handdator

Visa fullständig version : Ont vid svanskotan vid utfall


R1ck
2008-03-16, 21:20
När jag under den senaste tiden har kört utfall så har jag kännt av en obehaglig känsla runt svanskotan.. Har inte haft denna känslan när jag började träna (2 år sen) utan den har kommit nu på sista tiden ..

Någon som har nån förklaring till vad det skulle kunna vara ? och hur man skulle kunna förebygga ?

MVH

Guddi
2008-03-17, 08:54
Låter underligt, låt någon kolla till din teknik så att du inte har för mycket svank eller lutar åt något håll...

The Draf
2008-03-17, 12:18
Prova stretcha gluttarna innan du kör. Det hjälper mig iaf

R1ck
2008-03-17, 13:54
Låter underligt, låt någon kolla till din teknik så att du inte har för mycket svank eller lutar åt något håll...

Kan försöka filma mitt utförande under nästa benpass, så får ni bedöma utifrån det .

muffe85
2008-03-17, 17:42
Det kan vara en hel del. Men det kan mycket väl vara en stram M. Iliopsoas.
Ena urspunget består av Psoas Major och urspringer från ländryggen (L1-4) och fäster i lårbenet. Vid belastning blir det stress i ländryggen då Iliopsoas trycker ländryggen nedåt/framåt och skapar obehag. Ofta förknippas denna stramhet med ländryggsskador helt i onödan och många, framförallt fotbollsspelare, lider mycket av "mystisk" ryggsmärta.

behandlingen av detta är att stretcha höftböjaren.

Men jag tycker att du oavsett ska söka tid hos sjukgymnast. det brukar ofta visa sig lönsamt