sensation based on individual preferences and was not related to either the distribution of plantar pressure or cost."

tobbo
2008-03-17, 10:58
"Comfort is a subjective sensation based on individual preferences and was not related to either the distribution of plantar pressure or cost."

Jo, jag förstod det.

JJ
2008-03-17, 11:27
Passform, hållbarhet, stabilitet, yttersula, material, vikt på skon, hur cool är den om jag postar en bildn på internet. Många faktorer som påverkar.

Mr. Athletic
2008-03-17, 14:39
Och i och med detta är det nu slut för min del att köpa skor på löplabbet. Finns ingen anledning att pröjsa tusenlappen för något som man ändå inte vet kommer passa.

MasterChief
2008-03-17, 14:53
Med tanke på hur jävla simpel en sko är så är det ju komiskt att det finns modeller som kostar över 1000 spänn. Tillverkningskostnaden är väl 5 spänn, resten reklamkostnader innan butikens marinal läggs på.

Men jag är en nöt så jag lär köpa de dyra i alla fall när det är dags :-/

obesogen
2008-03-17, 15:07
Varför inte bara springa barfota?

• Running in shoes appears to increase the risk of ankle sprains, either by decreasing awareness of foot position or by increasing the twisting torque on the ankle during a stumble.

• Running in shoes appears to increase the risk of plantar fasciitis and other chronic injuries of the lower limb by modifying the transfer of shock to muscles and supporting structures.

• Running in bare feet reduces oxygen consumption by a few percent. Competitive running performance should therefore improve by a similar amount, but there has been no published research comparing the effect of barefoot and shod running on simulated or real competitive running performance.

• Research is needed to establish why runners choose not to run barefoot. Concern about puncture wounds, bruising, thermal injury, and overuse injury during the adaptation period are possibilities.

• Running shoes play an important protective role on some courses, in extreme weather conditions, and with certain pathologies of the lower limb.


läs hela artikeln (som förövrigt är mycket intressant) på:http://www.uq.edu.au/~anvkippe/an212/index.html

Där finns även referenser till ovanstående påståenden.

Gpajpen
2008-03-17, 15:18
Varför inte bara springa barfota?

Nu vet jag inte vart du bor men hundskit, glas, fimpar och döda sniglar är något jag helst vill slippa skrapa bort från fötterna efter varje löprunda.

MasterChief
2008-03-17, 15:22
Varför inte bara springa barfota?




Jag skulle inte få någon fotmassage av min fru på kvällarna. Det räcker som skäl för mig.

MasterChief
2008-03-17, 15:23
Nu vet jag inte vart du bor men hundskit, glas, fimpar och döda sniglar är något jag helst vill slippa skrapa bort från fötterna efter varje löprunda.

Det är just de döda sniglarna som är läbbiga? De levande gör inte så mycket om du mosar mellan tårna?





:angel:

z_bumbi
2008-03-17, 17:13
Med tanke på hur jävla simpel en sko är så är det ju komiskt att det finns modeller som kostar över 1000 spänn. Tillverkningskostnaden är väl 5 spänn, resten reklamkostnader innan butikens marinal läggs på.

Men jag är en nöt så jag lär köpa de dyra i alla fall när det är dags :-/

Du köper säkert också nya skor efter 100 mil eftersom tillverkarna har sagt att man ska göra det? :D

joriice
2008-03-17, 17:31
De jag tränar i nu kostade 50 spänn.

Slartibartfast
2008-03-17, 17:42
Du köper säkert också nya skor efter 100 mil eftersom tillverkarna har sagt att man ska göra det? :D

Är det tillverkaren som hittat på det? Det stämmer alltså inte att man bör byta skor med ungefär den intervallen?

MasterChief
2008-03-17, 17:59
Du köper säkert också nya skor efter 100 mil eftersom tillverkarna har sagt att man ska göra det? :D

Det tar 100 år för mig att springa 100 mil så jag har mycket kortare intervaller mellan bytena. Moste tänka på årets färger.

Eddie Vedder
2008-03-17, 18:28
Och i och med detta är det nu slut för min del att köpa skor på löplabbet.

Jag köpte mina skor på Löplabbet, det är bara att från början säga vilken prisnivå man är beredd att lägga sig på och därefter får du testa skor i just det prisintervallet.

Jag sa att jag är beredd att betala 1300 kronor på sin höjd, det slutade med att jag kom hem med ett par skor för tusen kronor. Så min uppfattning är inte att dom försöker lura på en så dyra skor som möjligt utan snarare är ärliga för vilka skor de faktiskt tycker passar bäst.

Jag provade ju trots allt dyrare skor och hade fått testa ännu billigare om jag velat.

Det här är för övrigt mina erfarenheter från alla mina skoinköp, både löparskor som många många par fotbollsskor.

Hobbes
2008-03-17, 18:45
Jag sa att jag är beredd att betala 1300 kronor på sin höjd, det slutade med att jag kom hem med ett par skor för tusen kronor. Så min uppfattning är inte att dom försöker lura på en så dyra skor som möjligt utan snarare är ärliga för vilka skor de faktiskt tycker passar bäst.

...
Det här är för övrigt mina erfarenheter från alla mina skoinköp, både löparskor som många många par fotbollsskor.

Mitt tillvägagångsätt som skoförsäljare! Även mina egna erfarenheter av skoförsäljare, precis som du beskriver.

Nu är jag förvisso rätt tydlig i min kravspec på skor, då jag är diabetiker, har ortopediska inlägg. Det kräver att skon till att börja med är stabil för exempelvis mina inlägg. Detta gäller både löparskor och mina vanliga skor, som sällan kostar under 1000 kronor - består mest av approachskor.

Sen kan jag kanske tänka att jag behöver en bättre uppbyggd sko än dig - eftersom du har ett (i min värld med tanke på din bakgrund) bättre utvecklat löpsteg än jag exempelvis har.

Har ett fantastiskt suprinerat löpsteg med fotvalv som rymmer Sixtinska kapellet - så mitt senaste inköp är: Nimbus från Asics och ett par Salomon XT Wings för trailrunning.

Att någon tränar i skor för 50 kronor kanske mer säger något om personens träning i övrigt - Nej, skor för 50 kronor är grill och groggskor, på sin höjd klippa gräset i dem. Springa - nja, till bussen;) .

MasterChief
2008-03-17, 19:00
Mitt tillvägagångsätt som skoförsäljare! Även mina egna erfarenheter av skoförsäljare, precis som du beskriver.

Nu är jag förvisso rätt tydlig i min kravspec på skor, då jag är diabetiker, har ortopediska inlägg. Det kräver att skon till att börja med är stabil för exempelvis mina inlägg. Detta gäller både löparskor och mina vanliga skor, som sällan kostar under 1000 kronor - består mest av approachskor.

Sen kan jag kanske tänka att jag behöver en bättre uppbyggd sko än dig - eftersom du har ett (i min värld med tanke på din bakgrund) bättre utvecklat löpsteg än jag exempelvis har.

Har ett fantastiskt suprinerat löpsteg med fotvalv som rymmer Sixtinska kapellet - så mitt senaste inköp är: Nimbus från Asics och ett par Salomon XT Wings för trailrunning.

Att någon tränar i skor för 50 kronor kanske mer säger något om personens träning i övrigt - Nej, skor för 50 kronor är grill och groggskor, på sin höjd klippa gräset i dem. Springa - nja, till bussen;) .

Tunnis.

http://ec1.images-amazon.com/images/I/41SYFHYGA0L.jpg

Hobbes
2008-03-17, 19:08
[QUOTE=MasterChief;2880328]Tunnis.

*cry*














:D Kom senare på att du avsåg att man måste vara en tunnis för att kunna springa barfota:)

MasterChief
2008-03-17, 19:35
*cry*



:D Kom senare på att du avsåg att man måste vara en tunnis för att kunna springa barfota:)

Precis. Jag lade bara in en bild på en tunnis.

Mr. Athletic
2008-03-17, 22:11
Jag köpte mina skor på Löplabbet, det är bara att från början säga vilken prisnivå man är beredd att lägga sig på och därefter får du testa skor i just det prisintervallet.

Jag sa att jag är beredd att betala 1300 kronor på sin höjd, det slutade med att jag kom hem med ett par skor för tusen kronor. Så min uppfattning är inte att dom försöker lura på en så dyra skor som möjligt utan snarare är ärliga för vilka skor de faktiskt tycker passar bäst.

Jag provade ju trots allt dyrare skor och hade fått testa ännu billigare om jag velat.

Det här är för övrigt mina erfarenheter från alla mina skoinköp, både löparskor som många många par fotbollsskor.

Senaste gången jag var där skulle jag köpa ett par skor som var lite mer "slitstarka" som jag kunde springa i terräng med utan att de gick sönder. Jag fick prova ett par som på plats kändes jättebra. Nu efter att jag borde ha sprungit in dom för länge sedan inser jag att de helt enkelt inte är gjorda för mina fötter, eftersom jag ständigt blir överansträngd i främre delen av vaden (skenbenet tror jag det heter). Jag kan helt enkelt inte springa tillräckligt fort pga detta.

Dessa kostade drygt 1000 kr och det var omöjligt för mig att i butiken kunna känna av detta problem eftersom man måste ha sprungit i åtminstone 5 min för att känna av det. Nu vill jag bara ha ett par super-enkla joggingskor jag kan springa i obehindrat.

wintersnowdrift
2008-03-17, 23:10
Med tanke på hur jävla simpel en sko är så är det ju komiskt att det finns modeller som kostar över 1000 spänn. Tillverkningskostnaden är väl 5 spänn, resten reklamkostnader innan butikens marinal läggs på.

Men jag är en nöt så jag lär köpa de dyra i alla fall när det är dags :-/

Dyrare skor är ju generellt sett lite mer arbetade än billiga ("brygga" i plast undertill, mer dämpningsmaterial, flexzoner osv.) men visst, tillverkningskostnaden kan ändå inte vara särskilt hög. Framför allt så kan den definitivt inte skilja så mycket som över 1800 spänn från den billigaste till den dyraste skon. Tillverkarna påstår att de lägger ner mycket pengar och tid på teknologiutveckling osv, men det mesta av deras investeringar går säkerligen till reklam.

Dyra och snygga löparskor är nog mest ett utmärkt sätt att prisdiskriminera och sålla ut betalningsvilliga nötter som dig (och mig ;)) från de mer prismedvetna konsumenterna.

Du köper säkert också nya skor efter 100 mil eftersom tillverkarna har sagt att man ska göra det? :D

Att man sliter ut skon när man springer på den tvivlar jag inte på. Sedan finns det naturligtvis inget absolut mått som säger hur länge varje enskild sko kommer att hålla.

Vad jag är lite mer tveksam till är tillverkarnas påstående att gummit i en oanvänd sko skulle "torka" efter ett extra år i sin kartong på skolagret (dvs. vara i märkbart sämre skick lagom till att den nya säsongens skor anländer...). Jag kan ingenting om kemi och material så jag har absolut inga bevis att presentera, men den ekonomiska timingen känns lite för bra.

//Kristin

Eddie Vedder
2008-03-18, 04:59
Dessa kostade drygt 1000 kr och det var omöjligt för mig att i butiken kunna känna av detta problem eftersom man måste ha sprungit i åtminstone 5 min för att känna av det. Nu vill jag bara ha ett par super-enkla joggingskor jag kan springa i obehindrat.

Jo men vad förväntar du dig att personalen i affären ska göra åt det? De kunde ju knappast se in i framtiden och veta att problemen skulle uppstå, och vad säger att ett par billigare inte hade varit samma sak eller värre?

Givetvis kan man få skadepreoblem trots dyra skor, tycker nog du ställer lite väl höga krav på personalen i såna fall. Om du tyckte att skorna kändes bra, någon i personalen hade sagt att "nej ta dom här billigare istället" och du hade fått problem då också, hade inte det varit ännu värre?

Man kan inte förvänta sig korrekta diagnoser av läkare, då tycker jag inte man kan förvänta sig att alla skoförsäljare vet till 100% exakt vilka skor varje människa behöver. Men sannolikheten att en läkare och en skoförsäljare har rätt är ju åtminstone högre än random person som bara får gissa.

machine gun
2008-03-18, 10:51
Dessa kostade drygt 1000 kr och det var omöjligt för mig att i butiken kunna känna av detta problem eftersom man måste ha sprungit i åtminstone 5 min för att känna av det. Nu vill jag bara ha ett par super-enkla joggingskor jag kan springa i obehindrat.

Säg det till personalen då? Jag är övertygad om att de skulle låta dig springa på bandet i mer än 5 min om du bad om det. Jag har själv svårt att hitta skor som sitter bra, då jag har väldigt smala fötter, så jag brukar ockupera bandet ganska länge medan jag provar mig igenom sådär minst 10 olika par skor.

För övrigt håller jag med Eddie om att det inte verkar som att personalen försöker lura på en dyrare skor än man behöver. När jag köpte mina GT-2120 för nåt år sen, sa de tom att "dyrare skor än såhär behöver du inte" trots att de har modeller som kostar sådär 700 kr mer.

Att jag handlar på Runners' store eller Löplabbet beror just på att de har löpband med filmning. Hur sjutton skulle jag kunna avgöra hur mina fötter rör sig i skorna under löpning genom att prova skorna på Intersport? Till samma pris dessutom (ok, jag tror att Intersport tar 1 kr mindre för ett par Kayano än vad Löplabbet gör, men den kronan kan jag bjuda på för servicen ;)).

machine gun
2008-03-18, 10:53
Är det tillverkaren som hittat på det? Det stämmer alltså inte att man bör byta skor med ungefär den intervallen?

Efter 75 mil stack tårna ut ur mina förra skor och då brukar det vara dags att byta hursomhelst :D

Har man ett väldigt lågt och lätt steg (tänk ultralöpare), håller skorna ofta längre. 100-150 mil kanske. Man känner när dämpningen börjar försämras.

Hobbes
2008-03-18, 11:01
Efter 75 mil stack tårna ut ur mina förra skor och då brukar det vara dags att byta hursomhelst :D

Har man ett väldigt lågt och lätt steg (tänk ultralöpare), håller skorna ofta längre. 100-150 mil kanske. Man känner när dämpningen börjar försämras.

Jag har inte bara hört det heller från någon tillverkare. Många löpare jag sålde skor till berättade samma sak, hade en kund som brukade köpa nya skor 3-4 ggr per år.

Tror många gånger det är mellansulorna som rycker först, dämpningarna håller men resten eva/speva och allt vad det heter tar stryk snabbare!

z_bumbi
2008-03-18, 11:45
Det är ju en fråga om hur man använder skorna men om skorna går sönder efter 100 mil eller mindre av vanlig löpning skulle jag byta märke eller köpa något dyrare än skor för 100 kr. Så dålig kvalitet ska man helt enkelt inte betala för. Springer man mycket skog etc som sliter mer och dessutom väger mer än standardlöparen så kan jag kanske förstå trasigheten även om mina joggingskor höll för den typen av belastning utan att gå sönder redan för 8-10 år sedan. Vad gäller dämpning så kolla på hur skorna slits och be någon kolla om steget ser bra ut, ser det bra ut så funkar skorna fortfarande.
Alla tillverkarna skryter ju om produktutveckling men hållbarheten har de tydligen inte lyckats med eftersom råden om 100 mil fanns redan för 15 år sedan, skorna kostar däremot 3 gånger så mycket..

Fat tony
2008-03-18, 16:38
jag gav 800kr för mina nike air, tycker att de funkar bra, har ägt dem nu i ett år och får väll bli ett år till innan jag byter skor

Arnesson
2008-03-18, 16:44
Nike är smarta, satsar hårt på marknadsföringen och har ingen egen tillverkning :)

machine gun
2008-03-18, 16:52
Det är ju en fråga om hur man använder skorna men om skorna går sönder efter 100 mil eller mindre av vanlig löpning skulle jag byta märke eller köpa något dyrare än skor för 100 kr. Så dålig kvalitet ska man helt enkelt inte betala för.

Kan ju tillägga att jag tränade för Lidingöloppet och alltså sprang mer terräng än vanligt. Så är jag lat och rengör inte alltid skorna så noga efter varje pass och då slits tyget lite mer. När jag bara sprungit på asfalt/grus har skorna hållt längre. Jag tycker inte att det är så jättekonstigt att ett par skor är slitna efter 100 mil. Ens vanliga vardagsskor ser ju inte mkt bättre ut efter motsvarande sträcka (om de ens kommer så långt).

Kan väl tillägga att de flesta motionärer inte ens springer 100 mil på ett år (dvs >20 km/vecka), vilket gör skornas livslängd i tid räknat hyffsat lång.

kavalen
2008-03-18, 18:34
Mitt tillvägagångsätt som skoförsäljare! Även mina egna erfarenheter av skoförsäljare, precis som du beskriver.

Nu är jag förvisso rätt tydlig i min kravspec på skor, då jag är diabetiker, har ortopediska inlägg. Det kräver att skon till att börja med är stabil för exempelvis mina inlägg. Detta gäller både löparskor och mina vanliga skor, som sällan kostar under 1000 kronor - består mest av approachskor.

Sen kan jag kanske tänka att jag behöver en bättre uppbyggd sko än dig - eftersom du har ett (i min värld med tanke på din bakgrund) bättre utvecklat löpsteg än jag exempelvis har.

Har ett fantastiskt suprinerat löpsteg med fotvalv som rymmer Sixtinska kapellet - så mitt senaste inköp är: Nimbus från Asics och ett par Salomon XT Wings för trailrunning.

Att någon tränar i skor för 50 kronor kanske mer säger något om personens träning i övrigt - Nej, skor för 50 kronor är grill och groggskor, på sin höjd klippa gräset i dem. Springa - nja, till bussen;) .


Jag har ett par tre år gamla Reebok som inte är några löparskor utan mer fitness eller vad man ska säga. Både löptränar med dem och har dem på när jag styrketränar. Dem kostade 400:- när jag köpte dem, har ingen dämpning samt har inte slitits speciellt mycket, då har jag ändå sprungit i dem dagligen. har aldrig fått skador och liknande som gjort att jag behövt vila från löpningen.

Egentligen borde jag köpa ett par riktiga löpskor eftersom jag i princip springer varje dag, men varför då egentligen? Jag springer kanon i mina Reebok och när jag testat vanliga löparskor vilket har hänt några gånger så har det inte varit nån skillnad alls. Iof är jag byggd för konditionsidrott, gör aldrig illa mig, stukar mig, eller får några övriga skador, och har aldrig haft heller. Det är bara trams att man ska köpa ett par dyra skor, det kanske behövs för en person som väger mer än han/hon ska göra eller springer på nått konstigt sätt som gör att belastningen hamnar fel, vafan vet jag. Detta är dock personer som relativt snabbt kommer inse att löpning inte är något för den och man lägger av när skador och liknande kommer krypandes, sen ligger skorna där på hyllan. Nästa gång jag sköper skor blir det dock ett par löparskor, inte för att jag egentligen vet varför men för att de trots allt är gjorda för det, men jag kommer max betala 500 spänn.

machine gun
2008-03-18, 18:47
Egentligen borde jag köpa ett par riktiga löpskor eftersom jag i princip springer varje dag, men varför då egentligen? Jag springer kanon i mina Reebok och när jag testat vanliga löparskor vilket har hänt några gånger så har det inte varit nån skillnad alls. Iof är jag byggd för konditionsidrott, gör aldrig illa mig, stukar mig, eller får några övriga skador, och har aldrig haft heller. Det är bara trams att man ska köpa ett par dyra skor, det kanske behövs för en person som väger mer än han/hon ska göra eller springer på nått konstigt sätt som gör att belastningen hamnar fel, vafan vet jag. Detta är dock personer som relativt snabbt kommer inse att löpning inte är något för den och man lägger av när skador och liknande kommer krypandes, sen ligger skorna där på hyllan. Nästa gång jag sköper skor blir det dock ett par löparskor, inte för att jag egentligen vet varför men för att de trots allt är gjorda för det, men jag kommer max betala 500 spänn.

Du menar att alla som överpronerar eller liknande bör lägga av med löpning? Det var kanske det dummaste jag hört, speciellt som det faktiskt finns skor som korrigerar sådant så att även personer med icke optimal fotkonstruktion kan löpträna.

Var glad över att du har ett neutralt löpsteg och klarar dig med vilka skor som helst. Köp ett par neutrala lättviktsskor/tävlingsskor, så slipper du springa i tunga inomhusskor. Nike mayfly väger knappt nåt och kostar 400 kr/par.

kavalen
2008-03-18, 19:23
Du menar att alla som överpronerar eller liknande bör lägga av med löpning? Det var kanske det dummaste jag hört, speciellt som det faktiskt finns skor som korrigerar sådant så att även personer med icke optimal fotkonstruktion kan löpträna.

Var glad över att du har ett neutralt löpsteg och klarar dig med vilka skor som helst. Köp ett par neutrala lättviktsskor/tävlingsskor, så slipper du springa i tunga inomhusskor. Nike mayfly väger knappt nåt och kostar 400 kr/par.


Nu tror jag du tolkade mig lite fel. Om en person väger för mycket bör man snarare koncentrera sig på att ta det lugnare, minska i vikt och vänja kroppen vid löpning istället för att hetsa med att köpa nya skor, för det är inte där problemet ligger, detta är i varje fall min syn på det hela.

Syrrans man har kraftig benstomme och är tung, jag vet inte hur många olika skor han har prövat men det spelar egentligen ingen roll, det har ändå lett till att han börjat och lagt av i perioder pga av skador och liknande han fått. Inga skor har gjort att han kunnat löpa på ett bra sätt så att det kännts som en njutning, dessa perioder har varit ytterst korta och har slutat pga han gjort illa sig nånstans, fast han haft rätt bra motivation.

Alla skor är väl egentligen likadana, jag ser det bara som enkla marknadsföringsknep som tillverkarna tar till. Även om alla skulle springa barforta vilket väl måste anses som det optimala så kommer vissa som springer på ett visst sätt att skada sig ändå. jag säger inte att man ska sluta springa men jag tror inte det i långa loppet blir bättre av att köpa dyrare skor som sägs ha vissa egenskaper, oavsett på vilket sätt man nu springer.

z_bumbi
2008-03-18, 19:42
Nu tror jag du tolkade mig lite fel. Om en person väger för mycket bör man snarare koncentrera sig på att ta det lugnare, minska i vikt och vänja kroppen vid löpning istället för att hetsa med att köpa nya skor, för det är inte där problemet ligger, detta är i varje fall min syn på det hela.

Överpronation har ett samband med vad du skriver exakt hur?

Sen har jag ingen aning om när man väger för mycket för att springa utan att skada sig, är det runt 120 kg?

Hobbes
2008-03-18, 23:41
Nu tror jag du tolkade mig lite fel. Om en person väger för mycket bör man snarare koncentrera sig på att ta det lugnare, minska i vikt och vänja kroppen vid löpning istället för att hetsa med att köpa nya skor, för det är inte där problemet ligger, detta är i varje fall min syn på det hela.


Alla skor är väl egentligen likadana, jag ser det bara som enkla marknadsföringsknep som tillverkarna tar till. Även om alla skulle springa barforta vilket väl måste anses som det optimala så kommer vissa som springer på ett visst sätt att skada sig ändå. jag säger inte att man ska sluta springa men jag tror inte det i långa loppet blir bättre av att köpa dyrare skor som sägs ha vissa egenskaper, oavsett på vilket sätt man nu springer.

Nu citerade du ju hela mitt inlägg och jag antar att du avsåg mig. Kul att du nu har sådan enorm kunskap om skor. Ska PMa dig nästa gång, varför gå till ortopedkliniken och få inlägg och tips på skor när du har sådan underbar kunskap.

Jag uppfattar dig fortfarande såsom Machinegun gjorde, att jag egentligen inte borde springa överhuvudtaget - lugnt eller inte, har du en aning om hur eller vart jag springer, eller om jag "bara" gick iväg och köpte mina skor för att jag läst någon reklamannons om hur bra de är. Kom igen nu!!

Innan du har harvat det jag har plöjt! Jag har rätt bra koll på vad min kropp och i detta fall fötter behöver! Att du tycker att alla skor egenligen är rätt likadana visar bara på bristen av insikt och kunskap du har!

Det är oerhört svårt att ta dina inlägg på allvar såsom du uttrycker dig!

Fat tony
2008-03-19, 06:21
Du menar att alla som överpronerar eller liknande bör lägga av med löpning? Det var kanske det dummaste jag hört, speciellt som det faktiskt finns skor som korrigerar sådant så att även personer med icke optimal fotkonstruktion kan löpträna.

Var glad över att du har ett neutralt löpsteg och klarar dig med vilka skor som helst. Köp ett par neutrala lättviktsskor/tävlingsskor, så slipper du springa i tunga inomhusskor. Nike mayfly väger knappt nåt och kostar 400 kr/par.

han har ju inte haft erfarenheten av att "allt CP:ar" med föterna vid löpning och då ska man fan vara glad över att man inte behöver köpa ett par dyra skor. men dock skriver han inte att alla som överpronerar ska lägga ner.

agazza
2008-03-19, 06:29
Det är just de döda sniglarna som är läbbiga? De levande gör inte så mycket om du mosar mellan tårna?

:angel:

Han hinner inte springa ikapp dom levande.



Jag köper mina skor i lådan på kvantum och jag har haft samma par i 3år utan problem medans min tjej betalar tusenlappar varje år. Jag märker ingen skillnad på hon och mig..

YTS
2008-03-19, 10:57
Bara en tanke: Man får ett bra mc-däck för vad ett par dyra löparskor kostar och de håller uppåt 10 gånger så lång sträcka.

machine gun
2008-03-19, 12:15
han har ju inte haft erfarenheten av att "allt CP:ar" med föterna vid löpning och då ska man fan vara glad över att man inte behöver köpa ett par dyra skor. men dock skriver han inte att alla som överpronerar ska lägga ner.

Det är bara trams att man ska köpa ett par dyra skor, det kanske behövs för en person som väger mer än han/hon ska göra eller springer på nått konstigt sätt som gör att belastningen hamnar fel, vafan vet jag. Detta är dock personer som relativt snabbt kommer inse att löpning inte är något för den och man lägger av när skador och liknande kommer krypandes, sen ligger skorna där på hyllan.

Jag tolkade det som att alla som har problem med fotisättning och löpsteg ska låta bli att springa.

Hobbes
2008-03-19, 12:35
Jag tolkade det som att alla som har problem med fotisättning och löpsteg ska låta bli att springa.

Du var inte ensam om det - tolkade det precis såsom dig!

Jag använder mig av bra och väl uppbyggda skor beroende på vad det är för aktivitet jag utövar. Om det sen handlar om att gå en anmarch med packning till klippa i Klippiga bergen, löpning i terräng, stå och föreläsa i 4h eller bara stå och gå i flera kilometer. I visa inlägg avses ju alla dessa olika skors uppbyggnad och olika uppbyggnader endast vara försäljningstricks och reklamkampanjer.*rolleyes*

Som diabetiker vet vilken upplyst människa som helst att detta innebär framtida nervskador i fötterna. Att skorna är rätt uppbyggda - Läs: avlastar tryckpunkter och fördelar tryck! Är väsentliga detaljer för att dessa nervskador inte skall komma för tidigt eller eventuellt inte uppstå.

En tanke:
En för många normal krogrunda inkl. parningsdoft, kläder och enligt "innelistan" rätta kläderna - kostar långt över ett par bra träningsskor! (Ok, den sista var långsökt:D )

obesogen
2008-03-19, 16:24
Nu tycker jag ni går hårt åt kavalen, han har ju delvis rätt.

Hobbes
2008-03-19, 18:22
Nu tycker jag ni går hårt åt kavalen, han har ju delvis rätt.

I vad då? Specifiera dig!

Jag gav bara svar på tal - eller såsom jag uppfattade det som skrivits, det var ju inte ensam om att uppfatta!