handdator

Visa fullständig version : gi på "minimeal"


Diana
2003-05-20, 18:55
nån som har nån aaning om vade e för gi på sånadär minimeal(typ risifrutti fast 3%fett) ere vrålsnabba efterträningskolisar eller mellansnabba?
goda som fan edom iaf:eating: mmm

MIGGE
2003-05-20, 19:32
suck..

King Grub
2003-05-20, 19:40
Vaddå "suck"?

Jag tror ingen har testat ett Mini Meal för GI, men vad är det i det? Vitt ris, socker, sylt, mjölk? Högt GI.

MIGGE
2003-05-20, 19:47
tycker GI frågorna har gått aningen för långt bara

King Grub
2003-05-20, 19:48
Originally posted by MIGGE
tycker GI frågorna har gått aningen för långt bara

Vad tror du Paulún skulle säga om han läste det där? :nono: Han skulle slå dig i skallen med en :smash:

:D

Diana
2003-05-20, 20:27
"Suck"-de där måste va de onödigaste inlägget ja läst,,synd bara att vissa aldrig växer upp och inser att något som är totalt ointressant för dem faktiskt kan vara intressant för andra.

Alcazara
2003-05-20, 21:43
På tal om GI...Är det någon som kan tipsa om en bra sida med GI- tabell, där de flesta produkter finns?

:sleep:

z_bumbi
2003-05-20, 21:46
Alcazara: Testa den här.. www.kolozzeum.com
paulun har ju också en.

Alcazara
2003-05-20, 22:07
Originally posted by z_bumbi
Alcazara: Testa den här.. www.kolozzeum.com
paulun har ju också en.


Tack! Den var OK, men det är dock en del som saknas, t ex grönsaker, nötter etc...

King Grub
2003-05-21, 06:02
Originally posted by Alcazara
På tal om GI...Är det någon som kan tipsa om en bra sida med GI- tabell, där de flesta produkter finns?

:sleep:

Här är en femtioelva gånger bättre än de flesta svenska. Obs att glukos=100, inte vitt bröd.

http://coldcure.com/html/glycemicindex.html

Alcazara
2003-05-21, 07:59
Originally posted by King Grub


Här är en femtioelva gånger bättre än de flesta svenska. Obs att glukos=100, inte vitt bröd.

http://coldcure.com/html/glycemicindex.html



Tack KINGEN!!!!!!Tar man båda tabellerna så blir det SUPER, denna var himla bra och omfattande...Skumt att nudelsoppa(turkisk) har GI 1, kanske är något speciellt med den...;) för asiatisk nudelsoppa kan knappast ha GI 1, eller?

Jag trodde att råa morötter var mycket snabbare än 16...intressant!!!! Fast har man inte tillgång till GI-tabell så kan man många gånger tänka sig att "Ju hårdare magen måste arbeta , desto lägre GI.."

Munter
2003-05-21, 08:27
Originally posted by MIGGE
suck..
:thumbup:

Alcazara
2003-05-21, 17:13
Originally posted by King Grub


Här är en femtioelva gånger bättre än de flesta svenska. Obs att glukos=100, inte vitt bröd.

http://coldcure.com/html/glycemicindex.html



Jag kollade mer ingående på tabellen, och upptäckte att många produkter står flera gånger, t ex parboiled rice. Och hur ska man då veta vilket GI som gäller, om variationsbredden är så omfattande?
Och russin hade ju lågt GI 64 ;)

King Grub
2003-05-21, 17:19
Originally posted by Alcazara




Jag kollade mer ingående på tabellen, och upptäckte att många produkter står flera gånger, t ex parboiled rice. Och hur ska man då veta vilket GI som gäller, om variationsbredden är så omfattande?
Och russin hade ju lågt GI 64 ;)

Det är väl olika märken, eller från olika länder. Du får väl jämföra med paketet, men räkna inte med några exakta värden.

Russin är snabba. Det där 64 är med GLUKOS som GI 100, inte vitt bröd som GI 100 som i svenska tabeller. Översatt till det systemet hamnar russin över 90.

Alcazara
2003-05-21, 17:29
Originally posted by King Grub


Det är väl olika märken, eller från olika länder. Du får väl jämföra med paketet, men räkna inte med några exakta värden.

Russin är snabba. Det där 64 är med GLUKOS som GI 100, inte vitt bröd som GI 100 som i svenska tabeller. Översatt till det systemet hamnar russin över 90.



TACK GRUB FÖR DINA SNABBA SVAR!!!

JAG TROR JAG ÄR MED...:thumbup: OM INTE SÅ KANSKE DET KOMMER LITE FLER KNÄPPA FRÅGOR LÄNGRE FRAM...:D

MIGGE
2003-05-23, 12:22
Jag kanske kan passa på att fråga vad det är för GI i curry, Hubba bubba(har för mig att det innehåller ganska mkt socker)
Samt ål(Jag vet att ål inte innehåller mkt kolisar, men kanske 1-2 g kolhydrater, så jag undrar alltså GI:t på ÅL)

tack på förhand

King Grub
2003-05-23, 12:27
Originally posted by MIGGE
Jag kanske kan passa på att fråga vad det är för GI i curry, Hubba bubba(har för mig att det innehåller ganska mkt socker)
Samt ål(Jag vet att ål inte innehåller mkt kolisar, men kanske 1-2 g kolhydrater, så jag undrar alltså GI:t på ÅL)

tack på förhand

Curry? :smash:

Det behövs ätas 50 gram kolhydrater från en viss matvara för att ett GI-värde skall gälla. Curry? :smash: :smash: :smash: igen.

Gå inte överstyr med GI-hysterin.

Och ål? Om du äter 5 kilo ål är nog GI:t det minsta du behöver bekymra dig om. :smash:

JJ
2003-05-23, 12:44
Jag tror (hoppas) att han skämtade;)

Hermes
2003-05-23, 12:51
Med tanke på att Migge tidigare i tråden skrev att han tyckte att gi hysterin gått för långt så kan vi nog utgå från att han skämtade

Diana
2003-05-23, 18:47
migge>speler du dum eller vet du inte vilken betydelse gi har när man deffar/vill ha bästa möjliga återhämtning efter styrken osv? antar att du vet de, så då ede väl självdistansen som fattas.:smash:

ivandrago
2003-05-23, 19:13
minimeal är väl som risifrutti, och du har väl sett reklamen med "pillan" för risifrutti?!

där sitter ju en mobbad kille och gör en prottedrink och spiller och gör bort sig medan "pillan" och hennes trendiga väninna äter varsin risifrutti. Och "pillan" kan väl inte ha fel??!? alltså måste risifrutti vara ett bra mål efter träningen. :)

Diana
2003-05-23, 20:22
heheh:D