handdator

Visa fullständig version : Mer och mer födelsedagsmärken i ansikte.

madshit
2008-03-16, 17:15
Hej, jag är en sådan person som verkligen hatar Födelsemärken.

jag har ca 12 små i ansiktet och anser att jag bara blir fulare för varje dag som gryr med dessa i ansiktet.

fattar inte, de kommer än. jag är 15 år och får kanske ett nytt i ansiktet varje månad! ngn som vet vad detta kan bero på?

nu menar jag inga stora födelsemärken men tycker ändå det är djävulskt fult/deprimerande att man får d.

ngt hjälpmedel eller sådant? *screwy*

Carolinew
2008-03-16, 17:18
Ehe, pratar du inte om finnar nu?

madshit
2008-03-16, 17:21
Ehe, pratar du inte om finnar nu?

nope, pratar om födelsemärken

Carolinew
2008-03-16, 17:24
nope, pratar om födelsemärken

Jaha hur ser de ut då?

madshit
2008-03-16, 17:31
Jaha hur ser de ut då?

de är precis som vanliga födelsedagsmärken, bruna och små!

men stör mej ändå ngt enormt på dessa, då det förstör hela utseendet. så jag undrar bara ifall man kan ta väck de?

coxie
2008-03-16, 17:33
Pratar du om leverfläcker/fräknar?

Födelsemärken är väl större saker man föds med?

Exdiaq
2008-03-16, 17:40
Pratar du om leverfläcker/fräknar?

Födelsemärken är väl större saker man föds med?

Tänkte också det, födelsemärken

Mental
2008-03-16, 18:07
Om det inte är fräknar skulle du kanske gå till en hudläkare?

Tricklev
2008-03-16, 18:36
Alltså, du kan inte få nya födelsemärken, du födds med dom.

Hades
2008-03-16, 18:43
Alltså, du kan inte få nya födelsemärken, du födds med dom.

Jaså? Varför heter det då födelsemärken?

tossefar
2008-03-16, 18:46
Jag fick ett par nya leverfläckar på kroppen när jag kom in i puberteten.

Gpajpen
2008-03-16, 18:50
Jag har aldrig sett så mycket förvirring på 10 posts

lectris
2008-03-16, 18:52
Jag har aldrig sett så mycket förvirring på 10 posts

+1 :laugh:

Angel
2008-03-16, 19:11
Haha, är det födelsemärken som går upp lite så är det lätt att skära bort, är dom jämnssläta med huden har ja ingen aning om va man gör, Laser kanske?

Tolkia
2008-03-16, 19:15
Är du orolig för att det skall vara någon hudsjukdom, sök hudläkare. Annars är min personliga åsikt att det ofta blir fulare när man försöker ta bort födelsemärken än vad det var innan; har man inte världens bästa läkkött blir ärret större än födelemärket, typ (åtminstone de som man skär bort). Jag har skurit bort födelemärken på andra kroppsdelar, och jag skulle inte göra det i ansiket, no way.

Cilia
2008-03-16, 19:18
eftersom så många har varit på och petat på huruvida det är rättformulerat med födelsemärke eller inte så kan jag väl få fortsätta.

Du får väl fler och fler märken?

pragmatist
2008-03-16, 19:28
Det är ärftligt, somliga har många (och får periodvis fler, även om gamla brukar blekna med åren) helt enkelt. Jag kan förstå att det är rätt plågsamt om man är känslig för det.

Vad gör man åt det, tja säg det... laserkirurgi kanske, men då får man ju små ärr istället.

ASroma83
2008-03-16, 19:42
Pormaskar?

Tomten
2008-03-16, 19:52
Eftersom folk endera är obildade eller bara bestämt sig för att vara dryga, så bidrar jag med lite ordentlig information

"Födelsemärken är ett gemensamt namn vi använder för en mängd olika hudförändringar som egentligen bara har ett gemensamt. Man har dem inte vid födseln.

Man brukar dela upp hudförändringar i två huvudgrupper. Dels förändringar som färgmässigt skiljer sig ordentligt från omkringliggande hud och alltså oftast innehåller pigment. Dessa kallas neavi och har alltså en ansamling av pigment som kan ge ett märke som står upp från huden. Om pigmenten ligger i huden, som fräknar, är det endast normala pigmentförändringar.

Den andra gruppen är hudförändringar, som helt saknar pigment, har exakt samma färg som omgivande hud. Dessa hudförändringar utan pigment är helt ofarliga och är oftast skador på huden (gamla talgkörtlar man klämt på) ärrbildningar, sk fibrom där normal hud bildat en ”knuta” av celler och kan bli en synbar och kännbar knöl. Denna typ av hudförändringar som helt saknar pigmentförändringar är helt ofarliga med tanke på maligna melanom och liknande. Det enda man skall vara uppmärksammad på är om det blir sår i förändringen, då bör man ta bort den.

Behandling av födelsemärken

När det gäller den andra gruppen utan pigment finns endast kosmetiska orsaker att ta bort dem eller om de sitter under BH-band eller liknande och irriterar.

Behandling av åderbråck är i princip bara en kosmetisk behandling. Det är bara hor äldre människor med sk bensår som åderbråcken bedöms som en sjukdom. I annat fall har de flesta landsting beslutat att inte behandla åderbråck så länge bensår inte föreligger.

Pigmenterade födelsemärken skall man alltid vara uppmärksammad på. Nu är maligna melanom (hos dem som inte använder solarium) mycket ovanligt men man bör i alla fall titta på sina födelsemärken med jämna mellanrum som kvinnor bör undersöka sina bröst regelbundet.

Det går inte att säga med exakthet vilka tecken som är farliga och vilka är mindre farliga. Ett ”normalt” neavi kan omvandlas till ett malignt melanom, framför allt om man använder solarium eller vistas ofta ute i stark sol utan något skydd. De regler vi brukar använda för att kontrollera är följande:

- Neavi/Födelsemärken med svarta partier
- Neavi/Födelsemärken större än 5 mm
- Neavi/Födelsemärken som växer, framför allt oregelbundet
- Neavi/Födelsemärken som förändras framför allt från en ljusare färg till mörkare

Är man tveksam skall man söka läkare som får bedöma och ev ta bort det. NEAVI FÅR INTE TAS BORT MED LASER. Man kan då starta en reaktion i cellerna som leder till malignt melanom. Ett pigmenterat födelsemärke SKALL ALLTID SKÄRAS BORT.

Vissa hudförändringar (som saknar pigment) kan man oftast i lokalbedövning skrapa bort och då får man inga missprydande ärr. Denna typ av förändringar, sk keratoser och liknande, ökar med ökande ålder men är helt ofarliga och kan som sagt oftast med lätthet skrapas bort.
"

ASroma83
2008-03-16, 19:57
Eftersom folk endera är obildade eller bara bestämt sig för att vara dryga, så bidrar jag med lite ordentlig information

"Födelsemärken är ett gemensamt namn vi använder för en mängd olika hudförändringar som egentligen bara har ett gemensamt. Man har dem inte vid födseln.

Man brukar dela upp hudförändringar i två huvudgrupper. Dels förändringar som färgmässigt skiljer sig ordentligt från omkringliggande hud och alltså oftast innehåller pigment. Dessa kallas neavi och har alltså en ansamling av pigment som kan ge ett märke som står upp från huden. Om pigmenten ligger i huden, som fräknar, är det endast normala pigmentförändringar.

Den andra gruppen är hudförändringar, som helt saknar pigment, har exakt samma färg som omgivande hud. Dessa hudförändringar utan pigment är helt ofarliga och är oftast skador på huden (gamla talgkörtlar man klämt på) ärrbildningar, sk fibrom där normal hud bildat en ”knuta” av celler och kan bli en synbar och kännbar knöl. Denna typ av hudförändringar som helt saknar pigmentförändringar är helt ofarliga med tanke på maligna melanom och liknande. Det enda man skall vara uppmärksammad på är om det blir sår i förändringen, då bör man ta bort den.

Behandling av födelsemärken

När det gäller den andra gruppen utan pigment finns endast kosmetiska orsaker att ta bort dem eller om de sitter under BH-band eller liknande och irriterar.

Behandling av åderbråck är i princip bara en kosmetisk behandling. Det är bara hor äldre människor med sk bensår som åderbråcken bedöms som en sjukdom. I annat fall har de flesta landsting beslutat att inte behandla åderbråck så länge bensår inte föreligger.

Pigmenterade födelsemärken skall man alltid vara uppmärksammad på. Nu är maligna melanom (hos dem som inte använder solarium) mycket ovanligt men man bör i alla fall titta på sina födelsemärken med jämna mellanrum som kvinnor bör undersöka sina bröst regelbundet.

Det går inte att säga med exakthet vilka tecken som är farliga och vilka är mindre farliga. Ett ”normalt” neavi kan omvandlas till ett malignt melanom, framför allt om man använder solarium eller vistas ofta ute i stark sol utan något skydd. De regler vi brukar använda för att kontrollera är följande:

- Neavi/Födelsemärken med svarta partier
- Neavi/Födelsemärken större än 5 mm
- Neavi/Födelsemärken som växer, framför allt oregelbundet
- Neavi/Födelsemärken som förändras framför allt från en ljusare färg till mörkare

Är man tveksam skall man söka läkare som får bedöma och ev ta bort det. NEAVI FÅR INTE TAS BORT MED LASER. Man kan då starta en reaktion i cellerna som leder till malignt melanom. Ett pigmenterat födelsemärke SKALL ALLTID SKÄRAS BORT.

Vissa hudförändringar (som saknar pigment) kan man oftast i lokalbedövning skrapa bort och då får man inga missprydande ärr. Denna typ av förändringar, sk keratoser och liknande, ökar med ökande ålder men är helt ofarliga och kan som sagt oftast med lätthet skrapas bort.
"

Frälsaren har anlänt :bow: