handdator

Visa fullständig version : Tips för inspelning av akustisk gitarr?


Whistler
2008-03-16, 20:46
Har hållit på i knappt två år och spela in musik i min hemmastudio, men då har det bara varit digitalt, dvs kört line-in på en gitarr till datorn via mixerbord och sen kört mjukvaruförstärkare i Cubase med Guitar Rig 2 etc.

Nu vill jag spela in lite akustiska partier och gick därför och köpte mig en mic som affären rekommenderade för ändamålet. Micken är en ADK A-51.

Jag testade att spela in två spår, där jag kört min elektroakustiska gitarr dels genom line-in till mixerbordet och dels genom att micka upp så att micken är ungefär två decimeter från hålet på gitarren.

Här är klippet (http://www.requiem.se/~whistler/Screaming%20Silence-prylar/akustiskt.mp3)

Kompspåret har lite mer volym på mick och melodispåret har lite mer på line-in.

Tips?

(Ja, jag vet att jag inte spelar jättetight, det här är bara en slask)

Glömde panorera om melodi-spåret också, så båda spåren ligger för mycket i höger kanal.

Scratch89
2008-03-16, 20:49
Om du ska spela in genom att fånga upp ljudet med en mick, så se till att du riktar micken på rätt sätt. Att ha micken ungefär vid tolfte bandet, riktad nedåt på gitarren, mot hålet, är en rekommendation som jag lärt mig både på musiklektionerna och när vi spelat in akustiska bitar i studio.

Marcüs
2008-03-16, 21:11
Precis, som scratch säger. Rikta den mot tolvte och neråt. Man hör att du får väldigt mkt bas när du kör den rakt mot hålet, ljudet blir lite luddigt. Men sen kan du ju prova olika varianter också.

Whistler
2008-03-17, 13:10
Det jag känner som största problemet är att mikrofonjäkeln tar upp allt ljud runtomkring. Datorns fläktar, plektrumljud, prassel från mina kläder etc...

När vi spelar in sång i studion använder jag mig av en öppen låda (ca 30x30cm) med fårull på insidan som jag sätter runt micken för att få lite dämpning. Den hjälper ju bra för sång, men den känns svår att tillämpa på gitarrinspelningen.

Hur brukar det se ut i mixningen? Hur ser den procentuella fördelningen av mick-ljud kontra line-in-ljud ut?