handdator

Visa fullständig version : korsrygg


sissa
2008-03-16, 21:56
Jag skulle vilja ha en övning för nedre delen av ryggen
Såna här ryggresningar http://www.exrx.net/WeightExercises/ErectorSpinae/WtBackExtension.html
fixar jag inte att göra :em: Klara det inte rent balansmässigt. Står och tvekar i en halvtimme innan jag kan göra en för det känns som hela ställningen ska falla framåt

Finns ingen maskin för ändamålet

Vilken övning skulle jag kunna göra? ( förrutom marklyft då..)

Pudzianovski
2008-03-16, 22:02
Jag brukar lägga vikter på ställningen så den blir stabilare. Det kan du ju prova.

obesogen
2008-03-16, 22:08
Goodmornings.
http://www.exrx.net/WeightExercises/ErectorSpinae/BBBentKneeGoodMorning.html

sissa
2008-03-16, 22:10
Jag brukar lägga vikter på ställningen så den blir stabilare. Det kan du ju prova.

Högst tveksam till om det skulle hjälpa att få bort känslan

Goodmornings.
http://www.exrx.net/WeightExercises/ErectorSpinae/BBBentKneeGoodMorning.html

:thumbup:

Martin Löwgren
2008-03-16, 22:43
Goodmornings.
http://www.exrx.net/WeightExercises/ErectorSpinae/BBBentKneeGoodMorning.html

Har du gått Kenneth Roths OMI utbildning?

Han pratade sjukt mycket om good mornings *flex*

Syftade på att den var en vansinnig övning (du vet - kompression av columna vertikalt med samtid flexion - posterolateralt diskbråck med mera)

Vad tror du? Jag har slutat rekomendera den nämligen efter hans extremt långa föredrag om detta.

obesogen
2008-03-16, 23:17
Har du gått Kenneth Roths OMI utbildning?

Han pratade sjukt mycket om good mornings *flex*

Syftade på att den var en vansinnig övning (du vet - kompression av columna vertikalt med samtid flexion - posterolateralt diskbråck med mera)

Vad tror du? Jag har slutat rekomendera den nämligen efter hans extremt långa föredrag om detta.

Nej jag har inte gått Kenneth Roths OMI utbildning. Du får gärna utveckla, alla övningar är farliga med för mycket vikt och felaktigt utförande.

Scratch89
2008-03-16, 23:32
Jag är tveksam till ifall det finns en effektivare ryggövning än good mornings i förhållande till arbetsvikten. Jag själv kör den dock inte; att böja sig framåt med en skivstång i knäböjsläge känns inte riktigt rätt.

obesogen
2008-03-16, 23:58
Jag är tveksam till ifall det finns en effektivare ryggövning än good mornings i förhållande till arbetsvikten. Jag själv kör den dock inte; att böja sig framåt med en skivstång i knäböjsläge känns inte riktigt rätt.

Varför tycker alla Good Mornings är så farligt? Vad är den stora skillnaden i belastning, och skillnaden förutom viktplaceringen, momentet, och flexionen mot ett marklyft? Skulle vara intressant med en diskussion.

200 kg på stången.
MRuJdQDvlOE

Jag quotar mig själv;
alla övningar är farliga med för mycket vikt och felaktigt utförande.

Mehdi
2008-03-17, 01:30
Varför tycker alla Good Mornings är så farligt? Vad är den stora skillnaden i belastning, och skillnaden förutom viktplaceringen, momentet, och flexionen mot ett marklyft? Skulle vara intressant med en diskussion.

200 kg på stången.
MRuJdQDvlOE

Jag quotar mig själv;

Jag tror uppfattningen grundar sig i att folk tror att man måste gå ner såpass djupt att man tappar ryggen(svanken). Good morning är en skitbra övning. Men svår att behärska teknikmässigt. I kombination med att man inte kan lasta på fyrtio kakor på stången så är den kanske inte nr 1 pump up-övningen.

bertbert
2008-03-17, 07:30
Good mornings är en mycket bra övning.

Marklyft bygger också upp styrkan i ländryggen, likaså olika typer av ryck och vändningar. Styrkevändningar kör jag själv och good mornings har jag kört mycket av.

Raka marklyft är också en bra övning.

Komplettera gärna en av de tunga övningarna ovan med en roddövning där du använder länden dynamiskt, t ex skivstångsrodd eller sittande rodd så får du mycket bra träning för hela ryggen med tyngdpunkt på korsryggen.

Arnoldski
2008-03-17, 08:08
Av karaktären på den inlednade frågan att döma är min gissning att Sissa är något av en nybörjare.

Att då rekommendera en övning som good mornings när http://www.exrx.net/WeightExercises/ErectorSpinae/WtBackExtension.html känns för svår, låter lite väl djärvt i mina öron.

Jag skulle istället rekommendera att du tar hjälp av någon som visar dig hur ryggresningarna skall utföras. Ställningen är ju till för just sådana övningar och jag lovar att den inte välter.

Det är en perfekt övning för att påbörja sin utveckling av muskulaturen i fråga.

Annars kan du göra den enklare varianten när man ligger platt på mage på golvet med händerna knäppta bakom huvudet och sedan lyfter upp överkroppen.
Det blir ju som en ryggresning med mindre rörelsebana.

Lycka till!

obesogen
2008-03-17, 09:09
Av karaktären på den inlednade frågan att döma är min gissning att Sissa är något av en nybörjare.

Att då rekommendera en övning som good mornings när http://www.exrx.net/WeightExercises/ErectorSpinae/WtBackExtension.html känns för svår, låter lite väl djärvt i mina öron.

Jag skulle istället rekommendera att du tar hjälp av någon som visar dig hur ryggresningarna skall utföras. Ställningen är ju till för just sådana övningar och jag lovar att den inte välter.

Det är en perfekt övning för att påbörja sin utveckling av muskulaturen i fråga.

Annars kan du göra den enklare varianten när man ligger platt på mage på golvet med händerna knäppta bakom huvudet och sedan lyfter upp överkroppen.
Det blir ju som en ryggresning med mindre rörelsebana.

Lycka till!

Sissa skrev ju att anledningen till att ryggresningen var för svår var pga av balansmomentet i maskinen, dvs att det är obehagligt pga av att det känns som att maskinen ska tippa. Det är inte första gången jag hör detta och jag personligen förstår inte varför skulle ryggresningar på något sätt vara mindre skadebenäget än good mornings förutsatt att man har samma vikt? Förklara gärna skillnaden för mig. Som jag ser det så är endast skillnaden att man startar från liggande i ryggresningar medan man startar från stående i good mornings. Den liggande positionen gör ju att momentarmen är som längst när kropppen är i lod medan det i goodmornings är tvärtom, dvs att momentarmen är som längst när ryggen är mest flekterad. Vad är mest överförbart till vardagen?
Den enda nackdelen med good mornings är att det är lätt att man tar för mycket vikt. Annars ser jag inte riktigt problemet. Det är en utmärkt övning som lär folk att fälla i höften istället för i ryggen, och man behöver inte mycket vikt i början, det går utmärkt att köra med stången som belastning. För övrigt fattar jag inte varför folk envisas med att "rulla upp" i viktbelastande ryggresningar
(http://www.exrx.net/WeightExercises/ErectorSpinae/WtBackExtension.html)
Kolla på hans kurvatur i lumbalen i slutet på lyftet, var är skillnaden i ett sånt utförande kontra en good morning med krummad rygg?
Övningen när man ligger platt på mage och extenderar ryggen är jag ingen stor förespråkare av, det är minimal rörelsebana och inte särskilt dynamiskt. Många patienter med diskogena besvär upplever direkt obehag när de provar den. Den funkar dock bra som stabilitestövning om man utför den isometriskt.

bertbert
2008-03-17, 09:16
Jag förstår inte pratet om att GM skulle vara olämplig för nybörjare. Det är inte någon speciellt svår övning, tvärtom mycket lätt att lära sig. Har man mycket dålig kroppskontroll och inte vet vad man gör med ryggen är den olämplig, men det gäller 100 andra övningar också.

Jag tror många hänger upp sig på att den kan se lite obehaglig ut.

Tolkia
2008-03-17, 10:38
Övningen när man ligger platt på mage och extenderar ryggen är jag ingen stor förespråkare av, det är minimal rörelsebana och inte särskilt dynamiskt. Många patienter med diskogena besvär upplever direkt obehag när de provar den. Den funkar dock bra som stabilitestövning om man utför den isometriskt.
Jag tror att man lätt luras att tro att detta är en särdeles skonsam övning just för att den utförs liggande på marken och att själva resningen inte är så hög i centimeter från utgångsläget. Emellertid böjs ju ryggen rätt ordentligt bakåt (annars kommer man ju överhuvudtaget inte upp från golvet), på ett annat sätt än i ryggresningar, där man kan välja själv hur mycket man vill resa upp.

Guddi
2008-03-17, 10:54
Syftade på att den var en vansinnig övning (du vet - kompression av columna vertikalt med samtid flexion - posterolateralt diskbråck med mera).Poängen med övningen att man ska undvika flektion i ryggen och använda höften istället. Förutsatt att man använder vettiga vikter så ser jag inte GM som någon problemövning om personen vet och kan känna skillnad mellan att flektera i höften alt. i lumbalen.

Sen tror jag förstås inte heller att GM är någon bra övning när man börjar bli något sånär stark. Att göra GM med +100kg känns för mig lite magstarkt och jag tror mer att marklyft är en bättre övning i detta fallet. Sen kan man ju också fråga sig hur mycket styrka man behöver i nedre rygg. Räcker den för marklyft, knäböj etc på stora vikter så räcker den säkert till alla påfrestningar i vardagen och i de flesta idrotter med.

bertbert
2008-03-17, 10:58
Sen tror jag förstås inte heller att GM är någon bra övning när man börjar bli något sånär stark. Att göra GM med +100kg känns för mig lite magstarkt och jag tror mer att marklyft är en bättre övning i detta fallet. Sen kan man ju också fråga sig hur mycket styrka man behöver i nedre rygg. Räcker den för marklyft, knäböj etc på stora vikter så räcker den säkert till alla påfrestningar i vardagen och i de flesta idrotter med.

Jag har kört GM med 130 kg på axlarna. Varför är det vansinne? Vikten ligger på axlarna, kör jag raka mark med 150 kg hänger vikten i ... axlarna. Mycket liten skillnad för ryggen - momentet blir ju lika stort.

Det måste rimligen vara så att det är den relativa belastningen man utsätter ryggen för som avgör skaderisken, inte vikten i absoluta termer.

Guddi
2008-03-17, 11:03
Jag har kört GM med 130 kg på axlarna. Varför är det vansinne? Vikten ligger på axlarna, kör jag raka mark med 150 kg hänger vikten i ... axlarna. Mycket liten skillnad för ryggen - momentet blir ju lika stort.

Det måste rimligen vara så att det är den relativa belastningen man utsätter ryggen för som avgör skaderisken, inte vikten i absoluta termer.Du har helt rätt i det du skriver. Min tanke var mer den vad man gör om man inte riktigt orkar den sista repetitionen med bra form när man kör GM vs när man kör marklyft. I det ena fallet är alternativen få och ryggen kommer antagligen att flektera medan man i det andra fallet bara släpper vikten.

bubbe
2008-03-17, 11:15
Du har helt rätt i det du skriver. Min tanke var mer den vad man gör om man inte riktigt orkar den sista repetitionen med bra form när man kör GM vs när man kör marklyft. I det ena fallet är alternativen få och ryggen kommer antagligen att flektera medan man i det andra fallet bara släpper vikten.

Ungefär som i knäböj, med tunga goodmornings är det bra med passare på sidorna.

obesogen
2008-03-17, 11:16
Du har helt rätt i det du skriver. Min tanke var mer den vad man gör om man inte riktigt orkar den sista repetitionen med bra form när man kör GM vs när man kör marklyft. I det ena fallet är alternativen få och ryggen kommer antagligen att flektera medan man i det andra fallet bara släpper vikten.

Det är därför man kör i powerrack om man kör tungt...

Arnoldski
2008-03-17, 12:33
Många bra kommentarer -jag ska förtydliga mig lite.

-Jag vidhåller att en nybörjare som inte är van vid fria vikter inte särskilt troligt är bekväm att köra med en skivstång på axlarna överhuvudtaget, särskilt inte om man tycker att balansen i en sån där tidigare nämnd ställning är ett problem.

Precis som BertBert skrev gäller ju detta också många andra övningar och jag tror inte på något sätt att denna är värre än många andra, men egenkroppsbelastningsövningar är ofta en bra start om man har liten eller ingen träningsvana.

Angående att göra de på golvet håller jag egentligen med er. Jag är en stark förespråkare av att man ska "rulla" upp ryggen vid ryggresningar och det går ju inte ens på backen, men bättre än ingen korsryggsträning tror jag i alla fall det är.

Jag tror fortfarande på att lära sig ryggresningarna i ställningen, det är nog ur en balanssynpunkt betydligt lättare att dratta på ändan och slå sig med fria vikter, även om jag alltid i en förlängning rekommenderar att gå över till fria vikter, men det känndes inte aktuellt just nu tyckte jag.

obesogen
2008-03-17, 12:51
Många bra kommentarer -jag ska förtydliga mig lite.

-Jag vidhåller att en nybörjare som inte är van vid fria vikter inte särskilt troligt är bekväm att köra med en skivstång på axlarna överhuvudtaget, särskilt inte om man tycker att balansen i en sån där tidigare nämnd ställning är ett problem.

Precis som BertBert skrev gäller ju detta också många andra övningar och jag tror inte på något sätt att denna är värre än många andra, men egenkroppsbelastningsövningar är ofta en bra start om man har liten eller ingen träningsvana.

Angående att göra de på golvet håller jag egentligen med er. Jag är en stark förespråkare av att man ska "rulla" upp ryggen vid ryggresningar och det går ju inte ens på backen, men bättre än ingen korsryggsträning tror jag i alla fall det är.


Du får gärna utveckla varför du är en "stark förespråkare" av detta då jag är av en helt annan åsikt. Förklara gärna för mig varför man ska flektera ryggen belastat i just ryggresningar när man i alla andra övningar ska undvika att göra detta.

Fällningen i höften vid en good morning är exakt densamma som man behöver kunna utföra om man ska kunna köra stångrodd, marklyft, hantelrodd, raka mark, eller ryck, frivändning osv. Detta är något nybörjare har svårt med (fällningen alltså), och jag anser att det är av yttersta vikt att man som motionär lär sig utföra detta. Ska man överhuvudtaget någon gång i livet lyfta något tungt från golvet måste man lära sig att kunna fälla i höften och böja på knäna istället för att krumma ryggen. Så varför ska man plötsligt då krumma ryggen i en ryggresning där man dessutom har höften låst i en maskin. Förutom att många upplever obehag pga att man måste förlita sig helt på att ställningen håller, så rusar allt blod de facto upp mot huvudet pga av positionen och jag har sett fler än en motionär som snubblat pga av blodtrycksfall efter de sprungit iväg direkt efter avslutat set med ryggresningar.

Arnoldski
2008-03-17, 12:58
Du får gärna utveckla varför du är en "stark förespråkare" av detta

Jag har inte forskat själv i ämnet men fått den inputen av två som jag bedömde säkra källor. Jag kan inte anatomiskt motivera och jag tar inte heller gift på att jag har rätt. Det är kanske snarare den sista biten av rörelsen jag borde fokuserat kommentaren på, där det kan kännas lite ansträngt när man liksom ska kika upp mot taket i extremläget. Det räcker utmärkt att stanna när man är helt rak i förhållande till underkroppen. Därför tycker jag ställningen är att föredra framför golvet.



Fällningen i höften vid en good morning är exakt densamma som man behöver kunna utföra om man ska kunna köra stångrodd, marklyft, hantelrodd, raka mark, eller ryck, frivändning osv.

Och ingen av övningarna du listar ovan tycker jag hör hemma i ett nybörjar program för en 30-årig kvinna som kanske aldrig gymat tidigare. Men där kan vi ha olika inställning.

bubbe
2008-03-17, 13:04
Och ingen av övningarna du listar ovan tycker jag hör hemma i ett nybörjar program för en 30-årig kvinna som kanske aldrig gymat tidigare. Men där kan vi ha olika inställning.

Du bygger hela din argumentation kring att Sissa aldrig har tränat förut pga hon anser hyperextension ställningen är osäker då hon ska köra den med skivstång på axlarna.

obesogen
2008-03-17, 13:15
Jag har inte forskat själv i ämnet men fått den inputen av två som jag bedömde säkra källor. Jag kan inte anatomiskt motivera och jag tar inte heller gift på att jag har rätt. Det är kanske snarare den sista biten av rörelsen jag borde fokuserat kommentaren på, där det kan kännas lite ansträngt när man liksom ska kika upp mot taket i extremläget. Det räcker utmärkt att stanna när man är helt rak i förhållande till underkroppen. Därför tycker jag ställningen är att föredra framför golvet.


Jag kan anatomiskt motivera varför man inte ska träna viktbelastade ryggresningar. Men jag tycker inte det behövs, titta på lyftet, i vilken situation (förutom idrottspecifika, typ brottning) tycker du att man ska krumma ryggen för att lyfta något tungt?
Förespråkarna för "rullande" ryggresningar pratar om att man tränar de "små" musklerna och att man får med delar av erector dynamiskt. Jag tycker inte den vinsten är jämförbar med ytterlägesbelastningen ländryggen ställs inför vid en sådan flexion. Om man ska titta till överförbarheten så har jag svårt att sätta mig in en situation där ryggresningar skulle vara bättre än någon av de övningar jag listade i förra inlägget. Det råder någon uppfattning om att marklyft är farligt och rullande ryggresningar är hur lugnt som helst, mycket märkligt tycker jag och jag förstår inte vad den teorin kommer ifrån.


Och ingen av övningarna du listar ovan tycker jag hör hemma i ett nybörjar program för en 30-årig kvinna som kanske aldrig gymat tidigare. Men där kan vi ha olika inställning.

Nej och varför inte det då? Det är däri problemet ligger tycker jag. Anledningen till detta tror jag är att gymmet är en speciell miljö då alla får träna som dom vill utan någon somhelst kunskap om vad dom gör och vad för effekt det ger. Detta är faktiskt hyfsat exklusivt för gymkulturen (och jogging såklart) då man i de flesta andra idrotter har en tränare. Jag tycker det är mycket synd, då jag lovar att man skulle kunna förbättra träningseffekten hos de flesta nybörjare om de fick träna under ordnade former med uppsikt av en coach. De flesta damer sitter istället i en bröstpress med 10 kg som belastning utan att ta i nämnvärt och tror att de har tränat men har fortfarande lika ont i ryggen efter passet. Jag har lärt mängder med damer marklyft, men det kräver såklart en del coaching.

Scratch89
2008-03-17, 13:34
Varför tycker alla Good Mornings är så farligt? Vad är den stora skillnaden i belastning, och skillnaden förutom viktplaceringen, momentet, och flexionen mot ett marklyft? Skulle vara intressant med en diskussion.


Jag sa ju att Good Mornings var en jättebra övning. Jag tycker dock att den är väldigt obehaglig att utföra, men det tycker jag om tunga böj också.

Arnoldski
2008-03-17, 14:12
i vilken situation (förutom idrottspecifika, typ brottning) tycker du att man ska krumma ryggen för att lyfta något tungt?


Ingen så vitt jag kan komma på. Men om du börjer dig framt och knyter skorna är det bla tack vare erector spinae som du kan räta up ryggen igen...
Det är skillnad på hög belastning och vanliga smidighetsövningar.



Nej och varför inte det då? Det är däri problemet ligger tycker jag. Anledningen till detta tror jag är att gymmet är en speciell miljö då alla får träna som dom vill utan någon somhelst kunskap om vad dom gör och vad för effekt det ger.
...
De flesta damer sitter istället i en bröstpress med 10 kg som belastning utan att ta i nämnvärt och tror att de har tränat men har fortfarande lika ont i ryggen efter passet.


HaHa! Jajamensan visst är det så!
Jag tror att jag är beredd att hålla med dig om det mesta du säger men jag har en lite mer (vad jag skulle kalla) realistisk syn på det.

Var här om veckan med en tjej på gymet och så kom vi till en brstövning. Jag tänkte: -Hey, plana hantelpressar äger ju!
Och det var ta mig tusan som förgjort. De har inte tränat upp den balansen och/eller styrseln alls och för att få igång övningen hamnade man på fjädervikter som man lika gärna kunde låta bli för att det överhuvudtaget skulle gå att genomföra.

Nu är det möjligt (till och med troligt) att en duktig coach röner större framgång än jag med samma tjej, men faktum kvarstår att de flesta på gymmet inte har personliga tränare, varför en sittande bröstpress i maskin kan vara en nog så god start.

Ju längre sedan man själv var nybörjare ju lättare glömmar man att det som är självklart idag var svårt i början.

Du tycker att good mornings är en skitlätt grej. Fine. -Jag säger inte att jag inte kan det.
Den är ändå de facto svårare än att göra ryggresningar.

Smml
2008-03-17, 14:49
Jag kör den där när man ligger på typ en ställning med benen hängandes neråt och lyfter dom bakåt/uppåt. Vet inte vad den heter men ser ut så här (paintkungen :D)

http://i27.tinypic.com/fm0tpy.jpg

obesogen
2008-03-17, 14:49
Ingen så vitt jag kan komma på. Men om du börjer dig framt och knyter skorna är det bla tack vare erector spinae som du kan räta up ryggen igen...
Det är skillnad på hög belastning och vanliga smidighetsövningar.


Du tycker ryggresningar är en smidighetsövning? Folk böjer ryggen för mycket överlag, står/sitter med krummad rygg sen går de o kör ryggresningar...


Du tycker att good mornings är en skitlätt grej. Fine. -Jag säger inte att jag inte kan det.
Den är ändå de facto svårare än att göra ryggresningar.

Möjligen att det är svårare för motionären, och har man någon som aldrig satt sin fot på gymmet som man vill ska komma igång blir det uteslutande maskinträning, det är så traditionen ser ut. Därmed säger jag inte att det är rätt på något sätt. Det var det jag ifrågasatte i mitt tidigare inlägg. Jag upplever att med lite mer tid per kund så kan man göra det mesta. Man får väll fråga motionären vad syftet är med träningen. Är syftet att bygga en stark kropp för att kunna klara de kravs som ställs på kroppen i vardagen eller vill man kunna lyfta mycket vikt i bensparken? Maskiner är gjorda för att vara lätta, då slipper gymmet anställa instruktörer och alla är nöjda.

Arnoldski
2008-03-17, 14:51
Maskiner är gjorda för att vara lätta, då slipper gymmet anställa instruktörer och alla är nöjda.

Ännu en sanning!

Men som sagt (och som du nämnde) det viktigaste blir väl att surra med personen ifråga och stämma av.

z_bumbi
2008-03-17, 17:20
Om vanliga ryggresningar känns obehagliga eller pga blodtrycksproblem inte bör köras så kör man omvända ryggresningar. Då slipper man fundera på att hitta någon som kollar tekniken vid goodmornings under 10 pass framöver utan det räcker med lite koll vid ett eller två tillfällen.
Om man kör andra vanliga ryggövningar som rodd, marklyft, latsdrag etc så räcker det mycket långt för erektorerna.

bertbert
2008-03-17, 17:32
Bra tips från z_bumbi!

Jag har själv stora problem med ryggresningar då mina linser snurrar runt när jag försöker köra övningen, sen kan jag inte se ordentligt på ett tag. :/

obesogen
2008-03-17, 20:19
Om vanliga ryggresningar känns obehagliga eller pga blodtrycksproblem inte inte bör köras så kör man omvända ryggresningar. Då slipper man fundera på att hitta någon som kollar tekniken vid goodmornings under 10 pass framöver utan det räcker med lite koll vid ett eller två tillfällen.
Om man kör andra vanliga ryggövningar som rodd, marklyft, latsdrag etc så räcker det mycket långt för erektorerna.

Om gymmet nu äger en sådan maskin. Jag upplever att de flesta gym har en för vanliga ryggresningar men "reverse" är betydligt mer ovanligt.

bertbert
2008-03-17, 20:52
Om gymmet nu äger en sådan maskin. Jag upplever att de flesta gym har en för vanliga ryggresningar men "reverse" är betydligt mer ovanligt.

Frågan är om bumbi menar maskinen reverse hyperextension (som är ovanlig) eller att bara sätta sig bakåfram i en vanlig hyperextension-apparatur och köra. Jag tror det sistnämnda.

Anders The Peak
2008-03-17, 21:05
Frågan är om bumbi menar maskinen reverse hyperextension (som är ovanlig) eller att bara sätta sig bakåfram i en vanlig hyperextension-apparatur och köra. Jag tror det sistnämnda.

Gymleco har kopierat en Hammermaskin där du lastar på med vikter. Den verkar vara mycket omtyckt styrkelyftarna där jag håller till.

obesogen
2008-03-17, 21:06
Frågan är om bumbi menar maskinen reverse hyperextension (som är ovanlig) eller att bara sätta sig bakåfram i en vanlig hyperextension-apparatur och köra. Jag tror det sistnämnda.

Det tror inte jag. Jag har försökt detta men det uppstår tre problem:
1. Kudden som man ställer in för benen som finns på en vanlig hyperextension går inte att ta bort, och då blir det svårt att placera överkroppen i vettig positon.

2. Kudden går att ta bort men inte metalröret som kudden är fäst till.

3. Benen går i marken pga av att maskinen är för låg

Anders The Peak
2008-03-17, 21:17
Gymleco har kopierat en Hammermaskin där du lastar på med vikter. Den verkar vara mycket omtyckt styrkelyftarna där jag håller till.
http://www.promaximamfg.com/files/CPB00001/002.jpg

sissa
2008-03-17, 22:31
Frågan är om bumbi menar maskinen reverse hyperextension (som är ovanlig) eller att bara sätta sig bakåfram i en vanlig hyperextension-apparatur och köra. Jag tror det sistnämnda.

Japp, kollade in övningen igår i övningsbanken. Verkar ju bra ( kör rodd och latsdrag men vill ändå ha nån övning ibland för nedre ryggen specifikt)

Men den hyperextension som finns på gymmet lutar mkt mera och ser ut så här typ så här http://www.ironcompany.com/ProductImages/lamar/525-hyperextension-lg.jpg
och jag kan inte riktigt se hur jag ska kunna göra omvända i den

bertbert
2008-03-18, 07:46
Gymleco har kopierat en Hammermaskin där du lastar på med vikter. Den verkar vara mycket omtyckt styrkelyftarna där jag håller till.

Ja, en sådan hade gärna fått finnas där jag håller till...

bertbert
2008-03-18, 07:47
Japp, kollade in övningen igår i övningsbanken. Verkar ju bra ( kör rodd och latsdrag men vill ändå ha nån övning ibland för nedre ryggen specifikt)

Men den hyperextension som finns på gymmet lutar mkt mera och ser ut så här typ så här http://www.ironcompany.com/ProductImages/lamar/525-hyperextension-lg.jpg
och jag kan inte riktigt se hur jag ska kunna göra omvända i den

Det går bra på en del hyperextension-bänkar, mindre bra på andra.

Du kanske får prova att köra raka mark eller GM ändå? :)

z_bumbi
2008-03-18, 08:22
Det tror inte jag. Jag har försökt detta men det uppstår tre problem:
1. Kudden som man ställer in för benen som finns på en vanlig hyperextension går inte att ta bort, och då blir det svårt att placera överkroppen i vettig positon.

2. Kudden går att ta bort men inte metalröret som kudden är fäst till.

3. Benen går i marken pga av att maskinen är för låg

Vad menar du är en vanlig hyperextensionställning? De flesta jag har testat funkar det nämligen att köra omvända på och det är bara ett fåtal maskiner (som vanligtvis är från Gymleco eller något annat värdelöst märke) som det inte funkar.

Eller så kör du det i en benpress, på en liggande bencurl, med hjälp av en stor bobathboll, på en plint, i en trappa, på stolarna i receptionen etc. Det är ju en övning som utan problem går att köra som hemmaträning från ett vanligt bord så direkt svårt att få till den på ett vanlig gym är det förhoppningsvis inte.

z_bumbi
2008-03-18, 08:24
Men den hyperextension som finns på gymmet lutar mkt mera och ser ut så här typ så här http://www.ironcompany.com/ProductImages/lamar/525-hyperextension-lg.jpg
och jag kan inte riktigt se hur jag ska kunna göra omvända i den

Får du ner höfterna mellan handtagen så är det bara att stödja händerna mot ramen så att överkroppen hamnar ungefär parallellt med golvet, sen är det bara att köra på.

Anders The Peak
2008-03-18, 09:15
Får du ner höfterna mellan handtagen så är det bara att stödja händerna mot ramen så att överkroppen hamnar ungefär parallellt med golvet, sen är det bara att köra på.
Låter inte vettigt! Vad ska det vara bra för? Det blir ingen direkt belastning på rätt ställe. Nej, jag tror mer på att man ska göra det så enkelt som möjligt för sig och inte krångla in sig i konstiga övningar som t e x triceps med reptåtar . Visst kan övningen vara av visst värde då man har ont fästena.

z_bumbi
2008-03-18, 10:07
Låter inte vettigt! Vad ska det vara bra för? Det blir ingen direkt belastning på rätt ställe. Nej, jag tror mer på att man ska göra det så enkelt som möjligt för sig och inte krångla in sig i konstiga övningar som t e x triceps med reptåtar . Visst kan övningen vara av visst värde då man har ont fästena.

Omvända ryggresningar tränar erektorerna och häcken om du inte visste det? Läs första posten i tråden och fundera sen på varför övningen kom upp i den här tråden.

Triceps har inte förekommit i tråden däremot en reversehypermaskin från Gymleco...

Anders The Peak
2008-03-18, 11:20
Omvända ryggresningar tränar erektorerna och häcken om du inte visste det? Läs första posten i tråden och fundera sen på varför övningen kom upp i den här tråden.

Triceps har inte förekommit i tråden däremot en reversehypermaskin från Gymleco...
Maskinen på bilden kom inte från gymleco utan fick stå som illustration av en. Gymleco maskinen tycker jag är bra konstruerad jämfört med den på bilden.

Joshua
2008-08-02, 09:38
kanske låter lite amatöraktigt men hur många reps och set bör man göra när man kör korsryggen, tex good mornings? många lätta eller få tunga osv ska börja träna korsryggen ordentligt nu.

mangs
2008-08-04, 12:30
Om du skall börja köra korsryggen nu tycker jag inte att du skall köra speciellt höga vikter i början vilket i sin tur leder till höga reps. 10-12 reps kan väl vara lämpligt. Sedan bör du inte köra för många set heller om du inte tidigare kört mycket ryggträning. Du måste vara rädd om ryggen. Med tiden när ryggen blivit mervan kan du öka vikterna och sänka repsen. Däremot tycker jag inte att man skall bomba på med massvis av set för korsryggen utan sikta mer på kvalité här.

Joshua
2008-08-04, 20:44
Om du skall börja köra korsryggen nu tycker jag inte att du skall köra speciellt höga vikter i början vilket i sin tur leder till höga reps. 10-12 reps kan väl vara lämpligt. Sedan bör du inte köra för många set heller om du inte tidigare kört mycket ryggträning. Du måste vara rädd om ryggen. Med tiden när ryggen blivit mervan kan du öka vikterna och sänka repsen. Däremot tycker jag inte att man skall bomba på med massvis av set för korsryggen utan sikta mer på kvalité här.

tack för hjälpen m8... det där lät lovande. Vill vara ordentligt säker på vad jag gör innan jag sätter igång med korsryggen så det där kommer vara till stor hjälp :D