handdator

Visa fullständig version : Kreatin=5ggr=1 matsked?


larkan
2008-03-16, 22:02
Börjar med kreatin imorgon, det står 5ggr, är de typ 1 matsked eller 1 tesked eller hur mycket är de? Sjukt confused:;P Samt, hur tycker ni jag ska blanda det? Varmt/kallt vatten?Mjölk? Hur? Säg!

Zibbe
2008-03-16, 22:04
Börjar med kreatin imorgon, det står 5ggr, är de typ 1 matsked eller 1 tesked eller hur mycket är de? Sjukt confused:;P Samt, hur tycker ni jag ska blanda det? Varmt/kallt vatten?Mjölk? Hur? Säg!

5ggr per dag ā 1 tesked per gång (ca 5 gram) så kommer det bli kalas ;) Blandas med fördel i halvljummet vatten...ska tydligen lösa sig lite bättre då. Funkar för mig iallafall ;D

Handcuff
2008-03-16, 22:05
Jag är inte så noga. Första veckan en tesked efter varje mål mat...sen en tesked lite då och då, kanske 2-3gånger/dag. Tills burken är slut. Enkelt.

larkan
2008-03-16, 22:05
5ggr per dag ā 1 tesked per gång (ca 5 gram) så kommer det bli kalas ;) Blandas med fördel i halvljummet vatten...ska tydligen lösa sig lite bättre då. Funkar för mig iallafall ;D

Tar de på morgonen, det funkar väl? Tränar på eftermiddagen

larkan
2008-03-16, 22:06
Jag är inte så noga. Första veckan en tesked efter varje mål mat...sen en tesked lite då och då, kanske 2-3gånger/dag. Tills burken är slut. Enkelt.

Det ska inte vara så bra har jag hört.

Handcuff
2008-03-16, 22:10
Det ska inte vara så bra har jag hört.

Precisera tack *rolleyes*

larkan
2008-03-16, 22:12
Precisera tack *rolleyes*

Kan tyvärr inte eftersom jag bara har hört de, men jag har för mig att man kan max dra 7-8 ggr/dagen och då måste man vara på riktig elitnivå, kanske har jag fel..

Handcuff
2008-03-16, 22:14
Kan tyvärr inte eftersom jag bara har hört de, men jag har för mig att man kan max dra 7-8 ggr/dagen och då måste man vara på riktig elitnivå, kanske har jag fel..

Så många gånger äter inte jag. Men tror inte det skulle vara någon fara heller. Men säg 4-5ggr/dag under uppladdning...2-3ggr/dag där efter. Och jag blir sjuuuukt stark *flex*

Fjällbrynt
2008-03-16, 23:11
Kan tyvärr inte eftersom jag bara har hört de, men jag har för mig att man kan max dra 7-8 ggr/dagen och då måste man vara på riktig elitnivå, kanske har jag fel..

man tar inte upp så mycket kreatin, men de är knappast farligt... dags för en källkontroll innan du säger vad du tror

Flykt
2008-03-16, 23:21
Överflödet av kreatin spolas väl ut med urinen. Har jag rätt?

Johan_P
2008-03-16, 23:55
Överflödet av kreatin spolas väl ut med urinen. Har jag rätt?

Ja. Överskott av kreatin blir kreatinin, som man kissar ut.


Kanske något läsbart: Otillåten länkning.

mr.jarlesjo
2008-03-17, 00:01
är kreatin på något sett skadligt för en 15.åring? är dock 1.87 lång å tränar mkt !

Ganymedes
2008-03-17, 12:00
är kreatin på något sett skadligt för en 15.åring? är dock 1.87 lång å tränar mkt !

Nej, håll dig till rekommenderad dosering bara.

Arnoldski
2008-03-17, 12:47
Generellt sett är det så att Kreatin uppfattas som ofarligt. Det ligger en gammal missuppfattning i att de förhöjda nivåerna kreatinin i kroppen skulle kunna tyda på njursvikt.

Det är ju i sig sant, men kreatininet som blir av det vanliga kreatinintaget ökar alltså även vid perfekta njurar.

Däremot är det inte helt utrett så vitt jag vet att inte njurarna får jobba lite hårdare vid konstant högt kreatinintag. Dessutom har ju kroppen alltid egna motmetoder att ta till och hittar den plötsligt mer kreatinin så är det i alla fall inte omöjligt att man stressar systemet lite.

Det finns dock många studier som visar på ofarlighet. Jagtror att man lugnt kan köra på men att det inte skadar med en paus då och då.

mr.jarlesjo
2008-03-17, 14:19
okey :) ne asså, ja har hört skit av skrajja polare som läst att man kan stanna i växten å puberteten. ren bullshit??? bara man doserar rätt så? och en sak till. står på burken ja fick 5-15 ml per dag, är 10ml rimligt elr tycker ni ja ska köra maximal dos? :)

Pepz
2008-03-17, 14:39
okey :) ne asså, ja har hört skit av skrajja polare som läst att man kan stanna i växten å puberteten. ren bullshit??? bara man doserar rätt så? och en sak till. står på burken ja fick 5-15 ml per dag, är 10ml rimligt elr tycker ni ja ska köra maximal dos? :)

nej det gör man inte. Men det finns ingen forskning på barn/ungdomar i frågan så man vet egentligen inte.
Men är man under 18 så ska man låta bli alla kostillskott IMHO.