handdator

Visa fullständig version : Speciell skivstång för damer i OL/SL


Pinglan
2003-05-20, 19:04
När det tränas och tävlas i OL så har damerna en egen skivstång som är mindre och ffa smalare (mindre diameter) än herrarnas, detta i första hand för att underlätta greppet vad jag förstår (stor skillnad är det i alla fall). Nu funderar jag över hur det är på en SL-tävling, är damstången mindre även här? Vid bänkpress och knäböj spelar det naturligtvis ingen roll, men vid marklyftet skulle det ju underlätta rejält för greppet med denna smalare stång. Nån som vet?

Nitrometan
2003-05-20, 19:09
Samma stång i alla tre grenarna för både herrar och damer.
Spelar ingen roll om du är ungdom, junior, senior eller veteran heller.

Lillgrabben
2003-05-20, 19:10
Det är samma stång som för herrarna i SL.

Pinglan
2003-05-20, 19:20
Okej, då vet jag. tack för snabba svar!

Honn
2003-05-21, 07:03
Det måste vara en stor nackdel för damerna i OL att ha stången dom har. Det kan inte vara lätt att lyftta med en stång som gör att du riskerar att bli nedslagen av att stången flexar för mycket.

Pinglan
2003-05-21, 19:15
Originally posted by Honn
Det måste vara en stor nackdel för damerna i OL att ha stången dom har. Det kan inte vara lätt att lyftta med en stång som gör att du riskerar att bli nedslagen av att stången flexar för mycket.

Vad då riskerar att bli nedslagen? Förstår inte riktigt hur du menar, har ju aldrig tittat på OL för damer så det är inget fenomen jag har sett. Menar du att stången böjer sig eller vad? Isåfall är väl risken större för obalans, inte att man blir nedslagen :confused:

Nitrometan
2003-05-21, 20:34
Enda risken för det är i "sittet" i stöten. Annars brukar OL-lyftare vara duktiga på att utnyttja flexet i stången till sin fördel.

Lycka till på KM:et Pinglan!

Honn
2003-05-22, 11:07
Jag kanske inte änvände helt rätt ord. Det jag menar är just i "sittet" i stöt. Jag tycker det ser utsom om det borde vara lätt att bli nedtryckt/komma i obalans av svajjet.

-AG-
2003-05-22, 15:36
Honn:-> Du får komma ihåg att damerna har betydligt mindre på stången jmf med herrarna.