handdator

Visa fullständig version : Def.


Petrus
2002-06-10, 08:48
YO!
Finns det övningar som aktiverar M Serratus anterior mer än an andra övningar. (de 4 små musklerna utanpå revbenen en bit under armhålan) Kan tänka mig att dips skulle vara ganska bra, eller bakåtlutande hantel/bänk-press...
Några idéer eller funderingar ang detta?
Vänligen,,,

Petrus

Rah
2002-06-10, 08:55
Kanske inget supertips, men de musklerna växte som ogräs när jag tränade tyngdlyftning seriöst :)

Daemon
2002-06-10, 09:29
Kanske ute och cyklar, men det har jag kunnat sen jag var liten :D :D :D

Latsdrag med V-grepp.

Vänligen Daemon

Åse Columbus
2002-06-10, 11:22
Militärpress och hantelpress för axlar...

Åse :cool:

Arne Persson
2002-06-10, 12:00
Slå massor av Latsspread :D

supremo
2002-06-10, 20:45
Jag läste ett tips på en övning för just serratus på Andreas Chalings sida för längesen...
Man fäst en lång stång i övre trissan, och håller axelbrett
Ladda på med kanske 10 kg
Håll armarna raka och dra liksomu ppifrån och neråt och tänk på att spänna ryggen och att det känns i serratus..

usel förklaring, men jag försökte iaf :p :p

kolla in annars (vet ej om tipset finns kvar): http://www.andreascahling.com

Dasse
2002-06-13, 12:30
Eftersom en av dess funktioner är att sänka skuldran borde du kunna köra 1:a delen ( om man nu vill dela upp den i 2 teoretiska delar) av latsdrag där du bara sänker skuldran, innan du börjar själva draget med armarna. Hoppas du fattar vad jag menar. Vet dock inte om den aktiverar Serratus ant. på ett bättre sätt än någon annan övning.

ekim
2002-06-13, 12:36
Håller med åse axel pressar funkar bra, det borde du ha känt efter ett schyst axel pass någon gång...

JP
2002-06-13, 14:20
Allt där du behöver "hålla skulderbladen på plats" ger serratusträning. I axelpressar, bänkpressar, dips, armhävningar etc måste skulderbladen stabiliseras, vilket ger viss träning av serratus anterior. ;)