handdator

Visa fullständig version : Maltodextrin


R1ck
2008-03-16, 21:32
Hade mig tänkt att beställa maltodextrin, och har sett på Degpekkas bilder att han har en jävla stor säck med maltodextrin och undrar vart han kan tänkas sig ha köpt den :)

Och även om maltodextrin skulle vara en bra produkt att käka med protein, Omega-3, och kreatin ?

MVH

Eddie Vedder
2008-03-16, 21:39
Och även om maltodextrin skulle vara en bra produkt att käka med protein, Omega-3, och kreatin ?

En gainer med malto, kreatin och protein är kanon.:)

Fiskoljan intar du under dage någon gång, t.ex. i samband med måltid. Äter du fet fisk (vilket jag anser att du bör göra regelbundet) är det inte särskilt noga under den dagen.

larkan
2008-03-16, 21:40
Hade mig tänkt att beställa maltodextrin, och har sett på Degpekkas bilder att han har en jävla stor säck med maltodextrin och undrar vart han kan tänkas sig ha köpt den :)

Och även om maltodextrin skulle vara en bra produkt att käka med protein, Omega-3, och kreatin ?

MVH

Jag har ingen aning om vart du kan köpa maltodextrin. Men 1 sak jag undrar, varför äter du omega 3? Enligt mig behöver inte man det ifall man har ett stabilt kostschema

Rahf
2008-03-16, 21:46
Hade mig tänkt att beställa maltodextrin, och har sett på Degpekkas bilder att han har en jävla stor säck med maltodextrin och undrar vart han kan tänkas sig ha köpt den :)

Och även om maltodextrin skulle vara en bra produkt att käka med protein, Omega-3, och kreatin ?

MVH

Då måste du fråga Degpekka var han har köpt det, Fairing säljer maltodextrin i form av tillskottet "Fast Carbs" och det kostar 69kr/1½kg tror jag.

King Grub
2008-03-16, 21:50
varför äter du omega 3? Enligt mig behöver inte man det ifall man har ett stabilt kostschema

Omega-3 supplementering är en god idé för i princip alla. Det är lätt att få en dålig omega-6/omega-3-ratio.

R1ck
2008-03-16, 21:51
Jag har ingen aning om vart du kan köpa maltodextrin. Men 1 sak jag undrar, varför äter du omega 3? Enligt mig behöver inte man det ifall man har ett stabilt kostschema

Är väldigt kräsen på mat (tyvärr) och får därför inte i mig tillräckligt med fisk

Eddie Vedder
2008-03-16, 21:51
Jag har ingen aning om vart du kan köpa maltodextrin. Men 1 sak jag undrar, varför äter du omega 3? Enligt mig behöver inte man det ifall man har ett stabilt kostschema

Du har inget svar på frågan men du måste ändå ställa en helt irrelevant fråga och säga vad du tycker om det. Det var ju givande.

Omega-3 som tillskott är ofta bra, ingen störe risk att få i sig skadligt mycket men lätt att få i sig för lite.

larkan
2008-03-16, 21:59
Du har inget svar på frågan men du måste ändå ställa en helt irrelevant fråga och säga vad du tycker om det. Det var ju givande.

Omega-3 som tillskott är ofta bra, ingen störe risk att få i sig skadligt mycket men lätt att få i sig för lite.

Okunnig som jag är, vad gör omega 3 egentligen? Förutom som alla skriver "det är bra"

King Grub
2008-03-16, 22:00
Sök eller starta en egen tråd i stället för att hi-jacka den här.

Om du inte vet vad något är eller gör, bör du kanske inte rekommendera att man använder eller avstår från något förrän du gör det.

Fjällbrynt
2008-03-16, 22:06
stora säckar kan man köpa hos jordbrukshandel etc.

Wiken
2008-03-16, 22:39
Maltodextrin är kanon :thumbup:

nelson24
2008-03-17, 09:43
Jag tänker nu avslöja en avancerad teknik för att hitta information på det sk "Internet".

Gå till Google.se
Skriv "köpa Maltodextrin"
Klicka på den första sponsrade länken (som för tankarna till öl)
Köp 25kg i en säck för 595 kr.

PS
Avslöja inte detta knep för någon;)

Ganymedes
2008-03-17, 12:03
+1 på Nelson. :)

Vitargo kan vara ett alternativ, om än dyrare.

Arnoldski
2008-03-17, 12:42
Hur blandar ni som kör egen gainer? (brukar vara lat och köpa färdig)

Justerar ni under deffen?

Just nu kör jag bara Esapro innan träning och vanlig recovery gainer efter, men normalt brukar jag drälla i lite malto i Esapron innan träningen.

3.1415926535
2008-03-17, 16:12
Jag kör på 60g kolhydrater och 30g protein.

Wiken
2008-03-17, 17:02
Ungefär som ovanstående.

Ganymedes
2008-03-18, 08:22
Och samma här med.

Arnoldski
2008-03-18, 09:34
Menar herrarna då unde deff eller under bulk, eller är det rent utav alltid samma proportioner?

Drar ni nån busig dricka innan passet?

R1ck
2008-04-02, 20:31
Jag kör på 60g kolhydrater och 30g protein.


Bumpar lite.

Skulle oxå vilja veta om det är i bulk/deff syfte då jag har beställt en säck nu och täntke dra igång med att bulka snart.

z_bumbi
2008-04-02, 20:39
Bumpar lite.

Skulle oxå vilja veta om det är i bulk/deff syfte då jag har beställt en säck nu och täntke dra igång med att bulka snart.

Mängden kolhydrater beror på vad du väger, hur mycket du äter totalt och hur mycket kalorier du tänkte öka med under viktuppgången. Hur du använder dig av gainern spelar självklart också en roll, dvs före, efter, under, kombinationer av dessa.

Så mellan 50-200 g

AsTfL
2008-04-02, 23:31
Hur mycket kan man smälla i sig utan att få laxereffekt?

Eddie Vedder
2008-04-03, 06:06
Hur mycket kan man smälla i sig utan att få laxereffekt?

Det finns förstås ingen sådan gräns utan beror helt på hur känslig man är. I fallet maltodextrin lär det vara en hel del, det är inte på långa vägar lika laxerande som druvsocker. För att inte tala om fruktos och framför allt sockeralkoholer.:D

Men sockeralkoholer eller några större mängder fruktos intas ju mycket sällan i träningssyfte så det hör ju inte hit. I vilket fall är malto generellt sett mycket snällare mot magen än dextropur och jag gissar att den som inte har en överdrivet känslig mage tål en hel del.

Kräket
2008-04-03, 10:17
Vad gäller malto/proteinblandningar som efterträningsdryck, finns det några "lägsta"nivåer av mängden malto i efterträningsdrycken där man fortfarande kan utnyttja dess anti-katabola verkan och dess synergiska effekt tillsammans med proteinet?

Jag t.ex. använder nu endast drygt 35 g (halv dl) malto i min efterträningsdryck, på en kroppsvikt på 88 kg. Håller på att minska lite på mi vikt nu så jag använder endast 50 % av min vanliga dos malto i min blandning.

King Grub
2008-04-03, 10:30
Vad gäller malto/proteinblandningar som efterträningsdryck, finns det några "lägsta"nivåer av mängden malto i efterträningsdrycken där man fortfarande kan utnyttja dess anti-katabola verkan och dess synergiska effekt tillsammans med proteinet?

Jag t.ex. använder nu endast drygt 35 g (halv dl) malto i min efterträningsdryck, på en kroppsvikt på 88 kg. Håller på att minska lite på mi vikt nu så jag använder endast 50 % av min vanliga dos malto i min blandning.

Den antikatabola effekten av kolhydrat efter träning är inte speciellt stor; synnerligen marginell påverkan på proteinbalansen jämfört med vad aminosyror har.

100 gram kolhydrat efter styrketräning har en liten till måttlig antikatabol effekt, medan 35 gram inte har någon.

http://jap.physiology.org/cgi/content/full/96/2/674

http://jap.physiology.org/cgi/content/full/88/2/386

Hursomhelst beror den avgörande delen av förbättringen av proteinbalansen efter styrketräning på stimulans av proteinsyntesen, och ansvarig för det är EAA.

n1tro
2008-04-03, 10:36
brukar bli 50gr endast efter ett pass för mig om man verkligen tog ut sig till max, annars sänker jag det. men nu undrar man då efter King Grubs post om inte en EAAdrink före/efter osv hur man nu gör det, är bättre i längden, då man ändå får i sig kolhydrat genom maten efter passet

King Grub
2008-04-03, 10:40
Ingen skillnad vad gäller muskeluppbyggnaden, men för återhämtning och glykogeninlagring är det en fördel med så snabb tillförsel av kolhydrat som möjligt.

n1tro
2008-04-03, 10:42
Ingen skillnad vad gäller muskeluppbyggnaden, men för återhämtning och glykogeninlagring är det en fördel med så snabb tillförsel av kolhydrat som möjligt.

thx!

R1ck
2008-04-03, 16:07
Mängden kolhydrater beror på vad du väger, hur mycket du äter totalt och hur mycket kalorier du tänkte öka med under viktuppgången. Hur du använder dig av gainern spelar självklart också en roll, dvs före, efter, under, kombinationer av dessa.

Så mellan 50-200 g

Väger 73 just nu , och hade tänkt mig att jag minst skulle gå upp till 80.
Och så får jag se sen om jag vill gå upp ännu mer.

Just nu tar jag en proteindrink före och lite in passet, och tar en sedan direkt efter. Är det bara att köra på så , eller ska man lägga upp drinkarna på ett annat (bättre) sätt ?

Åke
2008-04-03, 19:19
Den antikatabola effekten av kolhydrat efter träning är inte speciellt stor; synnerligen marginell påverkan på proteinbalansen jämfört med vad aminosyror har.

100 gram kolhydrat efter styrketräning har en liten till måttlig antikatabol effekt, medan 35 gram inte har någon.

http://jap.physiology.org/cgi/content/full/96/2/674

http://jap.physiology.org/cgi/content/full/88/2/386

Hursomhelst beror den avgörande delen av förbättringen av proteinbalansen efter styrketräning på stimulans av proteinsyntesen, och ansvarig för det är EAA.

Hur ska man då göra för att minska nedbrytningen innan (och under) passet om man samtidigt vill ha en tom mage för EAA?
Jag inbillade mig att de skulle göra ganska stor skillnad att sippa lite på en malto-drink iväntan på EAA sen ganska stort intag av malto tillsammans med
EAA direkt innan passet (ca 85g)!?

Om jag fastar ca 3,5 h innan jag tar EAA, skulle jag kunna ta en vassle-drink 1,5h innan EAA för att förbättre balansen eller skulle vasslet inte hinna lämna tarmen och störa upptaget av EAA?

Jag kanske gled iväg lite och blev ot, det var maltodextrinets påverkan på nedbrytningen jag iförsta hand tänkte på.

Mycket tacksam för svar/Åke

Fjällbrynt
2008-04-03, 21:21
de är ju proteinet som bygger upp, kolhydraten ger återhämtning

Åke
2008-04-03, 23:28
SKulle vilja ha ett lite mer precist svar än så...

Sverker
2008-04-04, 06:21
Hur ska man då göra för att minska nedbrytningen innan (och under) passet om man samtidigt vill ha en tom mage för EAA?
Jag inbillade mig att de skulle göra ganska stor skillnad att sippa lite på en malto-drink iväntan på EAA sen ganska stort intag av malto tillsammans med
EAA direkt innan passet (ca 85g)!?

Om jag fastar ca 3,5 h innan jag tar EAA, skulle jag kunna ta en vassle-drink 1,5h innan EAA för att förbättre balansen eller skulle vasslet inte hinna lämna tarmen och störa upptaget av EAA?

Jag kanske gled iväg lite och blev ot, det var maltodextrinets påverkan på nedbrytningen jag iförsta hand tänkte på.

Mycket tacksam för svar/Åke

Jag skulle träna med välfylda glykogendepåer och hålla träningstiden kort. Kort och intensiv träning på ca 45 - 60 minuter och kortisolen hinner inte skena iväg. Ser ingen direkt nytta med vasslen ifall du tidigare under dygnet ätit bra.



Har du inte ätit på några timmar antar jag att 10 g EAA kommer ge en hästspark på proteinsyntesen.

Åke
2008-04-04, 14:36
Jag skulle träna med välfylda glykogendepåer och hålla träningstiden kort. Kort och intensiv träning på ca 45 - 60 minuter och kortisolen hinner inte skena iväg. Ser ingen direkt nytta med vasslen ifall du tidigare under dygnet ätit bra.



Har du inte ätit på några timmar antar jag att 10 g EAA kommer ge en hästspark på proteinsyntesen.

Tack för svaret.

Då fortsätter jag som jag p åsamma sätt som jag redan gör.

Puss

über
2008-07-18, 01:04
Lånar denna tråden istället för att skapa en ny.

Har mängden vatten man blandar maltot med någon betydelse för upptagningstakten?

King Grub
2008-07-18, 04:20
Ju mer vatten, desto snabbare magsäckstömning.

EiseltUK
2008-07-18, 10:24
Jag tänker nu avslöja en avancerad teknik för att hitta information på det sk "Internet".

Gå till Google.se
Skriv "köpa Maltodextrin"
Klicka på den första sponsrade länken (som för tankarna till öl)
Köp 25kg i en säck för 595 kr.

PS
Avslöja inte detta knep för någon;)


595 kr för 25 kg är väl ganska dyrt i dagsläget. :naughty: En hundring billigare kan du köpa en säck på ett annat ställe.

über
2008-07-18, 15:13
Ju mer vatten, desto snabbare magsäckstömning.

Hmm, det måste ju vara väldigt relativt?

Säg att du blandar 1 dl malto med 5 dl vatten
jämfört med 1 dl maltodextrin med 1 l vatten.

Även om 1 litersblandningen tas upp snabbare i förhållandena till blandningen, så behöver det ju inte tas upp snabbare till helheten sett eftersom det är dubbelt så mycket vätska.

Eller tänkar jag helt fel?

Hur mycket blandar ni med om man får fråga?

King Grub
2008-07-18, 15:31
Läs på om osmolalitet, molekylstorler, hypertona/isotona/hypotona lösningar.